GESCHIEDKUNDIGE BESCHRIJVING VAN LEEUWARDEN DOOR WOPKE EEKHOFF lllllllllllllllllllll Li □sma HIER TELEPHOON WILSON GLENNY DE RIEKSDAALDER VAN BOUKE ABONNEES IN 'T BUITENLAND 15 VJ HERINNERING AAN DE STILLE OUDE TIJD 3. Invloed en Gevolgen van de ver melde Gebeurtenissen op den toe stand des Volks, en op het ontstaan van Steden in ons vaderland. Invloed der invoering van het Chris tendom. Nooit waarderen wij de Godsdienst, die wij belijden, hooger, - nooit verschijnt zij ons in weldadiger licht, dan wanneer wij haar en haren invloed op de regeling en bescha ving van de burgermaatschappij uit een geschiedkundig oogpunt be schouwen; - wanneer wij inzonder heid onzen tegenwoordigen toe stand vergelijken met den woesten staat, waarin onze heidensche voor ouderen voor elf eeuwen verkeer den, toen het licht der Evangelies hen nog niet had beschenen. Als ruwe natuurmenschen leefden zij op deze lage landen en in de bosschen verspreid van elkander. De voort brengselen van den grond of van de zee konden gemakkelijk in hunne weinige behoeften voorzien. Er was onder hen bijna geen andere band dan die van gemeenschappelijk ge vaar, en geene andere hulp dan de vereeniging van de onderlinge krachten. In geheiligde beelden en boomen vereerden zij hunne Go den, en kwamen op sommige tijden op heilige plaatsen te zamen om Hun te offeren en de groote volks feesten te vieren. Aan die wijze van godsvereering waren zij zeer ge hecht; en geen wonder dus, dat de Geloofsverkondigers, die hier reeds in de 7e en 8e eeuw de christelijke leer poogden in te voeren, weinig duurzame vruchten van hunnen ar beid zagen. Nog onvatbaar, om de leer van liefde en vrede te verstaan, vielen zij telkens weder tot het oude volksgeloof terug. Maar sedert Karei de Groote de Friezen na langdurigen strijd had verwonnen, werd hier de christe lijke godsdienst te gelijk met het Frankische bestuur ingevoerd en aan elkander verbonden. Van toen af kon men zich niet tegen de eerste verzetten zonder het laatste te we- derstaan, en dit werd met den dood gestraft. Eerstelijk werden alle hei densche tempels, bosschen en of ferplaatsen verwoest, en daarna christenkerken en scholen, zoo veel mogelijk op de zelfde plaats, ge sticht. Er werden Frankische wetten en bepalingen ingevoerd, waarnaar dit volk zich moest regelen en ge dragen, opdat het uit den staat van woestheid tot eene ordelijke maat schappij gebragt wierde. Franki- kwamen onder hen wonen, even als een aantal Geestelijken, die hen in de christelijke godsdienst onder wijzen - en de kerkdienst waar nemen moesten. Deze, allen af komstig uit een land, waar de zuid elijke beschaving reeds was door- WOPKE EEKHOFF gedrongen, moesten dus een even grooten invloed uitoefenen op de godsdienstige en zedelijke vorming als op dekennis, zeden, levenswijze en huishoudelijke behoeften van dit volk. Zij leerden den Friezen het geld en verschillende handwerken kennen; vermoedelijk ook hunne dijken verbeteren, en sluizen en bruggen aanleggen, tot meerdere beveiliging en onderlinge gemeen schap. Verbeteringen in den land bouw en de scheepvaart waren een gevolg van dat alles en van de toe- genomene behoeften. Vooral droegen de Franken veel bij om de oude, alom verspreide hut ten, van takken en aarde zamenges- teld, te doen verbeteren, en nieuwe houten woningen te doen bouwen op geschikter hoog gelegene plaat sen, inzonderheid daar, waar men reeds eene kerk had gesticht, of voornemens was te stichten. De ge legenheid om de godsdienst te kun nen uitoefenen, moest het middel zijn, om de verspreide stammen en gezinnen te vereenigen rondom een gebouw, waaraan men hen nader wilde verbinden. Had Karei de Groote hun, op straffe des doods, verboden, de lijken hunner afge storvenen te verbranden en derzel- ver asch, in urnen bewaard, te be graven in de terpen, welke zij be woonden, - zij vonden nu in en bij de kerk gelegenheid, hunne dooden der aarde toe te vertrouwen. Ook dit hechtte hen op nieuw nader aan de kerk en aan de gemeenschappelijke woonplaats. Zóó werden de gevolgen der ver overing van eenen buitenlandschen vijand voor deze volken een middel tot beschaving, tot kennis en tot verheffing uit den staat der woest heid; en zóó ontstonden de eerste gemeenten en dorpen, als een der eerste uitwendige blijken van de ze genrijke gevolgen van de christe lijke godsdienst. Invloed van de Kruistogten. Onder zulk een verbeterden maat- schappelijken toestand nam het vermogen der landzaten in de drie opvolgende eeuwen evenzeer toe, als het gezag en de invloed der Frankische regering verminderde. Hierdoor werd de vrijheid des volks bevorderd, en de zucht naar onaf hankelijkheid opgewekt. Dat volk bestond destijds hoofdzakelijk uit drie standen: uit edelen of grondbe zitters, uit vrije boeren en uit lijfei genen of dienstbaren. De Adel ver kreeg door zijn vermogen natuurlijk veel invloed en gezag op de beide andere standen. Ook de tijdsom standigheden droegen veel bij om dat gezag te vermeerderen. De ede len waren de eersten, die op hunne landgoederen groote steenen huizen of stinzen lieten bouwen, toen alle andere huizen nog van hout waren. Wegens de onveiligheid op het land en de rooverijen en aanvallen van andere strijdzuchtige edelen, noo- digden zij vele personen uit, om hunne woningen naast of rondom hunne weerbare kasteelen op te slaan, waartoe zij hun eene plek gronds, tegen erf- of grondpacht, ter bebouwing afstonden. Hierbij voegden zich de hutten der boeren of vrijen, die met hunne dienstbaren of lijfeigenen de landen van den edelman bewerkten. Allen genoten hierdoor bescherming en veiligheid van dien edelman en zijne knechten, terwijl hij wederkeerig op hunne be schermende hulp kon rekenen, wanneer hij werd aangevallen of een ander wilde aanvallen. Deze gemeenschappelijke ondersteuning gaf aan vele dorpen het aanzijn, en is welligt de oorzaak, dat er in Fries land zoo menigvuldige gevonden worden. vervolg van pag. 3 Meensen, die dit ongelieke tweetal lopen zagen, keken wel wat vreemd op maar daar trok Bouke zich niks van an. Hij stevende regelrecht op- MOOE VOOR MANNBM LtÊLIWAROEN-ASSËN pet huus oppe Nijburen an waar de dames woonden Bij et bewuste huus belde ie an en even later wudde de grote zwatte deur opendaan deur een aardig blond dienstmeiskedat Bouke met stomme verbazing ston an te kieken Terwiel Bouke heur ston an te kie ken zag Petertje kans zich los te rukken en stoof, luud keffend, de gang in. Et gekef miste zien uutwer- king niet. De dames waren helemaal over stuur. Och, och. Petertje, hun troetel- hondsje was terug. Wel, wel, Bouke must inne gang komme om te vertel len hoe ie Petertje vonnen had. Wacht even goede manwacht even De beide dames stonnen even wat te fluusteren terwiel et poedeltsje al maar teugen hun opsprong en daar kwam bij één van de dames de knip te voorskien en Bouke wudde een rieksdaalder inne hannen drukt en toen wasset de beurt an Bouke om stomverbaasd te kieken. Hier, dat is voor jou, man, en onze hartelijke dank. Bouke ston even later weer oppe Nijburen mette rieksdaalder inne han. Een grauwe rieksdaalder Bart van der Weerdt Willen de in het buitenland wonen de abonnees er ook aan denken, dat het abonnementsgeld voor het ko mende jaar tijdig wordt betaald? Kostuums van hoogwaardige kwal'teit "Staat er nog wat nijs in 't Krantsje, Kees?" "Ja, de datum" Een kleine bijzonderheid aan de voorgevel van het pand van ons Kleine Krantsje aan de Vredeman de Vriesstraat: een driehoekig rood bordje met een witte letter T. Het is een - uiterst zeldzaam geworden - herinnering aan de tijd van vroeger, toen er in Leeuwarden nog maar heel weinig panden waren met een telefoonaansluiting De witte T. op het rode vlak betekende, dat hel betreffende pand van telefoon was voorzien en dat hier zo nodig politie en brandweer konden worden gealarmeerd. Ook in de nachtelijke uren konden voorbijgangers-in-nood de bewoners opkloppen om van de telefoon gebruik te maken. Het pand van t Kleine Krantsje met het belendende kaasjpakhuis is in 1900 gebouwd door de sigarenfabrikant K. E. Hoekstra, die het huis maar enkele jaren heeft bewoond. Toen werden woonhuis en pakhuis door de handelaar in koloniale waren D. Boersma aangekocht. De heren Hoekstra en Boersma hoorden in het begin van deze eeuw tot de weinige Leeuwarders met telefoon en we mogen wel aannemen, dat het bordje met de letter T het perceel al van de ingebruikneming af heeft gesierd. Ook verschillende andere panden met een telefoonaansluiting hadden zo'n letter T op de pui: de apotheek Vogel (met het telefoonnummer III), Attema de goudsmid, Beeling de antiquair, de Broodfabriek Van den Berg, het Burger Weeshuis, de firma Bokma de Boer, de firma Slager in de Korfmaker- straat en de apotheek Sonne ga om er maar enkele te noemen. Maar voor zover we konden nagaan zijn bij al die adressen de letters T verloren gegaan - de T op de muur van 't Kleine Krantsje zou wel eens de allerlaatste kunnen zijn, die er nog is. De oorspronkelijke betekenis is het bordje natuurlijk al heel erg lang geleden kwijtgeraakt. In plaats van een enkeling heeft nu iedereen telefoon misschien komt het ooit nog eens zo ver, dat de weinige panden zonder telefoon met een speciaal kenteken worden gemerkt

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1978 | | pagina 15