UITSTAPJES EN VAKANTIE IN VROEGER DAGEN Albert Gerlach H.H. Besturen van Vereenigingen WAAR OF NIET WAAR 8 de bekende TOONEELGROEP Adm.-adres: KI. Hoogstraat 16, LEEUWARDEN heeft in de maanden October, November (1,37) NOG ENKELE DATA VRIJ ES I "kV.r** - t ie 3ira(tt<J/g ieebt iedereen Naar Amsterdam met de stoomboot „W.F. v.d. Wijck" van de veerdienst Enkhuizen - Staveren: een hele attractie In vroeger jaren. Gingen in vroeger jaren de wel- gestelden in de stad voor een paar weken op reis, dan ga- ven ze dit duidelijk te kennen door bordjes vóór de ramen te plaatsen met:"Uit de stad" óf wat deftiger, "Verblijf in het buiten land". Een dergelijke aankondi ging blijft nu wel achterwege. Handige jongens met wat gereed schap zouden wellicht hun nieuwsgierigheid niet kunnen be dwingen om eens een kijkje te nemen in zo'n tijdelijk verlaten woning, waar zeker wel iets te vinden was. Voor ons, met de kinderklompjes nog aan, was een schoolreisje een gebeurtenis van belang. De weken van tevoren werd hier bij het naar school gaan over gesproken. Men maakte uitstapjes naar Beetster- zwaag, Oranjewoud en ook wel Gaasterland. Was Oranjewoud aan de beurt, dan ging het met de trein naar Heerenveen. Vanaf het station daar lopende naar Oudeschoot, zo het bos in en dan naar het ontspanningsoord Tjaar- da. Met meegenomen boterham men versterkten wij ons hier, waarna nog een "kugelfleske met rietje" ons ten deel viel OCH MENSEN WAT EEN DAG Dan werd er gezamelijk gezongen. Geen psalm "Kustekoek" maar: "Hoe heerlijk is het in het woud, dat heerlijke groene woud daar hebben de vogels hun nestjes ge bouwd!" (vervolg van pag. 5) nog eventsjes een fris luchje skeppe voor de nacht"? Hij hoorde 't zeker niet, zei niks en slofte zacht klepperend verder. We keken hem na. Zagen dat hij nog een paar keer 't kerkje omliep en was toen even onverwacht en geheimzinnig verdwenen, as ie komen was. "As inne aardbodem verzonken mompelde mien vrouw verbluft. "Nee", stelde ik vast, niet as, mar in de aardbodem verzonken". Ze verrijkte de Nederlandse letter kunde, met de ontboezeming: 'n Och mensen, wat was dit voor ons een dag! Voor wie familie had in Amsterdam was deze plaats, voor een paar dagen, wel het meest in trek. Je ging dan veel met de Hollandse spoor, de H.Y.S.M. (Hollandsche Yzeren Spoorweg Maatschappij) Deze nam de kortste route: Staveren - Enk huizen. Een grote stoomlocomo tief, waarachter de steenkoolwa gen, bracht de trein naar Staveren. Vandaar ging je met de boot over naar Enkhuizen. In deze vernau wing van de toenmalige Zuiderzee luguber avontuurke in een donker avonduurke". De hemel was inmiddels zwaar bewolkt, 't wudde inkt-donker om ons hene. Een p=lotselinge rukwien gierde deur de boomtakken, de eerste lauwe regendruppels vielen. Toen ineens verscheurde een sombere lude kreet de stilte. Mien vrouw vloog mie an, kneep mie inne arm en zei angstig: "Lieve hemel, wat is dat nou weer! Waarom schreeuwt die ouwe man". "Niks anne hand. meiske". zei ik. kon het bij ruw weer nog wel eens raar te keer gaan. Was dat zo dan werden veel mensen wat onpas selijk. Haastig werden de kleine geëmailleerde spuwpotjes rond gedeeld waarin ze konden deponeren, wat ze kwijt wilden. Dat wasdan "de tol betalen aan de zeegod Neptunus"! WAS IK MAAR DOOD Sommigen die erg zeeziek warden wilden dan weieens de ontdankba- re wens uiten van:" och, was ik maar dood!" Zo gauw Enkhuizen "gien paniekstemming, 't Was mar 't gekras van een kerkuul, uut de toren". En, om 't geheel nog angstiger te maken, ineens een bliksemflits met onmiddel lijk daarop een oorverdovende donderslag. Nou, inderdaad, ik must toegeve, 't was hier nou niet bepaald 't juste moment en de juste plaats, om een reeds geschokt zenuwgestel tot rust en in evenwicht te brengen. En mede op dringend verzoek van mien lieftallige ega, holden wê in de inmiddels aanwakkerende storm en plensbui, het holle smalle wegje langs, naar onze auto. Toen we goed en wel, veilig en droog gezeten waren, zei ze, nog bibberend en klappertan- nend van de deurstane emotie: in zicht kwam knapten de zeezieken weer op en hoopten dat doodgaan nog wat te mogen uitstellen. De treinreis Enkhuizen - Amster dam was, wanneer althans de bollenvelden in bloei stonden, buitengewoon mooi. Amsterdam was in die jaren gezelligdruk. Voor het paleis op de Dam stond toen nog het standbeeld van "Naatje". Imposant is de aanblik van het paleis waarvan Vondel dichtte: "Het Koninklijk Paleis, des Werelds Achtsten Wonder van zoveel steens omhoog en 'k Wil wedde, as we dit avontuurke tuus vertelle, dat niemand het love wil". "Tja, filosofeerde ik, "de meeste ongeloofwaardige dingen wudde zoveel houts van onder!" Wie vanuit Leeuwarden zo goedkoop mogelijk naar Amster dam wou reizen koos één van de Stanfriesboten die aan de Wil lemskade lagen. De overtocht kostte maar één gulden. Je had dan aan boord wel niet die comfort, die er op de veerboot Staveren - Enkhuizen was, maar een kleine hut stond toch ten dienste. De reis ging via Harlingen en zo over de Wadden- en Zuiderzee naar Amsterdam. De ligplaats was in het "Y" achter het centraal station. GOEDKOOP MEEREIZEN Op tal van vrachtboten, in de binnenstad, kon je trouwens wel goedkoop meereizen. Zo had je bijvoorbeeld de "Hunze-boot", die je naar Rotterdam kon brengen. Die lag ook aan de Willemskade tegenover de Stan- fries. Verder was er het bootje naar Sneek, de "Klünkofaan de kaai naar Groningen, het Dokkumer boótsje aan de Ee kant en niet te vergeten het Bolswarder boótsje op het Schavernek, tegenover ho tel Weidema. Omdat Bolsward niet aan de spoorlijn ligt, werd hiervan veel gebruik gemaakt. Bekendheid verwierf de Bolswarder vaart overigens om haar negen en ne gentig bochten! J.C.van Dam. accepteert as absolute waarheid, en disse absolute waarheid wudt als ongeloofwaardig vanne hand wezen. Let maares op. LIWADDER Uitstapjes naar Hotel Tjaarda in Oranjewoud -a ■td-T 'T s

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1973 | | pagina 8