EMPTE
GRACHT
doordat hij te dicht
langs den kant reed,
te water gereden, een
voorbijganger heeft
den drenkeling op den
wal geholpen. later is
de fiets opgehaald.
hedenmiddag is een
knecht van banketbak
ker de jong uit de
schrans aan de voor
streek te water gere
den. hij ging kopje on
der. een voorbijganger
heeft den drenkeling
OP den wal geholpen.
gisternamiddag onge
veer 4 uur geraakte
achter het erf van den
veehandelaar s. boon
stra op kleyenburg een
jongetje te water. op
het hulpgeroep van
eenige kinderen snel
den enkele bewoners
van het tegenover lig
gende schilkampen toe;
twee van hen voeren in
een bootje naar de 0-
verzij, terwijl de der
de zich van z'n jas ont
deed en zonder aarze
len in het wate r sprong
om het knaapje te red
den. inmiddels was ook
een bewoner van de an
dere zijde van de vaart
hedenmorgen fietste
iemand met een matig
gangetje op het vliet
alhier. doordat onver
wacht een handvat van
de fiets losliet geraak
te de fietser te water,
doch werd door om
standers spoedig weer
OP den wal getrokken,
waarna men ook het
karretje weer opvisch-
te. de man kwam er dus
met een nat pak en den
schrik nogal goed af.
komen opdagen, waar
het gelukte, met be
hulp van een stok, den
drenkeling behouden
op het drooge te bren
gen.
heden trof de familie
hoeben aan het zuid-
vliet alhier, een ge
voelige slag door het
onverwacht overlij
den van haar 2 1/2 jarig
dochtertje theresia.
even voor negenen was
zij nog met haar zusje
buiten aan het spelen
geweest. toen het zus
je naar school moest,
bleef de kleine alleen
en begaf zij zich, zoo
paarden te water
als zij al eens eerder
onder toezicht had ge
daan, naar de sloot bij
haar woning om naar
de vischjes te kijken.
toen men haar miste,
werd in de naburige
straten gezocht, doch
vruchteloos. men vond
de kleine omstreeks
elf uur in de sloot. de
levensgeesten waren
reeds geweken.
hedenochtend 10 uur,
wilde een bestuurder
van een wagen, beladen
met keisteenen de ame-
landspijp overrijden.
dit gelukte niet; de wa
gen reed terug en kwam
in de gracht terecht.
de voerman had het
paard tijdig kunnen
losmaken.
hedenochtend is bij het
uitwijken voor een
groentekar op den weg
naar cambuur een drie
wielige transportkar
met bestuurder en al
in een sloot geraakt.
De bestelgoederen, als
koffie, thee en boter,
waren toen ze opge-
vischt waren, niet voor
aflevering geschikt.
op de vingers
van een hand
beschonken
waterduikers
sa we wedde?
op een haar na te water
t 3£/eine ^Cranteje leeót iedereen
Ook de jonge knecht van banket
bakker De Jong uit de Schrans
kwam na een duik in de gracht weer
veilig op de wal:
Het plotseling loslaten van een hand
vat was er de oorzaak van, dat een
fietser kennis moest maken met het
water van het Vliet:
Ook verderop, bij Kleyenburg, heb
ben heel wat stadgenoten ongewild
met het water kennisgemaakt en de
naam van deze buurtschap zal dan
ook niet ontbreken in deze reeks:
Een zeer tragisch geval deed zich
vervolgens voor bij het Zuidvliet,
waar een klein meisje te water raak
te en jammerlijk verdronk:
Voor bestuurders van handkarren,
maar ook voor paardenwagens, zijn
de brugpijpen vaak lastige obstakels
geweest en hoe vaak zou het niet
gebeurd zijn, dat man of paard hun
vracht niet bij de hoogte op konden
krijgen, waarna de wagen terugrolde
en in de gracht verdween? Zo ging
het - op de 27e juni - ook met een
kar met keistenen, kennelijk een té
zware vracht:
De volgende dag ploempte er een
driewielige transportkar in een sloot
bij de Weg naar Cambuur:
Dat waren dus zestien gevallen in
een paar weken tijds, een onthut
send hoog aantal, dat voor die tijd
echter stellig niet uitzonderlijk was:
maand na maand en jaar na jaar
raakten er mensen te water, fietsers
en wandelaars en wagens en karren
en paarden en honden en wat niet
al. Wanneer we ons onderzoekje toe
vallig op een ander jaar en op een
andere periode hadden gericht, wa
ren de cijfers misschien nog frap
panter geweest; het hoorde er nu
eenmaal bij.
Nu komt het zelden meer voor, dat
iemand de gracht inrijdt of dat de
politie te hulp geroepen wordt voor
een drenkeling. In de tien jaar,
dat de Brigadier J. Roorda voor de
pas opgeheven Waterdienst van de
Gemeentepolitie heeft gewerkt, is
het nimmer gebeurd, dat hij een
drenkeling uit het water hoefde te
halen „en" - zo zei hij ons, „de ge
vallen van voertuigen, die er in een
jaar in het water rijden, kun je tel
len op de vingers van één hand".
Hoe kan nu dat grote verschil wor
den verklaard? Hoe konden in opa's
tijd in een jaar tientallen drenkelin
gen zijn, terwijl het angstig hulpge
schreeuw nu gelukkig haast nooit
meer wordt gehoord?
Wel, een grote teruggang van het
aantal waterslachtoffers is stellig
veroorzaakt door het verdwijnen uit
het stadsbeeld van het niet gemoto
riseerde vervoer: er zijn geen hand
karren meer, die niet bij de pijpen
opkomen, er zijn geen paarden meer,
die met hun wagens op hol kunnen
slaan.
Verder is het legioen van de be
schonken waterduikers vrijwel uit
gestorven - vroeger liepen er gere
geld figuren niet helemaal waterpas,
nu komt het zelden meer voor, dat
een duidelijk beschonkene nog op
timistisch gebruik maakt van de
benenwagen met het risico van het
te water raken op de koop toe.
Tenslotte is de fietsvaardigheid van
de mensen enorm vergroot. Tegen
woordig leren de kinderen het fiet
sen spelenderwijs; vroeger beteken
de het besturen van een fiets voor
heel veel mensen een geweldige
heksentoer.
Door al deze veranderde omstandig
heden is het aantal waterslachtoffers
aanzienlijk verkleind en met die
vermindering van het watergevaar
veranderde ook de instelling van de
mensen ten opzichte van het water.
Want is het niet opvallend, dat het
ook nooit meer voorkomt, dat ie
mand om een weddenschap de
gracht inploempt?
En we zouden ze nu nog eens de
kost moeten geven, al die ouwe
baasjes, die er in hun jonge jaren
vrijwillig ingesprongen zijn, de een
om een kwartje, de ander om een
gulden, een derde om een potsje
bier!