DE NOODLOTTIGE POOLVLUCHT VAN SALOMON AUGUST ANDREE t Vileine ^.rantóje leeet iedereen Andree's expeditie vertrekt. Links Salomon August Andrée zelf met z'n zeer indrukwekkende snor. LANGER DAN DRIEKWARTEEUW IS HET NU ALWEER GELEDEN, DAT DE EERSTE POGING WERD GEDAAN DOOR DE LUCHT DE NOORDPOOL TE BEREIKEN. OP DE ELFDE JULI 1897 STEEG DE ZWEEDSE ONTDEKKINGSREIZIGER SALOMON AUGUST ANDRéE MET ZIJN BALLON OP OM NOOIT TERUG TE KEREN. EERST DRIE EN DERTIG JAAR LATER VOND MEN DE OVERBLIJFSELEN VAN DEZE PIONIER IN HET IJS VAN DE NOORDELIJKE IJSZEE. DE TOCHT VAN SALOMON AUGUST ANDRéE MET DEZE ZO NOODLOTTIGE AFLOOP WERD EEN VAN DE GROOTSTE DRAMA'S UIT GROOTVADERS TIJD. De manschappen van het bege leidingsschip stonden verzameld om de loods, waarin de ballon zolang ondergebracht was. De wind gierde door het latwerk van de hangar, die op het strand opgezet was, de beide stuurvlak ken van de ballon klapperden. Tussen de touwen stonden de figuren van de drie dapperen. Andrée zelf was zeer rustig. "Alles klaar?", riep hij. "Los dan!" Het ankertouw werd doorgesne den, de ballon steeg op en de hangar dreunde van het gejuich der mannen. „Groet het lieve Zweden van me", waren de laatste woorden, die men van Andrée hoorde. Eeen windstoot drukte de ballon tegen de balken van de hangar, doch daar deze met vilt bekleed waren, werd er geen schade aangericht. Daarna steeg de bal lon snel tot tweehonderd meter boven de zee. Een andere wind stoot echter dreef hem weer omlaag; de mand kwam in het water te hangen. Ballast werd uitgeworpen en toen steeg het gevaarte weer omhoog. Doch het stuurtouw was onklaar geraakt, het scheurde af en viel in het water. Van zijn last bevrijd, steeg de ballon snel omhoog, tot de wind hem uit het gezicht van de achterblijvenden dreef. Direct al was dat het begin van het einde. Het verlies van het touw had de ballon tot een onbestuurbaar ding gemaakt! De tijd verging. Week na week, maand na maand, jaar na jaar. Andrée bleef weg. Op 17 juli 1897 had een schip aan de Moermankust het ballonomhul sel op zee zien drijven en op 17 augustus van datzelfde jaar schoot een matroos van walvis vaarder „Alken" een postduif uit de mast, die een boodschap van Andrée bij zich had. Het was de enige van Andrée's 32 postduiven die ooit de bewoonde wereld bereikte. Op 14 mei 1899 dreef op de IJslandse kust een zwem gordel van de Zweedse ingenieur aan, die hij op 11 juli 1897 in zee geworpen had en op 27 augustus 1900 landde een dergelijk ding aan de noordkust van Noorwegen Zes gordels dreven vervolgens op verschillende kusten aan, de laat ste in 1912. Daarna hoorde men niets meer van Andrée. Het raadsel scheen eeuwig onopgelost te blijven. Talrijke onderzoekingstochten zijn ondernomen en zij brachten niets terug. Niettemin hebben mannen van een zo'n expeditie in 1898 boven de ondergesneeuwde Tijken van de drie omgekomen mannen gestaan. Eerst op 6 augustus 1930 stiet een aantal matrozen van een voor weten schappelijke doeleinden uitge ruste walvisvaarder, die aan land naar drinkwater zochten, op een ingevroren vouwboot. De boot van Andrée! En een poos daarna Het was het jaar 1897 en in die dagen had nog geen sterveling er ooit aan gedacht met een lucht ballon een expeditie te onderne men. Dat vond men slechts in fantastische romans van Jules Verne, doch dergelijke dingen ten uitvoer brengen, daar was men nog ver af. Maar de zwijg zame ingenieur met de grote snorren waagde het. Hij wilde van Spitsbergen starten en via de Noordpool naar Alaska, in het uiterste noorden van Noord- Amerika vliegen. Hij waagde het enige jaren te vroeg Een voordracht van de beroemde Poolonderzoeker Nordenskjöld had Andrée op de gedachte aan een poolvlucht gebracht. Dat, en het feit, dat het hem meermalen gelukt was om een ballon door middel van een sleeptouw be stuurbaar te maken. Weliswaar was het moeilijk om een zuiver uitgestippelde lijn te volgen, doch de afwijking van de koers, ver oorzaakt door wind en lucht stromingen, bedroeg slechts en kele graden. Verder rekende hij erop zich met zijn ballon dertig dagen in de lucht te kunnen houden. Maar wat wist men in die dagen van de Poolstreek en wat wist men van luchtballons? Welk een sensatie veroorzaakten Andrée's plannen in die dagen van crinoline en karossen! De ganse wereld was buiten zichzelf van op\yinding. Dèt zou eindelijk de eerste schrede zijn op het pad der verbeterde techniek, de eerste stap, die de toenmalige geografie een nieuw fundament zou bezor gen! Maandenlang praatte men over de palnnen van de Zweedse ingenieur, zelfs in de scholen schonk men grote aandacht aan de voorgenomen tocht. Want reeds het vorige jaar had Andrée een poging gewaagd om met een ballon van Spitsbergen op te stijgen. Toen ging het evenwel niet door het slechte weer en de kranten lieten hem in de steek. Zij schimpten op de dwaas, die dergelijke waaghalzerij uit wilde halen. Andrée gaf de moed niet op en reeds een jaar later her haalde hij de poging. DE DOOD TEGEMOET De Zweedse millionair Nobel en de Zweedse koning hadden An drée voor zijn, voor die dagen hopeloze, onderneming, rijkelijk van de nodige fondsen voorzien. De zwijgende man, die zich geheel aan de wetenschap wijdde en die, sinds de dood van zijn moeder, geen enkele waarde aan het leven schonk, heeft nooit met gebrek aan geld te kampen ge had. Op 30 Mei 1897 landde zijn expeditie voor de tweede maal op Spitsbergen om daar de ballon te vullen en om gunstig weer af te wachten, want van weerberichten en dergelijke was in die dagen geen sprake. Bovendien bestond er geen enkele verbinding met Spitsbergen dan die met een schip. Een telegram, door Andrée op 30 Mei verzonden, belandde eerst op 25 Juni in Zweden. Deze voorgenomen vlucht was een tocht, die een zekere dood tege moet ging. Maar noch Andrée noch Strindberg en Frankel, zijn beide metgezellen, hielden daar mee ernstig rekening. Zij waren overtuigd, dat het hun lukken zou de Pool te bereiken. Op 11 juli 1897 was alles in gereedheid, een gunstige wind, noord-noord-oost, blies en om half drie in de middag stegen de drie mannen in de ballon. vond men zijn skelet, met daar naast zijn geweer, een ongeopend pak kogels en een petroleumtoe- stel. Die waren bestand geweest tegen 33 jaar ijs. VERSCHRIKKELIJK DRAMA Zelfs de petroleum in het toestel was goed gebleven en toen de mannen het apparaat probeer den, werkte het goed. Vlak bij vond men het gebeente van de beide metgezellen, Strindberg en Frankel, en de notitieboekjes. De laatsten hebben de wereld verteld van het verschrikkelijk drama, dat zich daar in de barre vlakten van het poolgebied heeft afge speeld. Ontzettend is de ellende geweest, die de drie pioniers hebben geleden, verschrikkelijk hun wanhopige tocht naar het vasteland, drijvend in hun vouw- bootje of op ijsschollen, die tel kens weer afbrokkelden. Leef tocht hadden zij genoeg, want beren en zeehonden waren er in overvloed. Maar de sleën konden de vracht niet dragen en zakten in elkaar. Moeizaam zwoegden de drie mannen voort over ijs en sneeuw, trachtend ergens aan de vaste wal te komen. In sobere bewoordingen is An drée's dagboek samengesteld. Op 17 september schrijft hij; „Wij zien land. De drift loopt daar voorbij. En het ijs brokkelt af. Kleiner en kleiner wordt de schots..." Op 2 oktober breekt het ijs in stukken. Op 5 oktober bereikt men het eiland Vitö, waar ze overvallen worden door een wilde sneeustorm... Het dagboek breekt plotseling af. Het verloop van de gruwelijke tocht is als volgt geweest; De ballon heeft zich tot de morgen van de 14 juli 1897 in de lucht gehouden. De Noordpool is nooit bereikt. Rijp heeft het gevaarte zo zwaar gemaakt, dat het neergevallen is op ijsschotsen. Toen begon een terugtocht, waar bij ieder 230 kg. op een slee te trekken had. Het ijs, waarop zij marcheerden dreef in de andere richting. Ondanks de koude en de angst heeft Andrée toch nog kans gezien om allerlei dingen bijeen te garen: drijfhout, plan ten, aardsoorten, die hier en daar op het ijs verspreid lagen. Op het eiland Vitö bouwden zij zich uit walvisbeenderen en drijfhout een hut die dienst deed zolang de sneeuwstorm duurde. Hier is eerst Strindberg gestorven, toen Frankel en tenslotte Andrée. De oorzaak van hun dood laat zich gemakkelijk gissen. Pro viand hadden zij genoeg, van honger is geen sprake geweest. SPORTKLEREN Doch de mannen waren gekleed in sportkleren, daar geen van hen gerekend had op een lang verblijf aan de Pool. Andrée en zijn metgezellen zijn doodgevro ren. De beren deden de rest! De laatste zin uit het dagboek van Strindberg is tevens de ver schrikkelijkste: „Naar huis, 7.05 in de morgen". Naar huis! Wanneer men dat leest vraagt men zich af of de drie pioniers ooit geweten heb ben, waaraan zij toe waren, of zij niet tot het laatste toe geloofd hebben nog eens weer thuis te komen. Hier is echter nooit spra ke van geweest. Van begin af aan is Andrée's expeditie gedoemd geweest te mislukken. Salomon Angost Andrée: onverschrokken Poolreiziger dreef de dood tegemoet»

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1973 | | pagina 5