OUDE HARMONIE HAAST ONHERKENBAAR TULLENERS HONDERD JAAR PRIMA ZWEEDSE KLOMPEN CONCERT EN BAL. KODDIG VOORVAL Zaai „Koornbeurs." Hermis«programr>ia Uitstekend fgf JAZZBAND-ORKEST. Ter afwisseling ORGEL DANSMUZIEK. de uitmuntende humorist PAUL OSTRA. KARIN ZOSKA, „die rossige SslaiaMSfi# Bfcryifig m\ fietsen naast ie KeiÉeiifsis) tó tftói -nu k Maten 36-47 Nu slechts Ook leverbaar als schoenklompen. Maten 36 - 47 KI. Kerkstraat, Leeuwarden. Te!. 127557 Tqsisas lis karmis vanaf Oomtsrdag 2 Aug Pt&BC, Slagwerk, Saxophone, Cello. Viool Zaterdag 4 en Zendag 5 Augustus Van overat sis gunstigst# bsonriiaslingen «a Keai t-osteoses 2-#t Foto's1 Elïsctvati# *»r j G#r#ihs«, rufnte tatiszaai tterhMglög vsa Ltfïisuatö^&f^i^s MEIJER vervolg van pag. 3 de radio was in opkomst, de televisie was er nog niet en de steden waren zo veilig, dat men dag en nacht rustig op straat kon lopen. Niemand had haast en iedereen had tijd, ook om naar een ander te luisteren en te kij ken. Met Karin Zoska, die door het zet duiveltje ook hier in de adver tentie als Karin Koska wordt aangeduid, zullen velen met mij aan de gemoedelijke tijd van weleer terug denken. Ik was op 24 maart 1928 nog maar vier jaar; maar zelfs tot aan de sluiting van Sipe Castelein zijn "Spoor- zicht" in het jaar 1950 kon men daar artisten zien optreden. Jammer, dat in de advertentie het orkest, dat er toen speelde, niet genoemd wordt. Welke ou dere lezer kan zich dat nog herin neren? Bert Klazema heeft er o.m. ook dikwijls gespeeld. En is Melando niet bij "Spoorzicht" begonnen? Ook de orkesten van John Kristel, "the scarlet Pimpernels", o.l.v. Arnold Brinkmann, Tom van der Stap met "zijn witte raven" en andere populaire orkesten, bestaande soms uit 6 tot 12 personen, hebben daar gespeeld. Van de artiesten mo gen wij J. H. Speenhoff en Josef Schmidt noemen. Jan Riemers- ma, alias "de Friesche fakir" (niet te verwisselen met Kapitein Ne ro, die zich ook "de Friesche fakir" noemde!) heb ik daar in 1940 nog zien optreden, terwijl Van Keulen-Kara el Hammed, meestal iedere donderdagavond (van 1936-1940) in de "Groene Weide" optrad. Ik geloof wel dat de jongeren zich nu niet vervelen, zij hebben hun eigen amusement. Wij leven nu in het "tijdperk van Hepi Hepi". Ik wil de jongeren alleen maar even bewijzen, dat wij ons ook nooit verveeld hebben en dat een artist en artiste zich in die tijd steeds weer moest bewijzen in tegenstelling tot deze tijd, waarin de "middelmaat" hoogtij viert. Leeuwarden Ritsko J. van Vliet sr. Historisch Variété Archief vervolg van pag. 5 Dat werd dus een zaak van "Wie van de drie?" en ook hier moest het lot de gelukkige aanwijzen. Dat werd mevrouw Palstra, Aert van der Neerstraat 10 in Leeu warden. Tenslotte de opgave uit ons num mer van 16 april die weer heel wat gemakkelijker bleek te zijn, al bereikten ons nu ook verschil lende foute oplossingen. Zo meenden verschillende abonnees in de foto een woning te herken nen aan de Sophialaan, naast het Oranjehotel, het huis, waarin vroeger de accountant De Vries heeft gewoond en waarin nu het Accountantskantoor van Van Al sem zit. Maar nee hoor, dat was het niet: waar wij een fragment van af drukten was een foto van de vroegere Harmonie aan het Rui- terskwartier. "Op die foto zien we", aldus de heer G. Werkhoven te Ommen" boven de ramen van de sociëteit en onder de vroegere koffieka mer met de waranda - deze situatie heb ik nog goed gekend. Links op de foto is nog iets zichtbaar van de grote zaal; in dit gedeelte was het "rondeel" en boven was de frontgalerij. Daar wij vroeger aan het Zaailand hebben gewoond, waar ik mijn jeugdjaren doorbracht, ken ik uit die tijd de Harmonie van binnen en van buiten". GEGOEDE LEEUWARDERS "In die Sociëteit voor de gegoede Leeuwarders", zo schreef ons de heer S. Pasma te Drachten, "werd natuurlijk veel gekaart en ook stonden er drie biljarts. Ook in de Herensociëteit aan de Nieuwestad (bij de Langepiep) stonden drie biljarts en boven dien nog een groot Poulebiljart. De meeste sociëteiten zijn intus sen opgeheven". De heer R. van der Heide te Leeuwarden was bij het zien van de foto vooral getroffen door de drie mannen, die voorkwamen Harmonie, Leeuwarden. op de plaat. "Het waren zeker schippers" zo veronderstelde hij, "klompen aan en zwarte truien, die waren er toen veel in Leeu warden met al die beurtvaart- diensten in Friesland. Toen was er zeker ook al niet veel werk, zo te zien aan hun houding. Of ze poseerden zo voor de grote kast van de fotograaf. Ik denk er nog aan, dat wij zelf met onze ouders op de foto kwamen op de Voor streek en ik zie in mijn gedachten die fotograaf nog staan. Telkens moest hij aanwijzingen geven en dan dook hij weer weg onder het zwarte laken; wij begonnen ons als jongens stierlijk te vervelen. En dan duurde het nog langer met het zetten van de platen voor de kast". En nu de derde prijswinnaar. Dat werd de heer H. Edinga, Vale- riusplein 162 te Alphen aan den Rijn. Alle drie de gelukkigen kregen een exemplaar van het boekje Populaire Leeuwarders met meer dan honderd foto's van bekende stadgenoten van vroe ger en nu. in den nachttrein van Weenen naar Berlijn had onlangs een koddig voorval plaats. De passagiers in een der coupé's werden gewekt door het gegil vaneene dame, die verklaarde dat er een moordenaar in den wagen was. Men vroeg nadere inlichtin gen, maar kreeg van haar geen an der antwoord dan dat men haar met naalden in het vleesch stak. Een der heeren verklaarde, dat men ook hem op verschillende plaatsen in de dij had gestoken. De hoofdconducteur gaf last den trein bij het eerste sta tion te doen stilstaan en bragt de dame en den heer in de wachtkamer. Men stelde een onderzoek bij den heer in en 't bleek dat zich op zijn dij een zestal bloedzuigers had vastge zet. De dame was van pijn en schrik in or.magt gevallen en men moest den geneesheer uit de plaats ontbie den en haar onder zijn zorgen ach terlaten Het schijnt dat een der pas sagiers een niet goed gesloten flesch met bloedzuigers onder de bank had gezet en dat aan deze dieren de schrik en verwarring te wijten was. (1879) Deze foto is in 1927 gemaakt, toen de bekende Goud- en Zilversmederij van Tul leners in het Naauw precies honderd jaar bestond. De zaak. "in goud-, zilver- en diamantwerken" - was in 1827 gesticht dooi de Meester Goud- en Zilversmid HC. Tulleners, die in de tientallen jaren daarna in heel Friesland een uitstekende naam verwierf. Tulleners maakte vooral naam met z'n zilveren en gouden oorijzers, de gewilde dracht van de dames in de goeie ouwe tijd. Na het overlijden van de vader, zette diens zoon, E. L. Tulleners, de familietraditie voort. Toen in 1915 het laatste lid van de familie Tulleners stierf, werd de heer Willem Fluitsma door de erven als vertegenwoordiger aangesteld - de heer Fluitsma werkte toen al vijftien jaar voor het oude bedrijf. Hij bleef de zaak nog tot 1916 vertegenwoordigen; daarna begon hij voor eigen rekening, waarbij hij de vertrouwde firmanaam handhaafde. Het bleef dus als vanouds Tulleners, maar het was Fluitsma, die we dan ook op deze foto achter de toonbank zien. Op de achter grond mevrouw Fluitsma en, in origineel Fries costuum. Trijntje de Vries, het winkelmeisje. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de zaak haalde de heer Fluitsma een spectaculaire reclamestunt uit, waarover in het gemoedelijke Leeuwarden van die tijd heel wat te doen is geweest. In een van de volgende nummers van 't Kleine Krantsje zullen wij aan die sensationele zaak anno 1927 aandacht wijden.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 7