HERINNERINGEN VAN EEN LEEUWARDER TAXICHAUFFEUR QH3 CONCURRENTIESTRIJD IN VOOROORLOGSE JAREN 5 In het laatste februarinum mer van 't Kleine Krantsje schreven wij over de Hitax, die in vooroorlogse jaren voor een duppie de hele stad doorreed. Deze "dubbeltjes aanbieding" kwam voor in een advertentie, die ons werd toegezonden door een kleinzoon van de eigenaar van de Hitax, onze abonnee de heer S. Hielkema te Nue- nen. De heer Hielkema schreef ons, dat de adver tentie in 1939 in de krant had gestaan en dat de Hitax bij het uitbreken van de oorlog een roemloos einde wond, omdat de Duitsers all'è wa gens inpikten. Volgens ge ruchten zouden de taxi's daarna bij de gevechtshan delingen op de Afsluitdijk zijn vernield. Naar aanlei ding van deze publicatie ont vingen wij het hierbij afge drukte artikel van onze abonnee de heer Jde Vries te Leeuwarden, waaruit blijkt, dat de Hitax al veel eerder, in 1934 namelijk, ter ziele ging. De advertentie moet dus ook van een vroe gere datum zijn geweest. De tijd wordt nu wat minder, maar in de dertiger jaren lag het werk ook niet voor het opscheppen. Je pakte dus alles aan, waarvan je dacht, dat er verdienste in zat en omdat ik een rijbewijs alle categorieën had, kon ik wel eens invallen voor een zieke chauffeur, of huurde ik een wagen en reed dan met de vertegenwoordi ger van een firma de hele provincie door. VERLIEFD De auto's huurde ik bij Noordhof, Achter de Grote Kerk, bij Van der Ploeg in de Breedstraat of bij De Vries aan Achter de Hoven. Altijd was er wel een wagen beschikbaar en vooral die van De Vries, een Chevrolet, B 17018, een pracht au to, waar ik verliefd op was, had mijn voorkeur. Later is deze wagen nog eens gestolen, maar gelukkig teruggekomen. Je haalde in die tijd kwitanties op, probeerde voor programma's ad vertenties los te krijgen ofje verkocht een motorfiets. Tot ik op het Arbeidsbureau hoorde, dat er taxichauffeurs werden gevraagd. Daar ging ik natuurlijk direct op af en ik werd meteen aangenomen. Mensen, wat een geluk, het ge scharrel was voorbij. STROOIBILJETTEN Op een maandag om negen uur zou het taxibedrijf geopend worden en op de zaterdagmiddag ervoor moesten wij ons melden op het kantoor; we kregen een nummer en de firmanaam op de pet - ik kreeg nummer 2 met daaronder de naam Hitax. Ook kregen we een blauwe blazer aan. Verder ontvingen we een stapel strooibiljetten om die aan de mensen op straat uit te delen om zo de wereld te laten weten van het te starten bedrijf. Een toekomstige collega en ik kregen de opdracht de biljetten uit te delen bij de Hoek- sterpoortsbrug. Een "taxifoto" uit een latere tijd, toen de Hitax al niet meer bestond. Het plaatje dateert van 1939 en is bij het station gemaakt. Waren dit wagens van de Blok- of de Zilvertax? Een Hitax chauffeur als zodanig herkenbaar aan de pet. Dit is de heer Wielinga. Op die maandagmorgen om negen uur de wagens uit de garage en rij den maar. Er werd in verschillende diensten gereden, van 's morgens zes tot 's middags vier en van 's middags vier tot 's nachts twee. Na vijf dagen een vrije dag, ruim vijf en een halve dag in de week, vijf en vijftig uren totaal. De verdiensten bestonden uit de provisie van het opgereden bedrag en de fooien, alles bijeengenomen niet slecht, want er werd leuk gere den en als ongetrouwde kon ik wel rondkomen van wat ik verdiende. Maar de pech voor Hitax begon al gauw. De garage stond in de Heere straat en dat was nou net een straat, die verboden was voor het autover keer. Het bedrijf had ontheffing van dat verbod gevraagd, maar de over heid had dat geweigerd. Gelukkig vonden we er wat op; 's nachts wer den de auto's met stilstaande motor vanuit de Korfmakersstraat de Heerestraat ingeduwd en 's mor gens vroeg vond dezelfde processie in omgekeerde richting plaats. Maar op de lange duur was dat na tuurlijk niet te doen en daarom moest er naar een andere garage worden omgezien. Wonder boven wonder slaagde de baas daar al spoedig in', hij vond een plaats aan de Westerplantage, maar moest daar voor het inrichten van een kantoor en wachtlokaal wel weer heel wat kosten maken. Bovendien lag de Westerplantage toen minder centraal dan de Heerestraat en werd net de Vrouwenpoortsbrug ver nieuwd, met voor ons als gevolg, dat we voortdurend moesten omrij den; een ritje van de Westerplantage naar, zegmaar, de Leeuwerikstraat, ging helemaal over de Prins Hen drik- en de Verlaatsbrug. Dat was dus lastig en kostbaar bovendien. Een voordeel was, dat er geen ander verkeer was op het punt, waar de nieuwe garage stond. Er lag daar een rond verkeerseiland, dat ons de gelegenheid gaf er 's avonds laat omheen te rijden: de wagen werd dan in de eerste versnelling gezet, we sprongen er uit en liepen om de auto heen om er aan de andere kant weer in te springen. Ook gingen we wel met een tot de rand gevuld glas water op de treeplank staan om zo om het eiland heen te draaien. Een andere geliefde bezigheid was het om achteruit over de hele Nieuwe- stad te rijden - dat zou je nu nog eens moeten doen! OP DE KOP Op een goeie morgen kregen we een nieuwe chauffeur, die als eerste op dracht kreeg naar het station te rij den. Hij weg, maar tien minuten later kwam hij alweer lopend terug. Toen we vroegen waar z'n auto was, zei hij: "Die ligt bij het Ge rechtshof op de kop" en, in één adem door: "Baas, welke wagen moet ik nu nemen?" Begrijpelijk, dat dit zijn eerste en tegelijk laatste rit voor de Hitax was geweest. Het probleem om voortdurend de Vrouwenpoortsbrug te moeten mij den was voor de eigenaar van ons bedrijf de aanleiding uit te zien naar een standplaats in de stad. De Citax had toen het alleenrecht om stand plaatsen in te nemen en voor ons was er uitsluitend een mogelijkheid op particulier terrein. Het lukte zo'n terrein te vinden en dat lag nog gunstig ook, namelijk op de hoek van de Willem Sprenger- straat. Het gevolg van onze activi teiten daar was een locale oorlogs toestand op het taxiterrein. De Ci tax, die zelf aan de gemeente rech ten moest betalen, pikte het name lijk niet, er werden foto's van ons vervolg op pag. 9 De wagens van de Hilax, keurig opgesteld bij de Westerplantage, in november 1933. De chaujfeurs zijn de heren Mensonides, De Vries, Wielinga, Vriezinga, Hielkema en De Boer. WONING INRICHTING Nleuwestad 95-97 LEEUWARDEN

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1981 | | pagina 5