"IK MOEST DENKEN AAN DE PIONIERS VAN DE LUCHTVAART" DOOR VERHALEN OVER JAN OLIESLAGERS DOOR MR. J. S. BUL De door uw krant aan Jan Oliesla gers gewijde artikelen zetten - hoe kan het anders - ook mijn geest in werking. "De geest zonder dewelke de mens niets is", 'n Herinnering, behorende tot de zogenaamde verre herinneringen, die, als geëtst in het geheugen, veel duidelijker voor het geestesoog tot leven kunnen worden gebracht dan nabije herinneringen, kwam uit de diepte van mijn denken naar boven. Ik zag me plotseling weer staan aan de hand van m'n moeder, in de buurt van de Wilhelminabaan, vol ontzag en geestesvervoering kij kend naar het eerste vliegtuig, dat ik ooit zag. Het had zich tot een hoogte van ca. honderd meter verheven bo ven bomen en huizen, zodat het in verre omtrek te zien was. GROOTSE INDUSTRIE We waren getuige - wat we toen nog niet konden weten - van een verrichting in de beginfase van een ontwikkeling, die tot een van de grootste, zo niet allergrootste in dustrieën in de wereld zou leiden en die die wereld een heel ander aan zien zou gevenOf die ontwikkeling tot meer geluk van de mensheid heeft geleid, staat, zoals met vele ontwikkelingen het geval is, te be zien. Ik kon toen niet bevroeden, dat ik nog eens gedoemd zou zijn hon derdduizenden kilometers af te leg gen in luchtkolossen, die driehon derd en meer passagiers kunnen vervoeren en die het resultaat zijn van een techniek, geboren uit het vernuft van mensen, die ervan overtuigd waren, dat men zich met een voorwerp zwaarder dan de lucht door het luchtruim zou kunnen voortbewegen. Voor dat zo'n voorwerp, voortbe wogen door een motor, zich voor het eerst van de grond verhief, had den tientallen wetenschappers en intelligente knutselaars zich met hét probleem bezig gehouden. Zich spiegelend aan de vogels waren zij van mening, dat ook de mens, voor zien van door zijn verstand ontwik kelde geëigende apparatuur, zou kunnen vliegen. Een van de allerberoemdste onder hen, een van de meest alzijdige ge nieën, die ooit heeft geleefd, was de "uomo universale" van de Renais sance Leonardo da Vinei. Als u ooit in Milaan komt, moet u beslist een bezoek brengen aan het museum, dat zijn naam draagt en dat geheel is gewijd aan de voortbrengselen van zijn geest, waaronder, naast anato mische studies, tekeningen en werktuigen, betrekking hebbend op sluizen, watermolens, baggerma chines, oorlogstanks, liften, irriga tiesystemen, maar ook op vliegtui- Charles Lindbergh: op z'n eentje over de Atlantische Oceaan gen. Hoewel meer bekend om zijn grootse schilderijen als "Het laat ste avondmaal" en de "Mona Li sa", was deze, in de tweede helft van de vijftiende eeuw levende, kunstenaar een van de voorlopers van de vliegtechniek. LOUIS BLERIOT Een andere voorloper van de vlie gerij was de Duitse ingenieur Otto Lilienthal, die in 1891 vanaf een heuvel een eerste glijvlucht vol bracht van vijftien meter lengte. Bij een volgende poging in 1896 be reikte hij een afstand van 350 meter, maar hij stortte neer en bezweek aan zijn verwondingen. De luchtvaartpionier, die voor het eerst een afstand van betekenis af legde was Louis Blériot, een voor zijn tijd uitnemende vliegtuigcon structeur, die in 1909 over het Ka naal vloog. Een prestatie, die hem net zoveel vermaardheid bracht als later Charles Lindbergh, die in 1927 met z'n "Spirit of St. Louis" over de Atlantische Oceaan vloog. Zijn vliegtuigen werden vooral gebruikt in de Eerste Wereldoorlog aan de kant van de geallieerden. Denkend aan de eerste wereldoor log - men ziet hoe in de geest de stof voor herinneringen, die van de ene naar de andere overflitsen, in on voorstelbare hoeveelheid ligt opge slagen - gaan de gedachten onmid dellijk naar onze eigen beroemde Fokker, die in die tijd vliegtuigen voor de Duitsers construeerde en dan ligt het weer voorde hand, dat ook Manfred von Richthofen, de beroemdste Duitse vlieger uit die tijd, die tachtig vijandelijke vlieg tuigen neerschoot, ten tonele wordt gevoerd. Hij werd, hoe wonderlijk het moge klinken, ook door de vijand - vooral Engelsen en Amerikanen - geëerd om zijn moed en behendigheid. De vliegers uit de Eerste Wereldoorlog beschouwden hun gevaarlijke be drijf als een sport, een spel met de dood, en behandelden hun tegen standers, zoals ook andere sportlie den dat plegen te doen DER ROTE BARON Als aardige bijzonderheid kan ik vertellen, dat ik enige jaren gele den naar een Engelse film ben ge weest, waarin de "Rote Baron", zoals Manfred von Richthofen door de vijand werd genoemd, omdat hij altijd vloog in roodgeschilderde Fokkers, de hoofdrol vervulde. Het aardige van dit bioscoopbezoek was gelegen in het feit, dat ik daartoe was uitgenodigd door een achter nicht van von Richthofen - zelf draagt ze ook die naam - een aardi ge, gehuwde dame, die ik goed ken en die in mijn onmiddellijke omge ving woont. Hoewel ze haar oud oom niet heeft gekend weet ze veel over hem te vertellen, omdat hij in de familie wel een buitenbeentje is geweest. Hij werd in 1918 zelf neergeschoten, zesentwintig jaar oud. Grote oorlogen hebben altijd de tendentie om technische ontwikke lingen sneller te doen plaatsvinden. Geld is dan geen probleem om zo snel mogelijk zo veel mogelijk ma Ritmeester Manfred Baron von Richthoven der rote Baron" schoot tachtig geallieerde vliegtuigen neer, voor hij zelf sneuvelde. terieel te verkrijgen, dat de vernieti ging van de vijand kan helpen be spoedigen. In de Tweede Wereld oorlog was dat o.a. de atoombom, maar in de eerste vooral het vlieg tuig. Zo kon het gebeuren, dat bin nen tien jaren, nadat Olieslagers zijn triomfen vierde, reeds in grote getale vliegtuigen werden ge bouwd, die een grote mate van be trouwbaarheid hadden. Blériot en Fokker hebben vooral aan die ont wikkeling bijgedragen. ANDER KALIBER Olieslagers zelf was meer een man van ander kaliber. Van huis uit, zo als dat heet, was hij motor- en wielrenner. Hij won talrijke wie lerwedstrijden onder de schuilnaam John Max, werd in 1900 Belgisch kampioen wielrennen en won in 1904 de motorwedstrijd Pa rijs-Bordeaux-Parijs. Sedert 1909 nam hij deel aan luchtvaaitmeetings en hij werd in 1911, hetzelfde jaar, waarin ik hem zag vliegen, wereld recordhouder vliegen met 625 km. in zeven uur en achttien minuten. (Nu vliegt de Concorde bijna twin tig maal zo snel). Hij was ook be kend door zijn gedurfde luchtvaart- Ai v.. f -ri - - Louis Blériot, met zijn vrouw gefotografeerd voor het primitieve vliegtuigje, waarmee hij in zeven en dertig minuten over het Kanaal heenvloog. acrobatiek. Hij stierf in 1942, na zich zijn laatste levensjaren aan de automobielindustrie te hebben ge wijd. Denkend aan Olieslagers, wiens ca priolen ik in 1911 gadesloeg in de omgeving van Leeuwarden, komt mij een ander luchtvaartman in ge dachten, die in dezelfde omgeving in 1919 onze bewondering opwek te, nl. de Franse parachutespringer De Moresquant Kessner. Twee en zestig jaar is het geleden, dat ik hem met het zweet in m'n handen van opwinding, uit een vliegtuig zag springen en het feit, dat ik deze niet alledaagse naam heb onthouden, duidt er op, dat zijn verrichtingen een diepe indruk op mij hebben ge maakt. En niet op mij alleen,.want ik herinner mij ook, dat hij, als held vereerd, op de schouders van om standers Hotel De Doelen werd bin nengedragen PARACHUTESPRINGEN Ook het parachutespringen, dat het begin van zijn ontwikkeling vond in de Eerste Wereldoorlog, heeft zich zodanig ontwikkeld, dat in voor komende gevallen hele legers uit de lucht neerdalen alsof het de ge woonste zaak ter wereld is. In het begin van dit opstel zei ik, dat ik gedoemd zou zijn honderddui zenden kilometers in vliegtuigen af te leggen. Gedoemd zijn betekent, dat men iets moet doen met een ze kere tegenzin, maar waar men niet onderuit kan om niet in moeilijkhe den te geraken. Ik wilde aangeven, dat ik me liever op een andere ma nier zou hebben verplaatst. Per schip bijvoorbeeld, voor mij de ple zierigste manier om te reizen, maar als zakenman is men genoodzaakt de snelste wijze van reizen te kiezen om te voorkomen, dat concurrenten je te vlug af zijn. Voor de vliegerij het mogelijk maakte om je op re gelmatige wijze zo snel mogelijk te verplaatsen, reisde je per schip naar de uithoeken der wereld. Men deed er dan 'n week over om bijvoor beeld naar New York te komen en een maand om het Verre Oosten te bereiken. Reizen was toen een feest, want op de passagiersschepen werd men werkelijk verwend als men voor zaken op reis was. Men had een gedwongen, plezierige vacantie en het zaken doen was aan gepast aan deze langzame manier van reizen. Thans gaat alles in snel tempo en als men z'n bestemming bereikt heeft moet men eerst een dag vervolg op pag. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1981 | | pagina 7