7 Uw eigen bank Friesland Bank Lezers klommen in de pen MUZIEKSCHOOL Aan de muziekschool op de Nieu- weburen, die met de grond gelijk is gemaakt, hebben wij goede herin neringen. De heer A. de Leeuw was vroeger direkteur en met zijn vrouw en de leraren werd er niet alleen muziek les gegeven, maar zij organiseer den ook met veel enthousiasme „werkweken". Dat waren voor ons, die niet verwend waren met vakanties, - de oorlogsjaren lagen kort achter ons - onvergetelijke we ken. Éénmaal zijn we naar Kortehem- men geweest en het jaar daarna naar Appelscha. Overdag werd er in groepsverband gemuciseerd. 's Avonds gingen we een boswandeling maken en vóór het naar binnen gaan zongen we een avondlied. Lagen we eenmaal in bed, dan deed een van de leraren de ronde en vooral mijnheer de Leeuw kon dat zeer vaderlijk doen! Niet iedereen op bijgaande foto kan ik meer bij naam noemen, maar één van hen is Yme Poortman (2e links bovenaan). Laatst hoorde ik dat hij al weer 25 jaar verbonden is aan het Frysk Orkest. Onderaan zitten me vrouw de Leeuw met haar zoontje, dan de heren Gramsma, de Leeuw, Ket, Dusselaar, Zelf heb ik met Wally Lindner vioolles gehad van Kor Ket. Hij was een fijne leraar, wel watkort om 'e hoek", maar je wist watje aan hem had. 'k Heb ook nog meegespeeld in het Fries jeugdorkest, ik kan me nog herinneren dat we een concert heb ben gegeven in de kerkjes van Olter- terp en Grouw, en ook hebben we een keer gespeeld voor de kinderen in de Comelia-Stichting in Beet- sterzwaag. 't Is allemaal langgeleden, maar het zijn herinneringen, waaraan je met plezier terugdenkt. Schoonhoven, Rity Wibbens-Kamp OUDE FOTO'S Het is steeds weer een genoegen om oude foto's van steden of dorpen te "Werkweken" lijk de Leeuwarder Muziekschool, voor ons onvergete- NIET ALLEEN SEGGE WAT NIET WAAR IS, MAR OEK NIET SEGGE WAT WAAR IS, IS EEN LEUGEN. GROATE GEESTEN HATE NIET - DIE VERACHTE ALLEEN MAR. HET LEVEN SU MOOI WEZE, WANNEER IEDEREEN DE HELFT DEED, VAN WAT IE VERLANGT VAN ANDEREN. DE GLIMLACH IS HET WAPEN VAN MEENSEN, DIE 'T SWIE- GE. RECLAME IS VAAK SAND, DAT ONS INNE OGEN GOOIT WUDT. SOMMIGE WAARHEDEN STAAN ALLEEN MAR VAST, OMDAT GIEN MEENS ER AN TORNT. DE KUNSTENAAR TW1EFELT SOMS AN SIEN KUNST, DE DILLETANT LOOFT ER ALTIED IN. WILLE JE NIET "MUTTE", DAN MUTTE JE "WILLE". VRIJHEID SONDER ORDE IS DE BEROERDSTE SLAVERNIJ. JE MUTTE PROBERE HET SO VEUL MOGELIJK MEENSEN NAAR DE SIN TE MAKEN - HET ALLEMAAL NAAR DE SIN MAKE IS ONMOGELIJK. zien, zoals wij die ook telkenmale in 't Kleine Krantsje kunnen bekijken. Waarom boeien die oude foto's ons ouderen zo? Voornamelijk omdat we toch graag door middel van die foto's even een blik willen werpen in het verleden en daardoor spreken die foto's uit vroeger jaren ons zo aan. Onze eerste reactie bij het zien van die beelden uit het verleden is meestal "wat is er veel veranderd" En het zijn immers juist die veran deringen, die voor ons die oude fo to's zo waardevol maken! Temeer, omdat de veranderingen van een bepaald stads- of dorpsgezicht he laas meestal geen verbeteringen zijn, althans in die zin, dat het be treffende stads- en/of dorpsgedeelte er niet fraaier op is geworden. Per soonlijk treft het mij altijd het meest bij het zien van foto's uit vroeger jaren, dat er nog zoveel groen aan wezig was, veel geboomte dus, en bovendien, dat de straten en pleinen in stad en dorp nog niet ontsierd worden door de auto's die thans on ze straten en pleinen als 't ware tot openbare garages hebben gemaakt. Wat kun je met heimwee naar die oude foto's kijken, terugdenkend aan eigen kinderjaren, toen we nog veilig en ongestoord in de straten en op de pleinen konden wandelen en spelen. Welk een rust komt je tege moet vanaf die foto's, die gemaakt werden toen er nog volop rust en ruimte in onze steden en dorpen heerste, en toen het rustieke en vriendelijke landschap nog de moeite waard was om op een foto beeld vast te leggen. Vooral het feit, dat door bevolkingstoename en verkeers toename, steeds meer stads- en dorpsschoon, en niet te vergeten, natuurgebieden werden aangetast en geschonden, geeft niet alleen re den tot verdriet en teleurstelling, docht ook tot verontrusting. Het aantal auto's op onze wegen en in onze straten stijgt nog voortdu rend, wat niet alleen de onveiligheid verhoogt (dat is natuurlijk het aller ergst!) doch ook betekent dat door wegenaanleg, etc., ppg mèèr natuur en landschap wordt geschonden en er straks nog minder rust en ruimte in ons kleine land aanwezig zullen zijn, zo die er al nog zijn! Het feit, dat er reeds stemmen op gingen om zelfs begraafplaatsen als wandel parken te doen functioneren, geeft toch wel te denken! Het is om al deze redenen, dat he beeld, dat oude foto's ons van land, stad en dorp geven, ons met heimwee doen terugdenken aan de tijd toen er, ondanks minder wel vaart, nog volop rust en ruimte, vei ligheid en leefbaarheid in ons land. aanwezig was, en we nog omgeven werden door veel meer groen en ge boomte. Haarlem P. H. ZWerver AMBACHTSSCHOOL I Naar aanleiding van de foto van de Ambachtsschool in 't Kleine Krantsje nummer 309, wilde ik nog melden dat ook mijn broer Bernard Damsma op die foto stond. Ik her innerde mij nog heel goed het versje over de Ambachtsschool "jongens leed" enzovoort. Toen mijn broer van de Ambachts school kwam, heeft hij een tijdje in dc smederij gewerkt bij de gebroe ders Van der Werf op de Weaze. Daarna kwam hij als leerling machinist bij de Spoorwegen en daar zongen ze het volgende lied: In de zachtrode kussens van een spoorwegcoupé daar zit een gezelschap bijeen ze schimpen en schelden op 't mindere volk maar vinden dat intens gemeen Ze vragen steeds hoger loon voor hun werk de'r is niets de proleet naar 't zin. Zo schimpen en schelden ze, en dan komt de slaap en 't deftig gezelschap slaapt in. Maar hij die niet waakt is die ruige proleet daar voor op de locomotief. Die't leven van honderden heeft in zijn hand Hij wordt door geen slaap of door moeheid overmand Zijn handen zijn vuil en al stinkt hij naar zweet. Die man waakt voor iedere ver smade proleet Na enige jaren heeft mijn broer een ongeluk gehad bij Blija met machi nist Zijlstra en hij werd toen gewond Men kent er de Friese verhoudingen en is berelc plaatselijke en provinciale belangen te dienen. aan zijn ogen en daarna afgekeurd. Toen is hij verhuisd naar Nijmegen en was hij werkzaam in de verzeke ringsbranche. Tijdens de oorlog was hij op het distributiekantoor en gaf hij allemaal stamkaarten uit en hebben ze hem gesnapt en kwam hij terecht in de gevangenis van Arn hem. ffit gaf hem voor zijn gezondheid een flinke duw en na een paar jaar is hij aarf een" hartkwaal op 52-jarige leeftijd overleden. Leeuwarden I. Damsma AMBACHTSSCHOOL II ln het Kleine Krantsje nr. 303 schrijft de heer R. v. Wijngaarden onder "Lezers klommen in de pen" over een op 15 april door de stads en buitenklas van de ambachts school afd. timmeren cursus 1920-1923 in Leeuwarden te hou den reünie. De heer Th. de Jong vermeldt in een daarna verschenen nummer, dat hij de school tussen 1917 en 1920 heeft bezocht. Dit was een cursus, die vooraf ging aan die van de heer v. Wijngaarde i. Zelf heb ik c e stadsklas afd. timme ren cursus 1923-1926 gevolgd met inbegrip van de lessen metselen, welke op de binnenplaats van de school in een loods werden gege ven. Tijdens een van laatst genoemde lessen is bijgaande foto gemaakt, vermoedelijk eind 1926, waarop van links naar rechts, staand: onbe kend, R. Siccema, G. Heegstra, J. Hettema, J. Sinnema, H. Gramsma, Jitse Faber, onbekend. Jan Faber, J. Glastra, J. Knuist en D. Zwart. Ge knield: S. Fransen, onbekend, J. Rozema. Zittend: onbekend, G. Carpay.l D. Wip, J. Veenstra. Misschien kunnen oud klasgenoten over de door mij als onbekend op gegeven personen wat meer licht doen schijnen. Ook wij hadden als metselaar de heer Sipkes. Ik meende er goed aan te doen ook onze klas door plaatsing in dit blad voor de toekomst aan de vergetel heid te onttrekken en waarvoor ik Fenno Schoustra's Publiciteitskan- toor bij dezen hartelijk dank. Den Haag G. Heegstra.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1978 | | pagina 7