NIEMAND ZAG ER WAT IN HUTTIN 6 0 D ENAULT I] OSIER Voor koop en verkoop van uw woonhuis F. POPMA Lzit Radio Riemersma 5 >000000000- voor portret en camera Chtejlfafuis VOOR NAAR SPANJAARDSLAAN 162 - LEEUWARDEN TELEFOON 05100- 20043 makelaarskantoor de introductie van de loopfiets 1 TEL.26297 LEZERS KLOMMEN IN DE PEN STADSNIEUWS VAN VROEGER q-)Vooj; VK'0S>ocv. t 3i/eine ^.rantóje leeat iedereen I I I I I I I I I HARLINGERSINGEL 23. HOEK HARLINGERSTR.WEG - LEEUWARDEN TELEFOON 05100-21480 MAKELAAR ONR. GOEDEREN LID N.B.M. Toen de Fransman De Sivrac aan het einde van de achttiende eeuw zijn loopfiets in Parijs demon streerde, was er niemand die toekomst in deze célérifère zag, al liep men dan te hoop om dit logge wonder op twee wielen in werking te zien. Ook de verbeterde loopfiets, waar de Duitse houtvester Von Drais in 1816 mee op de weg kwam, wekte wantrouwen, al was zijn 25 kilo wegende draisine dan bestuurbaar. Er werd echter al serieus naar gekeken en Von Drais beleefde het genoegen dat de groothertog van Baden hem de titel „Professor der Mechanik" verleende. Verdere erkenning kreeg zijn vinding niet, al reisde hij stad en land af - tot in Amerika - en hij stierf tenslotte vergeten en in bittere armoede. Toch kan men niet zeggen dat zijn loopfiets onopgemerkt was geble ven; in verschillende landen werd de draisine nagebouwd, beproefd en verbeterd. In de Angelsaksische lan den vond men er zelfs een nieuwe naam voor en wel hobby-horse of dandy-horse, hiermee tevens aange vend dat men deze voorloper van de fiets als een soort speelgoed voor gefortuneerde jongelui beschouwde. Het begin was er echter en overal knutselden inventieve mensen aan deze loopmachine. Daardoor wer den aanzienlijke verbeteringen tot stand gebracht. Men probeerde het met hefbomen die met armen of benen moesten worden bewogen. Toen kwam de Schotse smid Mac Millam met trappers op de achteras: een vinding die door Fischer uit het Duitse Oberndorf op het voorwiel werd toegepast. Tot Ernest Michaux, de zoon van een Parijse wagenma ker, deze vinding verder verbeterde en bij eenaangepaste machine bruik baar maakte; de velocipède was geboren. Deze trapfiets kreeg de nodige aandacht en maakte zelfs opgang vooral als middel tot sport beoefening. Maar evenals Von Drais wist ook de familie Michaux geen vruchten van de vinding te plukken. EXPERIMENTEN Men bleef experimenteren: met driewielers in vele soorten omdat die steviger op de weg lagen, met hefbomen, met grote en kleine wie len, met een ketting, met remsyste- men, met luchtbanden zelfs, tot de Engelsman Starley in de tachtiger jaren van de vorige eeuw zijn safety construeerde; een veiligheidsfiets en dat sprak wel aan, want fietsen op de hoge bi, die toen erg in trek was, vroeg veel behendigheid en acroba tische toeren van de berijder. Starley maakte een fiets met twee gelijke wielen, bracht het zadel meer naar achteren en zorgde voor krachtover brenging door middel van een ket ting. Toen daarbij de Ierse veearts Dun- lop de luchtband bruikbaar wist te maken, was de opmars van de fiets niet meer te stuiten. Van middel tot sportief vermaak werd de velocipède tot gebruiksfiets. Het verhaaltje is gauw verteld, maar er ligt een perio de van ongeveer honderd jaar van experimenteren tussen, met heel wat merkwaardige en curieuze mo dellen als resultaat. Op het principe van Starley's veiligheidsfiets berust onze hedendaagse fiets. Oppervlak kig gezien lijkt er na Starley niet zoveel meer veranderd te zijn, maar dat is niet waar. Wel waar is dat het hoofdprincipe tot nu toe niet kon worden verbeterd, maar dat zegt niet alles. Er is bijzonder hard ge werkt aan de verbetering en per fectionering van de fiets. Het accent lag soms hier, soms daar. De resul taten van de experimenten waren niet altijd bruikbaat. Wat bruikbaar was, werd toegepast en zo werd de fiets geleidelijk aan tot een bijzon der zorgvuldig uitgebalanceerd tech nisch produkt dat een hoge graad van volmaaktheid heeft bereikt en dat dankzij vele en vele experimen ten en vele merkwaardige fietsen die soms in enkele exemplaren in de handel kwamen, soms alleen maar binnen de muren van een werkplaats bleven. NIET SPECTACULAIR Nog steeds wordt aan de ontwikke ling van de fiets gewerkt en niet zonder resultaat al zijn de nieuwe toepassingen niet altijd spectaculair en krijgen daardoor meestal niet de aandacht die zij verdienen. Wie een aantal fietsen uit verschillende perio den naast elkaar zet, zal echter spoe dig merken dat er wel degelijk veel is veranderd en wie deze fietsen dan eens gaat berijden zal direct toe geven dat de fiets van nu anders is, beter berijdbaar, beter bestuurbaar en in alle opzichten aantrekkelijker. Hoe de fiets van de toekomst er uit zal zien is moeilijk te zeggen. Of een GRAFMONUMENTEN SCHOORSTEENMANTELS M IliUCW SMUHOVWIM SINDS 1930 TELEFOON 30180 - 29278 - 27866 - 28286 l FOTO LEEUWERIKSTRAAT 1 Vervolg van pagina 4 enz." Hij heeft gewoond op het Cambuursterpad. Den Haag T. Lafèbre-Terpstra Onze hartelijke dank voor de bijzonder aardige foto's waarvan we er graag enkele hierbij afdruk ken. Veel oudere Leeuwarders zullen er wel verschillende be kende sigarenmakers-met-mooie- bijnamen op herkennen, dachten wij zo. Red. 't Kl.Kr. revolutionaire ontwikkeling aan staande is, valt te betwijfelen. Die revolutionaire ontwikkeling heeft zich echter wel voltrokken en is nog gaande met betrekking tot het ge bruik van de fiets. De profeten die in de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog verkondigden dat de fiets wel gauw tot het verleden zou behoren, hebben ongelijk gekregen. De fiets is springlevend en wordt meer gebruikt dan ooit. Nooit wer den - en dat geldt voor vrijwel ieder land ter wereld en zeker voor een klassiek fietsland als Nederland - zoveel fietsen verkocht als dc laatste jaren, nooit waren er op de wereld en in Nederland zoveel fietsers als Gisteravond struikelde een paard, waarop een man zat, bij het brugje aan het Camstraburen alhier tenge volge van den slechten weg. Een melktapper, die den ruiter wil de laten passeeren en daarvoor aan den kant van dc langs die weg lopende sloot was gaan staan, kwam onder het paard terecht. Gelukkig viel dc berijder op den weg en het paard op de voeten van den melkboer, waardoor deze geen noemenswaardig letsel kreeg. Zijn emmers, gevuld met ongeveer 30 liter melk, rolden echter in de sloot. Het is eigenlijk te verwonderen, dat op dien weg en vooral op het Cam straburen, niet meer ongelukken gebeuren. Vele malen toch liggen des avonds over den slecht bestraten, soms versperden weg, planken die van de aldaar staande pakhuizen naar de in de Dokkumer Ee liggende sche pen voeren, waardoor de voetgan gers steeds in het gevaar verkeerden te struikelen. (1907) LEEUWARDEN 's MAANDAGS GESLOTEN Grootste keus in T.V.'s, RADIO'S, RADIOMEUBELEN EN TRANSISTORRADIO'S. Met 1 jaar garantie en volledige gratis service Alle merken Bij de Put boek Sacrementstraai Telefoon 33125 en 23172 QOQODBggQWOQC

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1970 | | pagina 5