TOEN WE NOG OP DE SCHOOLBANKEN ZATEN
UI
t f .9 :H'«Ï
F - S 5 t
f Tf r
f I m a -9
W y v,f
Voor de rechter
't 3^.rantóje leeM iedereen
-
■■■X
vv W:T» -?5.
■fjÊ
-4^
Nu eens twee foto's van de Am
bachtsschool, de ene, van direc
teur en personeel omstreeks
1925, is ons toegezonden door
onze abonnee, de heer F.M. van
Apeldoorn uit Leeuwarden, de
andere, van een groep leerlingen
uit 1915, kregen we van onze
abonnee, de heer W. de Weert te
Leeuwarden. Beide heren konden
ons alle namen noemen en dat is
toch wel een complimentje
waard, omdat zoiets zelden
gebeurt - haast altijd ontbreken
wel enkele namen. Eerst de leer
krachten en we beginnen bij de
onderste rij: administrateur Dek
ker, leraar Blok, onderdirecteur
F. Schaafsma, leraar G. Tuinstra,
directeur G. Michell en de le
raren De Vries en A. de Jonge.
Op de tweede rij, weer van links
naar rechts: de leraren F.M. van
Apeldoorn, Harder, J. Couperus,
A. Bakker, H.J. Bleeksma, R.
Bantema, N. Rohn, G. Ferwerda
en H.J. Kruse. Tenslotte de ach
terste rij van links naar rechts:
congierge Visser, de leraren K.
Sipkens en S. Jellema, directeur
A.M van Hespen en de leraren J.
Brusse, J. Postma, Stoet, Fenstra
en L. Annema.
Bij het bekijken van de oudere
foto, hieronder, beginnen we bij
de leraar voor het bord,
achteraan rechts en dat is de heer
G. Tuinstra. Naast hem staat ad
ministrateur Dekker en de beide
knapen voor de heer Dekker zijn
rechts Gerard Hommema en
links Roel van der Helm. Verder
gaande naar links zien we Jan
Knier, Jacobus Swart, Jan Visser,
Jan Stienstra, Bauke Lamsma,
Nieuwenhout, Ant Rosenga, Jan
Buijt (wat een Jannen), Johan
Jansen, Melle Veenstra, Willem
de Weert, de Haan, Rients
Schootstra, Koerts, van der Meer,
Hessel Bosma en Jan Streekstra.
Tenslotte de beide mannen met
het bord 1915 in hun hand:
rechts Marten Hoitenga en links
ene Dijkstra.
De heer De Weert schreef ons
nog, dat dit de le klas Sme-
den-Bankwerken was. Van de 21
leerlingen zijn er plm. 6 machi
nist bij de Spoorwegen geworden,
verder 1 melkboer, 1 visboer, 1
kantoorbediende, 2 scheepswerk -
tuigkundigen, 1 machinist CCF,
1 motorrijwielhersteller, de ande
ren waarschijnlijk bankwerkers.
Aldus de heer De Weert, die ons
ook nog even op de oude gasver
lichting wees. Een grote blaas
balg werd door een leerling op en
neer bewogen, waardoor er lucht
in het vuur werd geblazen. Twee
stukken ijzer aan elkaar lassen
gebeurde door deze stukken te
verhitten tot een bepaalde tem
peratuur; lasapparaten waren er
niet, net zo min als schaaf- en
zaagmachines - alles gebeurde
met de beitel of de zaag met de
hand. Het plaatknippen ge
schiedde met een grote schaar en
we kunnen de heer De Weert zelf
bij zo'n schaar zien staan. De
kleding bestond uit een blauwe
smidskiel, voor tekenen en ander
onderwijs een gestreepte kiel.
Sommige jongens droegen klom
pen en allemaal hadden ze zwart
gebreiden sokken aan. Lang-
harigen waren er toen niet, maar
dat zou ook veel te gevaarlijk zijn
geweest met het oog op het in
brand vliegen bij het smeden, al
dus de heer De Weert.
ABONNEES
DIE
GAAN
VERHUIZEN:
tijdig adreswijziging
opgeven
VROEGERN
maar dan ook wel hêééél
vroeger, want het moet al
zo'n zestig jaar geleden zijn
woonde er in Leeuwarden
een klein kereltje en dat
noemden ze Pake Pruum en
ook wel Bóke Pruum. Er
ging in die tijd zelfs een fraai
vers van mond tot mond, dat
aan deze Bóke was gewijd:
„Bóke Pruum - Sobbelt op'e
duum - Sobbelt op'e pink -
Bóke stinkt." En daarmee
was dan. dachten wij, in kort
bestek al heel veel van deze
figuur gezegd. Bejaarde
stadgenoten, die in hun
jeugd aan het Vliet hebben
gewoond, zullen hem stellig
hebben gekend, want daar,
aan het eind van het Vliet
heeft hij gewoond. En wie
weet zullen sommigen zich
nog herinneren, dat zij ooit
door Bóke Pruum met
moord en doodslag zijn
bedreigd, want met dergelij
ke zware dreigementen moet
hij niet zuinig zijn geweest.
„Ik zal die doadkniepe!" zei
hij tegen de jongens, die hem
plaagden en - ook niet mis! -
„Ik sal die met een mes inne
belich steke, dast bloed
braakste!". Vergissen we ons
niet, dan had Bóke Pruum
een mooi blanco strafregis
ter, toen hij dit ondermaanse
l verlietj
Moet men tegenwoordig bij het
drukke verkeer op straat goed uit
zijn oogen kijken, op het water
dient er, vooral bij veel passage,
niet minder nauwkeurig opgelet
te worden. Dit geldt vooral in de
stad en in de nabijheid van
bruggen.
Op den 3en Augustus voer er te
Leeuwarden een aak door de
gracht, in de buurt van het Stads
ziekenhuis. De aak was zwaar
geladen en lag dientengevolge
diep. De stoomboot „Libra", ge
zagvoerder de 34-jarige kapitein
H.K. te Joure, was qok in de na
bijheid.
Deze stoomboot stevende met
volle kracht de aak voorbij, die
daardoor in botsing kwam met
de pont. Dit huikje raakte dien
tengevolge ook al uit zijn gewone
doen. De pontschipper J. Eppin-
ga poogde nog het gevaar te ont
springen, maar te vergeefs.Hij
geraakte tusschen de pont en de
traptreden van den wal bekneld
en moest in het stadsziekenhuis
opgenomen worden.
Daar is hij 6 weken lang ver
pleegd, wijl zijn eene been ge
kneusd was. De pont zelve was in
elkaar gedrukt.
Voor het veroorzaken van letsel
door schuld staat K. terecht.
Daar er een paar van de hoofdge
tuigen missen, wordt de verdere
behandeling der zaak voor onbe-
paalden tijd uitgesteld. (1924)