'T KLEINE KRANTSJE 6 HET WAS EEN WARME DONDERDAG IN DE MAAND JULI VAN HET JAAR 1911. DE STAD B OOD EEN FEEST GEVING VAN DE WILHELMINABAAN. DE HELE STAD, DE HELE PROVINCIE JA ZELFS HET HELE LAND SPI BEUREN. VIER MOEDIGE MANNEN GINGEN MET EEN VLIEGMACHINE DE LUCHT IN. SOMS MINUTEN LANG ALS RUSSISCHE KOSMONAUTEN. OVER HET MOGELIJKE GEVAAR, DAT DEZE NIEUWE VINDING MET ZIC} SCHOUWERS DIT, TOTDAT ZE HET AAN DEN LIJVE ONDERVONDEN. DE UIT DE KOERS GERAAKTE MONOPLi GROTE TRIBUNE AF. EEN PANISCHE SCHRIK TYRANNISEERDE OP DAT MOMENT HET PUBLIEK. MANNEN Bloed op de Will tatie van techniek en durf. wind en van vliegen is het eerste uur dan ook geen spra ke. De toeschouwers blijven echter op hun plaats. Hun ge duld wordt beloond. Om acht uur gaan de deuren van de hangar van Max Olieslagers open. Zijn slanke monoplain- Blériot taxiet naar buiten. De monteur brengt de propeller in beweging en even later is de eerste machine in de lucht. Iedereen kijkt vol bewonde ring naar deze enorme pres A1 weken van te voren gons de het door de stad: Leeu warden krijgt weer een vlieg - week, evenals in 1910, maar dan nog grootser. Iedereen in teresseerde zich hiervoor en iedereen maakte het tot on derwerp van zijn gesprek. Voor elke etalage in de bin nenstad vormden afbeeldin gen van vliegmachines de blikvangers en op de Voor streek zag men zelfs stuntelig een vliegtuigje ronddraaien. Advertenties in kranten en veel schrijverij over de fees telijkheden in de stad hadden er voor gezorgd, dat het pu bliek er ook .gewillig' voor was geworden. Beschouwin gen over vliegfeesten elders en aankondigingen over de Leeuwarder Kermis met als hoofdattracties: Soesman's Lustig Toneel (in de Stads schouwburg), stoomcarrousels en BennePs Bioscoop, kon men elke dag weer lezen. Geen wonder, dat het ieder een aansprak, temeer nog om dat er anders weinig te bele ven viel in het Leeuwarden rond 1911. Het is woensdag 12 juli. Een staalblauwe hemel en een vriendelijk zonnetje begroeten deze dag de stad. De ontelba re schepen langs de noordelij ke en westelijke oever van de singel lijken een gepavoiseer- de vloot met fietsen en nog eens fietsen. Langs de Wes tersingel staan schier ontelba re kraampjes en tentjes met allerlei etenswaren. Het heeft iets weg van de boekenstallet jes langs de Seine midden in Parijs. Iedereen is op zijn zon dags. De Wilhelminabaan her bergt al vele honderden men sen. Er heerst een geweldige drukte. Jongens en meisjes venten met chocola. Velen la ten zich verleiden tot het uit geven van een dubbeltje of stuiver, want het wachten duurt lang. De kaatspartij is al afgelopen en iedereen ziet af en toe onwillekeurig naar de hangardeuren. Op de han gars wapperen vier vlaggen, ten teken dat er vier avia- teurs aan de vliegfeesten zul len deelnemen. De Oranjevlag voor Sieb Ko ning, de stoere Groninger de favoriet van het noorden, de Nederlandse driekleur voor Jan van Bussel, een Rotter dammer, de Belgische voor Max Olieslagers en de Franse tricolor voor Réné Cozic. Vier moedige aviateurs, over wie ieder met een niet verholen bewondering spreekt. De vlaggen op de Fortunafa- briek en op de hangars wap peren echter te stevig in de VIER MINUTEN BLIJFT OLIESLAGERS in de lucht. De landing geschiedt niet he lemaal naar wens, maar ten slotte lukt het hem toch met een zijwaartse manoeuvre. De naam van de Belg ligt op dit moment op ieders lippen. De Fransman Réné Cozic is de tweede. Hij rijdt zijn Voisin tweedekker voor. „Wat een gevaarte!" gaat het door het publiek. Om twee minuten over halfnegen maakt de Voi sin zich los van de grond om DRIE MINUTEN later weer veilig te landen. De muziek speelt en iedereen juicht en klapt uitbundig bij de be haalde successen. De stemming zit er voor goed in en nu daar de hangar de poorten opent voor Sieb Ko ning is alles tot een climax gekomen. Iedereen weet im mers te vertellen: „Zijn mon teur gaat mee" en inderdaad naast de piloot Koning zit Ladouque, zijn monteur. Dit betekent de eerste passagiers- vlucht boven Leeuwarden. De spanning is nu merkbaar. Al le ogen zijn gericht op de kleine tweedekker Goupy. Ook de familie van Sieb Ko ning is getuige van deze vlucht. Zeven minuten lang cirkelt Koning, de moedige noorderling, in de lucht en stijgt maar liefst tot een hoog te van 200 meter. Bij het da len van de aviateur breekt ineens alle enthousiasme los. Fier klinkt het Wilhelmus op van de baan, terwijl de heer Schoondermark, de voorzitter van het comité Vlieg- De vliegmachine anno 1911 op de foto: een netwerk van buizen en een lapje linnen, meer was het eigenlijk niet. Op de achtergrond het duizendkoppige publiek, vol spanning het moment verbeidend, waarop het vliegtuig de lucht in zal gaan. Het grote wonder is geschied: het toestel heeft zich van de grond losgemaakt en het vliegt; wat een durf van de bestuur der, wat een onverschrokkenheid

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1965 | | pagina 6