Friesland Bank Uw eigen bank Lezers klommen in de pen Romantiek van vroeger: het trammetje zal direct vertrekken SPOORWEGEN In de omgeving van het station heb ik in mijn jeugd, in de dertiger ja ren, heel wat uren doorgebracht. Als jongen had ik grote belangstel ling voor alles wat met de spoorwe gen in verband stond; veelal zwierf ik in de buurt van het station in de hoop iets bijzonders te zien. Het hoogtepunt van zo'n zwerfdag lag meestal bij de overweg tussen ongeveer zes uur en half zeven 's avonds. Om zes uur werden de wagons op gehaald van het raccordement bij de Lijempf; om tien over zes kwam er een personentrein uit Groningen; vijf minuten later vertrok een goe derentrein naar Groningen en ten slotte om half zeven een tram naar Drachten. Tussen de aankomst van de perso nentrein en het vertrek van de goe derentrein bleef de overweg geslo ten. Het wachtende publiek mop perde nogal eens, dit gemopper kwam mij geheel onbegrijpelijk voor. Wat was er fijner dan te luis teren naar het bel-gerinkel uit het seinhuis (post D) en te zien hoe het hoge sein voor de Potmargebrug in de stand 'veilig' kwam. In de goederentrein liepen veel bui tenlandse wagons mee; op de Duitse wagons was de naam geschilderd van het 'Heimatbahnhof'. Ik herin ner me nog plaatsen als UlmKassei en Radebeul; de goederentrein had voor mij ietwat de geur van 'verre landen' In mijn jeugd leek me het beroep van seinhuiswachter het toppunt van* geluk. Later evenwel kreeg ik andere denkbeelden op welke wijze ik, zoals de belastingdienst het uit drukt, mijn inkomen zou 'kunnen verwerven. Het genot om de goederentrein van 18.15 te laten vertrekken is mij der halve niet deelachtig geworden, maar genoten heb ik wel bij de 'spoorhekken in 'e Skraans'. Uitluiden J. G. Haasdjjk WOLLENSTEIN In 't Kleine Krantsje nummer 401 las ik het stuk "schilderachtig huisje gaf heel veel problemen". Daarin schreef meneer De Jongh over het bolwerk, het "heuveltsje" genoemd. Daar speelden altijd veel kinderen, ook de meisjes Wollenstein. Zelf heb ik hier ook gewoond en wel op de hoek van de Westerplantage en de Nieuwestad in de jaren 1915-1916; dat was op een boven huis, boven, naar ik meen, een boekwinkel. Ik ging toen met een meisje Foekje Wollenstein naar School 5 in de Schoolstraat. Er waren in dat gezin meer meisjes, maar die namen kan ik me niet meer herinneren. Weet de heer De Jongh misschien ook, waar deze dames zijn geble ven? Haarlem mevr. D. v. d. Geest-Faber SCHOOL 4 Naar aanleiding van het schrijven in 't Kleine Krantsje nummer 396 over oud Huizum nog even het volgende: Ook ik ben in de Schoolstraat op school 4 geweest; ik kan me nog herinneren, dat boven de school de ULO was met de heer Frank als hoofden een juffrouw Wiersma. De heer Frank had meen ik een groot oor. Beneden was de O. L.Sc hooi 4 met de heren Schaafsma, Hoop, Das sen, Van der Meer, Zuidema, juf frouw De Jong en juffrouw Wiers ma en als kwekeling de heer Sin- gelsma, later bekend in de politiek. De heer Van der Meer trok je wel eens bij de oren uit de bank. En de heer Zuidema, is die niet naar de openbare lagere school in Huizum Dorp gegaan? choke en handels voor gas en lucht boven het stuurwiel. En met een zwengel voor het starten, wat met een koude motor geen lolletje was. Een rijbewijs haalde ik voor een rijksdaalder bij het Provinciehuis. Rij-examen was niet nodig, maar je moest wel achttien zijn. Het rijbe wijs heb ik nog bewaard. Reed je met die wagen door de stad, dan kwam je zelden een andere auto tegen. Een maximum snelheid was er ook niet bij. Zo'n wagen kon trouwens ook niet harder dan, meen ik, een vijftig kilometer per uur. Leeuwarden Th. Weda SALONORKEST SINNEMA Wanneer 't Kleine Krantsje door de PTT in de bus wordt gedeponeerd, ben ik er als de kippen bij om het in ontvangst te nemen. In ieder num mer staat wel een artikel, dat herin neringen oproept. Dat maakt 't Kleine Krantsje juist zo waardevol. In het jubileumnummer 400 trof mij in het bijzonder het artikel over het Salonorkest Sinnema. Ik heb name lijk vroeger veel 'zaken' met dit or kest gedaan, als bestuurslid van de Geheelonthouders Zangvereniging "Excelsior", Wanneer het koor een uitvoering gaf, werd de medewer king gevraagd van dit orkest, dat toen nog de naam 'Kamerorkest' droeg. Met de heer Sinnema regelde ik dan het artistieke gedeelte en met de heer De Jong, op de bovenste foto in 't Kleine Krantsje helemaal rechts staande, het financiële, want hij was toen de penningmeester. Het was altijd een genot om met de heer Sinnema het programma te bespre ken. Aan zijn waardevolle adviezen werd graag geluisterd. Als dan de uitvoering achter de rug was, moest ik mij in verbinding stellen met de heer De Jong. Die woonde destijds in het Sint Jobslaan, daar had hij als mede-eigenaar het Schilderbedrijf De Jong en Boonstra. Verder staat op eerder genoemde foto, staande uiterst links, de heer Barend Montenberg, die toen een winkel in portretlijsten en dergelijke had aan de Nieuweburen. Dan kwam ik het artikel ook nog de na men van twee vrienden tegen, na melijk Klaas Noorderwerf en Arjen Kamminga. Dm niet al te veel ruimte op te eisen, wil ik het hierbij maar laten. Leeuwarden Joh de Jong FAMILIE KRUIZE Met veel genoegen lees ik elke veertien dagen 't Kleine Krantsje. Ik ben steeds benieuwd of er beken de foto's in staan, 't Kleine Krantsje nummer 401 bracht voor mij toch wel een bijzondere verrassing. Daarin zag ik ineens het oude huisje van de familie Kruize staan. Wij hadden vroeger een kruide niers- en melkzaak in de Roekstraat in Leeuwarden, 's Morgens kregen we de melk van de fabriek, maar 's middags kregen we weer melk rechtstreeks van de boer. Verse boeremelk!Dan kwam de boer met zijn wagentje met paard er voor en kwam verse melk brengen, zo van de koe. Mijn broer Meine moest daarmee dan nog naar verschillende klanten toe, die beslist boeremelk wilden hebben. Ik was een meisje van zo'n twaalf, Men kent er de Friese verhoudingen en is bereid plaatselijke en provinciale belangen te dienen. dertien jaar. Het was nog vóór de laatste oorlog. Ik moest toen gere geld driemaal per week tegen de prijs van zes centen die melk naar mevrouw Kruize brengen. Zij was een lieve vrouw. Ik deed dat bezor gen bij haar ook wel graag, want ik kreeg altijd wel een snoepje of koekje van ze. Ik heb het vijf-liters melkbusje, waarin ik mevrouw Kruize melk bracht, nog steeds in mijn bezit. Ik herinner me dat zij steeds een halve liter melk moest hebben, maar precies weet ik dat niet meer. Wel dat het een levering was van zes centen. 's Zaterdags moesten mijn broers altijd tweemaal de hele wijk door. Ze waren dan 's avonds om een uur of tien-half elf terug en moesten dan nog de bussen schoon boenen. Om elf uur ongeveer waren ze eerst klaar met hun werk. De kruide nierswinkel van ons was ook pas om tien uur 's avonds gesloten. Maar omdat de mensen doorgaans eerst op zaterdagavond de stad in gingen, kwamen ze met een gerust gemoed om tien uur of nog later bij ons aan om nog even gauw de boodschap pen te halen. Het was dus voor ons allemaal op zaterdagavond erg laat. Al met al, via de foto van het huis van de familie Kruize weer even een aardige herinnering aan die tijd. Gelukkig zijn ook voor melkboeren en kruideniers inmiddels betere tij den gekomen. Ik wilde ueen en anderomtrent mijn dierbare herinneringen uit mijn jeugd niet onthouden. U veel succes wensend met uw Kleine Krantsje, dat ook inmiddels een beetje ons krantsje is geworden Groningen Rinny v. d. Ven-Falkena Bennekom Joh. Kamstra KEIZERLUKE AUTO De foto van de panden op de hoek van de Schrans en de Hollanderdijk, onlangs in 't Kleine Krantsje afge drukt, deden mij denken aan de tijd, toen ik - in 1923 - op de andere hoek werkte in de garage van Joh. van Minnen; later werd dat Schuh- macher. Van Minnen had, behalve enkele Renaults, een grote Opel, die voor taxidiensten werd gebruikt. Het bouwjaar van die wagen was 1906. Volgens de baas was deze auto, die geheel met rood leer was bekleed, afkomstig van het voormalige Duit se Keizerlijke Hof. De chauffeur was door een glazen wand geschei den van de passagiers. De wagen had prachtige koperen koplampen voor carbid verlichting. Er zaten versnelling- en handrem handels aan de buitenkant en er was een groot bagagerek boven op de wagen. Verder houten wielen en spaken, maar wel luchtbanden. Op het dashbord een pookje voor de Nee, dit is de Keizerlijke auto niet, maar een mooie wagen is het wel en een tijdgenoot bovendien.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 4