HUTTIN6 UW STATIONSKAPPER Lezers klommen in de pen 'T KLEINE KRANTSJE Geopend van 7.30 tot 18.00 uur (vervolg van pag. 4) ISl Het Duo Carels Er is nu al het een en ander ge schreven over het Duo Carels, maar ik wil daar graag nog wat aan toevoegen, zeker nu u een foto van het befaamde Grand Gala hebt gepubliceerd. Om te beginnen: Wie staan er op de zefoto Daar gaan we, van links naar rechts: Op de voorste rij zittend: i. Jurjen (Nunne) Schreinhout; 2. een artieste,- 3. Koos Draaisma; 4. Alex de Wind (violist in het huisorkest); 5. Maupie de Bruin en daar naast staande, „Ober" Cohen. Op de 2e rij: (staande) no. 1 weet ik niet; no. 2 Herman Woudstra, no. 3 een artieste; no. 4 weet ik niet zeker, misschien Cees Warringa no. 5 een ar tieste,- no. 6. Appie Greidanus; no. 7 een artieste en no. 8 ik meen Leo Brenninkmeier, maar zeker ben ik er niet van. Op de 3e rij (staande) no's 1 en De Directie: de heer en me vrouw Carels,- no. 3 (in uni form) Karei Maas; 4, 5 en 6 weet ik niet meer,- no. 7 met portierspet een artiest; 8 en 9 weet ik niet zeker en no. 10 Moos van der Woude. Als toelichting nog het volgen de: De artieste op de eerste rij j (tussen Nunne en Koos) was de celliste van het orkest(je). No. 4 de violist Alex de Wind een zg. Stehgeiger, was niet de eerste de beste, maar een uitstekend mu sicus. Trouwens de heer Carels zocht zijn artiesten met vakman schap uit. Ik heb deze violist later nog wel voor grote amuse- ments-orkesten gezien, o.a. in „Palace" Den Haag, „Pschorr" Rotterdam, „Modern" in Utrecht, „De Karseboom" in Arnhem, de „Vereniging" in Nij megen, etc. Maupie de Bruin was een vaste en trouwe bezoeker van de „Grand Gala". Als Maupie er niet was, was de zaak niet com pleet en „Ober" Cohen was ge knipt voor deze zaak en kende z'n pappenheimers. De artistes op de 2e rij (no. 6 en 7) traden op als „soubrette duo". Of het op deze foto nu „Beppie en Tonnie" waren of „Wiesje en Tinie" dat weet ik niet meer, maar die meisjes ver stonden hun vak Ze zongen zeer goed, hadden leuke en ge zellige liedjes (geen smartlap pen hoor en bezongen de hele zaal zonder hulpmiddelen, zo als geluids-installaties, micro foons en versterkers. Die waren er toen (gelukkig) nog niet. Maar ze konden zingen en me nig zangeresje, dat tegenwoordig voor radio of tv komt, zou door de heer Carels niet voor zijn Cabaret zijn geëngageerd. De artiste op de 2e rij no. 5 en haar partner op de 3e rij no. 7, was het bekende Spaanse Dans paar „Anita y Montanesittos". „Zij" was een bijzonder knap en elegant meisje en „Hij" had op de foto voor de grap de portiers pet opgezet. Want donderdags, zaterdags en zondagsavonds stond er een portier aan de in gang, compleet met uniformpet waarop geborduurd met gulden letteren „Grand Gala". Ook is er een tijd des vrijdags nog ma tinee geweest, voor het „Hoog geëerd Publiek" van buiten de stad. Bovengenoemd dans-duo, dat op de betrekkelijk kleine Bühne bij Carels nauwelijks voldoende ruimte had, was een bekend en veel gevraagd „Num mer" in de variété-wereld. Ik heb ze nog wel gezien in „Eden" in de Amstelstraat te Amster dam, evenals in „Flora" Cen- traal-Theater en het „Kurhaus Cabaret" te Scheveningen. Natuurlijk bestond het „huis orkest" niet uit een violist en een celliste. Pianist was, na tuurlijk, de onvolprezen DAVID CARELS Deze foto is volgens mij genomen in de mobilisatie jaren, gezien de HH Schrein hout, Draaisma en Maas in hun redactie en niet te vergeten de lezers en lezeressen van het Kleine Krantsje daar belangstel ling voor hebben. Ook kan het interessant zijn eens iets te schrijven over de verdere en andere amusements mogelijkheden in die jaren. Ik ben nu oud en wijs en grijs(!) maar heb tot mijn 22e jaar in Leeuwarden gewoond en kwam later nog voor zaken regelmatig in deze goede stad terug. Ik heb er een leuke, gezellige en ge moedelijke jeugd meegemaakt, waar ik steeds met genoegen aan terug denk. Vooral ook aan Si Elfstedenbeeld I Uw opmerking in het Krantsje van 30 december over de ver keerde naam op het beeld De Elfstedenrijder lijkt mij wel juist. Ik heb mij er altijd over verwonderd, dat de Elfsteden- commissie indertijd in 1933 een gouden medaille kon toekennen aan de tweede aankomende, S. Castelein van Warga. Het ge beurt toch in geen enkele sport wedstrijd, dat een tweede prijs winnaar ook maar een eerste prijs krijgt, omdat hij maar zo'n klein eindje achter lag Leeuwarden T. HOEKSTRA mil. uniform en denk ik zo on geveer 1916. Dan is het precies een halve eeuw geleden. Men sen, mensen waar „blieft de tied". Het Duo Carels is inderdaad in het Maria Annastraatje begon nen en wel in het vroegere café Tjepkema. Ik denk zo omstreeks 1912. Toen de heer Carels op dit adres zijn Cabaret begon (het heette toen nog niet Grand Ga la) startte hij met als muzikale attractie een z.g. „Schrammel Trio" bestaande uit twee meis jes en een jongen, die met man doline-spel en zang de aanwezi gen amuseerden. Ook de heer en mevr. Carels traden toen nog op. In 1914-T5 is, volgens mij, het cabaret „Grand Gala" in de Korfmakerstraat geopend, in het pand waar voorheen de Fa. Sla ger een electro-technisch bureau gevestigd had. Dit pand lag tus sen de slagerij van de heer Wei- ma en de vishandel van de heer Visser. Ik zou nog wel een hele tijd kunnen doorgaan met mijn her inneringen aan die jaren, ook van het cabaret Paardekam op de Weaze, waar weer andere ar- tisten en musici optraden, als mede over de verschillende be zoekers. Misschien komt dat er nog eens van, tenminste als de het „Grand Gala" waar menige bedeesde jongeling uit die jaren een „man" is geworden. Mocht ik me in namen en/of data hebben vergist, dan bij voorbaat mijn excuses en voor correcties of aanvulling, via de kolommen van 't Kleine Krant sje gaarne aanbevolen. „HAVEA" SI De Vlampiep In de nummers 54 en 55 zag ik tot mijn verrassing foto's van De Vlampiep, die ik nog goed heb gekend, omdat ik als jon gen op het station werkte met couranten en bladen, ochtend bladen, boeken enz. Toen kwam de Vlampiep bij de treinen om te sjouwen en ik herinner me nog goed, dat hij over zijn schouders een band had met twee haken er aan. Moest hij nu twee koffers wegbrengen, dan haalde hij uit elke mouw een haak tevoorschijn, sloeg die om het handvat en sjouwde er dan mee weg. Hij wist van geen moe heid en ik heb me toen vaak verbaasd, dat het zo gemakkelijk ging. Amsterdam W. SCHAAFSMA S Elfstedenbeeld II Wanneer een grote onderne ming als de Condensfabriek aan de gemeente Leeuwarden een standbeeld aanbiedt (hoe duur wel niet dan mag men toch verwachten, dat er geen namen op zo'n beeld gebeiteld wor den, die er niet op thuishoren. Ik moet u zeggen, dat ik hier niets van begrijp. Leeuwarden f. DE JONG Azn. Wij ook niet. (Red. 't KI. Kt.) SI Fotoraadsel In no. 58 op pag. 5 Fotoraadsel III geeft de heer M. Nijdam zijn visie op de tekening uit no. 56 van 30 november. Dat hij mijn verkondigde theorie niet kan delen, is zijn goed recht, doch is het ook weer zo, dat hij zich niet op de borst slaat dat hij gelijk heeft. Wie het uiteindelijk bij het rechte eind heeft, zal de tijd wel leren, toch is het ook mijn goed recht om de door mij ver kondigde theorie nog eens na der te belichten. De heer Nijdam beweert n.l. dat wanneer de tekenaar in dat stukje land had gezeten, hij de huisjes wel voor hem heeft ge had doch nimmer de toren er achter heeft kunnen tekenen. Deze veronderstelling moet ik echter bestrijden, daar ik mij van de situatie daar ter plaatse heb overtuigd en de toren er wel degelijk boven uitkomt uit een zekere gezichtshoek bezien. Ook wil het mij voorkomen dat het oriënteringsvermogen de heer Nijdam in de steek heeft gelaten, zulks t.o.v. van de ligging en de richting van het rijtje huizen. Staande op de hoek van de Bleeldaan - Cambuursterpad bij de eerste woning (onbewoon baar) en een parallel trekkend via Cambuursterpad richting OUDE TIJDSCHRIFTEN 't Kleine Krantsje is er blij mee Oostersingel, over de gracht naar het terrein van de afgebroken gasfabriek heeft men het ge zicht op het Hoeksterpad (Ger. kerk en links onder- en boven woning). Zou men hemelsbreed gemeten deze lijn doortrekken dan komt men eerder op de Nieuweburen (richting Prinsen tuin) dan op de hoek Nieuwe- kade zoals de heer Nijdam weer geeft. De toren blijft dus links in het beeld. De foto nogmaals onder de loupe nemend ontwaart men tussen de drie laatste schoor stenen nog een paar bouwsels, die op schoorstenen lijken en die zouden m.i. van een paar huizen moeten zijn geweest staande aan de Oostersingel, di- rekt links om de hoek met uit zicht op gasfabriek-Hoeksterpad- Kazerne en natuurlijk ook de Bon. toren. Uit mijn jeugdjaren kan ik mij nog herinneren dat daar o.m. heeft gewoond de heer Stein- voorte (stucadoor) en Hoekstra (Kleine Adam). Of de heer J. Hoekstra te Raard en IJ. Bakker te Amsterdam het nu weer met mij eens zijn, laat ik aan hun verbeelding over. IJ. Bakker als oud-„Ouwegleister" zal in ieder geval hier wel ge speeld hebben met zijn broer Bertus (concert-fluittist) en op de slootjes die het land door kruisten zich het schaatsenrij den hebben eigen gemaakt, waar ik mij dan zelf ook bij reken. Mocht het zo zijn dat mijn vi sies op dit foto-raadsel onjuist is weergegeven, dan toch blijft het genoegen ervan over te heb ben gewerkt om een oplossing te vinden. Leeuwarden P. VELLINGA GRAFMONUMENTEN SCHOORSTEENMANTELS PC HUS*CM€ SWWWOOWIM SINDS 1930 TELEFOON 30180 - 29278 - 27866 - 28286

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1967 | | pagina 9