VAN VIJFTIG JAAR TERUG TOCH NIET MOOIER DAN DIE VAN NU? £Qondréroir je op een eeuwigdurende loper, is deze genomen dan volgt een vrij lange cake-walk, waar je je goed moet vasthouden, om vervolgens op een steeds draaiende loper naar bo ven te worden gevoerd, daar staan helpers, die je vastpakken, een kleedje neergooien en hup, met een flinke zwaai wordt je op de roets- baan geduwd en je giert naar bene den. In het midden hangt een grote stoffen witte beer, die vooral bij dames zo nu en dan tussen hen in wordt gegooid. Verder is er een windtunnel, waardoor een stevige wind naar boven waait, die vooral vat heeft op de dames, die wel alle mogelijke moeite doen hun rokken op de juiste plaats te houden. Tot grote hilariteit van de omstanders lukt dit niet altijd. We nemen af scheid van de corpulente heer Hommerson en danken hem, dat wij hier even mochten ronddwalen. We gaan weer eerst even linksaf om het wonder van de Electrische Man te aanschouwen. Hij staat op het podium voor het theater, een bran dende glazen lamp in z'n hand. De baas vertelt de toeschouwers, wat ze te zien krijgen voor hun geld. Maar de tent moet eerst vol voor de ten toonstelling begint. Wij wachten er niet op, maar wandelen verder om een kijkje te nemen in het Panopti cum. 't Is er niet druk, kinderen mogen er wel in, maar ze hebben liever ander vermaak voor hun dure kermiscenten. Er staan wat wassen beelden van vroegere helden. Ook beelden van schurken en moorde naars en verder wonderlijke ge drochten uit de "oertijd". Ook is er een, voor kinderen verboden, afde ling van het menselijk ontstaan en ontwikkeling. Foetussen op sterk water; ook kan men zien wat ge slachtelijk verkeer oplevert, indien men besmet is. Griezelig, maar wel leerzaam. Een beetje huiverig ver laten wij deze omgeving en wande len in het milde zonlicht terug, om vervolgens het wonder der natuur te aanschouwen nl. de vrouw zonder hoofd. Dit is natuurlijk bedrog. WONDEREN UIT OERWOUD Maar luisteren we even naar de uit leg van de baas van het spul. Hij staat ons wijs te maken, dat in het oerwoud, daar komen dit soort wonderen altijd vandaan, de bos- bewoners een dun koordje om de hals van het slachtoffer iedere dag iets strakker aantrokken, net zolang tot het hoofd van de romp is ge scheiden. Het hoofd staat op sterk water naast de traag bewegende vrouw, die onder een grote glazen stolp staat. Een pracht verhaal, maar wij gaan niet naar binnen, doch wijden onze aandacht aan de dikste vrouw ter wereld. Volgens een aantekening op een bord weegt ze ruim 240 kilo. Ten bewijze van haar omvang hangt voor de tent een directoir van deze aanvallige dame. CRU GEZEGD 't Is een beetje cru gezegd, maar het achterwerk van een paard zou er nog ruim inpassen. Al met al hebben wij dorst gekregen van het gedrentel en besluiten een koel glas bier te veror beren bij Buis. Toch moeten wij nog even verder, dus stappen wij weer op. Voor het gerechtsgebouw staat een ouderwetse draaimolen, voort bewogen door een zielig mager paardje met oogkleppen. Een klein orgeltje piept en kreunt en probeert muziek te produceren. De rit is af gelopen en de baas springt op een glijplank die achter het paard is aan gehaakt. Wat een kwelling voor het arme dier, zeker een tien uur lang per dag, in den blinde rondlopen, abrupt stoppen en weer trekken. Nieuw voor de kinderen is een me chanische attractie die wij nu tegen komen. In een rechthoek zijn aan ronddraaiende kettingen, fietsjes, autootjes en vliegende hollanders gemonteerd, 't Gaat rond met een niet te harde snelheid. De peuters genieten en de moeders en vaders staan alles glimlachend aan te kij ken. Wij komen nu bij de laatste grote attractie op het kermisterrein; de Zweefmolen, de bakjes zijn haast allemaal gevuld en onder de tonen van een fikse mars op het fraaie or gel begint de zweeftocht. Eerst nog langzaam, maar dan alsmaar sneller tot de bakjes haast horizontaal door de lucht gieren. De meisjes gillen boven alles uit, als een der jongens probeert hun bakje vast te grijpen om die dan met een fikse zwaai nog harder te doen zweven. Niet onge vaarlijk zo'n spel. Maar alles gaat goed en ze hebben plezier en daar gaat het toch om. DE SCHOUWBURG Wij steken over om nog even naar de Schouwburg te gaan, die staat tussen het Gerechtsgebouw en de achterkant van de Harmonie. Ook hier nog mensen die aan de kassa een plaatsbewijs kopen voor een voorstelling van Herman Heijer- mans '"Kniertje". Op de affiches zien wij dat deze rol zal worden gespeeld door de zeer bekende to neelspeelster Esther de Boer-van Rijk. Een drama dus en met zo'n hoofdrolspeelster is succes verze kerd. Wij lopen, voor wij de terug weg aanvaarden, nog even door naar de ingang van de Harmonie. Ook hier staan affiches opgesteld en wij lezen "Faveur Variété", met veel buitenlandse artiesten en als conferencier de alom bekende Lou Bandy. Deze Faveurvoorstellingen bezoe ken we altijd met Vader en Moeder, vaste prik. Als we binnenkomen staat er een grijze heer vriendelijk de bezoekers te verwelkomen. Hij logeert in de Klanderij en als hij mijn vader, die hij uit het Hotel kent, ontwaart, schudt hij mijn moeder en vader de handstreelt ons over de bol en wenst ons een pretti ge avondNoudat wordt het altijd Zo, en nu keren wij terug en houden wel nog even de pas in bij de aloude oliebollenkraam van vrouw Osinga uit Sneek. Een vaste verschijning op de Friese Kermissen en terecht. Want al die mooie kramen kunnen bakken wat ze willen, oliebollen breng je mee van vrouw Osinga. Ook nu zit ze weer voor het vuur te bakken. De meesten van ons moe ten een zak van tien stuks voor een dubbeltje. Een jong fris kleindoch tertje pikt ze handig aan een vork in een vetvrije grauwe zak, poedersui ker erover en klaar. In koor zeggen we haar goedendag en we krijgen een vrolijke groet terug. We ver snellen onze pas want de avond maaltijd wacht. Wel nog even bij Willem Stuvé een pak nogat ge haald, met een mooi plaatje en een aapje erop. En dan tot slot een paar flinke palingen voor moeder mee van de Volendammer Palingboer. Zo, deze wandeling over onze ker mis zit erop. We babbelen nog even met elkaar en nemen dan afscheid. Een ieder gaat zijns weegs met zijn herinnering aan deze kermis. Geachte lezers en lezeressen, ik hoop, dat u allen met mij even hebt genoten van deze rondwandeling. Hartelijk groetend, Voorburg Ule Wassenaar juweli er pepèrsbüot-leeuix/ocrJen

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1980 | | pagina 7