OUWE KNARSEBIETERS
NOG EENS IN 'T SPIER
TAL VAN VERENIGINGEN
NAVOLGERS VAN FRISIA
DIJKSTRA'S AUTOMOBIELBEDRIJF^^^^^^^H
KOM NAAR DE SHOWROOM EN TEST HET DIESELTALENT.
21.400
ALLEEN AL IN LEEUWARDEN
RENAULT 9 DIESEL
P.C. Hooftstraat 4-8. Tel. 058-153636
LEEUWARDEN
Een wel heel bijzondere wed
strijd in het kader van de festivi
teiten van Frisia belooft die te
worden tussen twee elftallen
"Vijftig-plussers": zij zullen el
kaar zondagmiddag om half drie
op de Magere Weide ontmoeten.
Beide ploegen worden dus ge
vormd door ouwe knarsebieters,
die een paar eeuwen geleden als
kwieke jongkerels in het Frisia-
shirt over de velden draafden en
die nu al respectievelijk opa en
overgrootvader zullen zijn.
De speciale spelregels voor deze
historische ontmoeting zeggen,
dat "ieder lichamelijk contact
zonder meer verboden is, zo ook
spuwen, knijpen of welke andere
handtastelijkheden ook, die we
iedere zondagavond omstreeks
zeven uur op de t.v. kunnen
aanschouwen".
Tijdens de wedstrijd is, volgens
dit reglement, "sneller lopen dan
Piet van den Borg
Johan Hilarius
stapvoets niet toegestaan - de
scheidsrechter zal iedere over
treding van dit verbod met een
penalty bestraffen".
Die scheidsrechter, de heer Feiko
Kooij te Eindhoven, is met zijn
vijf en zeventig jaar ook de
oudste veteraan, die bij dit spek
takel betrokken is. Ook de grens
rechters zijn zo jong niet meer,
Nanne Fröhlich uit Mantgum is
van 1919, Jan F. Popma uit
Uithoorn van 1920.
Beide teams hebben een coach-
verzorger-waterdrager, Jelle
Wassenaar uit Harlingen (1917)
en Johan Rondhout uit Heeren
veen, die nog niet eens vijftig is,
maar kennelijk dispensatie heeft
(1934).
Voor het eerste team staan vroe
gere grootheden op de lijst als
Piet Bijlenga (1923), Anne San-
tema (1924), Johan Brada Yzn.
(1925), Johan Hilarius (1923),
Klaas Koopmans (1924). Frans
Helfrich (1920), Piet Meines
(1928) en Piet F. J. van den Borg
(1929).
GROOTHEDEN
Voor het tweede team staan
cracks genoteerd, die over het
algemeen wat jonger zijp, zoals
Wim E. van Schaick (1934), Fol-
kert Popma Lzn (1930), Anne
Feenstra (1930), Simon G. Obe-
rink (1928), Puck E. G. Couperus
(1926), Herman Reekers (1930)
en André Wielinga, die Abraham
nog met eens heeft gezien
(1935).
Curieus is het feit, dat er een
"algehele, reserve/wisselspeler"
beschikbaar zal zijn - het is Fré
Popma (1925), die zo nodig voor
het eerste of voor het tweede
elftal kan worden ingezet.
En nu maar hopen, dat het kra
ken van de botten niet in breken
ontaardt.
De voetbalactiviteiten van Frisia
in de vorige eeuw hebben talloos
velen geïnspireerd eveneens
clubs op te richten. Sommige van
die clubjes slóten zich bij andere
verenigingen aan, andere gingen
vroeg of laat ter ziele. Behalve
Frisia zag geen enkele in de
negentiende eeuw opgerichte
vereniging kans zich te handha
ven tot de dag van vandaag.
Pas in het eerste kwart van deze
eeuw ontstonden er in Leeuwar
den verenigingen, die zonder fa
tale gevolgen alle voetbalstor-
men over zich-heen zagen gaan;
zij bestaan nu nog.
De oudste van deze 'zusterver
enigingen' van Frisia is de L.V.V.
Friesland, opgericht op 15 juni
1905 en nu dus ook al een oudje
van zeven en zeventig jaar.
De Sportclub Leeuwarden, opge
richt als de "Voetbal Vereniging
Leeuwarden, dateert van 1917;
twee jaar later werd F. V.C. opge
richt, officieel de Friese Voetbal
club Huizum.
Rood Geel is van 1921. de Zwa
luwen zijn van 1925 en M.K.V..
Met Kracht Vooruit, ontstond in
1929.
Van de clubs, die in de dertiger
jaren werden opgericht, kon Ni-
cator het vorige taar het gouden
jubileum vieren; Blauw Wit doet
dat het volgend jaar.
In het decennium tussen '60 en
'70 kwamen er met minder dan
vijf voor de K.N.V.B. uitkomen
de veld-voetbalclubs bij: De
Sportclub Cambuur (1964).
W.W.S. (1965), Philion (1965).
De Lions (1966) en De Oosthoek
(1967).
RENAULT
9 DIESEL^H
De Renault 9 Diesel is er vanaf l 21.400. incl B T W Aflevenngskosten I 383. Afgebeeld de Renault 9 GTD Ook kunnen wi) u uitgebreid inlormeren over een snelle en soepele financiering via Renault Credit Nederland en leasing via Renault Leasing Nederland Wip'ig" yn .oorr „tb
Volgens ECE-norm bij 90 km/u konstant
1 op 22,7, bij 120 km/u konstant 1 op 15,9en
in het stadsverkeer 1 op 14,5.
Waar vindt u een Diesel met:
★4 deuren *een 5-bak standaard *zo geruisloos
★zo sterk zo komfortabel en zo zuinig*
voor slechts f 21.400,-.
Hij staat bij ons voor u klaar in onze showroom.
De nieuwe Renault 9 Diesel. Kom langs en maak
nu een proefrit.