LAATSTE (BARREELFSTEDENTOCHT TIEN JAAR GELEDEN ELFSTEDENLOGBOEK1963 De schaatsen scherp - elfstedentocht Reinier Paping: eenzame vluchteling op weg naar de winst FENNO SCHOUSTRA'S PUBLICITEITSKANTOOR Stam pvol foto's 184 pagina's. FENNO SCHOUSTRA'S PUBLICITEITSKANTOOR •fS£ i erne ^iLrantóje ieeót iedereen Het is deze maand alweer tien jaar geleden, dat de laatste Elfstedentocht plaatsvond. De laatste en tevens de verschrikkelijkste, de meest dramatische uit de reeks van twaalf, die in 1909 begon. Bijna tienduizend schaatsers deden aan deze tocht op vrijdag de zestiende januari mee, 9294 toertochter en 568 wedstrijdrijders en van dit enorme aantal hebben slechts 126 kans gezien tijdig de eindstreep te halen: 69 tocht- en 57 wedstrijdrijders. Dat betekende dus, dat op de kop af tien procent van de deelnemende wedstrijdrijders zich klasseerden en dat nog niet één procent van het aantal toerrijders het zo begeerde Elfstedenkruisje kon bemachtigen. Het was erg koud op deze laatste Elfstedendag, er stond een aan wakkerende wind, die op sommi ge plaatsen veel sneeuw over de ijsvlakte joeg en het vroor, dat het kraakte. Daarbij was de toestand van het ijs onbeschrijfelijk slecht en met deze karakteristiek is het onge hoord grote aantal van 9736 uit vallers wel verklaard. Een van de weinigen, die alle moeilijke omstandigheden suc cesvol bevochten, was Reinier Pa ping, de kleine langebaanrijder uit Ommen, die nu als Elfsteden- rijder zijn debuut maakte en de wedstrijd van zijn leven reed. Al voor Bolsward nam Paping als een eenzame vluchteling de be nen, toen alle concurrerende cracks al niet meer in eikaars ge zelschap waren. De verwachting van velen, dat Reinier Paping een tot zijn eigen verbazing tot tien, elf minuten gegroeide voor sprong op krachten als Jeen van den Berg en Jan Uitham wel niet zou kunnen handhaven op het lange en barre traject van Frane- ker naar Dokkum, werd niet bewaarheid. Integendeel, de krachten van de eenling Reinier Paping zouden aanzienlijk groter blijken dan die van zijn bittere achtervolgers, die op het erbarmelijk slechte ijs geen kans hebben gezien een voor Paping gevaarlijke ritmi sche eenheid te gaan vormen. Tien jaar geleden dus die laatste tocht. En alleen al uit het feit, dat het zó lang geleden is, menen velen te moeten concluderen, dat een nieuwe Elfstedentocht wel nooit meer mogelijk zal zijn. Maar tussen de tochten van '33 en '40 en van '56 en '63 lag ook een royale spanne tijds van zeven jaar en na 1917 heeft het zelfs twaalf jaar geduurd voor er weer een nieuwe Elfstedentocht kon zijn. Ook door de vele sombere be richten over milieuvervuiling en de daarmee gepaard gaande ge ringere kans op sterk ijs heeft de organiserende Elfstedenvereni- ging zich nog niet uit het veld laten slaan: de hele organisatie van een nieuwe Elfstedentocht ligt panklaar, het wachten is alleen op een "ouderwetse" win ter met paardeijs. En waarom zou die er nu nooit meer kunnen komen? Maar vraagt U ons niet, wat er gaat gebeuren, wanneer het car naval van een nieuwe Elfsteden tocht inderdaad zal los barsten! Hoe verschrikkelijk veel belang stellenden komen er dan wel niet op af? Enfin dat zullen we dan wel zien. Voorlopig zal de (Elfste den) koortsthermometer wel in de kast moet blijven. FENNO L. SCHOUSTRA FENNO L. SCHOUSTRA Een boeiende reportage van 'werelds machtigste schaatsmarathon. We hebben (alleen voor doorgewinterde liefhebbers nog enkele exemplaren. Prijs fl. 6. Vredeman de Vriesstraat 1 (naast Emmakade 39) - Leeuwarden FENNO L. SCHOUSTRA Standaardwerk over de geschiedenis van de Friese E lfsted en toch t va n 1 763 af. Prijs fl. 27.50 Vredeman de Vriesstraat 1 (naast Emmakade 39) - Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1973 | | pagina 9