HERINNERINGEN AAN DANSZAAL VAN ONVERGETELIJKE SIP CASTELEIN 8 moest dan stoppen. Die eerste chauffeur was mijn vader. Ruiten wissers had men niet. Bij slecht weer moest zo nu en dan worden gestopt om de ruiten schoon te ma ken. De verlichting brandde op car bid, de installatie stond op de tree plank. De banden bevatten geen lucht, het waren z.g. "kus- sie"-banden. De versnellingsbak moest buiten de stuurcabine worden bediend. Als er een beetje ruimte in de raderen ontstond stopte vader er een halve cent tussen en het euvel was verholpen. En zo onderhield men vaste diensten op Tietjerk, Oudkerk en Quatrebras. UITGEBRAND Na anderhalf a twee jaar verkocht Kimp de bus aan een zekere heer Van der Bij uit Dokkum, die een dienst opende tussen Dokkum en het garagebedrijf van de firma Sta- tema en Tulp. Die garage stond op de plaats waar nu de ingang is van Vroom en Dreesman aan het Rui- terskwartier. Alleen de vijf ramen boven die ingang van V. D. her inneren nog aan de oude toestand. Daarachter bevonden zich de woon- en slaapkamers. WAAGSTUK Mijn vader kreeg van Sip het beheer over de garage en het parkeerterrein naast het hotel. Sip Castelein was een oersterke ke rel, maar zonder de geweldige steun van zijn lieve vrouw had hij 't niet zo ver gebracht. Sip was een man die wel wat aan durfde. Die verbouwing op zichzelf was al een waagstuk. Hij inviteerde vervolg op pag. II In'" t Kleine Krantsje'van 24 januari stond een leuk artikel van Sal de Jong over zijn herinneringen aan de danszaal van Sipe Castelein. Daarbij was een foto afgedrukt van het zij-aanzicht van hotel Spoorzicht" Toen ik dat artikel las en die foto zag, dacht ik bij mezelf: jij moet nog een oudere foto hebben van dat hotel en in mijn verzameling vond ik een foto van hotel "Spoorzicht" uit het jaar 1922, dus vóór de nieuwe aanbouw. De garage was er toen al. Onze familie is zo'n veertig jaar verbonden geweest met de familie Castelein. Toen Sip Castelein en zijn jonge vrouw, geboren Sinne- ma, trouwden, betrokken zij de her berg "Het wapen van Barradeel" in Tzummarum. Bij drukke dagen hielpen mijn vaderen moeder bij de bediening en in de keuken. TEAKE REITSMA Mijn vader - Teake Reitsma - on derhield aanvankelijk een vracht- dienst met paard en wagen tussen Tzummarum en Franeker. Nader hand kwam hij in dienst van de plaatselijke smid. De techniek in teresseerde mijn vader in hoge mate en hij ontving van een familielid, die naar Amerika was geëmi greerd, de eerste tekeningen van de T-ford. Vader kon geen woord En gels lezen, maar hij volgde de be drading van de motor en werd in onze provincie één der eerste chauffeurs-monteurs. Sip Castelein kocht in 1912 een Opel. Die auto stond in Leeuwar den. Vader had nog nooit een auto bestuurd. Sip vroeg hem de wagen op te halen en de auto werd in onge schonden staat voor de deur van Sip afgeleverd. Vader leerde Sip hoe hij een auto moest behandelen en me nig ritje werd daarna gemaakt. Een gebeurtenis in die jaren! Je had des tijds geen gemotoriseerde tegenlig gers, alleen maar fietsers, voetgan gers en vee op de wegen. EERSTE BUS Nu nog iets terzijde, maar wel inte ressant voor die jaren. In het voorjaar van 1921 kocht de heer Frans Kimp, eigenaar van een melksalon aan de stille kant van de Nieuwestad in Leeuwarden op een boelgoed van oud oorlogstuig uit de eerste wereld-oorlog in Groningen een oude Duitse legerauto, merk OpelDit vehikel werd de eerste bus in Friesland, want - nadat de wagen wat was opgeknapt - opende Kimp een autobus-onderneming (een ver gunning was in die tijd niet nodig) met enkelè vaste diensten. Hij noemde deze onderneming de L.A.B., de Leeuwarder Auto Bus. De bus kon hooguit twintig passa giers bergen. Op een achterbalkon netje stond de conducteur. Hij trok aan een koord, er ging in de stuur cabine een bel over. De chauffeur Quatrebras en later naar het Gro ningse plaatsje De Punt. Lang ple zier heeft V. d. Bij niet van de bus gehad want in 1923 brandde de bus uit en verdween op de schroothoop. Mijn ouders verhuisden in 1923 voorgoed naar Leeuwarden. Vader trad in dienst van Sip Castelein, na dat hij een halfjaar had gewerkt in De tot autobus verbouwde legerwagen van Frans Kimp, de eerste bus in Friesland. Links het orkest van Eddy Walis, zoals het ook wel optrad bij Sip Castelein.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1981 | | pagina 8