VROEGER WAS ER TWEE WEKEN KERMISPRET 1 u 'T KLEINE KRANTSJE fftr Bernina specialist Herinneringen Hendrik Burger r™ BERNINA 3 J. Das Co bv 't 3£leine 3dr«nt«>je leeot iedereen Met genoegen vervolgen wij hier bij de herinneringen van Hendrik Burger aan het Leeuwarden van zijn jeugd. Kermis.De Leeuwarder kermis duurde oudtijds veertien dagen: van de tweede tot de vierde woensdag van juli. Hij werd ingeluid door de klok van de Nieuwe toren, 's morgens om tien uur. Dan was opeens als door toverslag de stad vol mu ziek. Over al draaiden de draai orgels en bliezen de blaaspoepen en iedere Leeuwarder was in een opgewekte stemming. Het Zaailand (Wilhelminaplein), de oude veemarkt en de Nieu-we- stad waren per vierkante meter verpacht. Tal van kermiswagens kwamen de stad binnen en de opbouw van tenten en kramen was weldra in volle gang. Alle straatmuziek was gekeurd. Het kon gebeuren dat van een fami liegroepje het orgel werd toege laten, maar dat de viool en de stem van de vrouw werden afge keurd. Op het Zaailand vormde de kermis een eigen stad. De draaimolens stonden ter hoogte van het weeshuis. Oorspronke lijk werden zij door mannen in beweging gebracht; later door paardekracht. De iets afhangen de rand van het zeil van de molen had een aantal driehoeki ge aflopers, op elke waarvan een schilderijtje met een tweeregelig versje, zoals: de heer en juffrouw Strips zien naar de maaneclips". De leeuwen (waarop wij bij voor keur zaten) waren alle van één familie. Zij leken sprekend op elkaar en hielden de grijnzend lachende kop naar buiten ge draaid. PAARDESPEL Achter het paleis stond een paardespei, meestal dat van Car ré, die ook persoonlijk (Oscar) bij de heren der haute volleé in hoog aanzien stond. Hij deelde ook in de gunst van koning Willem III. Achter het paleis stond ook een. soms ook twee houten schouwburgtenten, die door bekende gezelschappen werden bespeeld/zoals het Ant werps toneel van Victor Driesens met Katharina Beersmans en het Rotterdams toneel van Al- brecht en Van Olefen. NAAR SCHOUWBURG Hoewel eigenlijk nog te klein heb ik elf jaar oud, met broer Adriaan naar de schouwburg mogen gaan, naar het treurspel Marie Antoinette. Ik had n.l. Jan ten Brinks premie-uitgave van het Nieuws van De Dag, "Slacht offers en helden der Franse re- voluitie" gelezen en kende er stukken uit van buiten. Wij zaten die avond op één van de voorste houten banken en leef den met het stuk hartstochtelijk en soms hardop huilend mee. In ons diepgevoeld leed kwam maar één ogenblik van verade ming, toen n.l. tegen de verrade- lijke Philippe Egalité door de twee gendarmes werd wegge sleurd; welke scene wij door onze tranen heen uit alle macht toe juichten. Thuisgekomen was de stemming weer ver beneden nul en verklaarde ik nadrukkelijk: Ik wil nooit meer naar die smerige komedie toe". Langs de brede zijde van de Nieuwstad stond een lange rij koopkramen, waarvoor de boe- rendames veel belangstelling toonden. Men kocht er o.a. plat te koeken, waarop in sierlijk sui kerschrift: "Uit achting en er kentenis maar ook omdat het kermis is". De Deventer koek- en banket- kraam stond al voor de veertig ste keer op de Nieuwestad. Er waren ook kramen met werkelijk mooie dingen als fijne hand schoenen en Chinees porselein. 4 Bij mooi weer heerste er in de stad een allergenoeglijkste druk te. Veel gewandel vooral moe ders en kinderen met ballone- tjes, ratels en fluitjes; de draai molens zaten vol met kindervolk. Men zag mooie boerenwagens, ook hoge gelakte sjezen met knappe jonge paardjes. Maar de echte kermis kwam pas 'savonds Het hhogetij was tussen zeven en acht wanneer op het Zaailand voor al de speeltenten reklame werd gemaakt. Muziekliefheb bers konden hier hun hart opha len; want al de orkesten en draaiorgels en alle artisten lieten zich gelijktijdig (maar niet uni sono) in volle kracht horen. En allerwege stonden de verkopers hun waren en dë spullebazen hun wereldberoemde artisten luide aan te prijzen. Het was vaak oorverdovend. En zo vol dat men slechts voetje voor voet je vooruit kwam. Maar wat een geluk, dat men op deze kermis met bijna geen of helemaal zon der geld toch zoveel kon zien en zoveel plezier kon hebben. MAN MET BICEPS Bij de grotere tenten kwam op het bordes de hele kunstenaars- bent zich voorstellen: de muzi kanten, de man met de biceps, de komieken, die elkaar klinken de klappen toedienden en een paar maagden, glimlachend en verleidelijk in hun gymnastiek- pakjes. Dan kwam uit de mond van een rijk gegalonneerde dig nitaris de "laatste waarschu wing" om kaartjes te kopen: de lichten worden aangestoken en de muzikanten gaan naar bin nen!". Op een stille hoek van het plein stond een zanger, die begeleid door een draaiorgel, op een een tonige dreun een verhaal zong van huwelijksontrouw, dood en vergelding. Met een stok wees hij de bij het verhaal horende af beeldingen aan op een in acht vakken verdeeld, uitgerold schil derij. Een enkel koepiet is mij FA. F. JAGERSMA VOORSTREEK 37 - LEEUWARDEN TELEFOON 05100-21S55 's Werelds beste naaimachines Bernina gaan een levenlang door dik en dun. L bijgebleven, daar één regel ervan mij boeide: "Toen is hij naar bed getogen en hij skriemde as een kien Met de slaapmuts over de ogen. Zodat niemand hem kon zien". In dit koepiet is niet alleen de slotregel verrassend, maar er is ook een stadfriese regel in ver zeild, die vanwege het rijm niet door een Hollandse kan worden vervangen. In dezelfde bescheiden buurt werkte een stelletje akrobaten, die geen tent, maar alleen een stuk tapijt tot hun beschikking hadden. Zij werkten slechts, wanneer er een voldoend bedrag aan centen (ook wel eens dub beltjes) op hun tapijtje was ge worpen waartoe de omstanders dringend werden aangespoord. Hier ligt de oorsprong van de in de mond van Brolsma's brugge- lingen geliefde term: eerst mutte d'r centen op het kleed komme "Heb je niet gehoord Van die dubbele moord, van de dubbele moord der in het Haagje Daar hebben ze mevrouw van Kouwen vermoord. En ze pakten de meid bij het kraagje" Veel langer dan door dit lied is deze moordgeschiedenis vereeu wigd door het kermisspel "de kop van Jut". Een op de grond staand houtblok, waarop aan de voorkant de grove afbeelding van een mannengezicht, was van boven plat en uit een gat in het midden stak een dikke houten stop uit. Als hierop werd gesla gen, vloog van even boven de grond een stukje ijzer langs de schaalverdeling van een hoge paal naar boven en bleef ergens vast zitten. Vloog het ijzer tot geheel boven in de paal, dan hoorde men een knal als van een slaghoedje. Voor een dubbeltje mocht men met een grote hou ten hamer, drie keer slaan. Werd het toppunt bereikt dan kreeg men op de borst een medaille gespeld, waarvan er een aantal waren uitgestald op een fluwelen kussen naast de paal. ONDERHOUDSWERK A annemersbedrijf Tel.05100-29151-22835 b.g.g. 60963-62102 voor Leeuwarden en de wijde wereld er omheen. Een uitgave van Fenno Schoustra's Publici- teitskantoor. Verschijnt eenmaal in de veertien dagen. Redactie, Administratie en Advertentieafdeling: Vredeman de Vriesstraat 1 (Naast Emmakade 39) Leeuwarden. Telefoon (05100) 20302 Postgiro 98 10 62 Bank: Rabobank Geopend: van dinsdag tot en met vrijdag, uit sluitend 's morgens van 9 tot 12 uur. 's Middags en van za terdagtot en met maan dag gesloten. Abonnementsprijs: voor Nederland fl.21.00 per jaar; voor het buiten- land:fl. 37.50 per jaar. Losse nummers: afge haald fl. 1.25 per stuk. Per giro besteld: fl.2.00 voor 1 ex., fl.3.50 voor 2 ex., fl.5.00 voor 3 ex. Het lidmaatschap van 't Kleine Krantsje is alleen mogelijk voor lezers, die akkoord gaan met de bepaling, dat het abonne mentsgeld vooruit moet worden voldaan. Op de Ie februari dient het abonnementsgeld voor het dan lopende jaar te zijn betaald. Geschenk-abonnementen en abonnementen van lezers in het buitenland moeten op de 31e decem ber van het voorafgaande jaar zijn betaald. Lezers, die zich niet tele fonisch of schriftelijk, maar per giro-overschrij ving als abonnee aanmel den, worden verzocht op het girostrookje te ver melden: Nieuwe abonnee. Abonnees, die zijn ver huisd, dienen er op te letten, dat hun giro-over- schrijvingskaart het nieu we adres vermeldt - het oude adres moet worden doorgehaald. Wie het abonnementsgeld voor een ander betaalt, dient duidelijk de naam en het adres te vermelden van de abonnee, voor wie wordt betaald. Adreswijzigingen moeten minstens 10 dagen voor het verhuizen worden doorgegeven. Abonnementen, die niet voor 1 december zijn op gezegd, worden automa tisch verlengd.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1977 | | pagina 3