CARMEN EN DE SMOKKELAARS Fa. J. Kruize en Zn. REFORMPRODUCTEN EN SPECIALITEITEN HERINNERINGEN AAN DE HARMONIE En een héél prettig adres voor t Vileine ^^rat "'ej4 leeet iedereen' Het toneel stelt voor een berglandschap. Het is donker. De smokkelaars komen van links op. Ieder van hen draagt een zak, gevuld met smokkelwaar, op de rug. Zij lopen, achter elkaar, over het rotsachtige pad. De muziek speelt, het koor zingt.Carmen. De opera van de jaloezie, de vurige liefde, de toreadoors, de stierengevechten, de wilde dan sen, de smokkelaars en het dolkmes. Dat is nogal wat, zult u zeggen. Dat is ook zo. En op de avond van de voorstelling zat de Harmonie dan ook weer stamp vol operaliefhebbers. Deze keer was de figuratie o.a. nodig voor de smokkelaarscène. De een zag er nog boefacjitiger uit dan de ander. Er waren er die een ooglapje droegen, we kregen een soort slaapmuts op het hoofd, een rare trui met streepjes aan of een kiel, een kuitbroek en gymnastiekschoenen.Boven, in de grote kleedkamer, deden wij ons best om er zo schurkachtig mogelijk uit te zien. Met sluipende gang en loerende blik draaiden we om elkaar heen. Totdat we op moesten. Op naar het berglandschap, de zak met smokkelwaar op de rug. De smokkelwaar bestond uit oud papier. Waaruit bestond nu dat berg landschap? Wel, dat zal ik u zeggen. Uit bordpapier! Achter op het toneel hing een achter doek, voorstellende een berg landschap. Woeste bergen met sneeuw bedekt. Maar daarmee ben je er nog niet. Midden op het toneel stonden, achter elkaar twee rijen z.g. zetstukken. De achterste rij wat hoger dan de voorste. Tussen deze twee rijen in stonden een paar kisten waarover een ladder gelegen was. Nu was het de bedoeling, dat wij met die zak papier op de rug over die ladder zouden lopen, dat viel eerlijk gezegd, niet mee, wij moesten steeds van sport op sport stappen, hiermede het lopen over een rotspad naboot send. De muziek speelde en het koor zong. Wij moesten zo goed en zo kwaad als dat ging, op de maat van de muziek ons voortbewegen. De ladder reikte tot tussen de coulissen, zodat het publiek niet kon zien dat wij, met een lenig sprongetje, op de ladder terecht kwamen. Daar gingen we. De voorste van ons was zowat op de helft van de ladder toen zijn ene vervolg op pag. 9) JE MUTTE VOORZICHTIG MET JE WOORDEN WEZE - MET MAR EEN WOORD KANNE JE WIES LIEKE, MAR OEK DWAAS- VROEGER WAS EEN NUTS- KE HET BEGIN VANNE HON DERDDUIZEND - NOU EEN CENT. EEN IDEAAL HOU JE NIET. AT JE OPHOUWE ERVOOR TE VECHTEN. EEN GOED GEHEUGEN IS EEN WAARDEVOL BEZIT, MAR T IS OEK BELANG- RIEK AT JE WAT VEGETE KANNE. AT JE MET DE HANNEN INNE SKOAT SITTE, SAL HET GELUK ER SEKER NIET MEER IN VALLE. HET LEVEN IS TE KORT OM SLECHTE BOEKEN TE LE ZEN. WAT KOST BELEEFDHEID NOU? GIEN CENT - EN JE KANNE ER EEN VERMOGEN MET VEDIENE. JE MUTTE LANG PRATE OM WAT UUT TE LEGGEN, DAT JE SELS NIET BEGRIEPE. VERGEEF GERUST DE VE- GISSINGEN VAN ANDEREN, MAR BESLIST NIET DIE VAN JE SELS. WAT JE MAKKELIJK KRIJE, SALLE JE OEK MAKKELIJK VELIEZE. DEUR ELK JAAR EEN SLECHTE GEWOANTE AF TE SKAFFEN SAL OEK EEN SLECHT MEENS NOG GOED WUDDE KANNE. DE GEEST VAN EEN MEENS HET WEL WAT VAN EEN AKKER - BEIDE HEWWE SE SO NOU EN DAN RUST EN VERANDERING NOADIG OM EEN RIEKE OOGST TE LE VEREN. DE VERLEIDING TOANT ONS WAT WE WEERDICH BINNE.... U weet wel: tussen Voorstreek en Eowal Wortelhaven 85

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1977 | | pagina 5