Hp Groene Kustweg langs kronkelpaden door Friesland Reeds een ruim aantal jaren wordt de toe ristische Groene Kustweg gepropageerd. Die weg begint in Denemarken, loopt ver volgens door Noordwest-Duitsland, door de provincie Groningen, over de Afsluit dijk, door Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant naar België. Een aantrek kelijke weg voor toeristen die onderweg wat willen zien. Dit houdt in dat men langs de plaatsen komt die het meest voor een bezichtiging in aanmerking komen, dan wel de meeste faciliteiten bieden aan plezierreizigers. Dat zijn niet altijd de grootste centra, maar in het algemeen kan men wel zeggen dat zo n route in zijn opzet faalt wanneer de groot ste steden daarin niet zijn opgenomen. Gaat het in dit verband om Noord-Duits- land, dan denkt men natuurlijk aan Bre men en Oldenburg. Hamburg ligt net uit de route en moet dus facultatief worden gesteld. In ons eigen Nederland kan in de provincie Groningen de stad Groningen uiteraard niet worden gemist. Eén provincie verder en we zijn in Fries land, het gewest waarin de veel geprezen saamhorigheid, beleden onder vlag en lied, zo menigmaal wordt overschaduwd door lokale tegenstellingen, die, hoe petieterig ook van aard, zeer dikwijls de dienst uit maken. Bekijken we de zich in folders af tekenende geschiedenis van de Groene Kustwegpropaganda, dan komt ons aller eerst een oude en nu vervallen vouwbrief onder ogen, die het Friese deel van deze weg met een forse lijn afbeeldt. Dit wat wild geconcepieerde drukwerk, ontworpen door Josum Walstra, vertelt, geheel naar waarheid, dat men in Friesland over Har- degarijp, Leeuwarden, Franeker en Harlin- gen naar de Afsluitdijk moet rijden, om de geneugten van de Groene Kustweg deel achtig te worden. De folder werd dan ook uitgegeven door de Commissie tot propa gering van de Groene Kustweg, waarin de aan deze weg timmerende gemeenten zijn opgenomen. Nu is het een beetje vreemd zo n van het provinciale V.V.V.-wezen afgescheiden or ganisatie zelfstandig te laten opereren. De lokale V.V.V.'s, onder meer die van Leeu warden, traden toe tot de commissie, maar de provinciale Friese V.V.V. werd eerst later bij de zaak betrokken. Dat was na tuurlijk verkeerd, want waarvoor hebben we zo'n provinciale V.V.V.Maar hoe verkeerd het ook was, begrijpelijk was het wel dat men in eerste instantie zijn eigen gang maar ging. Medewerking vaji de pro vinciale Friese V.V.V. zou immers beteke nen dat men ook te maken zou krijgen met andere lokale V.V.V.'s dan die welke rechtstreeks van de Groene Kustweg pro fiteren. Nu zou men denken dat toeristische pro paganda in een bepaald gebied een kwestie is van leven en laten leven. De omstan digheden zijn niet overal gelijk en de aan trekkelijkheden zijn derhalve niet overal in dezelfde mate aanwezig. Het kleine Grouw is voor de watersport belangrijker dan het grote Leeuwarden en niemand mag er zich hier over bekreunen dat dit pittoreske dorp in de watersportpropagan- da een zwaarder accent krijgt dan onze stad. Maar de Groene Kustweg kan, wil hij aan zijn doel beantwoorden, niet an ders dan over Leeuwarden lopen. Leeu warden is de grootste stad van Friesland; Leeuwarden is bovendien een stad die in het oude en in het nieuwe meer beziens waardigheden heeft dan welke andere plaats in Friesland ook. Wie de toerist door Friesland dirigeert en Leeuwarden links laat liggen als een soort melaatsen kolonie, die schiet in zijn taak tekort. U voelt allicht al welke kant ons verhaal uitgaat. Van de niet te verzuimen stad Groningen naar de Afsluitdijk voert óók Rijksweg 43 over Drachten, Heerenveen, Sneek en Bolsward. De in deze plaatsen aanwezige lokale belangen zijn in het pro vinciale V.V.V.-wezen natuurlijk niet uit te sluiten en zijn er bovendien geen goede gronden om Rijksweg 43 als voldragen autoweg, zij het tweebaans, te prefereren boven het „rijkskarrepad" Groningen Leeuwarden? Dat zou het geval zijn indien we vrachtautochauffeurs dienden te advi seren omtrent de door Friesland te rijden route. Maar een toeristische weg heeft in de eerste plaats de taak de gebruikers er van iets te laten zien. Wat wil men dan met het oninteressante Drachten, het dito Heerenveen, het wel aardige Sneek en het mooie Bolsward tegenover Leeuwarden, Franeker en Harlingen, drie Friese steden, waarvan in geen geval (en nu gedragen we ons zeer bescheiden) de bijzonder sfeervolle Friese havenstad mag worden verwaarloosd? En bij dit alles mag toch ook nog wel worden opgemerkt, dat rijden langs de weg GroningenLeeuwarden Harlingen niet uitzonderlijk ongerieflijk is, vergeleken bij Rijksweg 43. Maar de opmars van Drachten, Heeren veen en Sneek in de V.V.V.-bemoeienis met de Groene Kustweg zien we duidelijk in het recentere fotomateriaal. De toeristi sche kaart van Aral, een fraai uitgevoerd drukwerk, geeft als hoofdweg nog Gro ningenLeeuwardenHarlingenAfsluit dijk. GroningenDrachtenHeerenveen Sneek—Afsluitdijk is een alternatieve en daarom dunner aangegeven route. Nog een fase verder en we komen terecht bij de Caltex-folder. Daarop is de rechtstreekse verbinding GroningenLeeuwarden van de kaart geveegd. De argeloze toerist wordt enerzijds over Dokkum naar Leeuwar den gevoerd, waarna hij zijn weg op de reguliere wijze via Franeker en Harlingen naar de Afsluitdijk mag vervolgen. Maar hij kan, blijkbaar precies langs een zelfde soort weg, ook over Heerenveen en Sneek rijden. In de toelichting wordt aan Harlin gen geen enkele regel gewijd. Men kan dit alles vergoelijken door er van uit te gaan dat elke toerist wel een echte wegenkaart in zijn dashboardkastje heeft liggen en daarmee meer rekening zal houden dan met fraaie propagandistische drukwerken die de gebruikers meer in het ootje nemen dan voorlichten. Dat neemt niet weg dat een goede propaganda voor de Groene Kustweg van grote bete kenis kan zijn mits zij is afgestemd op de toeristische belangen en niet op de bedra gen die de lokale V.V.V.-patriotten in de gemeenschappelijke kas storten. Laten we nu niet de benzinemaatschappijen Aral en Caltex voor de Friese vreemdigheden in hun drukwerken verantwoordelijk stellen. Ze hebben deze gegevens niet uit de grond geboord. In de grond geboord worden op deze manier de toeristische belangen van Friesland en daarbij kan het oude motto „Verdeel en heers" gevoeglijk worden vervangen door: „Verdeel en verlies". Daar zijn we hier nogal sterk in. Het Noordnederlandse deel van de Groene Kustweg, volgens een lolder van Chevron Oil Europe Ine, in samenwerking met de interna tionale toeristische organisatie „Groene Kust weg". Zoek de weg Groningen Leeuwarden. De lolder wordt o.m. uitgereikt door de Provin ciale Friese V.V.V. DOKKUM OELFZlil EEUWARDEN ONINGÊI WIN%HOTEN FRANEKER HARLINGEN BOLSWAR SNEEK HEERENVEEN Maandblad, onder auspiciën van de stichting „Leeuwarder Gemeenschap 18e jaargang no. 9 september 1969 Redactiecommissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pastoor H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Adres redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 40222 Abonnementsprijs 5,00 per jaar Gironummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden ASSEN

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 3