F. POPMA Lzn zoekt u LA VENEZIA" De bewoners van t Vliet moesten smeken om een verbinding met de stad Voor koop en verkoop van uw woonhuis Ger v. d. Meulen UW ADRES OMWIELEN t Kleine Krantsje DEKKLEDEN VERHUUR 14 makelaarskantoor W; f |p0201ICj nieuwe moderne IJssalon VOORSTREEK 87 - LEEUWARDEN kwaliteit TECHNISCH BURO OOK VERKOOP Scherpe prijzen HET JACOBUNER KERKHOF BABBELTJES OP DE BRUG 'f Vileine S^ranteje leeet iedereen HARUNGERSINGEl 23. HOEK HARLINGERS7R WEG - LEEUWARDEN ilLEEOON 01)100 21480 MAKELAAR ONR. GOEDEREN LID N B M rustige steer biedt U onze W koele dranken „La Venezia" Leeuwarden Telefoon 29700 voor EN REPARATIE RUITERSKWARTIER (t.o. Harmonie) De kleine zaak met grote service Telefoon 2 46 28 EEN ABONNEMENT OP kost slechts f. 17.50 per jaar CENTRALE VERWARMING op aardgas en olie VENTILATIE LUCHTBEHANDELINGS-TECHNIEK OLIESTOOKINSTALLATIES Ao 1880 Zuidergrachtswal 24 Tel. 25315, na 18 u. 05118-616 LEEUWARDEN KwüT van nieuwe kleden in alle afmetingen, o.a. van katoendoek, hennep- en nylondoek Hebben we het de vorige maal gehad over de belangrijke verbe teringen in Leeuwarden in het eerste kwart van de zeventiende eeuw, toen er binnen de stads grachten verschillende brede brugpleinen werden aangelegd, laten we nu eens de bruggen bewandelen, die er toen al lagen buiten de verdedigingsgracht. Dat waren er nog niet zo veel en de enige verbinding bijvoor beeld. die de stad met het Vliet onderhield, liep via de brug bij de Wirdumerpoort en de land weg Achter de Hoven, die toen nog niet meer dan een voetpad was. Dit pad kruiste de mond van de Potmarge waarover in 1591 een brug was gelegd: het oudste zusje van de huidige Potmargebrug. Leeuwarders, die in die dagen dus op het Vliet moesten zijn, waren op deze lange omweg aangewezen, tenzij ze zich bij de Tuinsterwaterpoort met een bootje lieten overzetten, wat natuurlijk nog wel zo gemakke lijk was. VURIG VERLANGEN Maar de Vlietsters zelf verlang den vurig naar een betere verbinding met de stad, dan deze overhaal en meer dan eens verzochten zij het stadsbestuur over de buitenste verdedigings gracht een brug te slaan. Pas in 1657 echter kon aan het verlangen van de Vlietsters worden voldaan: toen werden er, naast de Tuinsterwaterpoort nog een kleine stenen poort gebouwd en een ophaalbrug aangelegd. Bovendien werd toen aan de bewoners van de zuidzijde van de Tuinen toegestaan om op eigen kosten, vlak bij de Tuin sterwaterpoort een eikenhouten brug over het water van de Tuinen te leggen - dat werd de Rodebrug, naar de kleur, die de Tuinsters kozen voor hun brug getje. Met deze ophaalbrug kregen de Vlietsters dus eindelijk de al zo lang begeerde betere verbinding met de stad en dat gold zowel voor de bewoners van het Noordvliet als voor die van de zuidelijke kant, want al een kleine vijftig jaar waren Noord en Zuidvliet toen met elkaar verbonden door de Boomsbrug, die Ihg en nu nog ligt, waar het Vliet in de stadsracht uitmondt. Met de Wittebrug kregen de bewoners van deze hoek van de stad in 1659 een tweede brug over het Vliet en omstreeks 1700 kwam daar nog een derde brug bij: de Blauwebrug, die lag, waar nu de Noordvlietstraat is. Intussen was er in de stad een werk voltooid, dat aanzienlijk spectaculairder kon worden ge noemd, dan het slaan van een paar bruggetjes over het Vliet: tussen 1639 en 1647 hadden de Leeuwarders hun stad niet weinig verfraaid met een prach-

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1974 | | pagina 14