SKÜNEKOOPMAN HIETTE LUB EEN GEVAARLIJKE NAAM VOLKSFEEST OP T ZAAILAND Voor de rechter 5 Ode aan Leeuwarden Knap stukje vakwerk must op nij t T^leine ^ICrantóje leeot iedereen DE GELDWAGEN DIT IS EEN AARDIGE HERINNERING AAN DE VOLKSFEESTEN, DIE IN VROEGER JAREN GEHOUDEN WERDEN OP HET WILHELMINAPLEIN, OFWEL HET ZAAILAND, ZOALS DE LEEUWARDERS MET EEN ONUITROEIBARE HARDNEKKIGHEID DIT PLEIN PLEGEN TE NOEMEN. DE FOTO IS IN 1907 GEMAAKT EN IN ACTIE ZIEN WE DE JONGEMAN, DIE TOEN DE EERSTE PRIJS VERWIERF, NIKS MEER OF MINDER DAN EEN NIKKELEN HORLOGE PLUS KETTING! DIE GELUKKIGE WINNAAR WAS SIETZE KEUNINGJ LATER EEN BEKENDE STADGENOOT, WANT HIJ IS PARTICULIER CHAUFFEUR GE WEEST EN HEEFT JAREN EEN TAXIBEDRIJF AAN DE BLEEKLAAN GEHAD. DE OPGAVE IS DUIDELIJK: SIETZE MOET OVER EEN WANKELE WIPPLANK FIETSEN EN DAARBIJ DE HOGE HOED OP HET HOOFD EN DE GOUDSE PIJP HEEL- HOUDEN. KENNELIJK IS HEM DAT BETER AFGEGAAN DAN ZIJN CONCURRENTEN, DIE WE OP DE ACHTERGROND ZIEN WACHTEN OP HUN BEURT. Hij had er geen gepantserde auto voor noodig, maar toch - die Zater dag van 1 September gebruikte hij een auto van zijn patroon om even zijn geld, zijn weekloon, weg te brengen naar het huis zijner be woning. Dies rit werd hem nood lottig. Reeds op de hoek van de Peperstraat hield de politie .hem aan, omdat hij geen richting aangaf? Neen, iets dat evenzeer strafbaar is. Hij had wel de richtingwijzer uitstaan, maar reed niet de koers uit, die deze aangaf. Dat is mislei ding, dat is ook strafbaar en toen - o noodlot! - werd hem gevraagd naar zijn rijbewijs. Vergeten? Neen, nu moest het hooge woord er wel uit: hij had zelf niet eens zoo'n papiertje, dat hem rijbevoegdheid gaf en dat doen „alsof' was nog veel erger misleiding. Voor deze laatste over treding wordt aan B. B. alhier op gelegd f 12 boete of 10 d. h. en voor de eerste 3 boete of 3 d. h. (1934) Ut is altyd un mooi gesicht anderen werken te sien. Soa an'e straat of in'e werkplaats. Aldereerst kanne jou der un soad fan lere. Hewwe jou de touslager nog wel us bezig sien bij de Oldehove? Hij is de man dy syn werk foaruut gaat as hijself achteruut gaat. Kanne niet feul meensen fan hun werk sêge. Wel us roken hoe 't ut rookt as un peerd un hoefyzer onder krijt? Daarfoor musten je bij Sterk weze op ut Hoeksterpad. Machtig daar foar de deur fan'e smidderij. Dan kanne je je indenke dat de ouwe Gryken hun de god fan ut fuur as un smid foorstelden. Dan de kleermaker op syn tafel. Raar gesicht foar un freemde. Un man dy't boven op un tafel sit syn werk te doen... De houtdraaier (Be- gynestraatj, de sadelmaker (Dok kumerstraat), allemaal hew ik se bezig sien. Arty sten in hun fak. En fergeet dan foaral de skilder-letter setter niet. Dat is kunstwerk. Met sukke fyne peseeltsjes dy mooie dunne streekjes witte ferf op su'n ruut sette, precies by de krytlijntsjes langs. De rechterpols op un soart anwysstok met een knop fan filt, krekt hast as meester op skoal had. Wij jonges fonnen ut temeensen kunstenaarswerk. Mar ut mooiste was 't as 't met gouden letterkes must. Dan streek ut fyne peseeltsje un plakmiddel tussen de krytstreek- jes en dan kwam ut echte bladgoud uut un boekje, dat wudde al blazen de weg op'e ruut plakt en dan foarsichtig bijsneden. Gewoan an'e butenkant fan ut glas. Want as so'n dikkeraasje an'e binnenkant must dan hadde dy man alles oek nog in spygelskrift der öpsette mutten! Toch was der één winkel waar dy gouden letterkes an'e binnenkant stonnen. Mar dat is un ferhaal op hemsels: Op un saterdagmorgen om twaalf uur kwammen wij uut 'e Keizers- grachtskoal fan meester K. Fokke- ma, waar doe oek meester A. Woud man (Steynstraat) en meester H. Y. de Jong (Emmakade) an ferbonnen waren. Ut was een opleidingskop- skoal. Uut'e sevende konnen je (na examenna de H.B.S. en ut Gym, uut'e achtste na de Kweek. Mar nou ut ferhaal: Wij lypen deur de Korfmakersstraat en stakken de pyp bij de Doelen over, want an'e overkant saggen we so'n skilder bezig. Bij Lub, de skunewinkel. Wij troffen ut: ut was diskeer goudwerk. Met flinke hoofd letters niks anders as W. Lub. netsjes en beskaafd. Gyn overdreven tyre- In het hart der Friese wellen Vaak met natte klei doorboord Kan een heimwee mij doen kwellen Naar de plek van mijn geboort'. Naar die stad waar rust en vrede In bekoring samengaan Naar mijn jeugd van lang geleden Met zijn lach en met zijn traan. Wat een Venetiaansche grachten Wat een pracht kanselarij Wat een veemarkt, wat een vachten Wat een koeien op een rij. Wie kan op zo'n stad niet bogen Waar nog oude gebouwen zijn Waar Us Heit staat onbewogen Op dat statige Hofplein. Dan die kermis in die dagen Op dat Zaailandse tracé De famkes met gekapte haren Carousselden met je mee. Jongens in de kracht van 't leven Waren nimmer uitgeput Ramden, in de kunst bedreven Onverpoosd „Het Hoofd van Jut". Ook de sex werd niet ontlopen 't Studeren was hij langzaam moe Er stond een wereld voor hem open Hij maakt zijn eerste „rendez vous". Toch kwam Leeuwarden zwak naar voren Men joeg niet naar publiciteit Maar dat Mata Hari er is geboren Werd heel de wereld door verspreid. Welaan, zo'n stad moet U behagen Met zo'n karakteristieke geest Met nog respect voor „oud van dagen" Als men maar Schoustra's krantsje leest. Helaas,'mijn teerling is geworpen 'k Heb vele plaatsen dan gediend Maar van al de steden en de dorpen Blijft Leeuwarden mijn grootste vriend. Amsterdam, juli 1972 L H. VAN DAM lantijntsjes of soa, want dat ut un skunesaak was konnen je in'e eta lage wel sien. De man was met'e B an'e gang. Opplakke, uutsnije, klaar. Hij kwam fan syn trapke af, wreef 'm even in'e hannen en sei teugen oans of teugen hemself: „Soa, dat staat". „En mooi", dochten wij derachter- an. Nerges buten ut lijntsje, fol- komen recht met suvere boogjes. Oek wij hadden un gefoel fan fol- doening... Sundagsmorges kwam ik alleenig derbijlangs. Even keek ik er fan op syde na. En ik weet nog best, dat ik op utselde moment woest wudde: Saterdagsavus seker hadden fanda- len ut noadig fonnen de twee mooije boogjes fan 'e B fut te krassen, soa- dat der allenig un staand en un liggend streekje fan overbleven wa ren. Wat der doe nog ston sal ik mar niet sêge. Ik had oek feul meer de smoar in om ut bedurven kunst werkje, dat iksels ommers had met- holpen klaar te kyken as om wat der an tekst overbleven was. Ik hoefde der helemaal niet om te lachen. Fon ut allenig mar gemeen... Maandagsmorgus froeg doe'k na skoal gong, ston de skilder weer op syn trapke. Hij krabde alles fut. 's Middags ston ut der weer, krekt soa mooi as eerst, mar nou an'e binnenkant fan 't ruut. Meskyn staat ut der nog wel. Fan binnen slyt ut soa gau niet, nou? Zwiggelte L. MONDERMAN

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1972 | | pagina 5