TWAALF CHARMANTE JONGEDAMES JOODS LEVEN IN BINNENSTAD DIT GROOTMOEDERS ANSICHTENALBUM HET BOEKJE VERDWENEN Deze charmante jongedames zijn in 1928 als deelneemsters aan een zogenaamde Apologetische Cursus in Leeuwarden gefotografeerd. Het zijn, van links naar rechts: Joke Rauwerda, Jo Fluitsma, Annie Basten, Trudie Voss, Marie Copini, Tecla Mulder, een onbekende, Truus Hielkema, Griet Jongma, Clara Copini, Elly Walthaus en Annie van der Steen. De pater had een oorspronkelijke naam: Oorsprong heette hij. Joodse meerderheid als de Joden. Dit boekje is geen poging tot ge schiedschrijving, maar een poging tot tekening van een sfeer die niet. meer is. De daarbij gebruikte gege vens en verhalen zijn, behalve uit de boeken van Beem en De Jong, afkomstig van bewoners van de buurt, zoals de families Bos en Schaaf, de heer R. Boetes, me vrouw Braaksma en de enige Joodse buurtbewoner, die de oorlog over leefde, B. Cohen. En tenslotte heb ben de 'Goeie schoure en de treifene schoure' in mijn eigen leven een bes'lissende rol gespeeld, omdat ik mijn jeugd heb doorgebracht in de Breedstraat. Leeuwarden ds. Ype Schaaf Het boekje JOODS LEVEN IN DE BINNENSTAD Vóór de oorlog woonden er in Leeuwarden ongeveer 700 Joden. Er was een bloeiende Joodse ge meente, terwijl er ook elders in de provincie, o.a. in Sneek en Gorre- dijk synagoges in gebruik waren. De Leeuwarder synagoge is nu een cultuurcentrum en de overgebleven Joden uit heel Friesland hebben, door gebruik te maken van het interieur van de Gorredijkster 'sjoel' het Joodse badhuis in de Slotmakersstraat in Leeuwarden weer ingericht als synagoge voor heel Friesland. De geschiedenis van Leeuwarden als Joods cultuurcentrum is beschre ven door H. Beem in het boek 'De Joden van Leeuwarden', terwijl Sal de Jong zijn persoonlijke indrukken als Jood heeft gegeven in het boekje 'Joods leven in Leeuwarden'. De Jong en Beem geven ook de droeve cijfers van de deportaties. Door het drama van de holocaust is niet alleen een stuk Joods cultureel leven in Friesland geschiedenis gewor den, ook het gewone sterk Joods beïnvloede dagelijks leven van de bewoners van de buurt rond de synagoge in Leeuwarden is niet meer. De sfeer en de stijl van dat leven van Er verdween dezer dagen ook weer een slagerij uit de oude binnenstad: in de winkel van slager De Haan in de Kleine Kerkstraat is het allerlaat ste pondje gehakt over de toonbank gegaan - de zaak is gesloten, de slagerij bestaat niet meer. Daarmee verloor de Kleine Kerkstraat ook de laatste slagerij, die hier nog was. In vroeger jaren zijn er in dit korte verbindingsstraatje tussen Nieuwe- stad en Grote Kerkstraat verschil lende slagerijen geweest. Jood en niet-Jood rond Bij de Put is nog nergens vastgelegd. In dit boekje heeft een vroegere bewoner van de buurt als niet-Jood dat geprobeerd onder de titel: Goeie schoure en treifene schoure, het geen betekent: Goede waar en rom mel. Want zo waren de bewoners van de oude stad, zowel de niet- Goeie schoure en treifene schoure is nog beperkt verkrijgbaar bij 't Kleine Krantsje. Afgehaald van ons kantoor 8,50. Per giro besteld 10,50. (Op het strookje vermelden: Joods Leven). AA In 1907 verzond Henri van Driel, Emmakade 9 in Leeuwarden, deze kaart van de Tweebaksmarkt aan 'Den Jongeheer C. Rikkers, Pension Rustoord te De Steeg" om hem 'nog wel te bedanken voor het plak chocola"De kaart met het'Nieuw Postkantoor'is uitgegeven door FT. Huisenga. die een winkel had op de hoek van de Nieuwestaden de Sint Jacobsstraat. Dat'nieuw'postkantoor, staat er nu, driekwarteeuw later, nog net zo, maar het gebouw links ervan verdweenDat was de Galileërkerk, die in het begin van de tweede wereldoorlog werd gesloopt en niet op deze plaats is herbouwd.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 9