"ONTWIKKELING" LOKTE ARBEIDERS IN SCHOUWBURG GOEIE OPLOSSING VOOR 'T BARRE VOETBALVANDALISME FROUKJE TIEMERSMA AAN DE PRAAT Was "De Harmonie" in de afgelopen periode alleen gereserveerd voor een selecte groep stadgenoten, die zich voor een fors bedrag het genot van goed toneel verzekerde? Dat mocht misschien gelden voor verenigingen als "De Harmonie" en "Kunst aan allen", die ervoor zorgden dat het beroepstoneel stukken uit het culturele Westen op de planken bracht - de arbeiderstoneel-vereniging "Ontwikkeling" lokte de arbeiders naar de schouwburg. Natuurlijk kostte dat wel moeiteDaarover weet mevrouw Tiemersma, Froukje voor de toneelvrienden, het hare te vertellen in een gesprek, dat ik met haar mocht hebben naar aanleiding van het artikeltje over "De Harmonie" in een vorig nummer. Zij was van 1922 tot 1952 werkend lid van "Ontwikkeling" en maakte alle ups en downs mee. Dank zij een schare vaste contribuerende leden werd het mogelijk jaarlijks een serie van vier toneelstukken op de planken te brengen. Maar een kwartje per maand was in de dertiger jaren niet altijd bij elkaar te schrapen voor zoiets en de bestuursleden, die zelf de inning verzorgden, moesten wel eens een keer terugkomen, om dat de huisvrouw het niet kon missen! Toch slaagde de ploeg erin ruim tachtig uitvoeringen te verzor gen in die tussenliggende jaren! Froukje heeft alle recensies in een schrift verzameld en zo Maurits van Kollem: hij wist het uiterste te bereiken. GRAFSCHRIFT God was haar steun in al haar lijden, Haar toevlucht in den nagsten nood, God deed haar ziel en lichaam wijden, Aan't offer van des Heeren dood, Ontsliep zoo zacht bij Englenstem Tot in het nieuw Jeruzalem. Froukje Tiemersma in één van haar glansrollen. vormt zich een goede indruk van het werk, dat in die jaren is verzet. Regisseur Van Kollem drukte zijn stempel op de keuze van het repertoir en de uitbeel ding van de karakters in de diver se stukken. Heyermans was- er bijna jaarlijks bij met een stuk: geen wonder, want daarin von den de toeschouwers veel terug van hetgeen hen bezielde of verontrustte. MOEILIJKE ROLLEN Moeilijke rollen, zoals "Knier tje" in "Op Hoop van Zegen" en "Eva Bonheur", waarin bij het beroepstoneel Esther de Boer- van Rijk schitterde, kreeg Frouk je toebedeeld en zij wist er vol gens de recencies wat goeds van te maken. Hou zij al die lange clausen in haar hoofd stampte? Wel, heel eenvoudig bij het wrij ven van linoleum in de ouderlijke woning in de Bagijnestraat, met het boekje naast zich op de grond! Als een van ouderen in een groot gezin moest zij al jong haar moeder helpen in de huis houding, maar voor haar hobby: het toneel, wist zij toch tijd te vinden. De heer Van Kollem wist het uiterste te bereiken, ook al moes ten de leden bij de aankleding van de stukken de smokings en andere requisieten bij vrienden lenen, de verzorging liet niets te wensen. Durf in de keuze der stukken was er zeker en zo komen wij bij een foto, waarop een negermeisje ons vriendelijk toelacht: het is een opname uit 1930 van Frouk je, die toen de rol vervulde van Tondeleyo in "Blanke Ballast", gewijd aan het rassen-vraagstuk, destijds een glansrol van de be kende toneelspeelster Julia de Gruyter! Froukje zette haar op de planken met succes, iets waar toe toneelkapper Wiebe Kinder mans ook het zijne had bijgedra gen. Het schrift vermeldt veel wetens waardigs: in 1928 verwelkomt voorzitter Nauta een groep lood gieters in hun twintigste stakings- week, in 1929 kan voorzitter Prinsen een vlag onthullen, ont worpen door het lid M. Eve raarts, in de oorlogsjaren wordt onder dreiging van de Kultuurka mer het werk gestaakt, maar in 1945 weer hervat. Dan viert in 1947 Froukje haar vijfentwintigjarig jubileum door de vertolking van de rol van "Moeke" in "Vanouds de Mor genster" van Heyermans. Regis seur van Kollem is dan opge volgd door de heer Bosma en deze later door de heer Zuidema. Jammer dat "Ontwikkeling" in 1952 verdween. Oorzaak was de verhoging van de Gemeentelijke Vermakelijkheidsbelasting, maar door de opkomst van radio en t.v. was de publieke belangstel ling inmiddels ook verminderd. Van de werkende leden zijn er volgens mejTiemersma nog acht in leven: de dames Kingma-v.d. Meulen, Westerhof-Gemser, Wedman en v.d. Zee-Oetsma, het echtpaar Sj. Schaaf en de heren G. v.d. Bogert en Sj. Ellens. De liefde voor het toneel is bij Froukje nog steeds aanwezig, al is zij nu tweeëntachtig, toch heeft zij voor dit seizoen weer zes toneelvoorstellingen uitgezocht, die zij beslist niet wil missen! Leeuwarden H. T. ten Have Inne kranten hier stonnen uut- voerige berichten over de skade diet anricht wudde deur de 'on dersteuners' van Den Haag an 't Cambuur Stadion an de bussen, 't Grouwster station en nog meer wat de Duutsers noeme 'Grober Unfug'. Overigus is dit mar ien van de veule rapportages over vandalisme inne sport. Sport, wud annomen, werkt positief, opvoedend en verhelderend. Mar de manier waar op ut nou deur de 'sportbegeesterden' 'be geleid' wud, make 't wel tot een kostbaar 'nasjonaal gebeuren'. stadsgenoten een speciaal adres. Misschien dat de besoekers pro- testere. Mar dan kan je rustig antwoorde dat as sij alweer rustig bij Moeke achter de koffie zitte, wij met betraande ogen naar de skade sitte te kieken. En se hoeve niet te kommen. Beter dat se wegblieve. Dat spaart een hoop kosten en verdriet. Met dit systeem, dat, omdat het vandalisme landelijk is, landelijk toepast wudde kan vang je 'n hoop vliegen in één klap. De KNVB su 't in beheer nimme Behalve de bovenbeskreven rot zooi binne daar oek nog vaak de gewonden, de kapotte ruten inne stad, 'herbouwde' cafés, beledig de burgers. Je kan 't hast niet op een klein stukje papier neerskrie- ve wat 'n ellende d'r in een paar uur tot stand bracht wud deur een troep vandalen die't nog nooit wat positiefs presteert he- we. Ik docht dat een eenvoudig mid del het volgende weze sude: Cambuur krijt bevoorbld Den Haag op besoek en krijt 't ver soek om 500 kaatsjes te leveren voor de met de klub metkom- mende 'ondersteuners'. Dan sü ik antwoorde: We kanne d'r van op an dat per man voor minstens honderd gulden verinneweerd wud. Dus stuur inklesief de toe- gangspries maar 60.000,- - sestigduzend gulden - en jimme krije jim kaatsjes per omgaande. Dan kanne d'r twee dingen ge- beure: se komme niet en dan krij je oek gien skade of se komme wel, mar dan houwe se de piepen wel inne sak want nou mutte se 'tsels betale en dat salie se niet leuk fiene. Miskien dat 'r mensen binne die't segge: maar dan komme se op eigen houtsje. Goed, dan sluut je de kaatsjesverkoop op 'neerder tiedstip en voor clubleden en mutte as onpartiedige instansje so as oek de garantiesommen. En eventuele schaderegelingen, deur KNVB-mensen opmaakt. - Verder, d'r gaat een preventie ve werking van uut omdat in de ondersteunersclubs de belhamels uutschakelt wudde omdat de overige leden betale mutte voor wat de belhamels kapot make. - As 'r gien skade is wud de garantie terugbetaald. - De pliesie krijt 't veul makke lijker, omdat de lastpakken niet metkomme, - De burgerij het minder last, - Gien schadevergoeding processen omdat skade deur de KNVB afhandeld wud. - Misskien dat je d'r 'n vlugge sanering bereike van de teuges- woordige fatale ontwikkelingen. 'T druust toch teugen elk rechts gevoel in dat de gewone man betale mut voor de rotzooi die't een paar niksnutten elke week weer 'onder het motto sport' anrichte. - 'T Wud hoog tied dat de gewo ne man weer met plezier naar een voetbalwedstried kieken gaan kan. Eindhoven Y. L. Hidma Esther de Boer-van Rijk als "Kniertje". EEN AANGENAAM UTERLIJK HELPT VAAK MEER IN'T LE VEN AS EEN EERLIJK GESICHT EEN SOAD CRITICI BLUSSE HET LICHT VAN ANDEREN UUT OM SELS BETER SKIENE TE KANNEN PENNEVRUCHTEN KANNE KREK AS BOOMVRUCHTEN ONRIEP EN DAARDEUR SKA- DELIJK WEZE EEN ONTSTEMDE PIEP BE DERFT HET HELE ORGEL

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 6