DICKVANDERHEIJDE JRfREKLAME KARA EL HAMMED NOG NIET VERGETEN Geldlenen VROEGER MOOIER lammert de vries Zoveel jaar geleden. 15 STADSNIEUWS VAN VROEGER nooit sofer dat se alles uut- gooiden Achtereenfolges 9oehten se naar geld waar sogenaamd de grond met besaaid was. Klommen se op stoelen vanwege muzen. Se gebruukten un bezum as stof- suger. Ik 'hew meiskes sien, die lege skutteltsjes uutlikten om dat se katten waren. Hun bloes- kes waren na afloop so swat as un neger. Ze trapten op htm stoel alsof ut un fiets was. Se maakten grote reizen in un vliegtuug. Ut grote slot was al- tied un stel kiepen, waarbij Ka- ra uutdrukkelijk sei dat se fan poelier De Jong kwamen. Hij haalde se uut de mand, lei se oppe tafel en keek se inne ogen. Se waren „as dood". Even waaie mette hanut doodstille in ne saai werd veskeurd deur ut plotseling oplaaiende gekakel fanne kiepen. Ut nuvere was, datter altieten un paar vrouwen oek begonnen te kakelen. Dan lachten de meensen sich hele maal rot, dat begriepe jim wel. Meestal fertelde Kara dattie na feertien dagen weer in deselde saai was. Heel nadrukkeluk be val hij; „Dan binne jim hier weer". Ut waren dan weer de selde kunsten, mar altied kwa men der weer anderen oppet to neel. Fandaar was het altied Gistermiddag, omstreeks 3 uur, lie pen de heer L. en zijn 13-jarige zoon, wonende te Huizum, over de Greuns onder de gemeente Leeu- warderadeel. Omstreeks halzes wilden zij naar hun woning terug- keeren. Zij gingen in de richting van dit vaarwater met het doel, dit water wederom over te steken. Het zoontje liep toen voorop. Plotse ling, in het midden van het vaarwa ter gekomen, zakte het jongetje, ge volgd door zijn vader, door het ijs. weer anders. Met opset hew ik son foorstelling beskreven, op dat het deur ut Kleine Krantsje foor de "toekomst niet ferloren gaat. As jum je afvrage hoe was dat oek alweer met Kara el Hammed, dan wete jum weer hoe dat ging: Fanself praatte Kara gien Lu- waddes oppet toneel. Annet be gin sei ik al dat Kara van ori gine gien Luwadder was. Sien grote suksessen haddie as ie optrad foor de studentenklubs. Ik bin mie bewust dat deur un goeie regisseur of iemand die Kara „kootst" hadde, heel ut land van um ondersteboven weest hadde. Kara was en bleef de eenvoudige harde werker. Hield ontzaglijk van sien gezin en kienders. Faak sei hij teugen mij: „Ak eenmaal oppe Bühne staan, bin ik diek wese mut" en nog va ker: „Se musten us wete hoettet ging". Feskeiden nieuwe idee- tsjes hek foor um opskarreld, maar ut was de techniek die Kara feilloos beheerste. Kara besat gien paranormale ga ven en kwam daar voor uut. Kara was un goed mens, een vakman uut de Leeuwarder showbussines, die we niet mak kelijk vergete salie. AMEKPYR Beiden worstelden om hun leven en schreeuwden zoo hard zij konden om hulp. Op het oogenblik, dat zij zich niet langer konden vasthouden aan het ijs, naderde een ijsbreker, die de vaargeul in de Greuns had opengebroken. Het personeel van dezen ijsbreker, dat in het schijnsel van den schijnwerper even tevoren twee menschen over het ijs had zien loopen en naderbij gekomen niets meer zag, zei al tegen elkaar: 'Laten we eens gaan kijken. Misschien zijn ze wel in de vaargeul geloopen.' Gelukkig kwamen ze nog precies op tijd, om den heer L. en zijn zoontje van een wissen dood te redden. (1937). Een dezer dagen was het alweer tien jaar geleden, dat een wel zeer markante stadgenoot op de leeftijd van zevenenzeventig jaar overleed: de heer J. van Keulen, alias Kara el Hammed, ,,de mysterieuze", die als telepaat in de periode van 1918 tot 1950 en incidenteel ook nog daarna grote successen oogstte. Alle ouderen onder ons hebben Kara el Hammed gekend, ze hebben hem op de planken aan het werk gezien of minstens meermalen zijn naam gehoord - hij was ,,een vakman uit de Leeuwarder showbussiness", zoals zijn collega Amekpyr het in een In Memoriam zo treffend zei. Ter herinnering aan de onvergetelijke Kara el Hammed laten wij deze Amekpyr nog graag eens aan het woord - kostelijk is de wijze, waarop deze vroegere Leeuwarder artist de telepaat Kara el Hammed en zijn werk beschreef. Onder de naam Kara el Ham med het onze stadgenoot J. van Keulen jarenlang oppet toneel staan en duzenden versteld staan laten fan sien wonder baarlijk „kunnen". Altied was de Groene Weide uutferkocht as Kara optrad. We hewwe Kara deur persoonlijke relaas je goed kennen. Hij praatte Luwaddes met een Gronings aksent. Lang fan tevoren as ie optrede su, hing de stad al vol gele an- plakbiljetten, soms met sien fo to derop. Skrille ogen keken je an. Kara, liet sich wat je noemt „uutkope". Dat wil segge dat hij self nooit een saai huurde, maar foor een bepaald bedrag oppe planken klom. Kara sat faak op swat saad, sodat ie 'gien finansjele stroppen hè kon. Hij su der bovendien niet fan slape kenne wat sien senuwen dan beslist inne war maakt had. Jim salie ut gelove of niet, maar Kara was één bonk senuwen foor hij optrad. Daarom was ut sun groot artiest. Sien optreden begon altieten met un soge- naamde „inleiding". Der werd un voorwerp, un spel of so, in ne saai festopt. Kara was met un keppeltsje meensen inne kleedkamer opsloten. (Dit hiette ut „kommitee"). Hij had dus niet kieke kennen, waar de toe- skouwer ut foorwerp festopt had. As dit gebeurd was, dan hield ie disse toeskouwer stevig bij de hand fast en kommandéerde dat disse sterk an ut foorwerp denke must. As un piel uut de boog skoot Kara de saai in. De toeskouwer sleurde hij achter sich an.De speld 'of wat ut oek mar was, kwam bij de een of ander uut de tas, maar fiene deed ie ut. „Dat was dan tille- patie mèt kontakt" sei Kara fanaf ut toneel. Ut swit feegde die fan sien foorhoofd. De hiepnoze Na de pauze kwam dan de hiep noze. Tegenwodig mag dat niet meer. In de meeste gemeenten is dit deur de pliesje ferboden. Affijn, Kara gebood ieder om mekaars hannen fast te houwen. Stevig-stevigerNou kanne jimme ze niet meer fanelkaar krijeSoms lukte ut oek niet. „Doen de vingers in me kaar, druk ze stief teugen me kaarStiever! Breng die han nen naar bofen. Nou kanne se niet meer los In beide gefallen was er sukses. Kara maakte un wuufende be weging en haalde meteen na dat hij die massasuggestie „over de saai bracht had" de slachtof fers flug op toneel. So sat er dan een rijtsje van een stuk of tien, in un halfe sirkel oppe stoelen. Dan begon ie één fan die meen sen inne ogen te kieken en sei: „U wud helemaal slap. U wud slaperig, maar u kan mij wèl hore. Kiek, ferfolfde hijIk hew hier un luusjefer, die wud hoe langer hoe dikkerUt wud un boom.Klimmer in". De leser sal sich herinnere hoe die persoon probeerde in un luusjeferprik te klimmen. Even waaide Kara mette han en 't slachtoffer was weer „bij". Hij had niks murken wat er met um gebeurd was. Dat was ut nuvere. Om kot te gaan, de rest fan degenen die oppe stoelen saten, kregen ut heel hiet omdat se meenden dat ut folop somer was. Se gooiden de jas uut en ut publiek natuurluk gille fan ut lachen. Nou ja, ut kwam adviesbureau voor rekiame en publiciteit W jozef israëlsstraat 10 leeuwarden 05100-24984 "Mooi decemberweerke, niet? Mar 't is toch niet de sneeuw, die't we hadden, toen'k nog jong was. Se is niet su dik en niet so mooi wit as toen Gemakkelijk en betrouwbaar bij de NMB, Vooralle doeleinden. Ook voor het verbeteren van uw woning. Geen informatie bij werkgever. Kwijtschelding bij overlijden. Inlichtingen bij alle NMB-kantoren. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK voor uw keuken voor uw caravan voor uw auto voor uw boot voor uw meubilair Merken met reputatie! GAZELLE-RALEIGH HUSQVARNA REVALIDATTE - APPARATUUR *RUIM 70 JAAR JONG* VOORSTREEK 65-67, LEEUWARDEN, TEL. 05100- 36235

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1977 | | pagina 15