"NAAM HOUDT SYMPATHIEKE KLANK VOOR ONS IN DE VERTE" HONDERD JAAR HARMONIE De Harmonie bestaat dit jaar een eeuw: het was in 1882, dat deze nieuwe Leeuwarder schouwburg haar poorten kon openen. Een van onze lezers, de heer Dr. van der Linden te Amersfoort, haalt in dit verhaal herinneringen op aan de tijd in zijn jeugd, toen de Harmonie heel veel voor hem betekende. Het is bijna vijftig jaar geleden dat ik voor 't laatst de grote zaal van de Harmonie heb gezien. Dat was toen het centrum waarheen heel uitgaand Leeuwarden zich richtte. Die zaal had iets bijzon ders met haar loge's. Met een beetje verbeeldingskracht waan de men zich in de Scala van Milaan. Soms werd er ook mu ziek gehoord op het niveau van de Scala. Dat was als dr. De Koos zijn abonnementsconcerten gaf. De ze impressario zag kans om kun stenaars van wereldfaam naar Leeuwarden te halen, 'n Enkele naam zal een enkeling misschien nog iets zeggen: Dirk Schafer, de pianist, Alexander Schmuller, de meester op de viool. Vera Jana- copoulos met haar prachtige don kere stem en de coloratuurzange res: Birgith Engel. Toen José Iturbi, één van de allergrootste pianisten, zijn avond had gege ven, leek het wel of de zaal werd afgebroken. Nooit heb ik zo'n enthousiast publiek daar meege maakt als aan het eind van die grandioze avond. Dr. De Koos maakte het ons, jongens met weinig zakgeld, mo gelijk zijn concerten mee te ma ken. Voor scholieren stelde hij abonnementen tegen sterk gere duceerde prijs ter beschikking, 'k Wilde, dat ik hem nog kon dan ken voor zijn bijdrage aan onze muzikale vorming. WILLEM ZONDERLAND Maar ook Leeuwarden zelf had iets te bieden en dat was niet weinig. Daar waren de abonne mentsconcerten van het Leeu warder orkest onder leiding van de vaste dirigent: Willem Zon derland. Dat orkest was toen uitstekend bezet. De concert meester, M. Naberman, was een gerenommeerd muziekleraar en zijn plaats in het orkest ten volle waard. Eén concert herinner ik zeer goed. Op het programma stond het vijfde pianoconcert van Beethoven: solist W. Zonder land, die vanachter de vleugel zijn orkest leidde. Wij vonden dat een knap staaltje van virtuo siteit en discipline. Achteraf vraag 'k me wel af, wat ons toen het meest boeide: Beethovens onvergetelijke muziek of Zon- derland's prestatie. Voor muziek moest je naar de Harmonie. Bandrecorders be stonden nog niet en muziekcas- sette's evenmin. Maar platen kwamen er in. Zo hebben we op Willem Zonderland: virtuoos een avond daar in de Harmonie voor het eerst kennis mogen ma ken met de muziek van Wag ner's: Ring der Nibelungen. De muziek werd geïllustreerd - of was het omgekeerd? - door dia's, die ons iets lieten zien van Wag- ner'-helden en hun wereld. Die avond heb ik ontdekt, dat je heel smük kon zitten in de engelenbak hoog in de zaal. Wagner's muziek bleef ons sinds dien bij. We wisten toen nog niet welke demonische invloed deze componist nog eens zou hebben op de man, die meende de Sieg fried van Europa te moeten wor den. Grote avonden waren ook de uitvoeringen van "Eufonia", de christelijke oratorium vereniging onder leiding van R. Beintema. Om maar enkele stuk ken te noemen: "das Lied von der Glocke" van Bruch en "de Elias" van Mendelsohn. Die bei de zijn ons het sterkst bijgeble ven. De solisten van die tijd - zij vormden later het zo bekende Jo Vincent-kwartet - zetten luister bij aan die avonden. Dat waren zangers en zangeres sen, zo als je ze nu zelden hoort. Of ben ik bevooroordeeld? Toch denk 'k dat voor meer dan één het haast legendarische na men zijn: Jo Vincent en Suze Lüger, de onvergetelijke tenor Louis van Tulder en de bas Caro, Willem Ravelli en Laurens Bogt- man. Ze logeerden steevast in het sjie- ke hotel De Doelen in het cen trum van Leeuwarden en wie daar in de buurt woonde kreeg 's middags al een voorproefje van de avond, want 's middags hoor de je dan Jo Vincent, die haar stem alvast "voorwarmde". IDEALE ZAAL Nog draai ik graag de "Elias" en hoor dan hun stemmen. De ac- coustiek van de Scala zal wel uitgaan boven die van de Harmo nie. Maar ons stoorde dat niet. Voor ons was die zaal ideaal. Dat was ze ook voor de uitvoe ringen van onze gymnastiekver eniging: "Kracht en Vriend schap". Met het accent op beide woorden. De directeur was ja renlang de enthousiaste L. Hof man. Als oud-officier hield hij van discipline. Die heeft hij zijn pupillen bijgebracht, ook zin voor fairness in de sport. De jaarlijkse uitvoeringen, die hij in de Harmonie organiseerde wa ren hoogtepunten in onze jonge jaren. De kaartenverkoop was in die dagen toevertrouwd aan de le den van de vereniging, 'n Boe- kenbon werd uitgeloofd voor wie het hoogste aantal kaarten ver kocht. Lang heb ik nog enkele boeken in mijn kast gehad, die de herinnering levendig hielden aan die uitvoeringen. De Japanners hebben er later een vuurtje van gestookt, maar dat is een ander verhaal. Het programma van zo'n uitvoe ring had enkele vaste punten. De opmars van alle leden een keer zelfs vanuit de koffiekamer dwars door de hele zaal naar het toneel, waar dan een carré werd gevormd. De marsmuziek waar op we dan marcheerden klinkt me soms nog in de oren. ACROBATISCHE TOEREN Na de pauze: Hoog rek, heren! Aan de rekstok werden af en toe acrobatische toeren uitgehaald, vooral als jongens als H. Biesma aantraden. Ook op de hoge brug werden soms staaltjes vertoond, waarbij het in de zaal doodstil werd. Het slotstuk was vaak een tableau vivant. 'k Zie ze nog voor me: "De Nederlandse Maagd met haar elf provinciën". De zaal bezet met kennissen en familie liet het niet ontbreken aan bijval en applaus. De gymnastiekver enigingen Kracht en Vriend schap was niet de enige - 'k denk hier ook aan Brinio en "Leeu warden", die stuk voor stuk uitstekende turners en turnsters opkweekten hebben door hun discipline en training veel bijge dragen tot de sportieve vorming van de jonge generatie. Met enige heimwee denk ik aan die sportieve tijd terug. Velen, die nu alleen maar sport consu meren en passief sport- of wat daar voor doorgaat - op zich laten afkomen, zouden m.i. beter gediend zijn met zelf hun corpus te trainen om het daardoor dienstbaar te maken aan de taak, die het leven ons stelt. Grote evenementen waren ook de opvoeringen van de Rederij kers Kamer. Met het vijf en twintig jarig regeringsjubileum van Hare Majesteit Koningin Wilhelmina - weet u nog die prachtige historische optocht, zo als daarna nooit meer in onze goede stad gezien is - bracht die Kamer: "Kind van Staat". Mr. v.d. Veen speelde toen onnavolg baar goed de Oranje-telg, de latere Willem III. Het succes was zo groot, dat meerdere opvoerin gen moesten worden gegeven. Dat was Leeuwarden op z'n best. Grote sprekers kregen bij uitzon dering de Harmonie. Het moet ongeveer 1934 zijn geweest, dat ik in die zaal luisterde naar prof. dr. K. Schilder uit Kampen. Hij hield een vlammend betoog te gen het toen opkomend natio- naal-socialisme. Hij liet ons daar van de geestelijke achtergrond zien en waarschuwde met klem tegen de geesten die opgeroepen werden, maar die niet meer in de fles terug te brengen zouden zijn. GEWAARSCHUWD Wij in Nederland waren niet helemaal ongewaarschuwd voor de dreiging, die vlak aan onze grens op kwam zetten. Schilder opende toen al onze ogen voor het gevaar, dat na enkele jaren gruwelijke realiteit zou worden. 'k Weet niet goed wat er van de Harmonie is geworden. De aan passing aan de moderne tijd, waarin zo weinig harmonie ge vonden wordt, zal heel wat kos ten. Voor ons in de verte blijft die naam met alle herinneringen er omheen, een sympathieke klank houden in de symphonie van het leven in Leeuwarden uit die ja ren. Jo Vincent, legendarische naam. Amersfoort J. van der Linden

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 6