LOHENGRIN IN GROTE MOEILIJKHEDEN STADSNIEUWS VAN VROEGER t flfrantcje leesi iedereen Weinig plezier beleefde een winkelier in Middelburg van een glazen deur, die hij voor zijn por tiek had geplaatst: het glaswerk zat er nog maar net, toen een klant de deur aan gruzelementen liep. Het slachtoffer, een juffrouw van tegen de veertig, raakte bewusteloos en moest naar het ziekenhuis. De gemengde zangvereeniging "T.A.V.E.N.U." alhier hield gis teravond in de zaal van den heer Visser, onder leiding van haar directeur, den heer R. Metzlar, een openbare uitvoering. De zangnummers werden ver dienstelijk uitgevoerd; vooral "Bede voor het Vaderland" en "Het Kwezelken" vielen zeer in den smaak. Het laatste moest zelfs herhaald worden en het getuigde van ijverige studie. Ook de voordrachten en het blij spel "De ring van Maria Stuart" droegen veel bij tot het welslagen van de uitvoering. Na elk nummer volgde een warm ap plaus van het talrijke publiek. Een gezellig bal volgde. (1907) Het is al weer lang geleden. Het was, als ik het mij goed herinner, dat ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de vereni ging "de Harmonie", de opera "Lohengrin" tan Richard Wag ner zou worden opgevoerd. Voor de hoofdrol werd speciaal de tenor Henk Drost geënga geerd. Henk Drost was toen bij de Vlaamse Opera in Gent de voornaamste zanger. Een opera van Wagner opvoeren is geen sinecure, daar komt heel wat aan te pas. Groot orkest en veel mensen op het toneel. Figuratie, veel figura tie. Zo waren op de avond van de voorstelling ook weer een aantal leden van "Ontwikkeling" van de partij. Eén van hen was Gemser, de melkboer. Gemser was nogal klein van stuk en hij had een wat eigenaardige manier van lopen die misschien wel voortkwam uit zijn beroep van melkboer met als nevenfunctie, drager bij de begrafenissen. Hij was niet gauw uit het veld te slaan en sprak op een kalme, droge toon. Ik heb hem ook nooit gehaast of in verwarring gezien en hij kwam altijd op tijd. Hij zou, ongewild, nog een aparte rol in de opera vervullen. Toen we bij de artisteningang van de "Harmonie" kwamen moesten we, als gewoonlijk, weer naar één van de grote, kleedka mers op de eerste verdieping. Het was er een drukte van belang. Krijgslieden, gehuld in maliën kolders, liepen rond, of zaten aan de kant op stoelen, of zaten aan één van de kaptafels om geschminkt te worden. Wij kregen ook een maliënkolder aan, een pruik op het hoofd en een hellebaard in onze rechter hand. Ons voornaamste optreden be stond uit wijdbeens op het toneel te staan, krijgshaftig, de helle Het was er met geen mogelijk heid uit te krijgen. Opeens draaide hij zich om en drukte het de eerste de beste, die achter hem stond in de handen en siste, trek uit! De eerste de beste, die het zwaard in zijn handen gedrukt kreeg, was Gemser. Deze bedacht zich geen ogenblik. Hij zette het vervloekte zwaard onderstebo ven, zette zijn voet op het gevest en trok daarna met zijn beide handen het zwaard los. Gemser tikte de gekwelde Lohengrin van achteren op de schouder en gaf hem het zwaard terug. Dit alles gebeurde in minder tijd dan ik dit geschreven heb, maar Henk Drost was gered. Dank zij Gemser. Bart van der Weerdt. Heer des Huizes (tot de juffrouw die naar een betrekking sollici teert) en dan nog iets. Het kind, dat we u toevertrouwen, heeft dezer dagen een gouden tientje ingeslikt, en dat is nog niet weer te voorschijn gekomen. Kunt u daarvoor een waarborgsom stor ten? Richard Wagner; Lohengrin. baard rechtstandig omhoog, de zaal inkijken. Wij stonden tussen het koor. Gemser stond vooraan, in de eerste rij. Nu is het een vaststaand feit, dat bij een opera sierlijke gebaren horen. Nergens is de vervoering nobeler, nergens wordt mooier gestorven en ook nergens trekt een held sierlijker het zwaard uit de schede. En dat gebeurt allemaal in Lohengrin. De machtige muziek van Wagner ging als een onon derbroken stroom over de hoof den van de toeschouwers. Henk Drost was een prachtige Lohen grin. Edoch! Op een zeker moment moet Lohengrin bij een prachtige uithaal en bij de aanzwellende muziek zijn zwaard uit de schede trekken. Maar hoe Henk Drost ook trok en rukte, het zwaard bleef waar het was; in de schede. Liep er ook een grachtje achter de huizen aan de westzijde van de Weerd - dat was een stukje van de oudste verdedigingsgracht van Leeuwarden. In 1869 is dit grachtje gedempt en toen ont stond de nu nog steeds bestaande Bagijnesteeg. Een jaar of vijftien geleden zijn er bij een opgraving in een van de tuinen achter de Weerd tal van restanten van afgedankte gebruikvoorwerpen gevonden - die waren eens door de bewoners in de gracht gegooid.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1977 | | pagina 7