DICKVANDERHEIJDE JR/REKLAME HET WAS DE HITAX DIE VOOR DUPPIE DE HELE STAD DOORREED TOEN WE NOG OP DE SCHOOLBANKEN ZATEN LEERSCHOOL AAN DE MARGARETHA DE HEERSTRAAT 11 HERINNERINGEN AAN DANSZAAL SIP CASTELEIN adviesbureau voor reklame en publiciteit joz©f isr©©lsstr33t 10 l©©UW3fd©n 05100-24984- Dit is een foto uit 1937 van de tweedeklas van de Leerschool aan de Margaretha de Heerstraat met als onderwijzeres JufW. Dirksen en als onderwijzer de heer L. van Klinken. We beginnen bij de voorste rij en we gaan van links naar rechts: Tjipke van der Veer, A/ie Timmer, Alie Nieuwland, Lutske Hofman, Jellie Douma, Pietje Runia, Betty Hettema, Wietse Tinga, Piet van der Veer, een onbekende, Coba Toornstra en Sijtske Boelens. Op de tweede rij: Rein Tjepkema, Eelse Pieters, Geert Hofman, Roelof Postma, Piet Fokkema. Bart Offringa, Rika Antoons, Joukje Gelders, Aafje Geurts, Frida de Nijs, Sjoerd Nauta, Jan Kooistra, Tinie ter Hom en Ginie Pool. Op de achterste rij: Jan Damsma, Jan de Vries, Sjouke Wijnsma, Jan Kersten, Jildert Gros, Johannes van der Bij, Oege Pieters, Lolkje Oostra, Marietje Swart en IJbeltje van der Kooi. In het eerste januarinummer van 't Kleine Krantsje publiceerden wij een foto van drie taxi's, keurig in een rij bij de Oude Waag. Dat waren wagens van de Citax en, zo schreven wij, "vergissen wij ons niet, dan kon je je voor een dubbeltje al laten rijden van het ene- naar het andere eind van de stad"Naar aanleiding van deze publicatie ontvingen wij een brief van onze abonnee, de heer S. Hielkema te Nuenen, die ons er op attendeert, dat het niet de Citax, maar de Hitax was, die de Leeuwarders door de hele stad vervoerde tegen de kolossale vergoeding van tien cent. Dit taxibedrijf was, aldus de heer Hielkema, opgericht door zijn grootvader,, die eveneens eigenaar was van de Optimist op de Kelders. Onze briefschrijver stuurde tegelijk een advertentie van 12 augustus 1939, waarin van deze spectaculaire "dubbeltjes-aanbieding" melding werd gemaakt. GELE PUL "Maandagmorgen 9 uur komt Hi tax, de taxi met de gele pijl" stond er boven de halve pagina grote ad vertentie, "Hitax - telefoon 3939 - brengt voor Leeuwarden het taxibe drijf, zoals dat behoort: Voor een dubbeltje door de geheele stad". Wat we in dit verband onder de stad moesten verslaan, werd duidelijk aangegeven, want de grenzen ervan stonden in de annonce vermeld: Troelstraweg tot Sonnenborgh, Marssumerstraatweg tot Baens Ein, Dokkumertrekweg "tot het eerste brugje", Groningerstraatweg tot de Watertoren, het Vliet tot de Cele- besstraat, Emmakade tot de Tweede Kanaalbrug, Verlengde Schrans tot de Vincent van Goghstraat, Sne- kertrekweg tot de Ophaalbrug en Harlingertrekweg tot Fortuna. "Dus waar U ook instapt naar boven omschreven grenzen: voor een dubbeltje. Kinderen beneden den leeftijd van 6 jaar, mits onder geleide betalen 5 cent". Het rijden naar buiten de stad kostte zes cent per kilometer, "ongeacht het aantal personen" en voorrijden naar een bepaald adres moest met een dubbeltje worden gehonoreerd. Het taxibedrijf Hitax van Hielkema was, volgens de advertentie, geves tigd in de Heerestraat, in onze ogen niet zo'n geschikte uitvalsbasis voor een autobedrijf, maar ach, in die vooroorlogse jaren stelde het ver keer op straat nog niet zo heel veel voor en de wagentjes met de gele pijl ("de gele peil" stond er in de advertentie) hebben er vast wel ruim baan gehad. De heer Hielkema weet ons nog te melden, dat het taxibedrijf "roem loos ten onder is gegaan, daar de Duitsers alle wagens in beslag heb ben genomen. Er is mij verteld" zo schrijft hij ons, "dat ze allemaal bij de Afsluitdijk kapot geschoten zijn, maar dit laatste weet ik niet zeker" MEER BEKEND? Misschien zijn er lezers van 't Klei ne Krantsje, die daar wel meer van weten, zoals er zeker ook abonnees zullen zijn, die meer weet hebben van de hele taxitoestanden, zoals die in Leeuwarden voor de oorlog hebben bestaan. Uit de aankondiging van de boven genoemde Hitax blijkt, dat die in augustus 1939 is gestart, maar an dere bedrijven, zoals de Citax heb ben - al of niet voor een dubbeltje de rit - al eerder bestaan. Zeker weten we alleen, dat omstreeks 1918 de eerste taxi in Leeuwarden begon te rijden en dat was de Elto, de Eerste Leeuwarder Taxi Onderneming van de caféhouder Mintje Ferwerda van de Weaze. Zijn er geen autoliefhebbers, die de feiten ten aanzien van de vroegere Leeuwarder taxi's allemaal op een rijtje hebben staan? vervolg van pag. 8 dure orkesten en artiesten om voor het publiek op te treden. Ik vond in mijn plakboeken nog een foto van het orkest Eddy Walis, een ver maard violist, die meerdere malen door Sip werd gearrangeerd. En dan de onlangs overleden Arie Maas land, alias Malando. Ik herinner me nog goed, dat Sip Malando uitno digde om met zijn toen nog beschei den orkest zich aan het Nederlands publiek te presenteren. Op de hoes van de jongste plaat van Malando staat o.m. dat het orkest Malando in de zomer van 1939 debuteerde, welnu dat was in hotel "Spoor- zicht". Ik was er zelf bij. Over dat vermaarde hotel Spoor- zicht en zijn eigenaar Sip Castelein zou nog veel meer te vertellen zijn. Maar we laten 't hier maar bij Leeuwarden Albert Reitsma

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1981 | | pagina 11