Een instructieve serie over watersport en watertoerisme 20 Op dinsdag Ijuni werd in hel voor sport en bijzondere evenementen bestemde deel van de Frieslandbal het vijftigjarig bestaan gevierd van de Z.P.C., de Zaaizaad en Pootgoed Centrale. (teen gebouw in Friesland had dit massale aantal belangstellenden op zo n riante wijze bunnen huisvesten. Van uitgeverij „De Alk'' te Alk maar ontvingen wij vier deeltjes uit een serie van zes, bestemd om, zoals de uitgever het noemt, „Voorlichting te geven en vragen op te lossen over alles, waar de watersporter voor kan komen te staan". Deel 1 van de serie Watersport en watertoerismeis geschreven door Jaap A. M. Kramer en behan delt maar liefst 32 typen kajuit zeiljachten, in lengte oplopend van 4,20 m tot 6,98 m. Afmetingen, bouwmateriaal, ont werper en werf zijn vermeld bij elk type, terwijl daarbij een korte beschrijving van schip en eigen schappen niet wordt vergeten. Hoe wel het noemen van prijzen bij schepen een hachelijke zaak is (toebehoren kosten ook geld!) kan men zich toch een idee vormen wat het jacht bij benadering kost. Of de b.t.w. (en dit geldt voor alle deeltjes) mee in aanmerking is ge nomen, werd ons niet duidelijk. Voor een aspirant-koper van een zeiljacht kan dit deel een waarde volle handleiding zijn om de keuze nader te bepalen. Deel 2, getiteld „Meeneemboten" is van de hand van Jan J. Wester en behandelt in overzichtelijke ta bellen gerangschikt kano's en op blaasboten. Deze laatste al naar gelang lengte en prijs gerangschikt in drie categorieën. (A. maximum afmetingen 300 x 130 cm, prijzen tot 700,B. maximum afmetin gen 350 x 150 cm, prijzen tot 2000,en C. grotere afmetingen, prijzen tot ƒ7000, Als maximum gewicht voor een meeneemboot werd 70 kg aange houden, een autodak zal een zwaardere belasting als regel niet verdragen. Behalve met de geschiedenis van vele kleine scheepjes werd het boekje gecompleteerd met een aan tal nuttige wenken omtrent ver voer, de keuze van de boot voor het gewenste doel en opmerkingen omtrent „starre" boten, zeil- en motorboten. Een register met mer ken, bouwers en prijzen ontbreekt niet. Deel 3: „Buitenboordmotoren" werd samengesteld door A. Pels en be schrijft welgeteld 110 typen ben zinemotoren met vermogens, oplo pend van 1 tot 125 pk. De prijzen, die niet evenredig aan het aantal pk's behoeven te zijn, lopen op van 299,tot 8335,voor een 125 pk Mercury. Na al dit poten tiële lawaai worden gelukkig ook nog een drietal vrijwel geruisloze electrische motoren genoemd, wel ke zeer redelijk in prijs zijn. Gege vens over de soorten pk's, schroe ven, afstandsbediening (morse con- trolls) en bevestiging aan de boot ontbreken niet. Terwijl ook de adressen van de importeurs van de omschreven motoren worden vermeld. Deel 4, „Varen met motorboten" van de auteur A. Bouws, bevat een schat van gegevens omtrent water skiën, raceboten, regels voor snel le motorboten, organisatie van de motorbootsport etc. Een aantal beschrijvingen van bo ten en vele illustraties maken van dit werkje een aantrekkelijk ge heel. De hierboven besproken boekjes maken zonder uitzondering de in druk met zeer veel deskundigheid te zijn geschreven. Ze munten uit in overzichtelijkheid. Door de in deling naar onderwerp is het mak kelijk dat deel aan te schaffen waarvoor men belangstelling heeft. In oktober '69 verschijnen nog in de serie „Watersport en Watertoe risme": Waterskidoor Ben van Delden en Kanotoerismedoor Jan J. Wester. Deze fraai en dege lijk uitgevoerde werkjes zijn te verkrijgen bij de boekhandel of bij uitgeverij „De Alk" te Alkmaar voor de prijs van 2,95 per stuk. G. W. E.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 20