GEZELLIGE STAD OP VRDDAG 'T KLEINE KRANTSJE Bernina specialist Herinneringen aan Hendrik Burger BERNINA 3 JORDAN Dameskapsalon DEPQSITAIRE "KERASTASE" Ger. Doustraat 31 Telefoon 25883 't 3l(eine Z^Crantaje lee^t iedereen Met genoegen vervolgen wij hier bij de herinneringen van Hendrik Burger aan het Leeuwarden van zijn jeugd. Vrijdag.- De belangrijkste dag van de week! Na de ochtend en voor de namiddagschooltijd na men wij onze weg over de Nieuw- stad, de Brol en de Kelders. De grootste marktdrukte was dan voorbij, maar er was toch heel wat meer te beleven dan op gewone dagen. Er waren nog veel schepen in de grachten en aan beide kanten waren de kooplui bezig hun uitstallingen op te ruimen. Maar in de vakanties waren wij Vrijdags de hele och tend op straat. NIETTE GELOVEN Het is niet te geloven hoeveel voertuigen er in de vroege och tenduren langs de straatwegen de "Stad kwamen binnen rijden: be halve diligences, vracht-en vee wagens, ontelbare tilbury's en kapsjezen, met boeren en boerin nen, ook handkarren en honden wagens. De boeren wagens wer den uitgespannen bij vast be klante herbergen. Wie uit het noorden en westen kwamen, spanden uit buiten de Vrouwe- poortsbrug, bij Simon de Roos ("De groene Weide"). Deze was ook stalhouder en hij bediende de meeste trouwpartijen in de stad. De boeren uit het zuiden legden bij voorkeur aan bij Pieter de Boer, buiten de voormalige Wirdumerpoort. Hier kregen de boerenpaarden een door een hek je omzoomd, driehoekig grasveld tot hun bescikking. De De Boers waren echte paardenkenners, sommige van hen goede pikeurs. Het grasveld (tussen Zuiderplein en Baljeesstraat) is thans groten deels volgebouwd, maar de her berg is er nog, verbouwd en herdoopt als "café". De eigenaar van heden is een afstammeling van de beroemde schaatsenhard- rijder Marten Kastelein van Warrega. Het aankomen en uit spannen van al die wagens; het uitstappen van de boeren en de vrouwen en meisjes was een genoeglijk schouwspel. Niet minder druk was het op de waterwegen. In het adresboek van 1872 zie ik, dat het aantal geregelde beurt- en vrachtsche pen wel tweehonderd bedroeg, waarvan de meeste Vrijdags om 1 of 2 uur uit de stad weer afvoeren; stoomboten waren toen •nog erg in de minderheid. Er waren destijds nog veel trek schuiten, door een "jagertje" ge trokken. Langs alle grotere wa terwegen was een jaag-of trekpad Zeilschepen werden, als er niet kon worden gezeild, geboomd of geweldig druk. Het mooiste von den wij de boterkeuring. Een lange van onderen open, holle metalen staaf werd door de boter heen tot op de bodem van het vat gestoken, zodat de boter erin bleef zitten. Er was een open eenzaam en geërgerd daar staat in zijn armelijke omgeving, was de Nieuwetoren, oud en scheef, maar nog sierlijk en vol leven, het middelpunt der stad. Zijn gewo ne dagelijkse dienst was geen sinecure. Elk half kwartiertje door mensen getrokken. Voor grote schepen liepen wel eens twee of drie mensen, elk aan een lijn, te trekken. Ook wel vrouwen, zwoegende met de brede riem voor de borst; het heeft mij altijd pijn gedaan, als ik het zag. VOL SCHUITEN Destijds lagen in de binnenstad de grachten vol met schuiten; het Schavernek met trekschepen; bij de Waag tal van schepen, die boter en kaas hadden aange bracht en de boter weer vervoer den naar Harlingen, met bestem ming voor Londen. Het vee werd grotendeels op pramen aange voerd en gelost in de buurt van de Wirdumerpoortsbrug. Vandaar werd het naar de vee markt gebracht door drijvers, waarvan sommige onnodig veel hun stok gebruikten.Langs de Kelders was een doorlopende rij van verkoopkarretjes en -tentjes, waar alle denkbare dingen te krijgen waren. En zo was het op de andere grachten, de Voor streek, de Tweebaksmarkt en het meest van al op de Nieuwstad. Hier stonden, op de brede zijde, in een lange rij meer deftige kramen, waarvoor zich boeren vrouwen verdrongen.Stoffen wer den met de ellestok uitgemeten. En ondanks deze mededeling was het ook in de winkels stamp vol. Er stonden toen, broederlijk naast elkaar, twee reusachtige manufaktuurwinkels: Bahlmann en Sinkel. Deze laatste liep langs de gehele Bargesteeg door tot op het Ruiterskwartier. Al deze en ook kleinere winkels deden op die ene weekdag grote zaken. Bijzonder boeiend was de boter markt rondom dat zestiende eeuwse pronkjuweeltje, de oude Waag. De luifel van dit gebouw tje werd Vrijdags door brede houten luifels verlengd en ver breed, en daaronder was het rand in de staaf, zodat men de boter kon zien. De keurmeesters .namen hier wat af; soms beten zij er hapjes uit en knikten dan goedkeurend.De staaf ging er dan weer in, op de oude plaats en werd er met de duim op de boter weer uitgetrokken. Straatjonge tjes kregen op meegebrachte stukken brood wel eens een klodder boter. Het slot van onze wandeling was altijd de veemarkt; eerst op net oostelijke deel van het Zaailand; van 1874 af op het nieuwe terrein tussen de Sophialaan en de Har- lingervaart. Wat was het daar vol! En lawaaiig! En smerig! Wat een vies gekletter als zo'n koe, /onder waarschuwing, zijn bood schappen op de vloer deponeer- de!En wat een knorrende protes ten als een man in het varkens- verblijf stapte om één der dieren hardhandig naar een bepaalde kant te drijven! En wat een omslag, voordat zo'n koe einde lijk verkocht was! praten, praten en voelen aan de onderkant van het beest, en dan handjeplak: Klets, zegt de een, dan de handen omgedraaid en klets, zegt de ander. En als de koop gelukt is, samen in de herberg. Het was eigenlijk een wonderlijke zaak, dat zonder jenever geen koe kon worden verkocht. Van de vee markt ging onze tocht soms naar het station, waar het vee voor Engeland in de Harlingertrein werd geladen. Wat aan de markt dag zo'n fleur en feestelijke stemming gaf, was het klokken spel van de Nieuwetoren, dat buiten zijn gewone dienst, elke Vrijdagochtend van elf tot twaalf zijn blijde tonen uitgoot over de stad. De bruingelokte beijaardier en pianostemmer Sartorius, bijna blind, werd iedere Vrijdag voor deze marktmuziek door een jongetje naar de toren begeleid. Veel meer dan de Oldehoof, die eerbiedwaardige steenklomp, die FA. F. JAGERSMA VOORSTREEK 37 - LEEUWARDEN TELEFOON 05100-21555 's Werelds beste naaimachines Bernina gaan een levenlang door dik en dun. deed zijn speelwerk zich horen; het langst op de hele uren, een paar tonen slechts op het halve kwartier, de "klik", 's Avonds was klik voor tien het sein voor de dienstmeisjes om zich van de pantoffelparade op de Nieuwstad en Voorstreek naar huis te spoe den. Het was een bekend grapje van de Nieuwetoren te verwijten: "Eerst speult ie en/lan slaat ie". TAXI TE WATER (vervolg van pag.5) De schipper was na het alarm van zijn kinderen direct met ze in een bootje overgestoken. De auto stak toen nog een voet boven het water uit. De 17-jarige A.Zwerver sloeg zonder te aarzelen moedig de achterruit in en vernam de kreet "Houd me vast". Hij pakte den chauffeur onmiddellijk bij een schouder en wist de ongeluk kige eenigen tijd vast te houden, niettegenstaande dit door de gladheid van de leeren uniform bijzonder moeilijk ging. Terwijl de auto bezig was lang zaam te zinken kwam een man in een praampje langszij, sneed met een mes de kap van de auto open, waardoor lucht kon ontsnappen en met een plons verdween de Zilvertax in de diepte. De schip perszoon moest toen het slachtof fer los laten; hij had zijn duim door het inslaan van de achter ruit bloedend verwond en moest deze in het Stadsziekenhuis laten verbinden. Vanaf het schip van J.Bergsma, dat direct van de overkant naar de plaats van het ongeval was gevaren, hebben de schippers S.Hempenius, P.Jasper en W.Tel- kens zich beijverd om te pogen den inzittende te bevrijden. Alle moeiten waren helaas tevergeefs. De politie heeft naderhand de auto aan een nauwkeurig onder zoek onderworpen, doch deze bleek noch aan het stuur, noch aan de reminrichtingen iets te mankeeren. Een tragische bijkomstigheid is nog, dat de vader van Kaspersma een van de eersten was, die - niet in het minst vermoedend dat het zijn zoon kon betreffen - het ongeval bij garage van Kampen kwam melden. Hij was ook getui ge van de reddingspogingen". voor Leeuwarden en de wijde wereld er omheen. Een uitgave van Fenno Schoustra's Public! teitskantoor. Verschijnt eenmaal in de veertien dagen. Redactie, Administratie en Advertentieafdeling: Vredeman de Vriesstraat 1 (Naast Emmakade 39) Leeuwarden. Telefoon (05100) 20302 Postgiro 98 10 62 Bank: Rabobank Geopend: van dinsdag tot en met vrijdag, uit sluitend 's morgens van 9 tot 12 uur. 's Middags en van za terdagtot en met maan dag gesloten. Abonnementsprijs; voor Nederland fl.19,50 per jaar; voor het buiten land: fl. 35,00 per jaar. Losse nummers: afge haald fl. 1,00 per stuk. Per giro besteld: fl. 1,80 voor 1 ex., fl. 3,20 voor 2 ex., fl. 4,70 voor 3 ex. Het lidmaatschap van 't Kleine Krantsje is alleen mogelijk voor lezers, die akkoord gaan met de bepaling, dat het abonne mentsgeld vooruit moet worden voldaan. Op de 1e februari dient het abonnementsgeld voor het dan lopende jaar te zijn betaald. Geschenk-abonnementen en abonnementen van lezers in het buitenland moeten op de 31e decem ber van het voorafgaande jaar zijn betaald. Lezers, die zich niet tele fonisch of schriftelijk, maar per giro-overschrij ving als abonnee aanmel den, worden verzocht op het girostrookje te ver melden: Nieuwe abonnee. Abonnees, die zijn ver huisd, dienen er op te letten, dat hun giro-over- schrijvingskaart het nieu we adres vermeldt - het oude adres moet worden doorgehaald. Wie het abonnementsgeld voor een ander betaalt, dient duidelijk de naam en het adres te vermelden van de abonnee, voor wie wordt betaald. Adreswijzigingen moeten minstens 10 dagen voor het verhuizen worden doorgegeven. Abonnementen, die niet voor 1 december zijn op gezegd, worden automa tisch verlengd.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1977 | | pagina 3