214.
Besloten om, aangezien S. Salverda door zijn ontslag als Wethouder
(10-8-1839, 8.) heeft opgehouden lid van B. en W. te zijn, en dus de stad niet
langer kan vertegenwoordigen op de bijeenkomsten, nog te houden aangaande de slat
ting der trekvaart Leeuwarden - Harlingen, deze benoeming in te trekken, en op
te dragen aan Mr. J.H. van Boelens. 7-11-1840, 20.
De kosten van onderhoud van de Harlinger trekweg zullen op de Begroting
1841 met ongeveer 400,kunnen worden bestreden. R29-10-1840, 3.
(blz134, 102k)
Missive Hoofd-Ingenieur Waterstaat aangaande de verwijding van de brug
in de trekweg bij Ritzumazijl.
In handen Architect gesteld. 3-4-1841, 7.
Besloten aan Hoofd-Ingenieur te berichten, dat vernieuwing der bestaan
de brug zal kosten 1.050,en nieuwbouw volgens het opgegeven profiel
1.700, 20-4-1801, 6.
Antwoord Hoofd-Ingenieur op Uitg, Missive dezerzijds 21-4-1841, N34/507,
houdende toezending van een concept contract. Verzocht wordt dit op zegel over
te schrijven en de goedkeuring van Ged. Staten te vragen.
Besloten te antwoorden dat B. en W. de schadeloossteling willen bepaald zien op
850, d.i. de helft der kosten, of dat de brug in gezamenlijke uitvoering
wordt gemaakt, en de stad met het onderhoud belast..
(Uitg. Missive 24-4-1841, N 34/518). 24-4-1841, 1.
Antwoord Hoofd-Ingenieur op bovengenoemde missive.
Door B. en W. besloten te berichten, dat thans geen bezwaar bestaat tegen teke
ning van het contract, maar dat dit niet kan zonder goedkeuring van Raad en Ged.
Staten, aangezien op de Begroting geen bedrag is voorgedragen.
27-4-1841, 10.
Mededeling door B. en W. aan Raad van een met de Hoofd-Ingenieur van
de Waterstaat gevoerde correspondentie over de verbreding van de brug in de
trekweg bij Ritzumazijl, in verband waarmee gevraagd wordt 850,of zoveel
meer of minder als nodig blijkt.
De provincie draagt dezelfde som bij,- en het werk zal openbaar worden aanbesteed.
Door Raad besloten B. en W. te machtigen tot vernieuwing van deze brug.
R6-5-18411.
Goedkeuring door Ged. Staten van bovengenoemd besluit.
Door B. en W. besloten dit mede te delen aan de Hoofd-Ingenieur, en deze het
getekende contract toe te zenden.
Verder mededeling aan Raad. 22-5-1841, 5.
Mededeling aan Raad van goedkeuring door Ged. Staten.
R3-6-1841, 3. 2.
2 missives van Hoofd-Ingenieur dienaangaande. 24-6-1841, 9.
Op Begroting 1842 is voorgedragen voor onderhoud der Harlinger trek
weg 400,—R28-10-18414.
(blz. 154, 11.)
Verzoek van B. en W, Harlingen om mededeling hoe wordt gehandeld ten
aanzien van het onderhoud der wallen en wegen die in de trekweg Leeuwarden -
Harlingen gelegen zijn voor tegelfabrieken, aangezien de eigenaren van deze
weigeren ze te onderhouden.
In advies gehouden. Onderzoek ingesteld, 27-11-1841, 7.
Door B. en W. wordt geantwoord, dat zij dienaangaande nooit moeilijk
heden hebben ondervonden, daar de wallen steeds door de eigenaren der fabrie
ken onderhouden worden, en de weg door de stad. 30-11-1841, 12,
Bericht door Menaldumadeel aangaande de gevaarlijke toestand van de
Harlinger trekweg bij Dronrijp. Verbetering wordt verzocht.
Hieraan is reeds voldaan. 5-4-1845, 10.
Bericht door Menaldumadeel aangaande de gebrekkige toestand van het
tiltje in de Harlinger trekweg tegenover Viëtor, onder Dronrijp.
Hieraan is reeds gevolg gegeven. 30-9-1845, 7.
Verzoek van Cornelis Pieters Koopmanslandbouwer te Menaldum, aan
B. en W. om vergunning tot leggen van een strijkdam in de stads ringsloot, be
lendende zijn eigendommen Gem. Dronrijp, Sectie B. 220.
Verzoek tot wederopzeggens toegestaan. 10-6-1846, 6.
Missive Architect in antwoord op hun bij Missive dezerzijds 23-12-1847,
NI 15/1586 toegezonden missive van Menaldumadeel, aangaande enige noodzakelijke
reparatiën aan het gedeelte Harlinger Trekweg tussen de tiltjes 11 en 12 en aan
die tiltjes zelf.
Dezerzijds is last gegeven om die gebreken te herstellen en zorg te dragen ver
schoond te blijven van dergelijke aanmaningen.
Door Architect is voorgesteld om bij herstel der bruggen de leuningen aan de
vaartzijde niet weer aan te brengen: hiertoe is machtiging verleend door B. en W
12-1-1848, 12.