EEN OUD HOTEL GING VERDWIJNEN IN GOED GEZELSCHAP 7 Piano's en vleugels te kust en te keur Uit de roemruchte historie van De Kroon Dit is het tweede artikel van een se rie verhaten over de geschiedenis van het pas verdwenen Hotel De Kroon in Leeuwarden. Fenno L. Schoustra is de auteur. Anno 1911, toen Gerrit Regnery het deftige huis op de hoek van de Sop- hialaan en de Van Swietenstraat liet verbouwen tot hotel, kon je nog heel wat men een gulden doen - met een tientje wasje zelfs de koning te rijk. Toch vergde het vertimmeren en het daaropvolgende inrichten van de zaak een formidabel bedrag. Het begin van de exploitatie ging voor de stoutmoedige ondernemer dan ook met vrij pijnlijke pecuniaire problemen gepaard. Het kon, in die begintijd van Hotel De Kroon, dan ook gauw gebeuren, dat de kastelein toevallig net uit wandelen was, wanneer - steevast op zaterdagavond - de schuldeisers er hun opwachting maakten. ROYALE START Daarbij moest er elke week ook nogal wat aan salarissen worden uitbetaald, want het hotel startte vrij royaal met drie kelners, drie ka mermeisjes, een kok en een leerling kok. Al gauw kwam er ook nog een huisknecht bij - die kreeg een petje met de naam De Kroon op z'n hoofd en moest zich bij aankomst van de treinen opstellen op het perron om er de koffers van de gasten aan te nemen. Toen half Leeuwarden met het zo enthousiast beoefenen van de wan delsport door Gerrit Regnery op zaterdagavond op de hoogte kwam, werd de dinsdag als vaste betaaldag aangemerkt: tussen negen en twaalf mochten de leveranciers naar De Kroon komen om er hun hand op te houden en die werd dan gevuld als het kon. "Betaal zo lang er geld is", luidde Regnery's laconieke instructie aan zijn personeel, "als 't op is, is 't op. Zolang er geld isMet kleine bedragjes moest dat geld op tafel komen, want een glas bier kostte nog maar twee dubbeltjes en een borreltje vijftien cent en na een co pieus diner van drie gangen was de klant nog niet meer dan een daalder kwijt. GEWELDIGE INZET Maar veel tijd hadden Gerrit en Dieuwke Regnery niet nodig om de financiële hindemissen uit de weg te ruimen. Met een geweldige inzet en veel vakmanschap bezorgden zij De Kroon binnen de kortste keren een klinkende naam, nog meer bij de boeren en buitenlui, dan bij de Leeuwarders zelf. Mevrouw Regnery was geen moeite te veel om reizigers, die in het hotel kwamen overnachten, in de watten te leggen en Gerrit Reg nery zelf was een meester in het vasthouden van zijn gasten binnen de muren van het bedrijf. Urenlang wist hij de stamtafel te boeien met zijn geestige verhalen uit de tijd van zijn militaire dienst - dreigde de praterij tenslotte toch stil te vallen, dan bewoog hij zijn gasten met een handig smoesje tot een spelletje kaart of zette hij ze aan het werk aan de beide biljarts. En altijd meldden zich uiteindelijk de verlie- je, wat je in De Kroon kon zien: "betere" kunst aan de wand. Vreemd was het dan ook niet, dat de artistenwereld, optredend in Leeuwarden, al gauw De Kroon wist te vinden en er een gewaar deerde ambiance vond. Alle groten van het toneel - Johan Buziau, de Bouwmeesters, Louis Davids, Piet internationale allure werd: buiten landers, Italianen, Grieken, Zuida merikanen, Fransen, kwamen via hun Friese collega's naar De Kroon en ook zij zouden er blijven komen, jaren en jaren lang. Aldus zagen de Regnery's hun ho tel-restaurant uitgroeien tot een bloeiend bedrijf, "druk beklant" en De onvergetelijke Pim Regnery: kastelein uit de kampioensklasse zers met het bekende ronddraaiende vingertje omhoog Zo kon het vaak tot diep in de nacht gezellig blijven in de zaak, waarin Gerrit Regnery sfeer wist te schep pen door het opbouwen van een Collectie schilderijen - nergens zag Tel.: 05150-19187, of: 05154-2312 Kruizebroederstraat 12, SNEEK Harinxmastraat 27, HEEG Kohier, Nap de la Mar, Mimi Boes- nach - kwamen vroeg of laat in De Kroon en zo lang de tonelisten zelf nog geen auto hadden om direct na hun voorstelling terug te rijden naar huis, bleef De Kroon het uitgespro ken artistenhotel in Leeuwarden. Bovendien werd De Kroon dé zaak voorde Friese boer: terwijl de café's aan de Langemarktstraat op vrijda gen volstroomden met het gewone veemarktbezoek, plachtten de boe- ren-in-ruste elkaar te ontmoeten in De Kroon - vooral de Bildtkers vonden in het sfeervolle hotel-res taurant aan de Sophialaan een tref punt naar hun hart. INTERNATIONALE ALLURE Hetzelfde gold voor de grote vee handelaren, aan wie De Kroon het dankte, dat het zelfs een zaak van wijd en zijd gerespecteerd. Daarbij mocht het echtpaar Regnery zich gelukkig prijzen, dat het in z'n jongste zoon een toekomstige op volger wist - Simon Jan, alias "Pim" Regnery had al een gedegen horeca-opleiding in Den Haag en Dublin achter de rug en werkte ten slotte in Brussel om zich voor te bereiden op de dag, waarop hij de leiding in De Kroon kon overne men. Die dag kwam in 1932, toen Gerrit Regnery, amper een en vijftig jaar oud, besloot "stil" te gaan leven in een riant huis aan de Westersingel. Van dat moment af kreeg De Kroon een nog duidelijker merkteken als een zaak voor de artist, de hereboer en de bohémien. Want meer nog dan de toch erg zakelijk ingestelde vader was de zoon zélf een artist, en Verscheidene lezers hebben ons ten overvloede geatten deerd op de verkeerde da tum, die op het voorlaatste nummer van onze krant heeft gestaan. Tot hen hoorde ook de heer Joh. de Jong uit Leeuwarden, in jonger jaren graficus van beroep en dus zeer bekend met het werken op een drukkerij. Wat deze datumverwisseling betreft' zo schreef hij ons, ,,is 't Kleine Krantsje in goed ge zelschap. Het is ook eens een keer de Londense Times overkomen. Kort tevoren had de redactie van deze we reldberoemde krant er over opgeschept, dat er in hon derd jaar nooit een fout in die krant had gestaanMaar einige tijd tater kwam er ook daar een verkeerde datum op te staan. Ze hadden vast ver geten het af te kloppen" al dus de heer De Jong. daarbij een geboren gastheer, een hotelier pur sang en een groot lief hebber en kenner van de schilder kunst. Toevallige bezoekers, die De Kroon binnenkwamen, kende Pim Reg nery niet of nauwelijks - voor hem waren het allemaal gasten, nee, sterker nog, goede kennissen, vrienden zelfs. En hoe gedraag je je, wanneer er een goede vriend bij je binnenkomt? Dan sta je op, loopt hem tegemoet en geeft hem de hand. KAMPIOENSKLASSE En zo heeft Pim Regnery, kastelein uit de kampioensklasse, het tot z'n dood in zijn geliefde Hotel De Kroon gedaan: hij haalde er de men sen binnen als in z'n huiskamer, hij rees, zodra er iemand door de deur kwam, op uit zijn stoel aan het hoofd van de leestafel, schreed naar voren, stak minimaal één hand naar voren, maar dikwijls zelfs twee, sprak een hartelijk woord en bege leidde de nieuwe gast als een oude kameraad naar z'n plaats. Hoezeer deze voortdurende, tref fende demonstraties van gulle gast vrijheid werden gewaardeerd, bleek wel duidelijk uit het toenemend "klantenbestand" - waar de gasten overigens ook kwamen, in De Kroon in Leeuwarden vonden ze een ongeëvenaarde sfeer van inti miteit en gezelligheid. BEGRIPPEN "De Kroon" en "Pim" werden in de loop van de dertiger en veertiger jaren dan ook begrippen, niet alleen in Leeuwarden, maar in heel Fries land en ver daarbuiten zelfs. De Nieuwe Doelen aan de Voorstreek, Amicitia aan de Wirdumerdijk, de Klanderij aan het Zuiderplein en het Oranjehotel aan de Stationsweg - het waren stuk voor stuk gerenom meerde hotels, maar De Kroon had toch net een tikje méér - De Kroon was anders en hij zou ook anders blijven, tot de laatste dag. wordt vervolgd

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1980 | | pagina 7