IN LEEUWARDEN t Vileine 3£rantóje leeet ieder M MAX OLIESLAGER dammer van Bussel besluit de rij met een vlucht van vijf minuten. De volgende dag - donderdag de 13e is het nog warmer. Elk briesje is welkom. De Wilhelminabaan is weer het centrum van alles. Voor de aviateurs is het echter niet bepaald het mooiste weertype. Om kwart voor vijf gaat de heer Koning de lucht in. Hij beweert echter, dat de lucht „trekkerig" is, zodat de pilo ten besluiten nog even te wachten met het vervolg van de vluchten. Pas twee uur later gaan de hangars weer open. De stemming onder de mensen zit er direct weer in. De ruim 2500 toeschouwers zijn als een grote familie solidair in het ent housiasme. Olieslagers en Bussel ma ken zich gereed en ook Koning trekt zowaar zijn tenue weer aan. Even lijkt het alsof de drie zich haasten, wie van hen het eerst zal opstijgen. Max Olieslagers haast zich in ieder geval niet. De monteur van Van Bussel komt het eerst klaar. Om twintig over zeven gaat hij de lucht in en terwijl hij de lucht in jaagt, davert er een gejuich over de Wilhelminabaan. offers, niemand weet nog hoeveel, de directietent zijn binnengedragen. Het grote publiek weet echter nog van mets en zelfs de organisatoren zien het gebeurde niet zo ernstig in. De vlieger loopt immers ongedeerd rond. Het Wilhelmus wordt ingezet en onder gejuich gaat Sieb Koning het luchtruim in. Loco Burgemeester Beuker Andreae zei, dat beter was om de onrust onder het ..publiek weg te nemen. Hij wist toen echter ook nog niet wat er gebeurd was. De protestkreten tegen de muziek en de nieuwe vluchten worden over stemd door levendige toejuichingen van het publiek. Ook Cozic maakt zich nog gereed voor een vlucht, maar vóór hij zijn toestel startklaar kan maken is de droeve mare tot iedereen doorgedrongen. De com missaris van politie verbiedt verder te vliegen. LAMGESLAGEN Iedereen is lamgeslagen en allen spreken over de vier gewonden. Mevrouw Winkel-Groothuis uit Bes- soyen (N.Br.) is er het ergst aan toe. Zij ligt met een zware schedelbasis- fractuur. Mevr. Faber-Reitsma moet een ai;m verliezen en Mevr. Winkel van Tarel uit Akkrum loopt een gebroken rib op. Mevrouw Weidema- Reitsma kneust haar enkel lelijk. Per auto en vigelante gaan de ge wonden naar het Diakonessenzie- kenhuis. Het levensgevaar bij de verwondingen van Mevrouw Winkel- Groothuis is echter gauw verdwenen. Max Olieslagers is er „kaduuk" van. De anders gul lachende Vlaming ziet ernstig, maar op de vraag of hij nu ook verder zal vliegen komt prompt het antwoord „natuurlijk!" Ook de mensen zijn het voorval weer snel vergeten. De volgende dag - vrijdag de 14e juli - gaan de vlieg- feesten gewoon door. Er zijn even veel mensen als vorige keren en van een sombere stemming is geen spra ke. Er kan deze dag echter niet gevlogen worden en de mensen moe ten zich tevreden stellen met een ringrijderij in krompanclen sjezen. NOG MEER BROKKEN Er komen deze vliegweek echter nog meer brokken. Zondag maakt Cozic nog een noodlanding tussen de Marssumerweg en de Harlinger- vaart, halfweg Marssum. Die zelfde dag maakt Koning een vlucht van tien minuten, die noodlottig afloopt. Op grote hoogte „slaat zijn motor over". Het zware brommen gaat over in een vreemd getik. De motor werkt niet meer. De machine helt over en komt vervaarlijk snel op de Wilhelminabaan af. Iedereen ziet wat er gebeurt en zoekt een goed heen komen. Op het kritieke moment springt Koning er uit. De machine komt zonder al te veel schade aan land en er vallen ook geen gewonden. Leeuwarden had de schrik nóg niet te pakken van de vliegwonders, maar Heerenveen wel. Na het dramatische ongeval op don derdag besloot de commissie aldaar af te zien van de vliegfe'êst^n. EEN RAMP Max Olieslagers maakt zich nu klaar voor de opstijging... Zijn toestel staat aan de linkerkant, aan de kant van de toeschouwers. Aviateur Olie slagers zal in een schuins rechte richting de lucht in gaan. De motor slaat aan, de machine zet zich in beweging, rolt een zestig meter en net wanneer iedereen denkt, dat het toestel zich van de grond verheft, zwenkt de machine plotseling scherp naar links. Het gebeurt even voorbij het jury tentje. De machine stevent recht op de grote tribune af... Het publiek, de voorste rijen zitten bij tafels en stoelen, de achtersten staan op ban ken, kan geen kant meer uit. De aviateur wordt uit het toestel ge slingerd en de stuurloze machine doet verder zijn verschrikkelijk werk. De plek waar de machine is blijven staan blijkt een verschrikking. Er liggen mannen en vrouwen, één vrouw bijna onherkenbaar verminkt. De dokters Uffelie en Tromp ver lenen eerste hulp, nadat de slacht-

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1971 | | pagina 7