HERINNERINGEN AAN DANSZAAL
VAN ONVERGETELIJKE SIP CASTELEIN
8
moest dan stoppen. Die eerste
chauffeur was mijn vader. Ruiten
wissers had men niet. Bij slecht
weer moest zo nu en dan worden
gestopt om de ruiten schoon te ma
ken. De verlichting brandde op car
bid, de installatie stond op de tree
plank. De banden bevatten geen
lucht, het waren z.g. "kus-
sie"-banden. De versnellingsbak
moest buiten de stuurcabine worden
bediend. Als er een beetje ruimte in
de raderen ontstond stopte vader er
een halve cent tussen en het euvel
was verholpen. En zo onderhield
men vaste diensten op Tietjerk,
Oudkerk en Quatrebras.
UITGEBRAND
Na anderhalf a twee jaar verkocht
Kimp de bus aan een zekere heer
Van der Bij uit Dokkum, die een
dienst opende tussen Dokkum en
het garagebedrijf van de firma Sta-
tema en Tulp. Die garage stond op
de plaats waar nu de ingang is van
Vroom en Dreesman aan het Rui-
terskwartier. Alleen de vijf ramen
boven die ingang van V. D. her
inneren nog aan de oude toestand.
Daarachter bevonden zich de woon-
en slaapkamers.
WAAGSTUK
Mijn vader kreeg van Sip het beheer
over de garage en het parkeerterrein
naast het hotel.
Sip Castelein was een oersterke ke
rel, maar zonder de geweldige steun
van zijn lieve vrouw had hij 't niet
zo ver gebracht.
Sip was een man die wel wat aan
durfde. Die verbouwing op zichzelf
was al een waagstuk. Hij inviteerde
vervolg op pag. II
In'" t Kleine Krantsje'van 24 januari stond een leuk artikel van Sal de Jong over zijn herinneringen aan
de danszaal van Sipe Castelein.
Daarbij was een foto afgedrukt van het zij-aanzicht van hotel Spoorzicht"
Toen ik dat artikel las en die foto zag, dacht ik bij mezelf: jij moet nog een oudere foto hebben van dat hotel
en in mijn verzameling vond ik een foto van hotel "Spoorzicht" uit het jaar 1922, dus vóór de nieuwe
aanbouw. De garage was er toen al.
Onze familie is zo'n veertig jaar
verbonden geweest met de familie
Castelein. Toen Sip Castelein en
zijn jonge vrouw, geboren Sinne-
ma, trouwden, betrokken zij de her
berg "Het wapen van Barradeel" in
Tzummarum. Bij drukke dagen
hielpen mijn vaderen moeder bij de
bediening en in de keuken.
TEAKE REITSMA
Mijn vader - Teake Reitsma - on
derhield aanvankelijk een vracht-
dienst met paard en wagen tussen
Tzummarum en Franeker. Nader
hand kwam hij in dienst van de
plaatselijke smid. De techniek in
teresseerde mijn vader in hoge mate
en hij ontving van een familielid,
die naar Amerika was geëmi
greerd, de eerste tekeningen van de
T-ford. Vader kon geen woord En
gels lezen, maar hij volgde de be
drading van de motor en werd in
onze provincie één der eerste
chauffeurs-monteurs.
Sip Castelein kocht in 1912 een
Opel. Die auto stond in Leeuwar
den. Vader had nog nooit een auto
bestuurd. Sip vroeg hem de wagen
op te halen en de auto werd in onge
schonden staat voor de deur van Sip
afgeleverd. Vader leerde Sip hoe hij
een auto moest behandelen en me
nig ritje werd daarna gemaakt. Een
gebeurtenis in die jaren! Je had des
tijds geen gemotoriseerde tegenlig
gers, alleen maar fietsers, voetgan
gers en vee op de wegen.
EERSTE BUS
Nu nog iets terzijde, maar wel inte
ressant voor die jaren.
In het voorjaar van 1921 kocht de
heer Frans Kimp, eigenaar van een
melksalon aan de stille kant van de
Nieuwestad in Leeuwarden op een
boelgoed van oud oorlogstuig uit de
eerste wereld-oorlog in Groningen
een oude Duitse legerauto, merk
OpelDit vehikel werd de eerste bus
in Friesland, want - nadat de wagen
wat was opgeknapt - opende Kimp
een autobus-onderneming (een ver
gunning was in die tijd niet nodig)
met enkelè vaste diensten. Hij
noemde deze onderneming de
L.A.B., de Leeuwarder Auto Bus.
De bus kon hooguit twintig passa
giers bergen. Op een achterbalkon
netje stond de conducteur. Hij trok
aan een koord, er ging in de stuur
cabine een bel over. De chauffeur
Quatrebras en later naar het Gro
ningse plaatsje De Punt. Lang ple
zier heeft V. d. Bij niet van de bus
gehad want in 1923 brandde de bus
uit en verdween op de schroothoop.
Mijn ouders verhuisden in 1923
voorgoed naar Leeuwarden. Vader
trad in dienst van Sip Castelein, na
dat hij een halfjaar had gewerkt in
De tot autobus verbouwde legerwagen van Frans Kimp, de eerste bus in
Friesland. Links het orkest van Eddy Walis, zoals het ook wel optrad bij
Sip Castelein.