rinova Friesland Bank cDa meSr^Modc Uw eigen bank Lezers klommen in de pen STORM EN REGEN Storm en regen tegen de ramen, lekker uitgezakt in de stoel weer in de Kleine Krantsjes bladeren. Dan bekruipt je toch het gevoel van, kom doe ook weer eens wat. Uit de familiealbums zijn wat oude foto's te voorschijn gekomen. Mis schien zijn er voor het Krantsje nog interessante bij. Een van mijn vader als peterolie man. Ik denk zeker vijftig jaar oud. Op de foto kun je de prijs nog zien, zeven en een halve cent per liter. In de blikken bus op de kar, zaten de krantsjes. Weet u wel. de "Auto maat", waarin het stripverhaal van "Pijpje Drop". Elke aflevering eindigde met de zin, "Hoe het ver der met Pijpje Drop vergaat, staat in de volgende Automaat". Oudere lezers zullen vader vast herkennen, en ook de plaats waar de foto geno men werd. Bij de Hoeksterpoorts- brug. Verder heb ik nog een nega tief en positief van een foto die ge nomen is toen vader vijftig jaar straatventer was. Ook dat is al weer vijfentwintig jaar geleden in de Spoorstraat. De eerste oktober werd hij acht en tachtig jaar. Het lopen wordt wat minder, maar verder nog prima. Het is geen schrijver, maar anders zou hij nog wel wat weten voor het Krantsje. Zaandijk J. v. d. Laan HERINNERINGEN Met veel belangstelling zien wij al tijd uit naar het volgende nummer van 't Kleine Krantsje. Vooral de foto's van de oude buurten roepen vele herinneringen op, zoals de fo to's van de Landbuurt, waar wij vroeger met de melkkarre sutelden. Het is alles verleden tijd en de meeste buurten zijn onder slopers handen gevallen. Wij hopen, dat 't Kleine Krantsje met zijn veel oud nieuws nog lang mag verschijnen en dat we ook nog vele jaren abonnee mogen blijven. Webster U.S.A. Pieter Veenje STROCARTONFABRIEK In nummer 396 van 't Kleine Krantsje schrijft u over de Strocar- tonfabriek en dat er zoveel mensen waren, die daar een ongeluk hebben gehad. Maar er waren ook veel jonge men sen van een zestien tot achttien jaar. die daar werkten en die dan de hele dag in de knorrebak moesten trap pen om het stro fijn te maken. Dat ging met veel water en stoom ge paard en na een tijdje werden die jongens heel erg wit en geel in het gezicht. Dat was wat van 's morgens zes tot 's avonds zes. Ik weet niet meer of ze ook 's nachts moesten werken, maar dat zal wel zo zijn geweest. Er waren toen verscheidene van die jongens in de stad, want armoe was troef en er was niet veel werk en voor die tijd verdienden ze bij de Strocartonfabriek behoorlijk, ik meen vier of zes gulden en dat was welkom in iedere huishouding. De mensen in de expeditie hadden ook een slavenbaan. Het gebeurde nogal eens, dat er, wanneer het bij na tijd was, enige wagons met stro kwamen en die moesten natuurlijk zo spoedig mogelijk weer leeg. Dan werd er vaak de hele nacht doorge werkt, maar de volgende morgen moesten ze ook weer gewoon aan het werk. Twee dagen en een nacht aan een stuk werken was daar heel gewoon. Ook de mensen aan de machines moesten, wanneer er plotseling ie mand ziek werd, vaak nog eens zes uren erbij werken. En dat allemaal voor een klein loon. Ze hadden er een sleepboot met zol derschuiten, die voeren naar Har- lingen, want bijna alle carton ging naar Engeland en dan in pakken van zo'n vijf en twintig kilo. Grote ma ten dun carton, kleine maten dik carton. De mensen op deze schepen kregen ook niet veel rust. Wie nog wat geld bij zich had kocht in Harlingen wat vis en dat was toen voor een huis houding iets bijzonders, want met heel veel staankroegen in de stad ging er heel wat geld naar de kroeg, ook al omdat de mensen geen vakantie hadden. Op gezette tijden moesten bij de Strocartonfabriek de ketels schoon gemaakt worden en dan altijd op zaterdag na twaalf uur en op zon dag, want de fabriek draaide overi gens het hele etmaal door. In een kleine loge voor de fabriek zat een portier en dat was lange tijd een zekere Femee. Heel veel men sen en ook kinderen kwamen daar tegen twaalf uur voor de werkers in de fabriek warm eten brengen, want de schafttijd was niet zo lang; even gauw naar huis gaan was er ook niet bij. De fabriek is nog één- of tweemaal St. Jacobsstraat 23 Leeuwarden Telefoon 28739 afgebrand en dat was toen een hele ramp. Nog jaren later waren er in de stad mensen, aan wie men kon zien, dat ze in de Strocartonfabriek had den gewerkt. Kortom, het leven is daar voor de arbeiders geen pretje geweest. Surhuisterveen PINKIE S. Djjkstra Naar aanleiding van het verhaal over Pinkie, Frans Veenstra: in 't K Ie ine K rantsje nummer 3 95ik ken hem nog toen hij een winkel had aan de Tuinen met zijn automaat met wonderdoosjes voor een dubbeltje. Later zat hij in de Koningstraat en op de Voorstreek. Volgens mij was hij de eerste die theesurrogaat aanbood als heerlijk in de pijp. Dat was in de tijd dat er geen draadje tabak meer te verkrij gen was zo einde 1941 begin 1942. "Tegenwoordig rookt men in de pijp Tampax-theesurrogaat". Zo ongeveer luidde zijn etalage-aan bieding. Tampax werd door DE in de handel gebracht. Pinkie kon ook goed troosten. Een poos na de Bevrijding, in 1945 dus, kocht ik wat bij hem. "Wat kiekje raar uut je ogen man en wat loop je raar" zei hij ineens tegen me. "Ja", zei ik, ,,'k heb het spit in mijn rug en dat is verrekte lastig." "Ja", zei Frans toen, "maar ze zeggen ook, gek is lastig, nou dan kan je toch maar beter het spit in de rug heb ben". En met die troost ben ik toen maar naar huis gegaan. Beverwijk J. Speerstra raakt, waarbij het toestel de helft van een vleugel verloor en een wonderbaarlijk geslaagde noodlanding maakte bij de Boxumerdam. Dat was in 1947. Maar dat de toren al eens eerder was geraakt wisten we niet. Zijn er lezers, die er meer van weten? Red. 't KI. Kr. RONDVLUCHTEN Naar aanleiding van het interessante artikel van de heer S. Kalverboer in 't Kleine Krantsje nummer 396 zou ik graag de volgende merkwaardig heid onder uw aandacht willen brengen. De registratie PH-AEB op de foto van het afgedrukte vliegbe wijs is een falsificatie. Er zijn meer foto's door de KLM in omloop ge bracht, waarop om onduidelijke re denen met de registratieletters is ge knoeid, hetgeen vaak goed te zien is aan de onregelmatigheid van de letters. Ik bezit dezelfde foto als op het vliegbewijs doch dan voorzien van de originele letters H-NADP. De foto werd gemaakt op 15 juni 1927, kort na de start vanaf Schiphol en op weg naar de eerste geslaagde re tourvlucht naar Batavia. Een af stand van ruim 30.000 kilometers. Het toestel was voor deze vlucht gehuurd van de KLM, inclusief be manning. door de schatrijke Ameri kaan Van Lear Black. De piloten waren Scholte en Geysendorffer. de mecanicien was Weber, terwijl Van Lear Black vergezeld werd door zijn bediende Baylin. U kunt de silhouetten van genoemde personen door de cabinevensters zien, de achterste is Van Lear Black. De nog resterende Fokkers F-VIla werden in de loop van de jaren dertig uitsluitend nog door de KLM gebruikt voor de vliegersop leiding en voor rondvluchten boven de vliegvelden in Nederland Een rondvlucht van een kwartier kostte toendertijd vijf gulden! Men kent er de Friese verhoudingen en is bereid plaatselijke en provinciale belangen te dienen. Krantsje betreffende de oude be graafplaats aan de Spanjaardslaan. Ook ik bewaar goede herinneringen aan deze begraafplaats. Mijn vader had, als bloemist, diverse graven in onderhoud, zoals dit toen gebruike lijk was. Twee of driemaal per jaar moest de beplanting vernieuwd worden en alle oude beplanting werd weggehaald, zodat de graven er weer keurig bij stonden. Eén van die graven betrof dat van de heer Evert Zandstra, ik meen een bekend socialist in die tijd. Als mijn broer en ik vacantie hadden, moch ten wij dikwijls met vader mee naar de begraafplaats om te helpen op ruimen en ik herinner mij nog maar al te goed de plechtige stilte en de voornaamheid die er van het geheel uit ging. Het graf van de heer Zand stra zou ik bijna kunnen uittekenen. Er was een koperen of bronzen plaat op de steen aangebracht, waarop het profiel van de overledene. Goutum BEGRAAFPLAATS C. t. H. BEURSFOTO'S Graag zou ik willen weten, of er nog foto's zijn van de Beurs uit de tijd, toen dit nog een handelsgebouw was en die het zakendoen van toen weergeven. Personen, die in mijn Beursperiode mede de toon aangaven: Algra, Ypeij, de Sinnema's, de Feenstra's Pars, Wassenaar, Wijmenga. Zuidhorn D. S. Miedema RONDVLUCHTEN In een vorig Kleine Krantsje werd geschreven over de Duitse vlieger Krieger. Deze vliegenier deed ook rondvluchten boven Leeuwarden, omstreeks 1920. als attractie bij de Landbouwtentoonstelling ,,Lenij- to" aan het Kalverdijkje. Onder de passagiers had hij ook een slager van het Vliet, waarbij ook gebruik gemaakt is van een Ba- co om hem rustig te krijgen en een zoon van een klompenhandelaar aan de Tuinen. Opeen van deze vluchten is meteen vleugel de Bonifatiustoren ge schampt, wat nogal wat hilariteit teweeg bracht - had het toestel de toren iets verder geraakt, dan zou het op de Voorstreek zijn neerge stort. Ik meende, dat vliegenier Krieger ook een oorlogsverminking had. Leeuwarden J. M. Brugman Daar vertelt u ons wat! Wij wis ten, dat de Bonifatiustoren een maal door een vliegtuig is ge- Voor de tweede maal las ik een in gezonden stuk in het Kleine Het is allemaal al lang geleden, maar als ik nu lees, dat één en ander in een ver gevorderd stadium van verwaarlozing is, word ik er toch een beetje bedroefd van. Huizen T. van Beusekom-Sierksma Van der Laan, vijftig jaar petroleumventer

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1981 | | pagina 4