'T KLEINE KRANTSJE lanblik. de drukte concentreerde zich vooral in de om- |r de grote dingen, die daar gebeurden en gingen ge- ïreen sprak er over. de aviateurs werden gehuldigd jacht zweeg iedereen. spitsvondig omzeilden de toe- imax olieslagers, de olijke vlaming, stevende op de i vrouwen gilden. toen vloeide er Doorlopende kaarten a f 2.00 zijn tot dinsdag verkrijgbaar bij den Boekhandelaar R. van der Velde te Leeuwarden en in verschillende si garenwinkels. Iminabaan De val van Max Olieslagers Max Olieslagers, enkele ogenblikken voor z'n val met z'n mechanicien gefotografeerd. Z'n eerste reactie na het onge luk: „doorvliegen, altijd week Leeuwarden, aviateur Koning naar zijn moeder ge leidt. Vrienden hangen hem een krans om. De Rotterdam mer van Bussel besluit de rij wanneer iedereen denkt, dat het toestel zich van de grond verheft, zwenkt de machine plotseling scherp naar links. Het gebeurt even voorbij het met een vlucht van vijf mi nuten. De volgende dag donderdag de 13e is het nog warmer. Elk briesje is welkom. De Wilhelminabaan is weer het centrum van alles. Voor de aviateurs is het echter niet bepaald het mooiste weertype. Om kwart voor vijf gaat de heer Koning de lucht in. Hij beweert echter, dat de lucht .trekkerig' is, zodat de pilo ten besluiten nog even te wachten met het vervolg van de vluchten. Pas twee uur later gaan de hangars weer open. De stemming onder de mensen zit er direct weer in. De ruim 2500 toeschouwers is als een grote familie solidair in het enthousiasme. Oliesla gers en Bussel maken zich gereed en ook Koning trekt zowaar zijn tenue weer aan. Even lijkt het alsof de drie zich haasten, wie van hen het eerst zal opstijgen. Max Olie slagers haast zich in ieder ge val niet. De monteur van Van Bussel komt het eerst klaar. Om twintig over zeven gaat hij de lucht in en terwijl hij de lucht injaagt, davert er een gejuich over de Wilhelmina baan. Max Olieslagers maakt zich nu klaar voor de opstijging.... Zijn toestel staat aan de lin kerkant, aan de kant van de toeschouwers. Aviateur Olie slagers zal in een schuin rechtse richting de lucht in gaan. De motor slaat aan, de machine zet zich in beweging, rolt een zestig meter en net jurytentje. De machine ste vent recht op de grote tribu ne afHet publiek, de voorste rijen zitten bij tafels en stoelen, de achtersten staan op banken, kan geen kant meer uit. De aviateur wordt uit het toestel geslin gerd en de stuurloze machine doet verder zijn verschrikke lijk werk. De plek waar de machine is blijven staan blijkt een verschrikking. Er liggen mannen en vrouwen, één vrouw bijna onherkenbaar verminkt. De dokters Uffelie en Tromp verlenen eerste hulp, nadat de slachtoffers, niemand weet nog hoeveel, de directietent zijn binnengedra gen. Het grote publiek weet echter nog van niets en zelfs de organisatoren zien het ge beurde niet zo ernstig in. De vlieger loopt immers onge deerd rond. Het Wilhelmus wordt ingezet en onder gejuich gaat Sieb Koning het luchtruim in. Lo co Burgemeester Beuker An- dreae zei, dat dit beter was om de onrust onder het pu bliek weg te nemen. Hij wist toen echter ook nog niet wat er gebeurd was. De protest- kreten tegen de muziek en de nieuwe vluchten worden over stemd door levendige toejui chingen van het publiek. Ook Cozic maakt zich nog gereed voor een vlucht, maar vóór hij zijn toestel startklaar kan maken is de droeve mare tot iedereen doorgedrongen. De commissaris van politie ver biedt verder te vliegen. Een koelbloedige fotograaf heeft het tragische moment van de val van Max Olieslagers op de gevoelige plaat vastgelegd. We zien de toeschouwers in paniek wegrennen, terwijl ande ren, die kennelijk door het neerstortende toestel zijn geraakt, proberen haastig overeind te krabbelen. Ook in het juryhokje van de renbaan komt al snel beweging: we zien de hevig geschrokken ooggetuigen de trap afijlen en wie heel goed kijkt, hoort het de mannen roepen: eerst de dames, eerst de dames Iedereen is lamgslagen en allen spreken over de vier ge wonden. Mevrouw Winkel- Groothuis uit Bessoyen (N. Br.) is er het ergst aan toe. Zij ligt met een zware sche- delbasisfractuur. Mevr. Faber- Reitsma moet een arm verlie zen en Mevr. Winkel-van Ta- rel uit Akkrum loopt een ge broken rib op. Mevrouw Wei- dema-Reitsma kneust haar en kel lelijk. Per auto en vigi lante gaan de gewonden naar het Diakonessenziekenhuis. Het levensgevaar bij de ver wondingen van Mevrouw Winkel-Groothuis is echter gauw verdwenen. Max Olieslagers is er .ka duuk' van. De anders gul la chende Vlaming ziet ernstig, maar op de vraag of hij nu ook verder zal vliegen komt prompt het antwoord .natuur lijk!' Ook de mensen zijn het voorval weer snel vergeten. De volgende dag vrijdag de 14e juli gaan de vliegfees- ten gewoon door. Er zijn evenveel mensen als vorige keren en van een sombere stemming is geen sprake. Er kan deze dag echter niet ge vlogen worden en de mensen moeten zich tevreden stellen met een ringrijderij in krom- panelen sjezen. Er komen de ze vliegweek echter nog meer brokken. Zondag maakt Cozic nog een noodlanding tussen de Marssumerweg en de Har- lingervaart, halfweg Mars- sum. Die zelfde dag maakt Koning een vlucht van tien minuten, die noodlottig af loopt. Op grote hoogte slaat zijn motor over'. Het zware brommen gaat over in een vreemd getik. De motor werkt niet meer. De machine helt over en komt vervaarlijksnel op de Wilhelminabaan af. Ie dereen ziet wat er gebeurt en zoekt een goed heenkomen. Op het kritieke moment springt Koning er uit. De ma chine komt zonder al te veel schade aan land en er vallen ook geen gewonden. Leeuwar den had de schrik nóg niet te pakken van de vliegwon- ders, maar Heerenveen wel. Na het dramatische ongeval opdonderdag besloot de com missie aldaar af te zien van de vliegfeesten.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1965 | | pagina 7