'T KLEINE KRANTSJE er voor de laatste wereldoorlog nog nooit een schipper JEN jaren maakten de schaatsers - „ijs en weder dienende" - akkerden ook de fietsers al van stad tot stad, toen iemand ken met de boot, de man van dit laatste initiatief was n1e- ntocht op de schaats gewonnen had. hij was de eerste, die - steden maakte. daarna kwamen ook de wandelaars nog op of honderden, soms wel duizenden sportieve nederlanders steden Wandelend langs de elf Friese steden: een tocht voor ge zonde boddie's. mo in de Friese hoofdstad ver slapte, was Bolsward er weer als de kippen bij om het oude recht te hernemen: tussen 1934 en 1937 vonden vanuit de Mar- tinistad nog vier geslaagde tochten plaats. Tussen t938 en r947 kreeg geen enkele fietser een kans om in georganiseerd verband een tocht langs de Friese steden te maken, maar toen namen de Bolswar- ders de organisatie weer krach tig ter hand en sinds dat laatste jaar gaan er ieder zomerseizoen fietsers voor een fijne Elfsteden tocht in Bolsward van start. Ook gemotoriseerd Ook de motorrijders en automo bilisten lieten zich na het suc ces van de Elfstedenschaats- en fietstochten niet lang onbetuigd en de 27e juli van 1912 werd de historische dag van de eerste gemotoriseerde Elfstedentocht: 41 auto's en motoren maakten toen een „Elfstedenbetrouwbaar- heidsrit", die de A.N.W.B. ter gelegenheid van haar algemene vergadering in Heerenveen had georganiseerd. Later nam de Friese Motor Club in Leeuwarden de organisatie van deze gemotoriseerde Elfste dentocht op zich, maar ook de Zuid Friesche Motor Club en de F.M.C. en de Z.F.M.C. samen zijn voor de organisatie wel ver antwoordelijk geweest: na deze eerste tocht kon het evenement vrijwel jaarlijks plaatsvinden en er is nu, behalve de schaats tocht, geen Elfstedentocht, waar aan zovele (duizenden) sport lieden meedoen als aan deze gemotoriseerde tocht. Na het feest van de schaatsers, van de fietsers, van de motoris- ten en de automobilisten kwam het Elfstedenfeest van het paard: op een prachtige septemberdag in r934 vertrokken vanuit Dei- num twee jongedames op twee edele viervoeters voor een drie daagse Elfstedentocht, die zo goed voldeed, dat de organise rende Ruitercommissie van de A.N.W.B. voor het jaar daarna alweer een Elfstedentocht uit schreef. Nu werd het wel een heel bijzondere toertocht met als enige deelnemer de Hempen- ser veehouder Johannes van der Pol: hij maakte de tocht, samen met z'n vrouw, in een tonneau: een tweewielig rijtuigje, dat deed denken aan een halve ton. Na de oorlog, in het Elfsteden- tochtrijke jaar 1947, kwam de Jelsumer rijvereniging De Mar- tenaruiters met een Elfsteden- ruitertocht uit de bus en toen genoten de Friese steden de eer van een bezoek van 45 ruiters te paard. Zij reden een tocht, waarbij het vele regenwater kennelijk het vuur van de geest drift doofde: na deze volgde er niet weer een ruitertocht; die van '47 zou een historische blij ven. Intussen hadden de Elfsteden- schaatstochten al een geweldige faam verworven: deden er aan de eerste tochten enkele tiental len schaatsers mee, bij de toch ten van '29 en '33 waren het er al honderden, bij die in de oor logsjaren werden het er duizen den. De Elfstedentocht, nu al volbracht door schaatsers, rui ters, fietsers, automobilisten en Elfstedentocht ook gemotoriseerd: een deelnemer aan de start in de goeie ouwe tijd. motorrijders, ja zelfs door vlie geniers (bij de opening van de luchthaven in Leeuwarden in 1937) had zich een blijvende plaats veroverd in de reeks van belangrijke Nederlandse sport- in de zomer zien en besloot met vrouw en kinderen een zelfde vaartocht te maken, die hij ook al schaatsend had gedaan. Met de herinnering aan dit va kantiefestijn maakte hij later regels van 't boekje, in 195s wéér een Elfstedentocht, in r9<5i viel, met een jaar vertraging dus, de vierde tocht en nu, vier jaar na de laatste, wordt de achterstand weer ingehaald, met De rustigste aller Elfstedentochten: boven op de brede rug van een paard. evenementen. Toch mankeerde er nog wat aan het fenomeen van de Elf stedentocht: waar was de man of de vrouw, die de marathon al eens te voet had volbracht In het oorlogsjaar '41 kwamen ze zich plotseling aandienen: twee ervaren Vierdaagselopers, de dames W. Smit—Twijnstra uit Leeuwarden en H. Schultz—Kras- ter uit Delfzijl trokken, samen met de jeugdige Fokje Kleefstra uit Heerenveen, de stoute schoe nen aan en kuierden de afstand van rond tweehonderd kilome ters in precies vijf dagen - een prestatie, die nooit eerder was volbracht. Nog in dezelfde zomer brak een mannelijke wandelaar - de stu dent B. van Hees uit Zandvoort - het prille record door er niet meer dan vier dagen over te doen, maar twee jaar later kwam er weer een andere hardloper - de bekende Jan Zeegers uit Am sterdam - en die deed het vlot in twee Uit deze eerste Elfstedenwandel- activiteiten groeide het Elfste- denwandelcomité, dat de tocht in georganiseerde banen leidde en dat nu - in t9ös - kan terug zien op een lange reeks van bij zonder geslaagde vijfdaagse wandelfestijnen door Friesland op z'n mooist. Eveneens in het begin van de oorlog vond het gedenkwaardige gebeuren plaats van de eerste Elfstedentocht met de boot: de Leeuwarder Karst Leemburg, winnaar van de verschrikkelijke schaatsrace van 192.9, wilde de Friese steden ook nog wel eens z'n medebestuursleden van de Zeilvereniging De Meeuwen en thousiast en zo kwam van het een het ander en in juli 194.6 klonk uit honderden scheeps toeters in de stadsgracht achter de Prinsentuin in Leeuwarden het startsein voor de eerste Friese Elfstedenweek. Het eve nement resulteerde - zo vlak na de oorlog - in een succes, dat eenvoudig niet te beschrijven was en opgetogen organiseerde de actieve vereniging een jaar later al een tweede Elfsteden tocht. Daarna kwam er - in 1950 - een derde glorieuze watersportweek, waarna men besloot het toch maar wat kalmer aan te doen: voortaan zou de Friese Elfste denweek pas om de vijf jaar op de agenda worden gezet. Zo kwam er, geheel volgens de de vijfde tocht. Wéér zal er een machtige ar mada van honderden zeil- en motorjachten langs de Friese steden trekken en wéér zal dui delijk blijken hoe gelukkig, nu precies vijf en zeventig jaar ge leden, het initiatief van Pim Muiier is geweest om Friesland de vreugde te verschaffen van een georganiseerde Elfsteden tocht. Een Elfstedentocht, die, naar Muiier meende, alleen door schaatsenrijders te volbrengen zou zijn, want aan het volbren gen van de Friese Elfstedentocht door fietsers, door automobilis ten, door ruiters, door wande laars, door motorboten, door zeilboten, ja zelfs door kano's, dacht Neerlands grootste sport pionier in dat jaar 1890 in de verste verte nog niet De ruggen gekromd, de spieren gespannen, - daar gaan de Elfstedentochters op de fiets.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1965 | | pagina 7