Fa. Adema 's Bouwbedrijf
I» BUNGALOWBOUW
VERBOUW
Verlengde Schrans 74 - Leeuwarden - Telefoon 20014, b.g.g. 26938 ONDERHOUDSWERK
7
frequentie van de uitgezonden en de terug
gekaatste straal, maar bij een bewegend
„doel" ontstaan er verschillen. Nadert het
voertuig de antenne, dan wordt de frequentie
naar evenredigheid van de snelheid verhoogd
en verwijdert het zich van de antenne, dan
treedt een frequentiedaling op. Beide veran
deringen worden in het apparaat dus omge
rekend in kilometers per uur.
Nu is er nog één complicatie. De snelheid in
beide richtingen zou het best te meten zijn,
wanneer de antenne recht voor of recht
achter het rijdende voertuig stond, maar dat
kan natuurlijk niet. Er moet dus van opzij
worden gemeten, onder een vaste hoek, die
25 graden bedraagt. De antenne kan met
behulp van een vizier in de juiste stand ten
opzichte van de rijrichting worden ge
plaatst.
We hebben enige weken geleden een poosje
in de politieauto met het radar-controleap
paraat gezeten, om te zien hoe het allemaal
werkt en hoe de vangst was. Dat was in de
Tesselschadestraat, die met de ringweg tot de
bekende racebanen van Leeuwarden behoort.
Het grootste aantal gemotoriseerde passanten
hield zich netjes aan de maximum-snelheid,
maar er werden in een uurtje toch een stuk
of tien overtreders gepakt. In de wagen zijn
twee man aanwezig. Eén let op het naderen
de verkeer en selekteert op het oog. Nadert
een auto met een vermoedelijk te hoge
snelheid, dan wordt de collega achter het
apparaat gealarmeerd. Wijst dit bij het voor
bijrijden een overschrijding van de 50 km
aan, dan gaat per speciale mobilofoon een
seintje naar een drie man sterke ploeg een
paar honderd meter verderop. Merk van de
auto en zoveel mogelijk ook het nummer
worden doorgegeven. Zo kan men de wagen
aanhouden en proces-verbaal opmaken. Het
slot van het droeve lied is later een fikse,
door de officier van justitie te bepalen
boete.
De surveillance werd verricht uit een
herkenbare auto en dat beperkte de
vangst. Verschillende automobilisten zagen
het gevaar en zetten de voet tijdig zo fors op
de rem, dat de auto een eerbiedwaardige
neiging vóór de fatale streep maakte. En dan
was er niets (meer) aan de hand. Eén
bijzonder kwieke overtreder, wiens ontoe
laatbare snelheid feilloos was geregistreerd,
schoot tussen de wagen en de politiepost
verderop rechtsaf een zijstraat in en ont
sprong zo de dans, niet onwelwillend nage
oogd door de bemanning van de auto, die
In de auto houdt hoofdagent G. van der
Zwaag het naderende verkeer in de gaten.
Een collega (niet op de foto) let op de
snelheidsaanduiding op de venstertjes van
het radar apparaat. Op het moment waarop
hem deze ontsnapping sportief gunde. De
schrik had hij in ieder geval te pakken! „En
passant" werden ook wat jongelui op de
bromfiets het haasje, toen ze argeloos de
auto passeerden en (natuurlijk) veel te snel
reden. Recordhouder was een automobilist,
die met 89 km per uur, nietsvermoedend
passeerde en nu waarschijnlijk met Sinter
klaas wat zuinig-aan moet doen, omdat het
leven toch al zo duur is
De radar apparatuur kan gemakkelijk worden
verplaatst en het is dus een onberekenbare
zaak waar de snelheid der passanten wordt
gecontroleerd. Het ene ogenblik gebeurt dit
hier en het andere daar. Dit is een groot
voordeel boven het meetsysteem met twee
over de straat gespannen draden. De ra
dar-controlepost hoeft zichzelf uiteraard niet
te verraden door het gebruik van een
herkenbare politie-auto en het is zelfs niet
nodig de antenne, als een risico-aanduidend
baken, langs de weg te zetten, want de
de foto werd gemaakt was juist iemand met
een snelheid van zestig kilometer per uur
gepasseerd. Iets verderop ging hij op de
bon.
stralen kunnen een autoruit ongehinderd
passeren en het is dus ook mogelijk de hele
apparatuur in de auto op te stellen. En dan
is er natuurlijk de controle bij avond. In het
donker ziet men zelfs een echte politieauto
niet.
Het ligt wel voor de hand, dat de politie zich
in de toekomst minder herkenbaar zal gaan
opstellen, om overtreders de ontsnappings
mogelijkheden te ontnemen. Dat wordt vaak
onsportief bevonden, vooral door degenen,
die zelf niet sportief wensen te rijden. En
daarmee bedoelen we niet degenen, die
volgens raadselachtige normen menen, dat
sportief autorijden een zaak is van een kort
pookje, een houten stuurtje of andere onzin.
Sportief is: geen kinderachtigheden bedrij
ven, zoals welbewust de regels van het
verkeer overtreden.