EERSTE LUCHTVAARDERS KREGEN BOEREN MET HOOIVORKEN ACHTER ZICH AAN 10 TOEN DE BALLON DE LUCHT VEROVERDE ABRAHAM HOPMAN WAS ONZE HOLLANDSE LUCHTPIONIER 't 3<Cieine 3<Crantóje teeM iedereen Zo hebben onze voorouders fraai gevormde ballonnen de lucht in zien gaan - romantiek in een ver verleden tijd Het was in augustus 1783, dat een door de gebroeders Montgolfier uit gevonden luchtballon in Parijs op steeg en de elfde november van het zelfde jaar trachtte men in de tuin van het Oude Hof te 's Gravenhage eveneens een dergelijk gevaarte de lucht te laten ingaan. Jozef en Etienne Montgolfier waren beiden papierfabriekanten met de reputatie van uitstekende vakmen sen. Hun uitvinding, de luchtbal, was gebaseerd op de verdunning van lucht, die plaats heeft bij warm- te-ontwikkeling, maar het eigenaar dige was, dat zij eerst zelf niet be grepen, dat de opstijging veroor zaakt werd door de verwarmde lucht. Zij schreven het verschijnsel toe aan de rook-ontwikkeling, die ontstond door het verbranden van vochtig stro en kleine stukjes wol onder het papieren omhulsel van hun proef ballon. Ze gaven deze rook dan ook de wijdse naam van gaz montgol fier en later, toen men de juiste oorzaak van de stijging had ontdekt, was Montgolfier nog steeds moeilijk te overtuigen en lang hield hij het vol om bij zijn volgende demon straties steeds een beetje wol te ver branden. GEVAARLIJKE ZAAK Natuurlijk was deze opstijging van een papieren ballon, met daaronder een vuurhaard, vrij gevaarlijk. Bo vendien veroorzaakte het regelen van de warmte veel oponthoud en de grote hoeveelheid stro, die moest worden meegenomen, vergrootte het brandgevaar. Was Montgolfier de eigenlijke uit vinder van de luchtballon; de grote verbeteringen werden aangebracht door professor Charles, natuurkun dige te Parijs. Hij kwam op de ge dachte de bal te vullen met water stofgas, dat veertien maal lichter is dan de lucht, en het papieren om hulsel is vervangen door een omhul sel van tafzijde, dat gevernist werd en het waterstofgas langer kon vast houden. Het stijgen en dalen, dat bij de eerste ballon van Montgolfier geregeld werd door het aanwakke ren of het verminderen van het vuur, had bij hem plaats door het uitwerpen van ballast of het openen van de luchtklep, zoals nu ook nog gebeurt. Een verdere verbetering was het schuitje, dat Montgolfier niet kon aanbrengen omdat op die plaats de vuurhaard hing en dat hij daarom had vervangen door een van riet gevlochten gaanderij, rondom de ballon. De eerste luchtreizigers waren een eend, een haan en een schaap, die V na acht minuten verblijf in de hoge re regionen, zachtjes met de ballon in het struikgéwas werden neergezet en daar werden aangetroffen door de jonge natuurkundige, Pilatre du Rosier, die enkele maanden later de eerste menselijke luchtreiziger zou zijn, maar die ook het eerste slacht offer zou worden op de lange lijst van hen, die hun vlucht boven de aarde met hun leven zouden betalen. VLIEGTOESTEL Het zou misschien schijnen, alsof Montgolfier de eerste geweest is, die op de gedachte kwam, een toe stel te maken, waarmee de mens omhoog kon stijgen. Dit is evenwel niet zo, want de beroemde Engelse Fransiscaner monnik, Roger Bacon (1214-1294), professor aan de Uni versiteit van Osford, dezelfde, die de microscoop, de telescoop, de duikerklok, de bruggen zonder pij lers, het buskruit en de wagens zonder paarden in zijn werken als het ware heeft voorzien, heeft het ook al over een vliegtoestel, dat met kunstmatige vleugels in staat zou zijn de lucht te klieven. Ook de Italiaans natuurkundige, professor Franciscus Lana-Terzi (1631-1687) kwam op de gedachte van een luchtballon, daarbij uitgaan de van de bekende wet in de na tuurkunde, dat zo vaak een lichaam wordt gedompeld in een vloeistof, waarvan de dichtheid groter is dan die van het lichaam, dit laatste een rijzende beweging zal krijgen, en uit de vloeistof omhoog zal stijgen, totdat het daarvan een gewicht heeft verplaatst, gelijk aan hetgeen het lichaam weegt. ZELFDE GEDACHTE Diezelfde gedachte is ook van toe passing op de lucht. Een lichaam waarvan het volume lichter is dan het volume lucht, door dit lichaam verplaatst, zal niet slechts zichzelf van de grond kunnen opheffen, maar ook nog zoveel gewicht naar boven kunnen meenemen, als het lichter is dan de verplaatste lucht. Professor Lana-Terzi vervaardigde volgens deze theorie een ballon uit dunne koperen platen en maakte de bol luchtledig, zodat hij naar boven moest stijgen. Verder berekende hij dat, wanneer hij vier ballons van zes en twintig voet middellijn met een liggend kruis aan elkander verbond, de stijgkracht voldoende zou zijn om een schuitje met drie personen en een grote hoeveelheid ballast mee te nemen. Verder dan een plan is het echter niet gekomen. Vervolgens wordt nog melding ge maakt van Barthélmy de Gusmao, die een linnen ballon gemaakt zou hebben en te Lissabon in 1720 tot aan de kroonlijst van het koninklijk paleis zou zijn opgestegen, door middel van een vuur, dat hij in het toestel liet branden. Wc zullen echter deze theorieën en halfgestaagdc pogingen verder laten rusten en ons liever bepalen tot de Montgolfière en zijn nakome lingen. Zoals we al opmerkten, had ook ons land al spoedig gelegen heid, de nieuwe uitvinding te be wonderen. Maar we moeten er aan toevoegen, dat het gevaarte in de tuin van het Oude Hof nimmer de lucht is ingegaan en de eerste op stijging had plaats de 12de juli 1785. NAUWKEURIGE BESCHRIJVING De Nederlandse „Mercurius" geeft een nauwkeurige beschrijving van deze gebeurtenis en zegt o.a. over de vulling: „Vier en twintig oxhoofden waren in twee partijen naast elkander ge plaatst, waarin de stoffen gedaan werden tot voortbrenging der ont vlambare lucht, waarmede de bol gevuld moest worden. Deze stoffen bestonden uit vitriool olie, zinc en water. De oxhoofden waren alle van boven voorzien van blikken buizen, waardoor de door opbruissching verkregen lucht in 2 andere grootere oxhoofden gebracht en voorts in een kuip met water bekoeld werd, waarna deze lucht uit elk derzelven buis van zijden taf in een algemeenen ontvanger en zoo in den grooten luchtbol geleid werd, die mede uit zijden taf zeer konstig saamgesteld en met hetzelfde vernis bestreken was". TEGENVALLER Met de vulling liep het aanvankelijk niet mee; de blikslager, die de bui zen had moeten solderen, scheen niet te hebben begrepen, dat deze absoluut dicht moesten zijn en bo vendien schenen enkele bezoekers, toen de ballon een paar dagen van te voren te bezichtigen was, er uit bal dadigheid of nieuwsgierigheid met spelden of een pennemes in te heb ben geprikt, zodat de vulling 's avonds om zeven uur nog slechts voor twee derde was gevorderd. De opstijging zou plaats hebben onder leiding van de Franse lucht schipper Blanchard. Eindelijk ge lukte het de ballon van de grond te krijgen en na een onzachte aanra king met een schoorsteen koos hij zijn element en landde bij Gouda in een uitgeveende plas. Hier wer den de luchtreizigers opgewacht door een troep boeren met stokken en hooivorken, die deze onver wachte verschijning uit de lucht niet beter welkom wisten te heten, dan door het schuitje in gruzele menten te hakken, terwijl de eige naar van dat land tien dukaten: meende te moeten eischen voor de schade aan zijn grond toegebracht. Dit was de eerste opstijging van Blanchard in Den Haag. ABRAHAM WAS DE EERSTE De eerste Hollander, die met een luchtballon omhoog ging, was een zekere Abraham Hopman, op 29 september 1804 te Rotterdam. Reeds tevoren had hij een paar maal een vergeefse poging gedaan in Am sterdam op te stijgen; de ballon wil de toen echter niet omhoog en Hopman meende, dat het manden werk te zwaar was. Hij vroeg daar om een lichter schuitje, het hinder de niet wat het was. Men bracht hem, wat hij verlangde: een oude kinderwieg. De luchtreiziger stapte erin, maar zakte ogenblikkelijk door de bodem! Wat hij ook probeerde de ballon scheen niet in staat hem omhoog te voeren. Om de teleur gestelde Amsterdammers toch te vreden te stellen, liet hij de ballon alleen de lucht ingaan en deze daal de later in de nabijheid van Lochem. De opstijging in Rotterdam lukte beter. De tocht duurde evenwel niet lang, want Hopman daalde bij Schie dam en kwam met de gondel in een sloot terecht. Hij kroop eruri en de ballon, nu van zijn vracht verlost, ging er in zijn eentje vandoor om kort daarna uitgeput onder Wasse naar te dalen. VOLKSVERMAAK Lange tijd is het opstijgen van een luchtballon een volksvermaak ge bleven, d.w.z. het kijken naar de opstijging, want zelf mee gaan de den de voorzichtige Hollanders voor lopig niet. Trouwens later, met be stuurbare luchtballon en vliegma chine, was het hetzelfde. Deze wa ren ook aanvankelijk een soort pu blieke vermakelijkheid, voor ze ge promoveerd werden tot middelen van verkeer tussen de volken.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1970 | | pagina 10