PREVENTIE 4* lodemci elektrotechniek FOTO PRIJSVRAAG ZESDE DEEL Tenslotte het laatste van de vijfti gerjaren, waarin de Nederlandse Luchtmacht door ongelukken een extreem hoog aantal vlieg tuigen verloor en tal van jonge vliegers het leven verloren. Ne gentienhonderd negenenvijftig dus met nog eens acht crashes in Friesland of ongevallen met toe stellen, die van de basis Leeuwar den afkomstig waren. Eind april raakten twee Thunder- streaks uit Volkel na schietoefe ningen op de Vliehors de koers kwijt, waarna de vliegers wegens brandstofgebrek hun toestellen moesten verlaten. De ene piloot, de Sergeant J. W. Andriessen landde bij Metslawier, de andere, de Eerste Luitenant Sliep, sprong van te geringe hoogte en viel te pletter. De straaljagers kwamen aan weerszijden van het Lau wersmeer terecht; daarbij wer den nog twee hokkelingen ge dood. STUNTEN Op de elfde mei, een maandag was er boven de basis Leeuwar den een Tiger Moth aan het stunten ter voorbereiding van een demonstratie voor het Hidde Nijland Museum in Hindeloopen. Even voor zes uur, toen het toe stel op geringe hoogte een roll maakte, sloeg plotseling de mo tor af. De tweedekker viel en vloog meteen in brand. Zwaar gewond werd de vlieger naar het Bonifatius Hospitaal ge bracht, waar hij nog in de loop van de avond overleed. Het was de zesentwintigjarige ongehuw de Sergeant J. van Wieren uit Nijhuizum, een van de beste straaljagerpiloten van het 324 squadron. Hij vloog op de Tigher Moth uit liefhebberij. In juli kreeg een Hunter-trainer uit Leeuwarden op een hoogte van tienduizend voet motorsto ring boven Ypenburg. Toen de piloot het toestel optrok volgde er een explosie, die de inzitten den dwong de machine te verla ten. VEILIG Beide vliegers, de Luitenant T. G. de Jager uit Bergum en de Ser geant J. ten Have uit Leeuwar den, bereikten veilig de grond. Het naar beneden gierende vlieg tuig zorgde bij Nieuwkoop voor brand in een boerderij, die vrij wel geheel werd verwoest. Op de tiende augustus crashte er een Hunter na een motorstoring bij Sint Jacobiparochie. De Luite nant Siem Folkers schoot er met" zijn schietstoel tijdig uit. Hij land de bij de Dwinger in de buurt van Mooie Paal; de stoel kwam op de grond bij de kerk van Wier. Eveneens storing in de motor deed de vierentwintigjarige Ser geant G. W. Konijnenburg uit Leeuwarden op de vijftiende sep tember besluiten zijn Hunter al leen te laten, toen hij boven het Duitse Bocholt vloog. Zelf kwam hij heelhuids op aarde terug. Twee weken later kreeg een Hunter van Woensdrecht bij het schieten op de Vliehors een eigen kogel in de uitlaat, waardoor de motor vlam vatte. De bestuur der, de Sergeant L. H. Cramer deboer, Y. Wobbema en Tj. Roorda, schoten ijlings te hulp, maar ook zij zagen geen kans de vlieger te bevrijden. Terwijl diens positie met de se conde gevaarlijker werd en het toestel elk moment zou kunnen ontploffen, kregen de helpers door de eveneens toegeschoten De droeve resten van een trotse Thundersteak: noodlanding bij Met slawier. (tweeentwintig jaar) redde zich met zijn schietstoel en het vlieg tuig stortte bij het mini-eilandje Griend tussen Harlingen en Ter schelling in de Waddenzee. Het laatste ongeval in dit jaar, het laatste in deze veelbewogen vijf tiger jaren ook, betrof - op de negentiende december - een noodlanding van een door de Kapitein Blaauw bestuurde Hun- ter van het 323 Squadron op het vliegveld Deelen. De vlieger kwam met de schrik vrij, de Hunter kon daarna nog slechts voor grondinstructie dienen. Vier dagen eerder was er nog een vlieger van hetzelfde squadron aan de dood ontsnapt, zoals het eerder zelden gebeurde en zoals het ook later nooit zal zijn ge schied. Het werd de meest angst aanjagende en meest spectaculai re redding in deze gehele be schreven periode van tien jaar. Die op het uiterste nippertje ge redde piloot was de achtentwin tigjarige ongehuwde Eerste Lui tenant D. P. Mossel uit Rotter dam. Toen hij in Leeuwarden zou landen sloeg de motor van zijn Hunter af, waardoor hij zijn ma chine bij Jelsum aan de grond moest zetten. INBRAND Meteen vloog de achterzijde van de motor in brand, waarna het vuur zich snel naar de voorzijde van het toestel verplaatste. Po gingen van de piloot om de ple xiglazen koepel van de cockpit te openen, lukten niet - het dak zat muur - en muurvast. Drie Jelsumers, de heren N. Wil- Rinse Bloemhof een zware paal aangereikt, maar ook hiermee kregen de mannen de koepel niet kapot. Reeds moest er voor de als een rat in een val gevangen vlieger aan een verschrikkelijke vuur dood worden gedacht, toen het de helpers eindelijk lukte een kier te krijgen in het cockpitdak. Door de punt van de paal er tussen te wringen, ontstond er een enge opening. Nog zou de positie van de piloot hopeloos zijn geweest, wanneer Raambeveiliging Ruimtebeveiliging Stiialarm INBRAAK Leeuwarden CJ ran us weg 12 Tel. 058-881922 Vervolg van pag. 3 nestraat, waar vroeger de Han delsonderneming was van de Ve- luwe') en dwaalde toen lelijk af van de goede weg om Achter de Grote Kerk terecht te komen: 'dat stukje, waar de Kosterij nog gevestigd is'. Wel, meer zullen we er niet aan toevoegen, het is dus heel erg moeilijk-geweest. Het prijsje, een exemplaar van het fotoboekje 'Leeuwarden, ach ja, zo was het...' gaat naar de heer J. Barendsma, Marne 75 te Drach ten. 'toe.Wi is er wel eens aan gedacht het spoorstation in westelijke rich ting te verplaatsen. Om dan de mogelijkheid open te houden van een brede toegangsweg naar dit nieuwe station, bleef er een stuk grond tussen de veemarkt en de Sophialaan gereserveerd. De plannen voor een verplaatsing zijn nooit uitgevoerd; vandaar, dat er nu nog altijd een aardig plantsoen ligt langs de Sophia laan. WARE VREUGDE VIENE JE NIET, AT JE ALTIED MAR GENOEGENS NAJAGE GEEF EEN JE GOEDKEU RING, AT IE HET WERK HALF DEEN HET EN TIEN TEUGEN EEN, DAT DE AN DERE HELFT MINDER GOED DEEN WUDT Rinse Bloemhof niet toevallig een mes bij zich had gehad. Nu konden de mannen de banden, waarmee .de bestuurder nog aan zijn stoel vastzat, kapotsnijden en terwijl de hitte al onder zijn voeten voelbaar was, kwam de luitenant uiteindelijk buiten boord. Bewust van het gevaar van een explosie spurtte Mossel op top snelheid bij het toestel vandaan, na zijn redders ook al te hebben aangespoord tot de grootste spoed. Toen pas realiseerden de Jelsumers zich in welk gevaar ook zij hadden verkeerd. Maar de verwachte ontploffing bleef uit, zodat het bij deze laat ste schrikwekkende crash in de vijftiger jaren bij de dood van zes schapen bleef - de arme dieren werden vermorzeld, toen het vliegtuig hun weiland als lan dingsplaats koos. RAMPJAREN VOORBIJ Ook in de decennia hierna, in de zestiger- en de zeventiger jaren, werden Friesland en de Friese basis nog verschillende malen met soms droeve vliegongeval len geconfronteerd, maar het dieptepunt lag nu toch duidelijk achter ons: de Rampjaren van de Vliegbasis Leeuwarden waren voorbij FENNO L. SCHOUSTRA De meest spectaculaire redding van uitbrandde. De piloot, de luitenant een vlieger: de Meteor, die december 1959 bij Jelsum noodlandde en D. P. Mossel, kon net op tijd worden bevrijd!

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1983 | | pagina 7