Houten bruggen maken plaats voor stenen pijpen SCHILDERWERKEN TJEPKEMA B.V. ook voor WANDAFWERKING. VOEGKITTEN EN KUNSTSTOFVLOERpN 9 BABBELTJES OP DE BRUG OOSTERGRACHTSWAL 39 LEEUWARDEN - TELEFOON 05100-26598 't T-kCleine Z^.rarlóje leeet iedereen Vóór Leeuwarden omstreeks 1625 met de nieuwe verdedi gingsgracht het aanzien kreeg, dat de stad meer dan twee eeuwen zou behouden, waren er aan verscheidene bruggen en brugpleinen belangrijke verbete ringen aangebracht, die we in deze babbeltjes-op-de-brug niet onbesproken mogen laten. Meer en meer was men er toen immers al toe overgegaan om de houten bruggen over de binnen grachten te vervangen door de stenen pijpen, zoals we die nu nog kennen - al zien de moderne brugpijpen er wel wat minder romantisch uit, dan hun voor gangers uit ver verleden tijden. In 1609, het jaar, waarin het Twaalfjarig Bestand met Spanje begon, werd als een van de belangrijkste bruggen in de stad die bij de Vischmarkt, tussen de Wortelhaven en de Konings straat geheel vernieuwd: de brede houten brug, die er tot dat moment had gelegen, werd gesloopt en er kwam een nog veel groter stenen brugplein voor in de plaats. De financiële middelen voor dit belangrijke werk putte het stadsbestuur uit het bedrag, dat op tafel was gekomen door de verkoop van het Stedelijk Tucht huis aan het rijk! Net als vroeger het geval was geweest werd de nieuwe Ko- ningspijp het centrum voor de handel in vis, zodat dit brede brugplein door onze voorouders ook wel de Vischmarktpijp werd genoemd. Tegelijk met het aanleggen van deze Vischmarktpijp, werd ten behoeve van de Wortelmarkt een deel van het water bij de Eewal overkruind, waarna dit plein de naam van Wortelhaven kreeg. Nog voor de Vischmarkt hele maal was voltooid, werd er door de voortvarende Leeuwarders van toen een tweede, niet minder belangrijke werk aangepakt en wel in het hartje van de stad, waar van de Weerdspijp tegeno ver de Hoedemakerssteeg en de Koebrug tegenover de Bagijne- steeg één groot brugplein werd gemaakt: de Lange Pijp. Het aanbrengen van deze over kluizing betekende een hele aanwinst voor de stad, die in deze Lange Pijp een uitermate geschikte marktplaats en boven dien een prachtig feestterrein kreeg. In 1611 werd deze Lange Pijp voltooid en verder op de Nieuwe- stad bleven er toen nog drie smalle houten bruggetjes be staan: een tussen de Bagijne- steeg en de Nieuwesteeg en twee, vlak bij elkaar, tegenover deze Nieuwesteeg. In 1621 echter moesten ook deze beide laatste bruggetjes plaats maken voor een stenen pijp - de Nieuwepijp - waarna men zo waar ook nog behoefte voelde om het derde bruggetje, tussen deze Nieuwepijp en de Lange Pijp, te vervangen door een stenen pijp. Dat werd de Roukemapijp, die van betekenis was voor de toenmalige Vleesch- markt op de "stille" kant van de Nieuwestad tussen de Nieuwe- en de Bagijnesteeg. Later begon men deze Roukemapijp toch als overbodig te beschouwen en werd ze weer opgeruimd. Een derde, evenzeer belangrijke verbetering voor de stad in deze jaren, werd het vernieuwen van de Brol, die als marktplaats ook al van veel betekenis was. Drie jaar lang, van 1615 tot 1617, was men bezig met dit werk, dat niet alleen het aanleggen van de lange pijpen tussen de Kelder, de Weaze en het Naauw omvat te, maar ook het bouwen betrof van een wachthuis voor de bier dragers (voor de kelders van de Kelders lag de Bierkade) en bovendien voorzag in het ver nieuwen van de kaak of pronk zaal op deze Brol. Tenslotte werden, om al deze vernieuwingen van de bruggen in de stad af te ronden, de houten beschoeiingen van de meeste binnengrachten vervan gen door stenen walhiuren. Het eerst gebeurde dat - in 1616 - in het Naauw, waar toen voor de passanten zo weinig ruimte overbleef, dat de stadsbestuur ders de bewoners bewoog om hier alle uitstekende stoepen en luifels te verwijderen. Later moesten ook alle andere aarden wallen in de binnenstad het veld ruimen voor de stenen walmuren, die het stadsbestuur van vandaag zoveel zorgen geven De Vischmarktpijp, eens een van de belangrijkste bruggen in de stad.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1974 | | pagina 9