Leewadden, wat blieft er van die over trams Met een vrachtboot langs verre kusten Piet Wiersma A. ATEMA VERHUUR Naaimachines 7 Records worden gebroken 'T KLEINE KRANTSJE nieuwe wagens BOSCH KOELKASTEN PamishetoSe-en benzinemevfc van da energiegroep In de vroege ochtendstond be gaf ik mij, vergezeld van mijn nieuwe vrienden, Harry en Bill, naar het dek. Hier was men druk bezig met dekwassen en met één van die ijverige man nen kwamen wij weldra in een geanimeerd gesprek. Donald noemden zijn makkers hem en dus wij ook maar. Hij bleek een Schot te zijn en, zo wij al gauw doorhadden, een zeeman in hart en nieren. Zijn schuit was hem alles, 't Is een oude balt maar taai en onverwoestbaar liet hij ons weten. Hij vertelde verder, dat hij de orkaan die ,The City' op de kust van Guatamala had geworpen, had meebeleefd. De schuit had een aai gekregen van een stuk rots dat plotseling, tus sen hoge bergen water, opdook. Aan bakboordzijde was de wand juist even boven de waterlijn, opengereten. Het woest koken de water stroomde binnen, maar door met man en macht aan het pompen te slaan, waarbij ook de tweede klasse passagiers werden ingeschakeld, had men het schip boven water kunnen houden en haar, op eigen kracht, een haven kunnen binnenlood sen.. Gezellige prater Donald bleek een gezellige pra ter te zijn, een pikbroek die niet van opsmuk hield. Hij verstond de wereld en 't leek ons toe, dat vriendschap met deze man, aan boord van „The City" ons geen windeieren zou leggen. Een grote zeereis is altijd inte ressant om het aantal mensen dat je voorbij gaat op een schip. Mensen met wie je kennis maakt en met enkelen een ech te, leuke, tijdelijke vriendschap sluit. Tijdelijk veelal omdat bij het verlaten van de boot ieder een zijn eigen gekozen pad weer neemt. Dan gaat men met een handdruk en een „good bye" weer uitelkaar om dikwijls el kaar nooit weer te ontmoeten. De blanken aan boord waren joviale mensen. Ze waren van onderscheidene nationaliteiten: Amerikanen, Duitsers, Italianen, Spanjaarden en misschien nog wel mensen ergens uit de Bal kan, die nu niet juist wisten waar en in welk land ze voor 't eerst het levenslicht hadden aanschouwd. Behalve de Amerikanen en de Europeanen trok vooral de kleu rige passagiers-wereld aan boord onze aandacht. De gele en zwar te jongens waren veelal bestemd voor het Panamakanaal. De ho ge Amerikaanse lonen lokten deze knapen. Aan boord waren ook Mexicanen die terug gingen naar hun vaderland. Ze hadden waarschijnlijk de Amerikaanse buit, de „Almighty dollar" bin nen. Veel Spaans en Portugees werd er aan boord gesproken. Maar ook spraken velen uit Zuid- en Midden Amerika wel Engels wanneer ze hier toe genood- J. C. VAN DAM zaakt waren. De harmonie on der deze mensen, zover ik het bezien kon, was uitstekend. Maar de Amerikanen waren niet zo erg getapt bij de Mexicanen. Volgens deze landslieden waren de rijke bronnen van hun land teveel in Amerikaanse handen, waardoor de Mexicanen arm bleven. Ook het blanke superi oriteitsgevoel brachten de U.S.A-ers nog al sterk tot uiting. De Chinezen waren goeie jon gens, wanneer men ze met hun gok-kaartspel maar met rust liet. Onze hofmeester stond bij de kleurlingen niet in zo'n goed blaadje. Hij had volgens deze mensen wat te veel dictatoriaals op. De welgebouwde Latijnse broeders namen dit niet zo ge makkelijk als de klein-van-stuk zijnde Chinezen. Deze waren bij fors en ruw optreden gauw bang en vluchtten dan giege- lend weg. Dat de hofmeester geen Ameri kaan was, maar een rasechte „Paddy", een Ier, scheen voor de Midden- en Zuid Amerikanen geen doorslaand excuus. Hij sprak Engels en voer onder Amerikaanse vlag en daarmee was de kous af. Misschien na men ze zijn ruw en donderend optreden ook wel wat te ernstig. Volgens Donald had deze ouwe zeerob een goed hart. Bij inza meling voor geld ten dienste van een goed doel klopte men bij hem nooit aan dovemans- deuren. Royaal ging dan zijn beurs open natuurlijk met de nodige krachttermen er bij. In ons vorige Kleine Krantsje hebben we al even aangekon digd dat we nog zouden terug komen op het merkwaardige ge val van een leeftijdsverschil van niet minder dan 115 jaar tussen een grootvader en zijn klein kind. Bij de heren Yetsenga, over wie we al eens eerder schreven was er een verschil in leeftijd tussen opa en kleinkind van acht en negentig jaar: de heer Bauke Siehes Yetsenga te Arum was geboren in r797, zijn kleinkind, Dirk Rinses Yetsenga, is geboren in rS95. Onze abonnee de heer B. Kleef- stra deelde ons na deze publi catie mee, dat zijn grootvader weliswaar niet, zoals de groot vader van de heer Yetsenga, ge boren was in de achttiende eeuw, maar dat zijn familie kon bogen op het record van een nog veel groter leeftijdsverschil: de grootvader van de heer Kleef- stra, de heer Bauke van Zwol te Terwispel is geboren in 1808 en de jongste zuster van de heer Kleefstra, mevrouw Klaske de Jong—Kleefstra te Alkmaar, is geboren in 1923. Tussen deze grootvader en het kleinkind zit dus een leeftijdsverschil van niet minder dan rt5 jaar Dat lijkt ons inderdaad een onaan tastbaar record Maar intussen blijkt het record van de familie Yetsenga toch nog gebroken te zijn Van onze abonnee, de heer Taeke Hoeke- ma te Zuidhorn, kregen wij een fraaie Lokkich Nijjierskaert met de mededeling, dat de grootva der van de nu een en tachtig jaar oude heer Jan Hoekema te Roordahuizum, Paulus Andreas Hoekema, geboren is in 1783, nog veertien jaar eerder dus dan de grootvader van de heer Yet senga. Paulus Andreas' Hoekema leef de van 1783 tot r86o, hij was boer, o.a. op de „Swarte Planlce" in Huizum, zoals de heer Hoe kema uit Zuidhorn ons schreef. Deze Paulus is evenals de grootvader van de heer Yetsen ga driemaal getrouwd geweest. Een ander kleinkind van Paulus is mevrouw Trijntje Tuinstra— Hoekema, die nu twee en ne gentig is en in Drachten woont. Vroeger heeft deze mevrouw Tuinstra—Hoekema in Leeuwar den gewoond en wel in de Men- no van Coehoornstraat. Nu zijn we geneigd te zeggen, dat het beslist niet meer kan, maar toch herhalen wij onze vraag van de vorige maal: zijn er familie's, die een van deze records kunnen breken r. een grootvader of grootmoe der van een nu nog' levend kleinkind, die geboren is in of vóór 1783; 2. een verschil in leeftijd tussen een grootvader of grootmoe der en een nu nog levend kleinkind van irs of meer dan ris jaar. Let wel: het gaat dus om groot8 ouders en niet om overgroot ouders en het gaat om klein kinderen, die op dit moment nog in leven zijn. „Leewadden, wat blieft er van die over verzuchtte een dezer dagen een oud stadgenoot, die zijn Kerstvakantie kwam doorbrengen in zijn geboortestad en die niet kon nalaten bij de redactie van 't Kleine Krantsje zijn hart te luchten, toen hij een paar flinke wandelin gen door de stad had gemaakt. „Man, het is toch veskrikkelijk", zei hij met het bekwaam ste Leewadder accent, „hele straten hewwe se mar afbroken, je wete suver niet meer hoetet froeger was Nim nou de buut van de Butterhoek - onherkenbaar gewoon". We hebben voor deze abonnee onze voorraad foto's van de Boterhoek en omstreken op tafel gelegd en we hebben hem laten zeggen, welk plaatje-ter-herinnering in het eerstvolgende Kleine Krantsje zou worden afgedrukt. „Dit", zei hij, „van 't Surievestraatsje - hardstikke mooi, sien es man, wat een leven, wat een sfeer, - och, och, Leewadden, wat blieft er van die over van uitsluitend Opel Kapitfca Opel Rekord Opel Kadett Kadett Caravan V.W. Toerbusje» met radio en all risk verzekering Oldegalileeën 169 Leeuwarden Telefoon 27701 Een koelkast van PRINS Een VORSTELIJK bezit Voor iedere KEUKENPRINSES tegen concurrerende prijzen Nieuwestad 76 - Leeuwarden Telefoon 05100 - 28215 Reeds vanaf f 125,— Zig Zag vanaf f 295,— BIJ INRUIL HOGE PRIJS VOOR OUDE Overal te ontbieden Slotmakerstraat 3 Bij de Eewal LEEUWARDEN Telefoon 30259 ^SHV kiener

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1968 | | pagina 7