METEEN LANDVERHUIZERSSCHIP DE WIJDE WERELD IN Adieuprins UendriUfoup 'T KLEINE KRANTSJE 5 FJI?mBiN|vIneiTIE EXCLUSIEVE VORMGEVING DE JONG MEUBELEXPOSITIE schrans 25 en 26 Romantiek Onze medewerker, de heer J. C. van Dam, vervolgt vandaag zijn serie verhalen: met een landverhuizersschip de wereld in. Hij zit nu nog op zee, maar hij zal spoedig voet aan land zetten De overtocht over de Atlanti sche Oceaan was voor mij één groot feest. Uren kon ik, leu nende over de verschansing, de golven gadeslaan, de zee in al haar schoonheid bewonderen. Kalm weer wisselde zich af met zware stormen. Dan vond ik de Oceaan op zijn mooist. Ook passeerden we grote ijsbergen die, wanneer de zon er op scheen, een fantastisch gezicht opleverden. Ijs echter brengt mist mee, het gevaarlijkste weer voor de zee man. Was ons schip in een mist gordijn gehuld dan hoorde je het eentonig getoeter van de misthoorn. Eens ook was er gro te levendigheid aan boord toen een school walvissen gesigna leerd werd. Men zag hun vette ruggen en grote, zware koppen af en toe boven het water uit komen. Hoge fonteinen water spoten ze dan de lucht in. De aanblik van dit natuurschouw- spel is mij tot de dag van van daag duidelijk bijgebleven. Ook scherp in mijn geheugen gegrift is, na tien dagen genoten te hebben van de mooie reis, de aankomst van het landverhui zersschip „Canada" in Montre al. Het was op een prachtige voorjaarsavond. Buitengewoon schoon schitterden de sterren aan het firmament. Ze sloten zich als het ware aaneen met de duizenden tegen berghellingen aan, al hoger en hoger klim mende elektrische lichten van de grote Canadese wereldstad, in deze zee van lichten prijkten, in vele kleuren, talloze lichtre clames die aan- en uitgingen of door aandachttrekkende vuur pijlen, hoog in het luchtruim uitschietende, van tijd tot tijd werden ontstoken. Fantastisch was de aanblik, vanaf het hoge sloependek, op dit vuurwerk van reclames. De overtocht was volbracht, ik had het land mijner dromen, het machtige dollarland be reikt. Ten einde was de heerlij ke reis, met een wereld vol ge noegens aan boord, die de land verhuizers bijna deed vergeten, dat er ook nog een andere we reld bestond, een wereld van werken en zorgen. Nog diezelfde avond verliet ik de boot en drukten mijn voeten voor het eerst de Canadese bo dem. Hier nam ik afscheid van mijn Hollandse reisgenoten. Niet geheel van weemoed ont bloot is zo'n afscheid van je medereizigers, mensen met wie je tien lange dagen prettig hebt omgegaan, waarmee je intieme vriendschap gesloten hebt en die dan weer, met een handdruk en een vaarwel, voor altijd ver dwijnen. Eenzaam. Een huurrijtuig bracht mij met mijn bagage, een grote handkof fer, naar een eenvoudig hotel, waarvan ik het adres aan boord had opgedaan. Erg eenzaam deed het aan, zo plotseling ge plaatst, geheel alleen, in het ho telkamertje. Welk een verschil bij onze hut aan boord, waarin we met ons vieren hoogst gezel lig de tijd hadden doorgebracht. Als bij toverslag was alles nu veranderd. J. C. VAN DAM In memoriam: JAAP TJEPKEMA De alom bekende Leeuwarder taxichauffeur Jaap Tjepkema is in de nacht van 16 op 17 maart, op de leeftijd van 68 jaar, over leden. Hij was een bekende fi guur in het uitgaande Leeuwar den en hij heeft 's avonds laat menig paartje naar huis ge bracht. Zijn halve leven heeft de heer Tjepkema, die door de vaste klanten met Jaap en door de jongere garde met Ome Jaap werd aangesproken, achter het stuur doorgebracht. Veel zal hij in zijn lange carrière hebben meegemaakt, maar zelden heeft hij er iets van verteld, „Ik hoor zie en zwijg", was zijn devies. Men kon hem alles vertellen, nooit zou hij het vertrouwen, dat in hem gesteld was bescha men, hij was bemind bij ieder die hem kende. Het goede humeur van de heer Tjepkema was bijna spreekwoor delijk en in slappe tijden hoorde men hem nooit klagen als hij eens lang op een vrachtje moest wachten. Enige jaren geleden zou „Ome Jaap" de koningin afhalen van bet vliegveld omdat de hofauto te laat was. Helaas is deze rit aan zijn neus voorbij gegaan, doordat de wagen op het laatste ogenblik nog op kwam dagen. Alle tijdên van het taxibedrijf heeft Tjepkema meegemaakt, van het prilste begin af, toen hier in Leeuwarden een taxi oorlog woedde en de taxies re den tegen prijzen die ver onder de kostprijs lagen, tot de vette tijd van tegenwoordig. Hij heeft de tijd nog gekend dat een auto een bezienswaardigheid was in Leeuwarden. Hij heeft in de oorlog gereden op auto's die op persgas of huisgas reden, kortom, hij heeft het taxibedrijf in al zijn facetten beleefd en hij heeft er van gemaakt wat hij kon, door menslievendheid en tact en door zijn gezonde en hartelijke houding tegenover zijn „vrachtjes". Ja Is het werkelijk zoals vele, vaak oudere, mensen beweren Is werkelijk de romantiek uit de stad verdwenen We geloven het niet. 's Avonds in de sche mering, als alle lichten opgaan en zich vermengen met het schemerlicht, dan heerst er sfeer in onze stad. Alleen, het is an ders dan vroeger. Het is niet meer de Romantiek van de Sjeeskes en Boerenwagens die op vrijdag en over de klinkerstra ten naar de veemarkt rijden. Niet meer de romantiek van een stille rustige stad zonder grom mend en zoemend, toeterend en lawaaiend snelverkeer. Nee, het is een moderne Ro mantiek, een recht-lijnige. Een lichtfeest zoals we dat vroeger nooit meegemaakt hebben. Hebt u 's avonds als de zon rood gloeiend onderging wel eens bij Tolhuis gestaan en dan naar de stad gekeken Dan zou u die uit de scheme ring oprijzende hoge flats heb ben gezien, die met hun verlich ting een prachtig lichtschilderij vormen met alle mogelijke kleurtinten. En hebt u daarvan daan de Schieringerwêg al eens bekeken, die zo mooi in de schemering wegduikt Of hebt u vanuit een flat 's avonds al eens naar de verkeersstroom staan kijken, die zich als een vlammend lint door de straten kronkelt Dan vindt u roman tiek, maar moderne. De kleine intieme samenleving die we op het schip vormden, was verdwenen. Eensklaps stond je geheel verlaten, niemand op wie je meer steunen kon, nie mand die zich om je bekom merde. Nog jong en voor het eerst van huis, voelde ik mij plotseling een volwassen mens met volle verantwoording in de ze moeilijke maatschappij. Van slapen kwam die eerste nacht al bitter weinig, mijn geest was teveel bezig. Ik dacht aan wat ik verlaten had en wat de naaste toekomst zou brengen. Dit laatste baarde mij nogal zorg, daar mijn financiën een weinig in de war geraakt waren. Ik had n.l. gedurende de reis wat teveel boven mijn stand ge leefd. De post „onvoorziene uit gaven" was ver boven bereke ning gestegen. Tweede klasse gereisd hebbende, met een vro lijk stelletje reisgenoten, had het mij in Engeland menige ex tra „shilling" gekost en later aan boord, waar men in dollars rekende, waren nogal eens een paar dure dollars door mijn vin gers gegleden. Sportfeesten Voor de verschillende sport- feesten, die op het Engelse stoomschip aan de orde van de dag waren, was ook veel geld nodig geweest en de aardige En gelse collectrices wisten je altijd wel te vinden. Ook wanneer ik de „bar" aan boord passeerde, moest ik altijd een glaasje bier meedrinken om, zoals ze zeiden, een goeie emigrant te worden. Dit alles kostte nogal veel geld en soms nog koppijn bovendien. Toen ik met weddenschappen mijlen laag berekend. Juist was het andersom uitgekomen, prachtig weer had het scbip in de loop van de dag begunstigd en toen waren het de machines die mij door hevig gebonk lie ten weten dat ik weer een paar kostbare dollars armer gewor den was. Al deze buitensporige uitgaven waren oorzaak, dat ik maar met vijftien dollars op zak het vreemde land was binnenge stapt. Gesloten boek Nog slechter dan het er met mijn portemonnee voor stond, was het met mijn taalkennis gesteld. Het Engels was voor mij een gesloten boek. Het boekje „De vlugge Engelsman" dat vol gens mijn plan de campagne gedurende de reis uit het hoofd geleerd zou worden had in mij, wat het vlugge bestuderen be trof, al een zeer langzame Hol lander getroffen. Het was bijna nooit voor de dag gehaald, het vele vermaak aan boord was hiervan wel de oorzaak geweest. Stonden enkele papieren dus niet zo gunstig en veroorzaakte dit mij enige zorg, toch was ik vast besloten mij er moedig door heen te slaan, ik wist dat ik in een rijk, jong land was, waar gebrek aan werkkrachten heers te. Morgen gaat de strijd beginnen, de grootste strijd in 't leven, de strijd om het bestaan. Tot zover mijn herinneringen aan de reis met het landverhuizersschip en aankomst in Canada, herinne ringen die, niettegenstaande 't wijkend veraf, scherp in mijn geheugen zijn gegrift. J. C. VAN DAM Het schijnt er dan eindelijk van te komen: de Prins Hendrikbrug verdwijnt om plaats te maken voor een vaste brug. Dit is een foto van de Prins Hendrikbrug bij een Koninklijk bezoek. Als zo'n oude brug eens kon vertellen op de boot mijn niet al te roos kleurige financiële toestand hoopte te versterken, had For- tuna nooit aan mijn zijde ge staan. Het aantal mijlen dat het schip per dag zou afleggen, waarom in hoofdzaak gewed werd, had ik nooit ten naaste bij kunnen raden. Was het door mij hoog geschat dan hadden ijsbergen, die veel mist mee brachten, de schroeven genood zaakt veel langzamer te draaien. Het eentonig getoeter van de misthoorn vertelde mij dan duidelijk genoeg, dat ik mijn centen kwijt was. Eens bij slechte weersgesteld heid, toen een ieder die morgen voorspelde dat weer menig mist gordijn ons die dag het uitzicht zou beletten had ik, dit als richtsnoer nemende het aantal

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1967 | | pagina 5