WIE KAN HAAR DAT NAZEGGEN? CURIEUS VOETBAL VOOR ONS AU.FR FRYSK ORKEST MIJN VADER IS VAN 1815... "Dik honderd zeven en zestig jaar geleden is mijn vader geboren!" Die krasse uitspraak kan met de hand op het hart gedaan worden door mevrouw Johanna Vos- Van der Schaaf, wonend in Groningen en geboren aan het Oldegalileën in Leeuwarden. Er is stellig niemand in Nederland, die haar dat kan nazeggen, want hoe kan dat nouStel, dat mevrouw Vos al honderd is, dan zal het toch zo'n honderd twintig of honderddertig jaar geleden zijn, dat haar vader het levenslicht zag. ste december 1883, zodat me vrouw Vos, bij leven en welzijn, over een dik jaar de honderd haalt. Haar moeder was natuurlijk veel jonger dan vader; zij zag in 1858 het levenslicht en was precies vijf en twintig jaar bij de geboorte van Johanna. De vader van de vitale Wijbe Alderts van der Schaaf, een Al- dert Douwe's, was zelf ook al bijna veertig jaar, toen z'n zoon Nee hoor: de vader van me vrouw Vos, Wijbe Alderts van der Schaaf is werkelijk geboren op de elfde januari 1815, nu bijna honderd en acht en zestig jaar geleden dus! De oude heer Van der Schaaf, met zijn vrouw Akke Planting' wonend aan het Oldegalileën in onze goede stad, was op twee weken na negen en zestig, toen de kleine Johanna geboren werd. Dat was op de negen en twintig geboren werd, zodat mevrouw Vos op dit moment ook nog naar waarheid kan zeggen, dat het maar liefst twee honderd en ze ven jaar geleden is, dat haar grootvader voor het eerst de ogen opsloeg. Twee honderd en zeven jaar, denkt U zich dat eens even in. Hoeveel jaar is het geleden, dat Uw grootouders geboren wer den? Vijf jaar geleden hebben we ook al van dit hoogst sensationele geval melding gemaakt, maar het wordt natuurlijk steeds spectacu lairder, hoe langer mevrouw Vos leeft. En wie weet, hoe lang ze nog in ons midden mag zijn. Zij komt uit een sterk geslacht: ook haar vader is erg oud geworden, na melijk acht en negentig jaar. Hij overleed in december 1912. Op dat moment was Johanna's moe- Mevrouw Johanna Vos: "Mijn vader honderd en zes en zestig jaar geleden geboren..." der overigens al twintig jaar werd met haar leeftijd van vier dood. Zij overleed in 1892 en en dertig jaar dus juist niet oud. Het is iedereen natuurlijk be kend, dat er tegenwoordig nogal wat mensen volkomen onterecht binnen de muren van het gevang vertoeven. De protesten daarte gen kunnen we dan ook geregeld op de muren zien staan: "Jan moet vrij", "Piet moet vrij", "Klaas moet vrij". Het is alweer een oud grapje langzamerhand, maar ik moet toch altijd weer even glimlachen, wanneer blijkt, dat andere muurscribenten van die v gauw even een b hebben gemaakt: "Jan moet brij", "Piet moet brij", "Klaas moet brij". Vroeger gebeurde dat allemaal niet. Ik kan me uit m'n jeugd niet herinneren ooit ergens de kreet te hebben gezien: "Eye moet vrij!" Waarmee niet gezegd wil zijn, dat er tientallen jaren terug helemaal nog geen muurschilders waren. Ook toen werden er muren be- kalkt, maar vergis ik me niet, dan legden de schilders van toen zich hoofdzakelijk op het verkondi gen van algemeen erkende schut tingwoorden toe. Hoewel er ook wel politieke leu zen op de schuttingen te bewon deren vielen. Wanneer ik m'n ogen sluit kan ik nóg op een muur bij de oude Poppebuurt een voor de toekomst veel belovende, met grote hanepoten geschreven tekst zien staan. "Heil Hilter" luidde die kreet. Het opkomende talent was toen pas aan de macht en had op dat moment z'n visitekaartje nog niet afgegeven in de Poppebuurt; vandaar dat de anonieme auteur met het schrijven van de nog onbekende naam enige moeite had. Maar ik dwaal af, want ik had willen betogen altijd erg huiverig te staan tegenover zulke onge nuanceerde uitingen, waaruit we mogen opmaken, dat dit of dat zonder meer gebeuren moet. En toch ontkom je er niet altijd aan. Ik doe er nu zelfs even van ganser harte aan mee door zwart op wit te zeggen, wat duizenden ande ren vóór mij ook al hebben ge zegd: "Het Frysk Orkest moet blijven!" Sterker: "It Frysk Or kest moat bliuwe!" En nog ster- De journalistieke voetbalploeg, die in 1955 in actie kwam voor het Frysk Orkest. Staande van links naar rechts: Peter Boonstra, scheidsrechter Fenno Schoustra, Jan van der Veer, Arend Algra, Roel van der Velde en Arend Wijnsma. Gehurkt: Ypke Landstra en Henk Veldman, op de knieën: Piter Terpstra (met hoed!), Jildert Zuidema (Siidema), Johan van Minnen en Jaap Noordmans. Grensrechters warm Tine Mulder en Ans Hagendoorn. Ans Hagendoorn, Arend Algra en Roel van der Velde zijn helaas niet meer in het land der levenden. Ook achtte hij het raadzaam (de huidige Europarlementariër) Jo han van Minnen wegens verre gaand grof spel het veld uit te sturen; een beslissing, die hij overigens herriep, toen de over treder letterlijk in huilen uit barstte. Kortom, het werd een historische happening, door de artisten in Leeuwarden niet onverdiend ge wonnen met de korfbalcijfers 7-6. In Sneek namen de heren journalisten briljant revanche met de ook al wat ongebruikelij ke cijfers 8-7, maar de eerlijk heid gebiedt te zeggen, dat hier tegen het eind van het gevecht het journalistendoel werd ge blokkeerd door een ploeg in Fries costuum gestoken confraters, die juist in Winsum het gouden viooltje hadden uitgereikt. Dat ging dus allemaal voor het goede doel, dat tenslotte ook werd bereikt, maar wat ik me afvraag is of zoiets ook nog mogelijk zou zijn in deze tijd. Er is wel wat veranderd in de royale kwarteeuw, die sindsdien ver streek! ker zelfs: blieve!" '"t Fries Orkest mut De activiteiten om het Frysk Orkest voor onze provincie te behouden deden me terugden ken aan de grote krantenactie, die, nu alweer zevenentwintig jaar geleden, is gehouden voor hetzelfde orkest: "Een open doekje voor het Frysk Orkest." Zoals de Friese kranten in die goeie ouwe tijd samenwerkten om de reddingboot hnsulinde van Mees Toxopeus aan nieuwe mo toren te helpen en om in Leeu warden een Kinderboerderij te realiseren, zo sloegen ze ook de handen ineen voor een broodno dige financiële injectie voor het orkest. Door hun voortdurende enthou siaste rapportage brachten zij de gehele Friese bevolking in het geweer en het leek er in die dagen op, dat er wekenlang uit sluitend over het Frysk Orkest werd gepraat. Een van de vele evenementen, die er toen op touw werden gezet en waar ik het nu eens even over zou willen hebben, was een wel zeer curieuze voetbalwedstrijd tussen een elftal Friese artisten en een ploeg Friese journalisten. De vertoning speelde zich af in het Cambuurstadion en werd nog dezelfde middag min of meer geprolongeerd in Sneek. Het artistenelftal bestond uit tien mannen en een vrouw - in een tijd, die nog helemaal geen da mesvoetbal kende trok Tine We- stra als de allereerste represen- tante van het vrouwelijke ge slacht de voetbalschoenen aan. Lammert Popma verdedigde het artistendoel en verder bestond die ploeg uit Klaas Westra, Teake Zuidema, Dicky Modderman, Cor Huisman, Jarich en Tetman de Vries, Jentsje Popma, Abe Brouwer en Sjoerd de Vries. Niet minder gerenommeerd was de journalistenploeg met Jan van der Veer (L.C.) op doel, Piter Terpstra (N.R.C.) en Jaap Noord mans (L.C.) achter, Arend Wijns ma (F.D.), Roel van der Velde (H.V.V.) en Arend Algra (F.D.) midden en Henk Veldman (O.N.), Johan van Minnen (H.V.V.), Peter Boonstra (L.C.), Jildert Zuidema (L.C.) en Ypke Landstra (F.K.) voor. De krachtmeting werd geleid door de in politiecostuum gesto ken Fenno Schoustra, die het presteerde een zware overtre ding in het ene strafschopgebied te honoreren met een penalty aan de andere kant en die voorts zelf een van de vele fraaie doel punten voor zijn rekening nam. Wat de teksten op muren betreft, waar ik het net even over had: klinkklare onzin meestal, maar een enkele maal is er toch wel een opmerkelijke bij. "Leeuwarden, wat ben je lelijk!" las ik onlangs op een deur van een huis aan het Zaailand en ik heb zo'n idee, dat niet veel stad genoten het eens zullen zijn met zo'n kreet. Maar het kan natuurlijk zijn, dat de auteur toen hij de tekst aan bracht van onze stad nog niet meer had gezien dan de nieuw bouw van het Paleis van Justitie en de nieuwbouw van de Harmo nie. En dan, ja. VLINDER

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 7