ER KOMEN GEEN SCHEPEN MEER VOOR DE PANDEN AAN HET VLIET 'T KLEINE KRANT5JE PUNT ACHTER HISTORIE VAN EEUWEN •t eine 3£ran'óje leeót iedereen Het is al weer enkele jaren geleden, dat het oude Vliet met zijn ontelbaar vele herinnerin gen aan de oude tijd voor altijd verdween. Waar zes a zeven jaar geleden nog de schepen voor Koopmans meelfabriek en Mylius' Graanbe- drijf lagen te lossen en te laden, daar loopt nu een mooie, brede asfaltweg. Waar eens in het ver verleden de schepen van en naar de Middelzee voeren, rijden nu de auto's, bromfietsen en fietsen. Aan de eeuwenoude bestemming van vaarwater kwam met de demping van het Vliet voorgoed een einde. OUDE GESCHIEDENIS Het Vliet had een zeer oude geschiedenis. Reeds ten tijde van het bestaan van de Middelzee en het meer Flevo in de eerste eeuwen van onze jaartelling, was het Vliet of zoals het toen genoemd werd "De Vliet" een belangrijke verkeersverbinding te water. Het voerde de wateren uit het oostelijk en zuidelijk deel van Oostergo naar de Middelzee, waarin het zich ontlastte. In oude oorkonden wordt van de Vliet gesproken als te zijn een brede stroom en de Vliet en de Ee vormden de twee hoofdstro men van Oostergo. Door de samenvloeiing van ver schillende vaarten als het Oud en het Langdeel, de Greuns, de Tijnje en de Kurkemeer ont staan, stroomde de Vliet in westelijke richting via de Tuinen en de latere Eewal naar de hoge terp van de latere Hoogstraten. Vandaar ging het via de Weaze naar Wirdum en Huizum. Een zijarm stroomde via een sluis in het Naauw langs de voet van de v.m. zeedijk (stille kant Nieuwe- De bekoring van het oude Vliet: het graanpakhuis Zeevaart en de Suikerbakkerij aan de zuidkant. Links een stukje van het huis, waarin de familie Tigler Wybrandi heeft gewoond. voor de Burmania-stins naar de nederzetting stad) langs Oldehove om daar via een sluis uit te monden in de Middelzee. De Vliet was een voor die tijd belangrijk scheepsvaanvater, waardoor er zich aan de oevers en van "buyten den Cuype der Stadt" een nederzetting vormde met huizen, fabrieken en tuinde rijen. De Middelzee, ook wel Boorn- 41 iep of Burdine genoemd drong vanuit de Noordzee landinwaarts tot Sneek en Bolsward en was voor de in opkomst zijnde stad Leeuwarden van grote betekenis. Langs de oevers van de Vliet vestigde zich in de loop der jaren een nijvere bevolking, voor het merendeel bestaande uit schip pers. koop- en handwerkslieden en tuinders. De scheepvaart langs de Vliet bood daar een uitstekende gelegenheid toe, en er verrezen tal van fabrieken en industrieën. Leeuwarden, toen reeds tot stad verheven, voelde dit als een benadeling van haar belangen en stelde bij privilege van 1515 vast, dat de buurten het Nieuw- land, het Bilgaardt en Canimin- gabuur onder bestuur van de stad werden gesteld. Omstreeks die tijd wordt van de buurt rondom de Vliet voor het eerst melding gemaakt van Het Vliet of Flijt. Noch de bepaling van het genoemde privilege, dat nie mand zonder toestemming van de stadhouder buiten de stad mocht wonen, noch het verbod van het stedelijk Bestuur om zich aan het Vliet te vestigen, kon verhinderen, dat langs het Vliet steeds meer bebouwing ontstond en er zich steeds meer mensen vestigden. Het Vliet werd, zoals een schrijver uit die tijd het zegt: "Ene voorstadt die aan d'oostsijde vele fraye huysen en tuynen had." STEEDS MEER INDUSTRIE- EN ln 1580 wordt melding gemaakt van de bij het Vliet behorende buurtschappen Kleijenburg en Schilkampen en in 1605 van het later bekende Noordvlietslot. (Vervolg op pagina 4). voor Leeuwarden en de wijde wereld er omheen. Een uitgave van Fenno Schoustra's Publici- teitskantoor. Verschijnt eenmaal in de veertien dagen. Redactie, Administratie en Advertentieafdeling: Naast Emmakade 39 (Vre deman de Vriesstraat 1) Leeuwarden Telefoon (05100) 20302 Postgiro 98 10 62 Bank: Rabobank Geopend: van dinsdag tot en met vrijdag, uit sluitend 's morgens van 9 tot 12 uur. 's Middags en van za terdagtot en met maan dag gesloten. Abonnementsprijs; voor Nederland fl. 17,50 per jaar; voor het buiten land: fl. 30,00 per jaar Losse nummers: afge haald fl. 1.00 per stuk. Per giro besteld: fl. 1,80 voor 1 ex., fl. 3,20 voor 2 ex., fl. 4.70 voor 3 ex. Het lidmaatschap van 't Kleine Krantsje is alleen mogelijk voor lezers, die akkoord gaan met de bepaling, dat het abonne mentsgeld vooruit moet worden voldaan. Op de Ie februari dient het abonnementsgeld voor het dan lopende jaar te zijn betaald. Geschenk-abonnementen en abonnementen van lezers in het buitenland nioeten op de 31e decem ber van het voorafgaande /aar zijn betaald Lezers, die zich niet tele fonisch of schriftelijk, maar per giro-overschrij ving als'abonnee aanmel den, worden verzocht op het girostrookje te ver melden: Nieuwe abonnee. Abonnees, die zijn ver huisd, dienen er op te letten, dat hun giro-over- schrijvingskaart het nieu we adres vermeldt - het oude adres moet' worden doorgehaald. Wie het abonnementsgeld voor een ander betaalt, dient duidelijk de naam en het adres te vermelden van de abonnee, voor wie wordt betaald. Adreswijzigingen moeten minstens 10 dagen voor het verhuizen worden doorgegeven. Abonnementen, die niet voor 1 december zijn op gezegd, worden automa tisch verlengd. Het Noordvliet Slot - ietwat rommelig, maar pittoresk Marcus Aal heeft nog bootjes te huur.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1976 | | pagina 5