(s 4 R A M A KEUROEFENINGEN REKSTOK. TOOMRIJDEK. fc V.- 3\ -> H-tt y\ A O 'Ajjt 0?. ':Seeun!i(/kkr -fyelocipedc' DEll UITVOERING Eerste Afdeeliug. a. EXERCEEREX. h. HANDEN LOS. c. DAMESPAARD. d. FIGUUR RIJDEN. PENRIJDEN. f. POTPOURRI. P AU ZE. Tweede Afdeelins. Dit is een originele Michaux-vélocipède, die op de wereldtentoonstelling te Parijs in 1865 sterk de aandacht trok en in de jaren daarna ook in Nederland op de markt kwam, zij het veelal in de vorm van namaak. Wielrijdersbond, met eigen orgaan „Stanfries" (sedert 1903 gedrukt bij W. A. Eisma), reikte o.m. aan wegwerkers in de provincie gratifi caties en diploma's uit „voor de goede zorgen die zij besteden aan de wegen in het belang der wielrijders". Landelijk organiseerden de clubs zich in 1883 in het Nederlandsche Vélo- cipèdisten-Bond, waarvan de naam twee jaar later (in een vergadering onder leiding van Edo J. Bergsma, ook voorzitter van de L.V.C.) werd gewijzigd in Algemeene Nederlandsche Wielrijders-Bond. Een der belangrijkste activi teiten van deze bond was de benoeming van een commissie van rechtsgeleerden „om zijne leden in geval van aanranding te adviseeren Dat dit gevaar niet geheel denkbeeldig was blijkt uit het courantenverslag van een avondlijke „fietsparade met lampions" op 15 september 1903: ,,'t Publiek in onze stad kan soms zeer onaardig wezen en gister avond gaf het hiervan het bewijs. Niet zoodra was het sein tot vertrek gegeven, of in wilde vaart stormden de toeschouwers de voorste rijders na: 't was letterlijk een chaos. Het werd een duwen en dringen, waar door aan het vormen van een geregelden optocht niet te denken viel. Een oogenblik dacht de voorzitter er zelfs over, om maar van de geheele zaak af te zien. Vooral den dames werd het rijden zeer lastig, soms bijna onmogelijk gemaakt. Tengevolge van de duisternis kon de politie tegen dit on hebbelijk optreden niets doen. De tocht had volgens de aangegeven route plaats en lokte een onnoemlijk getal toeschouwers langs kaden en straten. Overal stonden de trottoirs vol. Hier en daar werd wat Ben- gaalsch vuur afgestoken, wat het schilder achtige van den tocht verhoogde. Langs den Stienserweg stonden ook overal groepen: de tocht daarlangs in de dichte duisternis was nu wel geen pleizierrit voor de mees ten: menig fietser had het zwaar te ver duren. Ze werden met graszoden, ja zelfs met steenen gegooid en menigeen verloor één of meer van zijn lampions, waarom het den baldadigen schijnt te doen te zijn ge weest. Al die hinderpalen en dan het voort durend over den weg loopen van sommigen maakten, dat de stemming der deelnemers komen en met zekerheid doet hij de zwaarste toeren. Waardige leerlingen van den heer Kiel zijn zijne drie dames, die allen met even veel vlugheid en élégance hare vélocipèdes be sturen." Al spoedig volgden scholieren van hbs en gymnasium dit voorbeeld. Bij het „Groot as- saut en turnfeest op het Plein voor het Paleis van Justitie" (de naam Wilhelminaplein da teert eerst van 1894) op 12 mei 1874, ter ge legenheid van het 25-jarig koningschap van koning Willem III, gaven zij een demonstratie, als volgt door de Leeuwarder Courant beschre ven: „Had ieder feestnummer zijne aantrekke lijkheid, hier was dit inzonderheid het geval. Schermen en turnen hadden ook vroeger reeds deel van het feestprogramma uitgemaakt, maar het vélocipèderijden was alweder wat nieuws, en, niet minder dan de wapen- en gymnastieke oefeningen, boeiden de even stoute als gracieuze oefeningen enz. der vélo- cipèdisten aanhoudend het oog. Er kwam voorts iets bij, dat evenzeer de gymnastiekers geldt. Het was bij deze twee vereenigingen niet te doen om prijzen te behalen, maar om het publiek aangenaam bezig te houden, en blijkbaar werd het dan ook ten volle beseft vooral door dien breeden zoom der ingezete nen, welke men „het volk" pleegt te noemen, dat onze meerbeschaafde standen ook nu weder, met trotsering van allerlei moeijelijkheden en alles behalve zonder kosten, zich willen leenen om, zelfs op de openbare pleinen, persoonlijk het volk genoegen te verschaffen, op eene wijze die tevens niet anders dan veredelend op den smaak kan werken en het schoonheids gevoel opwekt en verheft. De verdienstelijke turners, die reeds goede oude brieven bij de Leeuwarders hebben, zullen het ons wel ten goede willen houden, indien wij nog eene bij zondere hulde brengen aan de vélocipèdisten, 18 jonge heeren, die, in hunne bevallige tenue (zwarte frac, witte pantalon, kaplaarzen en breede oranje sjerp), er uitzagen als eene soort eerewacht en den vreemdeling den besten dunk moesten geven van de Spes Leovardiae.' Diezelfde avond werd de „Leeuwarder Véloci- pède-Club" opgericht, als vierde dergelijke vereniging in den lande. Bewaard is gebleven een indrukwekkend, gedrukt reglement, groot 33 artikelen, waarin o.m. van de gewone leden „bewijzen van genoegzame bekwaamheid in het rijden op tweewielige vélocipèdes" en een jaarlijkse contributie van 1,50, en van de kunstlievende leden een bijdrage van J 2, werd verlangd. De club organiseerde des zon dags tochtjes naar dorpen in de omgeving en een jaarlijkse demonstratie, maar gaf ook bui ten de stad uitvoeringen, zoals blijkt uit het hierbij gereproduceerde programma. „Aanranding" van wielrijders In 1884 kwam de „safety" op de markt, een stalen rijwiel met aandrijving via een ketting op de achteras. Met de houten vélocipèdes verdween ook (omstreeks 1888) de L.V.C. Latere plaatselijke verenigingen waren de Wielrijderskring en Bondsbelang; de Friesche (7. .T) ii-i A w C'' PC tw. van ZATERDAG 11 JUNI 1881, op de onbeplante Ossomarkt te GRONINGEN. oc-*^x~ Leeuwarden Coöperatieve Handelsdrukkerij. Dit programma voerde de Leeuwarder Vélocipède Club op 11 juni 1881 in Groningen uit.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 7