VLIEGTUIGEN VLOGEN VAKER DOOR T OOG VAN DE NAALD 'T KLEINE KRAHTSJE KXM. TOESTEL RAMDE BONIFATIUSTOREN, MAAR RECOMA VERHUISD 3 f v^feine rar *o/e lee<5t iedereen voor Leeuwarden en de wijde wereld er omheen. Een uitgave van Fenno Schoustra's Publici- teitskantoor. Verschijnt eenmaal in de veertien dagen. Redactie, Administratie en Advertentieafdeling: Naast Emmakade 39 (Vre deman de Vriesstraat 1) Leeuwarden Telefoon (05100) 20302 Postgiro 98 10 62 Bank: Rabobank Geopend: van dinsdag tot en met vrijdag, uit sluitend 's morgens van 9 tot 12 uur. 's Middags en van za terdagtot en met maan dag gesloten. Abonnementsprijs: voor Nederland fl. 17,50 per jaar; voor het buiten land: fl. 30,00 per jaar Losse nummers: afge haald fl. 1.00 per stuk. Per giro besteld: fl. 1,80 voor 1 ex., fl. 3,20 voor 2 ex., fl. 4.70 voor 3 ex. Het lidmaatschap van 't Kleine Krantsje is alleen mogelijk voor lezers, die akkoord gaan met de bepaling, dat het abonne mentsgeld vooruit moet worden voldaan. Op de 1e februari dient het abonnementsgeld Voor het dan lopende jaar te zijn betaald. Geschenk-abonnementen en abonnementen van lezers in het buitenland moeten op de 31e decem ber van het voorafgaande jaar zijn betaald. Lezers, die zich niet tele fonisch of schriftelijk, maar per giro-overschrij ving als'abonnee aanmel den, worden verzocht op het girostrookje te ver melden: Nieuwe abonnee. Abonnees, die zijn ver huisd, dienen er op te letten, dat hun giro-over- schrijvingskaart het nieu we adres vermeldt - het oude adres moet' worden doorgehaald. Wie het abonnementsgeld voor een ander betaalt, dient duidelijk de naam en het adres te vermelden van de abonnee, voor wie wordt betaald. Adreswijzigingen moeten minstens 10 dagen voor het verhuizen worden doorgegeven. Abonnementen, die niet voor 1 december zijn op gezegd, worden automa tisch verlengd. Grote consternatie op de Wilhelminabaan: Jan Olieslagers stort neer en komt met z*n toestel midden in het publiek terecht stellen net was opgestegen met een rondvluchtpassagier liet een der voorste wielen los. Het kwam op de grond terecht en rolde nog een eind over het veld. Grote konsternatie natuurlijk, want zolang het toestel in de lucht was, dreigde er geen gevaar, maar hoe zou het bij de landing aflopen. WAT TE DOEN De passagiers kregen een leren vest aan, een stofbril op en een pet, die met de klep naar achteren werd opgezet In een van de laatste nummers van t Kleine Krantsje heeft een artikel gestaan over een vliegtuig van de KIM. dat in de lijndienst Groningen-Leeuwarden-Amsterdam met het uiteinde van de vleugel de spits van de Bonifatius-toren te Leeuwarden raakte, een stukje van de vleugel verloor, maar toch nog een geslaagde noodlanding wist te maken nabij Boxum. Zelf heb ik, daar ik familie in Amsterdam had wonen, zowel voor als na de oorlog enige malen van deze dienst gebruik gemaakt. De toestellen vlogen altijd over mijn woonplaats, Mantgum, en ik geloof dat de slagzin van de K.L.M. "zien vliegen doet vliegen" wel enige waarheid bevat. Het heeft mij tenminste gestimuleerd enkele vluchtjes te maken. Er werd altijd laag gevlogen, zodat men een mooi uitzicht had op het landschap dat onder je door trok. Eenmaal heb ik een minder prettige tocht gehad. Ik kwam van Den Haag, stapte op Schiphol uit, maar moest me wat haasten, omdat de bus uit Den Haag wat laat arriveerde. We waren net opgestegen, toen een medepassagier naast me vertelde dat hij zojuist getuige was geweest van een vliegtuigonge luk. Het betrof een lestoestel dat een bepaalde opdracht moest uitvoeren, welke mislukte. Het toestel stortte neer en de gehele bemanning was om het leven gekomen. Dit gebeuren werd me in alle geuren en kleuren verteld en was er wel de oorzaak van dat ik blij was dat we veilig te Leeuwarden landden. VLIEGDEMONSTRATIE Toen ik het relaas in 't Kleine Krantsje las over die vlucht, die zo goed afliep, schoot me een soortgelijk geval te binnen dat ik als kind (ik ben nu 63 jaar) meemaakte bij een vliegdemon- stratie bij Leeuwarden. Het was nog in de tijd dat het vliegen nog wat bijzonders was en de vliegtuigjes waren nog van eenvoudige en een wankele con structie. De voorste wielen leken wel op kleine fietswielen en het waren nog open toestellen waar in twee personen konden worden vervoerd. Op die bewuste middag werden er ni?t alleen demonstraties gegeven, maar men kon ook een vliegtochtje rondom Leeuwarden maken. De passagier kreeg dan een leren vest aan, een stofbril op en een pet die met de klep naar achteren werd opgezet. Er waren die middag verschil lende waaghalzen - ja zo werden ze toen nog genoemd - die een tochtje aan durfden. Toen gebeurde er echter iets dat een tijdlang allen in grote span ning bracht. Toen een der toe- Radioverbinding was er toen nog niet en zo moesten er andere middelen worden gezocht de piloot te waarschuwen. Er wer den grote witte tentzeilen over het terrein gelegd, men stond met doeken te zwaaien en ten slotte schoot de commissaris van politie zijn pistool in de lucht leeg. Een goed idee was ook om met dat losgelaten wiel in een vliegtuig te stappen erf dat te tonen aan de piloot van het bewuste toestel. Hoewel dus alles werd gedaan wat mogelijk was de piloot te waarschuwen, ontstond er van zelfsprekend een grote spanning hoe dit alles zou aflopen. Door al de genoemde maatregelen had de piloot van het bewuste toestel gemerkt wat er aan de hand was. Hij zette een uiterst kalme landing in en wist zelfs, toen het toestel op de grond kwam, nog even op één wiel door te taxiën maar toen sloeg het toestel opzij en draaide een paar keer om zijn as. De landing was goed geslaagd en er werd menige zucht van verlichting geslaakt. Weliswaar hadden de toestellen in die tijd geen hoge landingssnelheid, maar het was ook toen: een dubbeltje op zijn kant W. GOINGA. Door uitbreiding van het order pakket en door de voortdurende expansie van het bedrijf moest het Technisch Bureau Recoma van de Willem Loréstraat ver huizen: het bureau heeft een riante industriehal betrokken aan de Celsiusweg op het industrieterrein Schenkenschans.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1976 | | pagina 3