OUWE KNARSEBIETERS NOG EENS IN 'T SPIER TAL VAN VERENIGINGEN NAVOLGERS VAN FRISIA DIJKSTRA'S AUTOMOBIELBEDRIJF^^^^^^^H KOM NAAR DE SHOWROOM EN TEST HET DIESELTALENT. 21.400 ALLEEN AL IN LEEUWARDEN RENAULT 9 DIESEL P.C. Hooftstraat 4-8. Tel. 058-153636 LEEUWARDEN Een wel heel bijzondere wed strijd in het kader van de festivi teiten van Frisia belooft die te worden tussen twee elftallen "Vijftig-plussers": zij zullen el kaar zondagmiddag om half drie op de Magere Weide ontmoeten. Beide ploegen worden dus ge vormd door ouwe knarsebieters, die een paar eeuwen geleden als kwieke jongkerels in het Frisia- shirt over de velden draafden en die nu al respectievelijk opa en overgrootvader zullen zijn. De speciale spelregels voor deze historische ontmoeting zeggen, dat "ieder lichamelijk contact zonder meer verboden is, zo ook spuwen, knijpen of welke andere handtastelijkheden ook, die we iedere zondagavond omstreeks zeven uur op de t.v. kunnen aanschouwen". Tijdens de wedstrijd is, volgens dit reglement, "sneller lopen dan Piet van den Borg Johan Hilarius stapvoets niet toegestaan - de scheidsrechter zal iedere over treding van dit verbod met een penalty bestraffen". Die scheidsrechter, de heer Feiko Kooij te Eindhoven, is met zijn vijf en zeventig jaar ook de oudste veteraan, die bij dit spek takel betrokken is. Ook de grens rechters zijn zo jong niet meer, Nanne Fröhlich uit Mantgum is van 1919, Jan F. Popma uit Uithoorn van 1920. Beide teams hebben een coach- verzorger-waterdrager, Jelle Wassenaar uit Harlingen (1917) en Johan Rondhout uit Heeren veen, die nog niet eens vijftig is, maar kennelijk dispensatie heeft (1934). Voor het eerste team staan vroe gere grootheden op de lijst als Piet Bijlenga (1923), Anne San- tema (1924), Johan Brada Yzn. (1925), Johan Hilarius (1923), Klaas Koopmans (1924). Frans Helfrich (1920), Piet Meines (1928) en Piet F. J. van den Borg (1929). GROOTHEDEN Voor het tweede team staan cracks genoteerd, die over het algemeen wat jonger zijp, zoals Wim E. van Schaick (1934), Fol- kert Popma Lzn (1930), Anne Feenstra (1930), Simon G. Obe- rink (1928), Puck E. G. Couperus (1926), Herman Reekers (1930) en André Wielinga, die Abraham nog met eens heeft gezien (1935). Curieus is het feit, dat er een "algehele, reserve/wisselspeler" beschikbaar zal zijn - het is Fré Popma (1925), die zo nodig voor het eerste of voor het tweede elftal kan worden ingezet. En nu maar hopen, dat het kra ken van de botten niet in breken ontaardt. De voetbalactiviteiten van Frisia in de vorige eeuw hebben talloos velen geïnspireerd eveneens clubs op te richten. Sommige van die clubjes slóten zich bij andere verenigingen aan, andere gingen vroeg of laat ter ziele. Behalve Frisia zag geen enkele in de negentiende eeuw opgerichte vereniging kans zich te handha ven tot de dag van vandaag. Pas in het eerste kwart van deze eeuw ontstonden er in Leeuwar den verenigingen, die zonder fa tale gevolgen alle voetbalstor- men over zich-heen zagen gaan; zij bestaan nu nog. De oudste van deze 'zusterver enigingen' van Frisia is de L.V.V. Friesland, opgericht op 15 juni 1905 en nu dus ook al een oudje van zeven en zeventig jaar. De Sportclub Leeuwarden, opge richt als de "Voetbal Vereniging Leeuwarden, dateert van 1917; twee jaar later werd F. V.C. opge richt, officieel de Friese Voetbal club Huizum. Rood Geel is van 1921. de Zwa luwen zijn van 1925 en M.K.V.. Met Kracht Vooruit, ontstond in 1929. Van de clubs, die in de dertiger jaren werden opgericht, kon Ni- cator het vorige taar het gouden jubileum vieren; Blauw Wit doet dat het volgend jaar. In het decennium tussen '60 en '70 kwamen er met minder dan vijf voor de K.N.V.B. uitkomen de veld-voetbalclubs bij: De Sportclub Cambuur (1964). W.W.S. (1965), Philion (1965). De Lions (1966) en De Oosthoek (1967). RENAULT 9 DIESEL^H De Renault 9 Diesel is er vanaf l 21.400. incl B T W Aflevenngskosten I 383. Afgebeeld de Renault 9 GTD Ook kunnen wi) u uitgebreid inlormeren over een snelle en soepele financiering via Renault Credit Nederland en leasing via Renault Leasing Nederland Wip'ig" yn .oorr „tb Volgens ECE-norm bij 90 km/u konstant 1 op 22,7, bij 120 km/u konstant 1 op 15,9en in het stadsverkeer 1 op 14,5. Waar vindt u een Diesel met: ★4 deuren *een 5-bak standaard *zo geruisloos ★zo sterk zo komfortabel en zo zuinig* voor slechts f 21.400,-. Hij staat bij ons voor u klaar in onze showroom. De nieuwe Renault 9 Diesel. Kom langs en maak nu een proefrit.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1983 | | pagina 10