HUTTIN6
UW STATIONSKAPPER
Lezers klommen in de pen
'T KLEINE KRANTSJE
Geopend van 7.30 tot 18.00 uur
(vervolg van pag. 4)
ISl Het Duo Carels
Er is nu al het een en ander ge
schreven over het Duo Carels,
maar ik wil daar graag nog wat
aan toevoegen, zeker nu u een
foto van het befaamde Grand
Gala hebt gepubliceerd. Om te
beginnen: Wie staan er op de
zefoto Daar gaan we, van
links naar rechts: Op de voorste
rij zittend: i. Jurjen (Nunne)
Schreinhout; 2. een artieste,- 3.
Koos Draaisma; 4. Alex de
Wind (violist in het huisorkest);
5. Maupie de Bruin en daar
naast staande, „Ober" Cohen.
Op de 2e rij: (staande) no. 1
weet ik niet; no. 2 Herman
Woudstra, no. 3 een artieste; no.
4 weet ik niet zeker, misschien
Cees Warringa no. 5 een ar
tieste,- no. 6. Appie Greidanus;
no. 7 een artieste en no. 8 ik
meen Leo Brenninkmeier, maar
zeker ben ik er niet van.
Op de 3e rij (staande) no's 1 en
De Directie: de heer en me
vrouw Carels,- no. 3 (in uni
form) Karei Maas; 4, 5 en 6
weet ik niet meer,- no. 7 met
portierspet een artiest; 8 en 9
weet ik niet zeker en no. 10
Moos van der Woude.
Als toelichting nog het volgen
de: De artieste op de eerste rij
j (tussen Nunne en Koos) was de
celliste van het orkest(je). No. 4
de violist Alex de Wind een zg.
Stehgeiger, was niet de eerste de
beste, maar een uitstekend mu
sicus. Trouwens de heer Carels
zocht zijn artiesten met vakman
schap uit. Ik heb deze violist
later nog wel voor grote amuse-
ments-orkesten gezien, o.a. in
„Palace" Den Haag, „Pschorr"
Rotterdam, „Modern" in
Utrecht, „De Karseboom" in
Arnhem, de „Vereniging" in Nij
megen, etc.
Maupie de Bruin was een vaste
en trouwe bezoeker van de
„Grand Gala". Als Maupie er
niet was, was de zaak niet com
pleet en „Ober" Cohen was ge
knipt voor deze zaak en kende
z'n pappenheimers.
De artistes op de 2e rij (no. 6
en 7) traden op als „soubrette
duo". Of het op deze foto nu
„Beppie en Tonnie" waren of
„Wiesje en Tinie" dat weet ik
niet meer, maar die meisjes ver
stonden hun vak Ze zongen
zeer goed, hadden leuke en ge
zellige liedjes (geen smartlap
pen hoor en bezongen de hele
zaal zonder hulpmiddelen, zo
als geluids-installaties, micro
foons en versterkers. Die waren
er toen (gelukkig) nog niet.
Maar ze konden zingen en me
nig zangeresje, dat tegenwoordig
voor radio of tv komt, zou door
de heer Carels niet voor zijn
Cabaret zijn geëngageerd.
De artiste op de 2e rij no. 5 en
haar partner op de 3e rij no. 7,
was het bekende Spaanse Dans
paar „Anita y Montanesittos".
„Zij" was een bijzonder knap en
elegant meisje en „Hij" had op
de foto voor de grap de portiers
pet opgezet. Want donderdags,
zaterdags en zondagsavonds
stond er een portier aan de in
gang, compleet met uniformpet
waarop geborduurd met gulden
letteren „Grand Gala". Ook is
er een tijd des vrijdags nog ma
tinee geweest, voor het „Hoog
geëerd Publiek" van buiten de
stad. Bovengenoemd dans-duo,
dat op de betrekkelijk kleine
Bühne bij Carels nauwelijks
voldoende ruimte had, was een
bekend en veel gevraagd „Num
mer" in de variété-wereld. Ik
heb ze nog wel gezien in „Eden"
in de Amstelstraat te Amster
dam, evenals in „Flora" Cen-
traal-Theater en het „Kurhaus
Cabaret" te Scheveningen.
Natuurlijk bestond het „huis
orkest" niet uit een violist en
een celliste. Pianist was, na
tuurlijk, de onvolprezen DAVID
CARELS Deze foto is volgens
mij genomen in de mobilisatie
jaren, gezien de HH Schrein
hout, Draaisma en Maas in hun
redactie en niet te vergeten de
lezers en lezeressen van het
Kleine Krantsje daar belangstel
ling voor hebben.
Ook kan het interessant zijn
eens iets te schrijven over de
verdere en andere amusements
mogelijkheden in die jaren. Ik
ben nu oud en wijs en grijs(!)
maar heb tot mijn 22e jaar in
Leeuwarden gewoond en kwam
later nog voor zaken regelmatig
in deze goede stad terug. Ik heb
er een leuke, gezellige en ge
moedelijke jeugd meegemaakt,
waar ik steeds met genoegen
aan terug denk. Vooral ook aan
Si Elfstedenbeeld I
Uw opmerking in het Krantsje
van 30 december over de ver
keerde naam op het beeld De
Elfstedenrijder lijkt mij wel
juist. Ik heb mij er altijd over
verwonderd, dat de Elfsteden-
commissie indertijd in 1933 een
gouden medaille kon toekennen
aan de tweede aankomende, S.
Castelein van Warga. Het ge
beurt toch in geen enkele sport
wedstrijd, dat een tweede prijs
winnaar ook maar een eerste
prijs krijgt, omdat hij maar zo'n
klein eindje achter lag
Leeuwarden T. HOEKSTRA
mil. uniform en denk ik zo on
geveer 1916. Dan is het precies
een halve eeuw geleden. Men
sen, mensen waar „blieft de
tied".
Het Duo Carels is inderdaad in
het Maria Annastraatje begon
nen en wel in het vroegere café
Tjepkema. Ik denk zo omstreeks
1912. Toen de heer Carels op dit
adres zijn Cabaret begon (het
heette toen nog niet Grand Ga
la) startte hij met als muzikale
attractie een z.g. „Schrammel
Trio" bestaande uit twee meis
jes en een jongen, die met man
doline-spel en zang de aanwezi
gen amuseerden. Ook de heer en
mevr. Carels traden toen nog
op. In 1914-T5 is, volgens mij,
het cabaret „Grand Gala" in de
Korfmakerstraat geopend, in het
pand waar voorheen de Fa. Sla
ger een electro-technisch bureau
gevestigd had. Dit pand lag tus
sen de slagerij van de heer Wei-
ma en de vishandel van de heer
Visser.
Ik zou nog wel een hele tijd
kunnen doorgaan met mijn her
inneringen aan die jaren, ook
van het cabaret Paardekam op
de Weaze, waar weer andere ar-
tisten en musici optraden, als
mede over de verschillende be
zoekers. Misschien komt dat er
nog eens van, tenminste als de
het „Grand Gala" waar menige
bedeesde jongeling uit die jaren
een „man" is geworden.
Mocht ik me in namen en/of
data hebben vergist, dan bij
voorbaat mijn excuses en voor
correcties of aanvulling, via de
kolommen van 't Kleine Krant
sje gaarne aanbevolen.
„HAVEA"
SI De Vlampiep
In de nummers 54 en 55 zag ik
tot mijn verrassing foto's van
De Vlampiep, die ik nog goed
heb gekend, omdat ik als jon
gen op het station werkte met
couranten en bladen, ochtend
bladen, boeken enz. Toen kwam
de Vlampiep bij de treinen om
te sjouwen en ik herinner me
nog goed, dat hij over zijn
schouders een band had met
twee haken er aan. Moest hij nu
twee koffers wegbrengen, dan
haalde hij uit elke mouw een
haak tevoorschijn, sloeg die om
het handvat en sjouwde er dan
mee weg. Hij wist van geen moe
heid en ik heb me toen vaak
verbaasd, dat het zo gemakkelijk
ging.
Amsterdam W. SCHAAFSMA
S Elfstedenbeeld II
Wanneer een grote onderne
ming als de Condensfabriek aan
de gemeente Leeuwarden een
standbeeld aanbiedt (hoe duur
wel niet dan mag men toch
verwachten, dat er geen namen
op zo'n beeld gebeiteld wor
den, die er niet op thuishoren.
Ik moet u zeggen, dat ik hier
niets van begrijp.
Leeuwarden f. DE JONG Azn.
Wij ook niet.
(Red. 't KI. Kt.)
SI Fotoraadsel
In no. 58 op pag. 5 Fotoraadsel
III geeft de heer M. Nijdam zijn
visie op de tekening uit no. 56
van 30 november. Dat hij mijn
verkondigde theorie niet kan
delen, is zijn goed recht, doch
is het ook weer zo, dat hij zich
niet op de borst slaat dat hij
gelijk heeft.
Wie het uiteindelijk bij het
rechte eind heeft, zal de tijd
wel leren, toch is het ook mijn
goed recht om de door mij ver
kondigde theorie nog eens na
der te belichten.
De heer Nijdam beweert n.l. dat
wanneer de tekenaar in dat
stukje land had gezeten, hij de
huisjes wel voor hem heeft ge
had doch nimmer de toren er
achter heeft kunnen tekenen.
Deze veronderstelling moet ik
echter bestrijden, daar ik mij
van de situatie daar ter plaatse
heb overtuigd en de toren er
wel degelijk boven uitkomt uit
een zekere gezichtshoek bezien.
Ook wil het mij voorkomen dat
het oriënteringsvermogen
de heer Nijdam in de steek
heeft gelaten, zulks t.o.v. van de
ligging en de richting van het
rijtje huizen.
Staande op de hoek van de
Bleeldaan - Cambuursterpad bij
de eerste woning (onbewoon
baar) en een parallel trekkend
via Cambuursterpad richting
OUDE
TIJDSCHRIFTEN
't Kleine Krantsje is er
blij mee
Oostersingel, over de gracht naar
het terrein van de afgebroken
gasfabriek heeft men het ge
zicht op het Hoeksterpad (Ger.
kerk en links onder- en boven
woning). Zou men hemelsbreed
gemeten deze lijn doortrekken
dan komt men eerder op de
Nieuweburen (richting Prinsen
tuin) dan op de hoek Nieuwe-
kade zoals de heer Nijdam weer
geeft.
De toren blijft dus links in het
beeld. De foto nogmaals onder
de loupe nemend ontwaart men
tussen de drie laatste schoor
stenen nog een paar bouwsels,
die op schoorstenen lijken en
die zouden m.i. van een paar
huizen moeten zijn geweest
staande aan de Oostersingel, di-
rekt links om de hoek met uit
zicht op gasfabriek-Hoeksterpad-
Kazerne en natuurlijk ook de
Bon. toren.
Uit mijn jeugdjaren kan ik mij
nog herinneren dat daar o.m.
heeft gewoond de heer Stein-
voorte (stucadoor) en Hoekstra
(Kleine Adam).
Of de heer J. Hoekstra te Raard
en IJ. Bakker te Amsterdam het
nu weer met mij eens zijn, laat
ik aan hun verbeelding over. IJ.
Bakker als oud-„Ouwegleister"
zal in ieder geval hier wel ge
speeld hebben met zijn broer
Bertus (concert-fluittist) en op
de slootjes die het land door
kruisten zich het schaatsenrij
den hebben eigen gemaakt, waar
ik mij dan zelf ook bij reken.
Mocht het zo zijn dat mijn vi
sies op dit foto-raadsel onjuist
is weergegeven, dan toch blijft
het genoegen ervan over te heb
ben gewerkt om een oplossing
te vinden.
Leeuwarden P. VELLINGA
GRAFMONUMENTEN
SCHOORSTEENMANTELS
PC HUS*CM€ SWWWOOWIM
SINDS 1930
TELEFOON 30180 - 29278 - 27866 - 28286