EMINENTE LERAREN AAN VROEGERE RÜ.B.S. OP T ZAAILAND GflNZEVGDRT 9 Dat klinkt u als muziek in de oren ORGELS: PIANO'S: 't 3^.leiné 3Cranteje, leeót iedereen Ziehier het laatste deel van een reeks artikelen van onze mede werker, de heer Mr. J.S. Bijl, over de leraren van de vroegere Rijks Hogere Burgerschool aan het Zaailand te Leeuwarden. Onze leraar hand- en lijntekenen was de heer Velsink, een lange magere man, met pikzwart haar, snor en sik en een olijfkleu rige gelaatstint, die daarom „de Arabier" werd genoemd, hoewel hij geen spoortje semietisch bloed in zich had en een rasechte Hollander was. Hij probeerde ons vaasjes en andere voorwerpen, met de bijbehorende schaduw te doen tekenen en ik zie nog zijn pink met de extreem lange nagel, waarmede hij op het papier, dat we voor ons hadden, krassen gaf om gemaakte fouten aan te wijzen. Ik moet tot m'n schande bekennen, dat ik nooit heb leren tekenen en dat mijn kleindochter van twaalf het al veel beter kan. Tekenen is evenals bijv. vioolspe len een kunst, waarvoor men aanleg moet hebben, anders leert men het nooit. Belangrijk van tekenles is natuurlijk wel, dat men kennis krijgt van perspectief en wat daarmede samenhangt en dat men groter bewondering krijgt voor de meesters in de schilderkunst. EERSTE KLAS SCHIPPER Van de heer Velsink herinner ik me ook nog goed, dat ik het 's zondags dikwijls op het water tegen kwam in zijn mooie zeiljacht, dat tot de z.g. D-klasse behoorde! Hij was een eerste klas schipper, die het tuig er altijd prima had bijstaan en die zijn scheepje als een kleinood onder hield. Last but not least komt dan nog de heer Bogtstra, leraar gymnas tiek, van wie ik ook mijn eerste danslessen heb gehad. Hij was een lenige, benige man, met een kalend hoofd, waarop nog wat grijzende haren spaarzaam wa ren verdeeld. Hij had een grote rode neus, waar 's winters vaak een druppel aan hing, want hij was, als een goede Fries, herhaaldelijk verkouden, waar voor hij echter nimmer verzuim de. Hij gaf les in een groot kaal lokaal aan de andere kant van de binnenplaats, waarop, onder een afdak, de fietsen gestald werden. In dat lokaal bevonden zich de gebruikelijke toestellen en klim- touwen, die bij gymnastiek ge bruikt worden. Wij moesten altijd beginnen met een tijdje hardlopen, waarbij de heer Bogt stra met een stok op de grond tikte om het tempo aan te geven. Hij stond daarbij meestal in de zelfde hoek van het lokaal, de hoek, waarin 's winters een Godin-kachel probeerde de kou de iets te temperen, meestal zon der merkbaar resultaat. De heer Bogtstra, die, in mijn tijd, al op middelbare leeftijd was, was nog zo lenig als een aap en hij kon ons met het grootste gemak alle oefeningen voordoen, die ge maakt moesten worden aan de rekstok, op de brug of op het paard, terwijl hij tevens van ons allen het beste touwklimmen kon. 's Avonds gaf hij dansles in het zelfde lokaal, ook aan ouderen en niet-H.B.S.'ers. Z'n klassen waren ingedeeld naar leeftijd en ik moest dus dansen met meisjes van mijn leeftijd. Wij waren daarbij allen netjes gekleed met lakleren dansschoentjes en witte handschoenen. Het ging allemaal wat houterig toe en dat lag niet aan de heer Bogtstra of aan de pianomuziek, die ten beste werd gegeven, maar vooral aan onze De heer Bogtstra verlegenheid. Voordat een dans begon zaten de jongens aan een kant op een lange bank en de meisjes aan de andere kant, de bokken van de geiten gescheiden. Op een fluitsignaal stonden de jongens op en holden naar de overzijde om het meisje van hun keuze te pakken te krijgen. De knapste meisjes hadden natuur lijk de meeste aftrek en daardoor hadden er vaak collisies plaats van de jongens, die hetzelfde meisje begeerden en daar naar toe renden als voetballers achter een voetbal. De minder mooie bleven altijd nog even zitten, want galanterie was er op die leeftijd nog nauwelijks bij. Als dat wachten de lang duurde wees de heer Bogtstra de partners aan, waardoor de les weliswaar door gang kon vinden, maar de onder vonden frustratie van het versma de meisje niet werd opgeheven. Ja, mooi zijn is wel heel belang rijk voor een meisje, hoewel ik nu natuurlijk al lang heb ondervon den, dat de mooiste vrouwen lang niet altijd de aardigste zijn. In tegendeel, zou ik haast zeggen, ZEEMANSKROEGEN Ik moet nog opmerken, dat ik noch bij de heer Bogtstra noch later bij het echtpaar Levy in Amsterdam echt heb leren dansen. Dat heb ik - en goed, durf ik wel zeggen - geleerd in de zeemanskroegen van Rotterdam, Londen, New-York, San Francis co, Vancouver, Buenos Aires, Havana, Panama, Rio, Sydney, enz. enz. maar vooral in de Chan- doz in Antwerpen en op de Re- perbahn in Hamburg, maar dat heeft niets te maken met de Leeuwarder H.B.S. en vormt een heel ander chapiter. Na het vermelden van alle leraren die ik in Leeuwarden gekend heb, past het ook de heer Pel te vermelden. Hij was wel geen leraar, doch ais concierge maakte ook hij een belangrijk deel uit van het schoolbestaan. Een allerbraafste ziel, die met ons wel en wee meeleefde en van elke leerling precies wist hoe hij er voorstond. Dat kwam omdat hij de cijferlijsten van onze rap porten maakte en dus al voor ons van onze vorderingen op de hoogte was. Hij was echter zo dicht als een pot en liet nooit iets los. Toen ik in de 5e klas zat, werd hij bevorderd tot amanuen sis, omdat de bestaande een be trekking had aanvaard aan een hogeschool. Tot mijn spijt moet ik zeggen, dat de heer Pel voor deze functie n.m.m. niet geschikt was. Hij miste er ten enenmale de handigheid voor en ook de kennis! Het meerdere honora rium, dat hij verdiende, heeft hem niet gelukkig gemaakt. Hij had beter concierge kunnen blijven. Toen voelde hij zich als een vis in het water. Hij was waar schijnlijk het eerste voorbeeld, dat ik meemaakte van mensen, die, vaak gedreven door streberei, terecht komen in een functie, die zij niet aankunnen en die daar door voortdurend op hun tenen moeten lopen, een bezigheid, die je bekaf en doodongelukkig maakt. Als U de kranten van de laatste tijd goed gelezen hebt, zult U wel weten, wat ik bedoel. De wereld schijnt tegenwoordig vergeven van mensen, die de ene flater na de andere begaan, De heer Velsink omdat ze voor hun betrekking niet geschikt zijn, maar in hun verwatenheid rustig op hun stoel blijven zitten. Uit het voorgaande zult U hebben bemerkt, dat ik met liefde terugdenk aan mijn H.B.S. tijd en aan de leraren, die zoveel aan mijn vorming hebben bijge dragen en aan het sombere H.B.S.-gebouw aan het Zaailand, dat zozeer afsteekt bij de schoolpaleizen van tegenwoordig, waar het onderwijs, dat er wordt gegeven vaak niet evenredig is aan de schoonheid ervan. Wij moesten het doen met kale lokalen, 's winters verwarmd door kolomkachels en verlicht door het spaarzame licht van gas lampen, maar waar het onderwijs gegeven werd door eminente le raren, die hart hadden voor hun werk. Zij hebben mensen voort gebracht, die hoge en zeer hoge posities hebben bekleed in de maatschappij en het staat te bezien of de tegenwoordige on derwijsinrichtingen, die dikwijls gebukt gaan onder de bepalingen van de z.g. mammouthwet, tot dezelfde prestaties in staat zullen blijken te zijn. Een klasse-instrument herkent u zó. Daarom kiest u bii Ganzevoort alleen uit de betero merken. Hammond, Viscount, Ri-ha, Solina, Philicorda en Heyligers. Bechstein, Ibach, Schimmel, Sauter. Förster, Rosier, Rippen. Mèt de bekende Ganzevoort- service en garantie. Ook déérin is Ganzevoort groot! Nieuwestad 103 Leeuwarden Sinds 1109 een muzikaal begrip

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1974 | | pagina 9