Een instructieve serie over watersport
en watertoerisme
20
Op dinsdag Ijuni werd in hel voor sport en bijzondere evenementen bestemde deel van de Frieslandbal
het vijftigjarig bestaan gevierd van de Z.P.C., de Zaaizaad en Pootgoed Centrale.
(teen gebouw in Friesland had dit massale aantal belangstellenden
op zo n riante wijze bunnen huisvesten.
Van uitgeverij „De Alk'' te Alk
maar ontvingen wij vier deeltjes
uit een serie van zes, bestemd om,
zoals de uitgever het noemt,
„Voorlichting te geven en vragen
op te lossen over alles, waar de
watersporter voor kan komen te
staan".
Deel 1 van de serie Watersport
en watertoerismeis geschreven
door Jaap A. M. Kramer en behan
delt maar liefst 32 typen kajuit
zeiljachten, in lengte oplopend van
4,20 m tot 6,98 m.
Afmetingen, bouwmateriaal, ont
werper en werf zijn vermeld bij
elk type, terwijl daarbij een korte
beschrijving van schip en eigen
schappen niet wordt vergeten. Hoe
wel het noemen van prijzen bij
schepen een hachelijke zaak is
(toebehoren kosten ook geld!) kan
men zich toch een idee vormen
wat het jacht bij benadering kost.
Of de b.t.w. (en dit geldt voor alle
deeltjes) mee in aanmerking is ge
nomen, werd ons niet duidelijk.
Voor een aspirant-koper van een
zeiljacht kan dit deel een waarde
volle handleiding zijn om de keuze
nader te bepalen.
Deel 2, getiteld „Meeneemboten"
is van de hand van Jan J. Wester
en behandelt in overzichtelijke ta
bellen gerangschikt kano's en op
blaasboten. Deze laatste al naar
gelang lengte en prijs gerangschikt
in drie categorieën. (A. maximum
afmetingen 300 x 130 cm, prijzen
tot 700,B. maximum afmetin
gen 350 x 150 cm, prijzen tot
2000,en C. grotere afmetingen,
prijzen tot ƒ7000,
Als maximum gewicht voor een
meeneemboot werd 70 kg aange
houden, een autodak zal een
zwaardere belasting als regel niet
verdragen.
Behalve met de geschiedenis van
vele kleine scheepjes werd het
boekje gecompleteerd met een aan
tal nuttige wenken omtrent ver
voer, de keuze van de boot voor
het gewenste doel en opmerkingen
omtrent „starre" boten, zeil- en
motorboten. Een register met mer
ken, bouwers en prijzen ontbreekt
niet.
Deel 3: „Buitenboordmotoren" werd
samengesteld door A. Pels en be
schrijft welgeteld 110 typen ben
zinemotoren met vermogens, oplo
pend van 1 tot 125 pk. De prijzen,
die niet evenredig aan het aantal
pk's behoeven te zijn, lopen op
van 299,tot 8335,voor een
125 pk Mercury. Na al dit poten
tiële lawaai worden gelukkig ook
nog een drietal vrijwel geruisloze
electrische motoren genoemd, wel
ke zeer redelijk in prijs zijn. Gege
vens over de soorten pk's, schroe
ven, afstandsbediening (morse con-
trolls) en bevestiging aan de boot
ontbreken niet. Terwijl ook de
adressen van de importeurs van
de omschreven motoren worden
vermeld.
Deel 4, „Varen met motorboten"
van de auteur A. Bouws, bevat een
schat van gegevens omtrent water
skiën, raceboten, regels voor snel
le motorboten, organisatie van de
motorbootsport etc.
Een aantal beschrijvingen van bo
ten en vele illustraties maken van
dit werkje een aantrekkelijk ge
heel.
De hierboven besproken boekjes
maken zonder uitzondering de in
druk met zeer veel deskundigheid
te zijn geschreven. Ze munten uit
in overzichtelijkheid. Door de in
deling naar onderwerp is het mak
kelijk dat deel aan te schaffen
waarvoor men belangstelling heeft.
In oktober '69 verschijnen nog in
de serie „Watersport en Watertoe
risme": Waterskidoor Ben van
Delden en Kanotoerismedoor
Jan J. Wester. Deze fraai en dege
lijk uitgevoerde werkjes zijn te
verkrijgen bij de boekhandel of bij
uitgeverij „De Alk" te Alkmaar
voor de prijs van 2,95 per stuk.
G. W. E.