TOEN WE NOG OP DE SCHOOLBANKEN ZATEN UI t f .9 :H'«Ï F - S 5 t f Tf r f I m a -9 W y v,f Voor de rechter 't 3^.rantóje leeM iedereen - ■■■X vv W:T» -?5. ■fjÊ -4^ Nu eens twee foto's van de Am bachtsschool, de ene, van direc teur en personeel omstreeks 1925, is ons toegezonden door onze abonnee, de heer F.M. van Apeldoorn uit Leeuwarden, de andere, van een groep leerlingen uit 1915, kregen we van onze abonnee, de heer W. de Weert te Leeuwarden. Beide heren konden ons alle namen noemen en dat is toch wel een complimentje waard, omdat zoiets zelden gebeurt - haast altijd ontbreken wel enkele namen. Eerst de leer krachten en we beginnen bij de onderste rij: administrateur Dek ker, leraar Blok, onderdirecteur F. Schaafsma, leraar G. Tuinstra, directeur G. Michell en de le raren De Vries en A. de Jonge. Op de tweede rij, weer van links naar rechts: de leraren F.M. van Apeldoorn, Harder, J. Couperus, A. Bakker, H.J. Bleeksma, R. Bantema, N. Rohn, G. Ferwerda en H.J. Kruse. Tenslotte de ach terste rij van links naar rechts: congierge Visser, de leraren K. Sipkens en S. Jellema, directeur A.M van Hespen en de leraren J. Brusse, J. Postma, Stoet, Fenstra en L. Annema. Bij het bekijken van de oudere foto, hieronder, beginnen we bij de leraar voor het bord, achteraan rechts en dat is de heer G. Tuinstra. Naast hem staat ad ministrateur Dekker en de beide knapen voor de heer Dekker zijn rechts Gerard Hommema en links Roel van der Helm. Verder gaande naar links zien we Jan Knier, Jacobus Swart, Jan Visser, Jan Stienstra, Bauke Lamsma, Nieuwenhout, Ant Rosenga, Jan Buijt (wat een Jannen), Johan Jansen, Melle Veenstra, Willem de Weert, de Haan, Rients Schootstra, Koerts, van der Meer, Hessel Bosma en Jan Streekstra. Tenslotte de beide mannen met het bord 1915 in hun hand: rechts Marten Hoitenga en links ene Dijkstra. De heer De Weert schreef ons nog, dat dit de le klas Sme- den-Bankwerken was. Van de 21 leerlingen zijn er plm. 6 machi nist bij de Spoorwegen geworden, verder 1 melkboer, 1 visboer, 1 kantoorbediende, 2 scheepswerk - tuigkundigen, 1 machinist CCF, 1 motorrijwielhersteller, de ande ren waarschijnlijk bankwerkers. Aldus de heer De Weert, die ons ook nog even op de oude gasver lichting wees. Een grote blaas balg werd door een leerling op en neer bewogen, waardoor er lucht in het vuur werd geblazen. Twee stukken ijzer aan elkaar lassen gebeurde door deze stukken te verhitten tot een bepaalde tem peratuur; lasapparaten waren er niet, net zo min als schaaf- en zaagmachines - alles gebeurde met de beitel of de zaag met de hand. Het plaatknippen ge schiedde met een grote schaar en we kunnen de heer De Weert zelf bij zo'n schaar zien staan. De kleding bestond uit een blauwe smidskiel, voor tekenen en ander onderwijs een gestreepte kiel. Sommige jongens droegen klom pen en allemaal hadden ze zwart gebreiden sokken aan. Lang- harigen waren er toen niet, maar dat zou ook veel te gevaarlijk zijn geweest met het oog op het in brand vliegen bij het smeden, al dus de heer De Weert. ABONNEES DIE GAAN VERHUIZEN: tijdig adreswijziging opgeven VROEGERN maar dan ook wel hêééél vroeger, want het moet al zo'n zestig jaar geleden zijn woonde er in Leeuwarden een klein kereltje en dat noemden ze Pake Pruum en ook wel Bóke Pruum. Er ging in die tijd zelfs een fraai vers van mond tot mond, dat aan deze Bóke was gewijd: „Bóke Pruum - Sobbelt op'e duum - Sobbelt op'e pink - Bóke stinkt." En daarmee was dan. dachten wij, in kort bestek al heel veel van deze figuur gezegd. Bejaarde stadgenoten, die in hun jeugd aan het Vliet hebben gewoond, zullen hem stellig hebben gekend, want daar, aan het eind van het Vliet heeft hij gewoond. En wie weet zullen sommigen zich nog herinneren, dat zij ooit door Bóke Pruum met moord en doodslag zijn bedreigd, want met dergelij ke zware dreigementen moet hij niet zuinig zijn geweest. „Ik zal die doadkniepe!" zei hij tegen de jongens, die hem plaagden en - ook niet mis! - „Ik sal die met een mes inne belich steke, dast bloed braakste!". Vergissen we ons niet, dan had Bóke Pruum een mooi blanco strafregis ter, toen hij dit ondermaanse l verlietj Moet men tegenwoordig bij het drukke verkeer op straat goed uit zijn oogen kijken, op het water dient er, vooral bij veel passage, niet minder nauwkeurig opgelet te worden. Dit geldt vooral in de stad en in de nabijheid van bruggen. Op den 3en Augustus voer er te Leeuwarden een aak door de gracht, in de buurt van het Stads ziekenhuis. De aak was zwaar geladen en lag dientengevolge diep. De stoomboot „Libra", ge zagvoerder de 34-jarige kapitein H.K. te Joure, was qok in de na bijheid. Deze stoomboot stevende met volle kracht de aak voorbij, die daardoor in botsing kwam met de pont. Dit huikje raakte dien tengevolge ook al uit zijn gewone doen. De pontschipper J. Eppin- ga poogde nog het gevaar te ont springen, maar te vergeefs.Hij geraakte tusschen de pont en de traptreden van den wal bekneld en moest in het stadsziekenhuis opgenomen worden. Daar is hij 6 weken lang ver pleegd, wijl zijn eene been ge kneusd was. De pont zelve was in elkaar gedrukt. Voor het veroorzaken van letsel door schuld staat K. terecht. Daar er een paar van de hoofdge tuigen missen, wordt de verdere behandeling der zaak voor onbe- paalden tijd uitgesteld. (1924)

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1973 | | pagina 9