LAATSTE (BARREELFSTEDENTOCHT
TIEN JAAR GELEDEN
ELFSTEDENLOGBOEK1963
De schaatsen scherp - elfstedentocht
Reinier Paping: eenzame vluchteling op weg naar de winst
FENNO SCHOUSTRA'S PUBLICITEITSKANTOOR
Stam pvol foto's 184 pagina's.
FENNO SCHOUSTRA'S PUBLICITEITSKANTOOR
•fS£ i erne ^iLrantóje ieeót iedereen
Het is deze maand alweer tien jaar geleden, dat de laatste Elfstedentocht plaatsvond. De laatste
en tevens de verschrikkelijkste, de meest dramatische uit de reeks van twaalf, die in 1909 begon.
Bijna tienduizend schaatsers deden aan deze tocht op vrijdag de zestiende januari mee, 9294
toertochter en 568 wedstrijdrijders en van dit enorme aantal hebben slechts 126 kans gezien
tijdig de eindstreep te halen: 69 tocht- en 57 wedstrijdrijders. Dat betekende dus, dat op de kop
af tien procent van de deelnemende wedstrijdrijders zich klasseerden en dat nog niet één
procent van het aantal toerrijders het zo begeerde Elfstedenkruisje kon bemachtigen.
Het was erg koud op deze laatste
Elfstedendag, er stond een aan
wakkerende wind, die op sommi
ge plaatsen veel sneeuw over de
ijsvlakte joeg en het vroor, dat
het kraakte.
Daarbij was de toestand van het
ijs onbeschrijfelijk slecht en met
deze karakteristiek is het onge
hoord grote aantal van 9736 uit
vallers wel verklaard.
Een van de weinigen, die alle
moeilijke omstandigheden suc
cesvol bevochten, was Reinier Pa
ping, de kleine langebaanrijder
uit Ommen, die nu als Elfsteden-
rijder zijn debuut maakte en de
wedstrijd van zijn leven reed.
Al voor Bolsward nam Paping als
een eenzame vluchteling de be
nen, toen alle concurrerende
cracks al niet meer in eikaars ge
zelschap waren. De verwachting
van velen, dat Reinier Paping een
tot zijn eigen verbazing tot tien,
elf minuten gegroeide voor
sprong op krachten als Jeen van
den Berg en Jan Uitham wel niet
zou kunnen handhaven op het
lange en barre traject van Frane-
ker naar Dokkum, werd niet
bewaarheid.
Integendeel, de krachten van de
eenling Reinier Paping zouden
aanzienlijk groter blijken dan die
van zijn bittere achtervolgers, die
op het erbarmelijk slechte ijs
geen kans hebben gezien een
voor Paping gevaarlijke ritmi
sche eenheid te gaan vormen.
Tien jaar geleden dus die laatste
tocht. En alleen al uit het feit, dat
het zó lang geleden is, menen
velen te moeten concluderen, dat
een nieuwe Elfstedentocht wel
nooit meer mogelijk zal zijn.
Maar tussen de tochten van '33
en '40 en van '56 en '63 lag ook
een royale spanne tijds van
zeven jaar en na 1917 heeft het
zelfs twaalf jaar geduurd voor er
weer een nieuwe Elfstedentocht
kon zijn.
Ook door de vele sombere be
richten over milieuvervuiling en
de daarmee gepaard gaande ge
ringere kans op sterk ijs heeft de
organiserende Elfstedenvereni-
ging zich nog niet uit het veld
laten slaan: de hele organisatie
van een nieuwe Elfstedentocht
ligt panklaar, het wachten is
alleen op een "ouderwetse" win
ter met paardeijs. En waarom
zou die er nu nooit meer kunnen
komen?
Maar vraagt U ons niet, wat er
gaat gebeuren, wanneer het car
naval van een nieuwe Elfsteden
tocht inderdaad zal los barsten!
Hoe verschrikkelijk veel belang
stellenden komen er dan wel niet
op af? Enfin dat zullen we dan
wel zien. Voorlopig zal de (Elfste
den) koortsthermometer wel in
de kast moet blijven.
FENNO L. SCHOUSTRA
FENNO L. SCHOUSTRA
Een boeiende reportage van 'werelds machtigste schaatsmarathon.
We hebben (alleen voor doorgewinterde liefhebbers
nog enkele exemplaren.
Prijs fl. 6.
Vredeman de Vriesstraat 1 (naast Emmakade 39) - Leeuwarden
FENNO L. SCHOUSTRA
Standaardwerk over de geschiedenis van
de Friese E lfsted en toch t va n 1 763 af.
Prijs fl. 27.50
Vredeman de Vriesstraat 1 (naast Emmakade 39) - Leeuwarden