VERSCHRIKKELIJKE RAMI NEERSTORTEND VLIEG TIEN JAAR BU DORPW STRAALJAGER IN BOERDER] GRUWELIJKE RAMP Gezin in op slag basis E Minister van Defensie naar plaats van ramp Met een dot alles verzengende F 84 F Thunderstr boerderij van de lollum dicht bij gezin, bestaande onder de brokstu 2e luitenant-vlieg zijn machine. Een bergen van door jcras overheen wa vliegtuig. Op de 't ie 3£rantd/e (eeof iedereen HET WAS EEN DEZER DAGEN ALWEER TIEN JAAR GELEDEN, DAT BIJ EEN ONTZETTEND ONGELUK OP FRIESE GROND EEN HEEL GEZIN VAN ZES PERSONEN VAN DE AARDBO DEM WERD WEGGEVAAGD: OP DE 21e NOVEMBER 1960 STORTTE EEN THUNDERSTREAK STRAALJAGER NEER OP EEN BOERDERIJTJE BIJ WELSRIJP, WAARBIJ NIET ALLEEN DE PILOOT VAN HET VLIEGTUIG, MAAR OOK ALLE BEWONERS VAN HET GETROFFEN PER CEEL OM HET LEVEN KWAMEN. SINDS HET VORIGE JAAR EEN NIEUWE, RECHTE WEG OP DE PLAATS VAN HET ONGEVAL WERD AANGELEGD IS ER NIETS MEER DAT NOG HERINNERT AAN HET VERSCHRIKKELIJKE DRAMA VAN DIE NOVEMBERNACHT. OF TOCH WEL: „ZO NU EN DAN VINDEN WE NOG WEL EENS EEN STUKJE IJZER" VERTEL DEN ONS DE BROERTJES ACRONIUS, TONY EN MARC HETTINGA, DIE NU OP EEN STEEN WORP AFSTAND WONEN VAN DE PLAATS VAN DE RAMP. GEEN VAN DIE DRIE KNAAP JES, NU NEGEN, ACHT EN ZES JAAR OUD, WAS NOG GEBOREN, TOEN HET ONGELUK GEBEURDE, MAAR ZE WETEN PRECIES WELKE VERSCHRIKKINGEN ER ZICH OP DAT FATALE ONGELUKSMOMENT HEBBEN AFGESPEELD. Trouwens, op alle inwoners van het kleine drop onder de rook van Franeker heeft de tragedie een die pe indruk gemaakt en van vader op zoon wordt het verhaal van het drama nu verder verteld. Vraag het maar aan Bauke Hoekstra, die net één jaar was toen het onge luk gebeurde, vraag het aan de blonde Ale Galema, die nu negen is of vraag het aan de even oude Siebren Scharringa: allen zullen ze direct met gestrekte vinger de plaats van de ramp aanwijzen, wanneer U wil weten, waar precies het moor dende toestel is neergestort. GEEN HERINNERINGEN Maar tastbare herinneringen, nee dat liet dit grootste vliegongeval, ooit in Friesland gebeurd, niet na. Alleen de monumentale, vele meters brede grafsteen, pal voor het kerkje van Welsrijp, houdt de herinnering levendig aan het gezin, dat in een fractie van een seconde het leven verloor. Het liep tegen achten op die nood lottige novemberavond, toen de vijf en twintig jarige, gehuwde tweede luitenant vlieger J.A.L.M. Snijders uit het Limburgse Geleen met zijn straaljager boven Friesland kwam. Hij maakte een nachtelijke oefen- navigatievlucht, waarbij hij geleid werd door orders van een centrale post „ergens" in Nederland. Om twaalf minuten voor acht, toen hij boven Makkum vloog en ruim een kwartier na zijn vertrek van de vliegbasis Eindhoven, had hij nog contact met de grond. Vliegend in de richting Emmen zou hij nog een drie honderd meters stijgen en niets wees erop, dat er iets met het toestel of de vlieger niet in orde was. Even later zagen ooggetuigen de machine, waarschijnlijk al brandend, laag naderen uit de richting Tzum om zich met een doffe explosie, onmiddellijk gevolgd door een vre selijke vuurgloed, op de boerderij te storten van de familie Tjerk Postma aan het Westerein te Lutjelollum, onder de adem van Welsrijp. GROOT ALARM Direct werd er door omwonenden alarm geslagen, maar voor de snel gearriveerde brandweren van Frane ker en Wommels viel er niets red- dends meer te doen: zij vonden eèp baaierd van vuur en al spoedig bleek, dat alle bewoners van de boerderij er het leven in hadden verloren: de twee en veertigjarige Tjerk Postma, zijn even oude vrouw Richtje de Jong en al hun kinderen: Trijntje van elf, Willem van tien, Aaltje van acht en Gerrit van vijf. Ook twaalf koeien en een aantal hokkelingen kwamen in de vuurzee om; alleen vier hokkelingen, in een hok naast de getroffen boerderij, konden de redders levend in veilig heid brengen. VERGEEFSE HOOP Lange tijd leefde nog de hoop, dat de piloot van het ramptoestel zich met zijn schietstoel''had gered en zich mogelijk in de omgeving be vond zonder dat hij contact met helpers kon krijgen. Pas op de morgen na de ramp kreeg men de droeve zekerheid, dat ook. de luitenant Snijders bij het ongeluk was omgekomen; men vond toen de stoffelijke resten van de vlieger op de plaats van de ramp. Daarna werden ook de lichamen van alle andere vermisten gevonden - de tragedie had dus zeven slachtoffers geeist en werd daarmee de grootste vliegramp buiten oorlogstijd, ooit in Friesland gebeurd. Vele honderden mensen waren en kele dagen later, nog diep geschokt, getuige, van de droeve begrafenis plechtigheid, dia ook door veel autoriteiten en een deputatie van de Koninklijke Luchtmacht werd bijgewoond. En nu, precies tien jaar later, is er dus niets meer dat nog herinnert aan die ontzettende novembernacht. Zelfs de plek, waar het verschrikke lijke gebeurde is niet meer exact aan te wijzen. Alleen die drie jochies van Hettinga, Acronius, Tony en Mare, zullen misschien nog wel eens een stukje ijzer vinden Uit Den Haag is gisteravond ecu commissie van vooronderzoekers, bestaande uit majoor Herckenrath en kapitein Collet, naar Welsrijp vertrokken. Vanmorgen ging een commissie van onderzoek van het Commando Tactische Luchtstrijd krachten van Eindhoven naar Leeuwarden vliegen. Voorts zijn vanmorgen de minister van de fensie, ir. S. H. Visser, en de chef van de luchtmachtstaf, luitenant- generaal H. Schaper, met een „Friendship"-vliegtuig van de Ko ninklijke Luchtmacht van ïpen- burg naar Leeuwarden gegaan. Om twintig voor tien vanmorgen kwamen ze bij de plaats van de ramp aan. Na zich daar op de hoogte te hebben gesteld van de fatale loop der gebeurtenissen en na familieleden van de Postma's te hebben bezocht, keerden deze autoriteiten terug, behalve de commissie van onderzoek.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1970 | | pagina 8