ROEMLOOS EINDE IEZEREN HELLING VAN LANDEWEER EEN HALVE EEUW GELEDEN In dit verhaal haalt een van onze abonneesde heer G. Brinck te Leeuwarden, herin neringen op aan D. Lande- weer's Machinefabriek en Scheepsbouwwerf, een van de bekendste industriële on dernemingen in Leeuwarden in het eerste kwart van deze eeuw. Stellig nog veel stad genoten en oud-Leeuwarders bewaren herinneringen aan 'Landeweer'een bedrijf dat, nu een halve eeuw gele den, op dramatische wijze aan z'n einde kwam. De iezeren helling - zo werd in vroeger jaren door de Vlietsters de bekende scheepswerf van Lande weer genoemd. Waarom de iezeren helling? Omdat de andere houten hellingen waren, bijvoorbeeld die van Drijver en De Roos. De werf van Landeweer werd om streeks 1894 aan het Vliet opge richt, vlak na de ingebruikneming van het Nieuwe Kanaal in het jaar daarna. Landeweer kwam uit het scheepsbouwgebied van Martens- hoek bij Hoogezand. ZWAARSTE KARWEIEN Met zijn zwager en compagnon Molema bouwde en repareerde Landeweer Motor- en Stoomsche pen, stoommachines en stoomke tels. Ook kopergieten stond op het programma. Hoewel het bedrijf van vrij eenvou dige werktuigen was voorzien, ging men voorde zwaarste karweien niet aan de kant. Zowaren, om maar wat te noemen, de Stanfriesboten gere gelde gasten op de wagenhelling. Als achttienjarige kwam ik in 1927 ook bij dit bedrijf werken; het was toen nog alleen van D. Landeweer. Je moest er van alles aanpakken, nu eens in de scheepsreparatie, dan weer in de Ketelmakerij of in de BankwerkerijDe toenmalige as sistent van Landeweer, de heer L. Ollemans, tien jaar ouder dan ik, bezoek ik zo nu en dan in Sonnen- borgh. Nu nog hebben we bewondering voorde mensen van die tijd, die met hun betrekkelijk eenvoudig gereed schap prachtige stukken werk wis ten te maken. ZESTIG MAN Nog enkele namen van de oude gar de? Hier komen ze: Hannes Venin- ga, draaierij, Piet Planting ("Dikke Pait") en Koetstra, ketelmakers, Volkert Algra, smid, Arie Zomers ("Dove Arie"), Van der Wal, Hans Bakker, Gre veling, scheepsbou wers, Jan Schaafstal, modelmaker timmerman en Hendrik Smid, ko pergieter. Dit was de oude kern, maar er werkten natuurlijk meer mensen, zoals handlanger-nagel- jongens en de scheepsteerder Ha- ger. En dan verder een aantal van mijn leeftijd in opleiding in ver schillende afdelingen. Naar gelang van de drukte liep het totaal soms op van een vijf en twin tig tot zestig man. In die tijd, eind twintiger jaren dus, kreeg Landeweer in vier landen pa tent op een verbeterde scheeps- stoomketel. Dat was een zoge naamde Schotse ketel, zoals die in duizendtallen geplaatst werden in alle soorten binnenvaartuigen, zoals sleepboten, vrachtboten en bag germachines. Het patent kwam hierop neer, dat binnen in de ketel veel meer ruimte werd gecreëerd voor het schoonma ken (zeer belangrijk), zonder dat de sterkte van het geheel ook maar iets minder werd. Landeweer kreeg zeer goede beoordelingen in de techni sche bladen en de orders kwamen binnen. Ik heb meegeholpen de eerste ketels te maken. Vooreen aannemer werd toen een flinke baggermolen ge bouwd, compleet met ketels en ma chines plus een ketel voor een sleepboot. Er moest nog wel geïnvesteerd wor den. Landeweer nam nogal wat hy potheek op, want ook zijn nieuwe patent had hem een flinke schep geld gekost. PRACHTIGE ORDER In het begin van de dertiger jaren begon de crisis en die werd spoedig ook merkbaar in de scheepvaart. Stoomketels waren duur in onder houd, ook door het Toezicht van het Stoomwezen. Veel schepen werden toen omgebouwd van stoom- op motorkracht. De Dieselmotor won het pleit. Tot overmaat van ramp liquideerde de Friesche Bank, die werd overge nomen door de Amsterdamse he Bank, nu Amrobank. - Zaturdag nacht werden door den nachtwaker van het station te Breda twee kinderen, 7 en lOjarenoud, in een hondenmand op het perron ge vonden. Op de vraag vanwaar zij gekomen waren en wat zij daar kwamen doen, gaven zij zeer naïef ten antwoord:,Wij zijn van Tilburg komen loopen, om eens te zien hoe Breda er uitzag." Deze kinderen, die reeds 24 uren te Breda hadden rondgezworven en den vorigen nacht in de koude tegen een berg in het Valkenburg hadden doorge- bragt, werden, nadat zij van den stationschef waren verzorgd, met den nachttrein, die te 12 uur van Breda in de rigting van Tilburg ver trekt, medegegeven, ten einde ze onder het ouderlijke dak te brengen (1880) De schrijver van dit verhaal, de heer GBrinck, heeft nog meegeholpen deze baggermolen te bouwenHet was een van de mooie opdrachten, die Landeweer kreeg. '1928'staat er op de plaat aan de kant van het schip - toen is de molen dus gebouwd. De baggermolen was bestemd voor de firma Kooyman in Harlingen. Wel kwam er nog een prachtige or der van de gemeente Amsterdam, die zes nieuwe ijponten met elk twee ketels liet bouwen, maar Landeweer kon geen crediet meer krijgen voor de aankoop van het be nodigde materiaal uit Duitsland en het ging niet door. De Bank nam toen de zaak in han den en na rond veertig jaar hield Landeweers Machinefabriek en Scheepswerf op te bestaan. UITBREIDING P.E.B. Ollemans heeft hier bijna tot de laat ste dag gewerkt en hij toonde nog enige tekeningen en foto's, die hij uit de debacle heeft kunnen redden. Op een van die foto's staat een prachtig sleepbootje, waarvan er in Leeuwarden een stuk of vijf zijn ge bouwd, compleet met ketel en ma chines. Ze waren bestemd voor Amsterdam en zijn zo gecon strueerd, dat ze - met de schoor steen achterover - onder de meeste bruggen door konden varen. Ook dat is alweer verleden tijd. Toen de hele zaak werd geveild kreeg het P.E.B. het terrein van Landeweer voor uitbreiding, in vervolg op pag. II Op deze foto kunnen we heel mooi zienwaar precies de scheepswerf van Landeweer lagLinks de Centrale van het P.E.B., op de voorgrond de - nu veel bredere - Kanaalweg. Rechts van het complex van Landeweer de insteekhaven, voor schepen bereikbaar via het Vliet. Er lag een soort vlotbrug aan het eind van die haven; bezoekers van de helling van De Roos en van het schiphuis van Voordewind op Kleyenburg, konden daar gebruik van maken.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 5