DICKVANDERHEIJDE JRf FOTOGRAFIE TOEN WE NOG OP DE SCHOOLBANKEN ZATEN SCHOOL 14 AAN DE TJERK HIDDESSTRAAT DE NAKENDE KEREL BIJ DE KIEPEKOOPMAN I'lHsM 11 industrie - techniek - bouwkunde - reklame - reportage - portret - antiekregistratie lid bfn/nfg jozef iSraëlSStraat 8-10 leeuwarden 05100-24984/80069 Een foto van 1934 of'35 van de vierde of vijfde klas van School 14 acn de Tjerk Hiddesstraat. Het is de klas van meester SipkensWe beginnen bij de rij banken rechtsEerst Jan Dorenbos, dan Reina Fortuin en Jacoba de Roos, Klaas van der Leest en Otto Hondema, Piet van Kuik en Arie Boender, Jopie Algra en Henk van Eldik, Janny Wennes en Henny Kemp. Op de tweede rij: Nico Verhoef en de helft van Fenno Schoustra, Arthur Mendels en Herman Dekens, Martinus Sluyter en een onbekende, Menzo Rohn en Dirk Wielinga, Haddy Meyer en Atje de Groot, Alie Kramer en Tjitske van der Schaaf, Annie Habekothé en Willy Rinsma. Dan op de rij uiterst links: Henk Roosma en een onbekende, Geert Damsma en Ru de Jong, nog een onbekende en Bart Akkerman, Annie Habekothé en Baukje Brandsma. helemaal achter in de klas staan nog twee jonge heertjes, links staat Kees, rechts een onbekende. Vervolg van pag. 1 En toen, oppen dag lag er inne Dok kumer Ee, bij de houtmolen, een armoedig, klein woonskipke. De bewoners waren een skereslie- permeteen warrige, rooie baarden zien vrouw. Et was een mooi stel voor de bokke- wagen. Et geld dat ze met skeresliepen op haalden wudde voor et grootste ge deelte in drank omzet. Ze lusten et allebeide even graag. Van der Woude had der goeie klan ten an. Ze lagen zo'n veertien dagen bij et erf van de houtmolen en toen, in eens waren ze geblazen, fut. Met de noorderzon vertrokken, hiet dat. En hoe dat allemaal in zien werk gaan was wist de kiepekoopman die zelfde avond innet kroegje van Van der Woude an zien kornuten te ver tellen. Toen ie die avend innet etablisse ment arriveerde was al an zien pret oogjes te zien dat ie weer et een en ander beleefd had. En dat was oek zo. Mutte jimme nou es hore wat wij Hl WONING- INRICHTING Nimrwottad 95-97 LEEUWARDEN vannacht beleefd hewwe. Hij was nog hees van de alteraasje. Hij zweeg even en keek de kring van kornuten rond. Jimme zalle et niet gelove wille maar et is echt waar. Hij nam een sluk uut et kelkje dat voor em ston. Hij veegde met zien han zien mon af. En hij zei: Wy hewwe vannacht een nakende kerel in huus had. Een nakende kerel? riep et mouw- vesje. Ja, een nakende kerel, zei de kiepe koopman. Hoe dat zo, wie was et, vroeg de groene kraag. Et was die kerel uut dat woonskipke, dat bij de houtmolen lei. Nou must ophouwe, zei de houten sabel, vol verbazing. Hoe kwam die nakende kerel zo bij jumme verzeild? Dat zal ik jimme verte lie, zei de kie pekoopman. Et was vannacht zo om en nabij twaalf toen der bij ons oppet raam bonsd wudde. En niet zo zachtjes oek, want mien vrouw en ik skrokken beide toege- liek wakker. Wat zu dat weze, zei de vrouw, et zal toch niet de plies je weze. Ik zei, wel nee, meens. Maar ze was niet gerust. Vienst dat gek, zei de houten sabel een bits je sarcastisch. De kiepekoopman keek kwaad in de richting van de houten sabel. Toen wudde der weer oppet raam bonsd, gong ie vedder. Ik docht, ik mut toch maar even kie- ke wie daar zo op die ruut annet bonzen is. Ik gong et bed uut en ik deed de deur van et slot. En wie denke jimme dat daar voor de deur staat? Die keerel uut et woonskipke. Nakend en wel! Spierlike nakend? vroeg et mouw- vesje. Spierlike nakend, bevestigde de kiepekoopman. Alleen die rooie baard had ie an, zei ie lachend. Meensen, meensen, et was gien ge zicht. Hoe is et godsmogelik, riep de groene kraag. Ik zei teugen em, mag ik oek even wete wat dit voor stelle mut? Waarom bonze jou hier midden inne nacht bij ons oppe ruten? En dan nog wel in dit kostuum. Hij begon te jammeren, help mie, ze wil mie vermore, ze wil mie dood- steke. Voor ik et wist ston ie al bij ons inne kamer. De houten sabel zei, wat zei dien vrouw der van dat die nakende kerel daar bij jimme inne kamer ston. Nou, zei de kiepekoopman, die lachte heur eigen dood. Die ston die kerel van top tot tien te bekieken. Ja, zei et mouwvesje, die docht oek bij heur eigen, zukke mooie mannen zien ik oek niet alle dagen. Nou ja, et was oek gien gezicht, die spierwitte, nakende kerel. Hij was helemaal wit op zien vuten na, die waren zwart en zien kop was rood, precies een lucifer. Ik zei teugen em, jou binne, as ik et goed zien, de man uut et woonskip ke, nou? Ja zei ie. Ik zei, en wie wil jou nou doods te ke Mien vrouw wil mie doodsteke, zei ie. Toen zei mien vrouw, en waarom wil ze jou dan doodsteke? Nou, kiek, dat zat zo, wij lagen op bed en toen kregen we ruzie. Ik bin toen hals over kop uut et skip- ke vlucht hier naar toe. Wat een gek, zei et mouwvesje. Ja, zei de groene kraag wiesgerig, Onze Lieve Heer het rare kostgan gers. Zeg dat wel, beaamde de kiepe koopman, maar onder de han zatten wij midden inne nacht opskeept met die nakende kerel. Hij stonk naar de drank oek nog. Maar, zei mien vrouw, hoe komme jou der by man om zo nakend en bloot over de straat te lopen, hoe krije je et inne hasses. Ik hew snachts nooit wat an, zei ie, ik slaap al tied zo. O, zei de vrouw weer, da's makke lik, zeg ik maar. Et begon mij zo zoetjes an grondig te vervelen, wat hadden wij der met nodig dat die gekke kerel ruzie met zien wief had, dus ik zeg teugen em, et spiet mij wel buurman, maar wij wille slape en hier kanne we jou niet hewwe. Begint ie weer te jammeren, ik durf niet, ik durf niet. Nou gien gedonder, zei ik, ik zal wel even metgaan. Ik trok mien broek an en ik zei, kom op. Ik met die nakende kerel de weg over, et erf van de houtmolen op naar et woonskipke Toen ik et deurke van de roef open deed lag dat wief, laveloos as een kenon, met de kop oppe armen anne tafel te slapen. Ik zei teugen die naaktloper naast mij, nou, je binne weer tuus en nou zoek je et vedder zelf mar uut. Ik gong weerom en toen ik tuus- kwam lag de vrouw al weer te sla pen. Die docht oek, ze zoeke et maar uut De andere morgen was et stel ver dwenen. En nou hew ik er een verskrikkelike dust van overhouden, besloot de kiepekoopman. Maar daar wist Van der Woude wel raad op. Bart van der Weerdt

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1980 | | pagina 11