F. POPMA Lzn
zoekt u LA VENEZIA"
De bewoners van t Vliet moesten smeken om
een verbinding met de stad
Voor koop en verkoop van uw woonhuis
Ger v. d. Meulen
UW ADRES
OMWIELEN
t Kleine
Krantsje
DEKKLEDEN
VERHUUR
14
makelaarskantoor
W; f |p0201ICj nieuwe moderne IJssalon VOORSTREEK 87 - LEEUWARDEN kwaliteit
TECHNISCH
BURO
OOK VERKOOP
Scherpe prijzen
HET JACOBUNER KERKHOF
BABBELTJES
OP DE BRUG
'f Vileine S^ranteje leeet iedereen
HARUNGERSINGEl 23. HOEK HARLINGERS7R WEG - LEEUWARDEN
ilLEEOON 01)100 21480 MAKELAAR ONR. GOEDEREN LID N B M
rustige steer biedt U onze W koele dranken „La Venezia"
Leeuwarden Telefoon 29700
voor
EN REPARATIE
RUITERSKWARTIER
(t.o. Harmonie)
De kleine zaak
met grote service
Telefoon 2 46 28
EEN ABONNEMENT OP
kost slechts f. 17.50
per jaar
CENTRALE VERWARMING op aardgas en olie
VENTILATIE
LUCHTBEHANDELINGS-TECHNIEK
OLIESTOOKINSTALLATIES
Ao 1880
Zuidergrachtswal 24
Tel. 25315, na 18 u. 05118-616
LEEUWARDEN
KwüT
van nieuwe kleden in alle
afmetingen, o.a. van
katoendoek, hennep- en
nylondoek
Hebben we het de vorige maal
gehad over de belangrijke verbe
teringen in Leeuwarden in het
eerste kwart van de zeventiende
eeuw, toen er binnen de stads
grachten verschillende brede
brugpleinen werden aangelegd,
laten we nu eens de bruggen
bewandelen, die er toen al lagen
buiten de verdedigingsgracht.
Dat waren er nog niet zo veel en
de enige verbinding bijvoor
beeld. die de stad met het Vliet
onderhield, liep via de brug bij
de Wirdumerpoort en de land
weg Achter de Hoven, die toen
nog niet meer dan een voetpad
was. Dit pad kruiste de mond
van de Potmarge waarover in
1591 een brug was gelegd: het
oudste zusje van de huidige
Potmargebrug.
Leeuwarders, die in die dagen
dus op het Vliet moesten zijn,
waren op deze lange omweg
aangewezen, tenzij ze zich bij de
Tuinsterwaterpoort met een
bootje lieten overzetten, wat
natuurlijk nog wel zo gemakke
lijk was.
VURIG VERLANGEN
Maar de Vlietsters zelf verlang
den vurig naar een betere
verbinding met de stad, dan
deze overhaal en meer dan eens
verzochten zij het stadsbestuur
over de buitenste verdedigings
gracht een brug te slaan.
Pas in 1657 echter kon aan het
verlangen van de Vlietsters
worden voldaan: toen werden er,
naast de Tuinsterwaterpoort nog
een kleine stenen poort gebouwd
en een ophaalbrug aangelegd.
Bovendien werd toen aan de
bewoners van de zuidzijde van
de Tuinen toegestaan om op
eigen kosten, vlak bij de Tuin
sterwaterpoort een eikenhouten
brug over het water van de
Tuinen te leggen - dat werd de
Rodebrug, naar de kleur, die de
Tuinsters kozen voor hun brug
getje.
Met deze ophaalbrug kregen de
Vlietsters dus eindelijk de al zo
lang begeerde betere verbinding
met de stad en dat gold zowel
voor de bewoners van het
Noordvliet als voor die van de
zuidelijke kant, want al een
kleine vijftig jaar waren Noord
en Zuidvliet toen met elkaar
verbonden door de Boomsbrug,
die Ihg en nu nog ligt, waar het
Vliet in de stadsracht uitmondt.
Met de Wittebrug kregen de
bewoners van deze hoek van de
stad in 1659 een tweede brug
over het Vliet en omstreeks 1700
kwam daar nog een derde brug
bij: de Blauwebrug, die lag, waar
nu de Noordvlietstraat is.
Intussen was er in de stad een
werk voltooid, dat aanzienlijk
spectaculairder kon worden ge
noemd, dan het slaan van een
paar bruggetjes over het Vliet:
tussen 1639 en 1647 hadden de
Leeuwarders hun stad niet
weinig verfraaid met een prach-